Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wel of niet lepto enten? *update pg 3
Moderator: moderatorteam
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
- Aantal honden: 1
wel of niet lepto enten? *update pg 3
Kai is vorig jaar uit Roemenie gekomen. Hier heeft hij alleen de Rabies enting gehad.
Hierop laat ik hem in overleg met de DA titeren.
Bonnie is heel heel ziek geworden na de Lepto enting, en Pixie, die hem donderdag gehad heeft, is ook hartstikke ziek, zichzelf niet, brommerig, afwezig, zielig hoopje hond.
Kai was niet helemaal fit, dus die heeft een paar weken uitstel gekregen, maar ik zie er heel erg tegenop.
Hij zwemt niet, sporadisch drinkt hij uit een regenplas, maar meer niet dan wel. Eigenlijk is hij van mening dat water dodelijk is.
Hoorde in de praktijk wel dat er afgelopen tijd 2 honden met weil zijn geweest..
Ik neig heel erg naar niet enten...
Hierop laat ik hem in overleg met de DA titeren.
Bonnie is heel heel ziek geworden na de Lepto enting, en Pixie, die hem donderdag gehad heeft, is ook hartstikke ziek, zichzelf niet, brommerig, afwezig, zielig hoopje hond.
Kai was niet helemaal fit, dus die heeft een paar weken uitstel gekregen, maar ik zie er heel erg tegenop.
Hij zwemt niet, sporadisch drinkt hij uit een regenplas, maar meer niet dan wel. Eigenlijk is hij van mening dat water dodelijk is.
Hoorde in de praktijk wel dat er afgelopen tijd 2 honden met weil zijn geweest..
Ik neig heel erg naar niet enten...
Laatst gewijzigd door Ri@nne op 20 feb 2016 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Re: wel of niet lepto enten?
Ik ent niet. Wat een rotenting. Ik weet dat hij niet geënt is, dus als ik symptomen heb die zouden kunnen wijzen naar lepto zou ik ermee naar de DA gaan.

- Ri@nne
- Zeer actief
Nanna schreef:Als hij in heel zijn leven alleen een keer rabies is geënt dan zou ik wel neigen naar een keer een cocktailenting. Daar zit de lepto bij in.
Maar daar zou het voor mij verder levenslang mee ophouden. Dan mogen de memorycells en het afweersysteem het verder zelf uitzoeken.
En ja, hij moet eerst helemaal fit en gezond zijn voor zo'n enting.
Die cocktail is een andere dan de Lepto-4 + booster toch?
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Met zo weinig contact met water zou ik 't ook niet doen, vrijwel geen kans dat ie 't oploopt zo.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
ik hoor de laatste heel veel klachten over de lepto enting, veel honden die er echt behoorlijk ziek van worden. Dus geen lepto entingen hier, ben sowieso niet van de entingen 

- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Sam heeft na de lepto enting een epileptische aanval gehad. Alleen na de enting, daarvoor of erna nooit meer, alleen dus 2 dagen na de enting. Voor mij geen lepto enting meer.

- Ri@nne
- Zeer actief
Pixie is ook behoorlijk van de kaart. Lijkt opeens mank te lopen, voelt zich niet lekker, mopperig, afwezig...
- Feather__
- Zeer actief
Ik heb Yin laatst laten enten voor lepto. Ik heb de oude laten bestellen. De vanguard 7 ofzo. Dus niet de L4.
Heb ook duidelijk gezegd dat ik die nieuwe niet vertrouw omdat ik teveel om me heen hoor dat honden ziek worden of op internet heel erg ziek en sommige zelfs dood.
Ondanks dat mn dierenarts zelf geen problemen er mee heeft gehad hebben ze gewoon de oude besteld voor me en die gezet.
Yin had nergens last van.
Heb ook duidelijk gezegd dat ik die nieuwe niet vertrouw omdat ik teveel om me heen hoor dat honden ziek worden of op internet heel erg ziek en sommige zelfs dood.
Ondanks dat mn dierenarts zelf geen problemen er mee heeft gehad hebben ze gewoon de oude besteld voor me en die gezet.
Yin had nergens last van.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ook bij de cocktail kun je kiezen voor Lepto of niet. Ik zou inderdaad de cocktail Hondenziekte, Parvo, Besmettelijke hepatitis wel laten geven. Eventueel eerst op laten titeren. Parainfluenza is kennelhoest en is ook in principe een aparte enting
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
https://www.facebook.com/groups/322967551247441/
Interessante Facebook groep over de lepto 4 enting.
Ik laat ze ook niet zomaar meer enten. Binnenkort worden mijn honden getiterd en ik hoop dat enting voor lange tijd niet nodig Is. Ik neem de gok dat ze niet ziek worden van weil zonder enting. Ze zwemmen wel in de zomer maar tot zover zijn ze er nooit ziek van geweest
terwijl ze eigenlijk altijd na de zomer pas geënt werden en de weil enting naar mijn weten maar een paar maanden werkt. Dus hoeveel nut ie dan überhaupt heeft?
Interessante Facebook groep over de lepto 4 enting.
Ik laat ze ook niet zomaar meer enten. Binnenkort worden mijn honden getiterd en ik hoop dat enting voor lange tijd niet nodig Is. Ik neem de gok dat ze niet ziek worden van weil zonder enting. Ze zwemmen wel in de zomer maar tot zover zijn ze er nooit ziek van geweest
terwijl ze eigenlijk altijd na de zomer pas geënt werden en de weil enting naar mijn weten maar een paar maanden werkt. Dus hoeveel nut ie dan überhaupt heeft?
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- Ri@nne
- Zeer actief
ik ga van de week nog eens een keer met de DA overleggen. Ze staat wel open voor andere ideeën over enten, en niet enten, dat is wel prettig.
Nanna, ik denk inderdaad dat Kai in zn hele leven ook die rabies gehad heeft.. komt Rozie ook uit het buitenland?
Nanna, ik denk inderdaad dat Kai in zn hele leven ook die rabies gehad heeft.. komt Rozie ook uit het buitenland?
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Ik ent mijn honden niet tegen Weil, niet omdat ze niet reageren op de enting, maar omdat ik de enting niet nuttig vind.
De kans op de ziekte is minimaal, ondanks mijn honden wel uit plassen drinken en dergelijke.
Verder worden getiterd en enkel geënt tegen de andere ziektes wanneer dit nodig is.
De kans op de ziekte is minimaal, ondanks mijn honden wel uit plassen drinken en dergelijke.
Verder worden getiterd en enkel geënt tegen de andere ziektes wanneer dit nodig is.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Je kunt de cocktail ook zonder Lepto krijgen.Nanna schreef:Ja. maar daar zit dus wel Lepto bij in. Parvo, hondenziekte, hepatitis, parainfluenza en de ziekte van Weil.Ri@nne schreef:Nanna schreef:Als hij in heel zijn leven alleen een keer rabies is geënt dan zou ik wel neigen naar een keer een cocktailenting. Daar zit de lepto bij in.
Maar daar zou het voor mij verder levenslang mee ophouden. Dan mogen de memorycells en het afweersysteem het verder zelf uitzoeken.
En ja, hij moet eerst helemaal fit en gezond zijn voor zo'n enting.
Die cocktail is een andere dan de Lepto-4 + booster toch?
Ik vind het wel belangrijk dat hij die andere componenten (dan Weil) toch een keer in zijn leven toegediend krijgt. Jij zegt dat hij alleen maar in zijn hele leven tegen rabiës geënt is. Dat zou voor mij te weinig zijn.
Toen ik Rozi kreeg was ze ook alleen maar geënt tegen rabiës; ze had heel haar leven nog geen andere enting gehad. Ook geen puppyenting. Die heb ik toen wel een cocktail laten geven.
Als nu bij de cocktail de lepto 4 wordt gegeven en je bent er niet gerust op dan doe je dus zonder lepto.
Klaar
Ik denk dat ik Kai één keer de cocktail (Hondenziekte, Parvo, Besmettelijke hepatitis) zou laten geven en daarna zou titeren. ...........
Of eerst titeren en daarna eventueel enten als het nodig is.
Ik heb bij mijn honden de cocktail en de rabiës al nooit samen laten geven.
Dat vond ik in een keer een te zware aanslag op het immuunsysteem.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik heb bij Elco alleen de rabiës laten zetten toen bleek dat hij nog lang geen herhaling van de cocktail nodig had. Wilde die twee entingen inderdaad niet combineren
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Er zijn meerdere honden overleden na de lepto enting. Jonge, gezonde honden. Hier komt 'ie er dus niet meer in, bij geen enkele hond. De cocktail kan ook zonder lepto, die zou ik inderdaad wel doen.
Als je overlegt met de DA moet je wel even in gedachten houden dat de fabrikant alles ontkent. Je DA kan dus wel informatie opvragen over de slechte ervaringen maar zij weten van niks. De link naar de FB groep die het tegenovergestelde bewijst is hier inmiddels geplaatst zie ik
Als je overlegt met de DA moet je wel even in gedachten houden dat de fabrikant alles ontkent. Je DA kan dus wel informatie opvragen over de slechte ervaringen maar zij weten van niks. De link naar de FB groep die het tegenovergestelde bewijst is hier inmiddels geplaatst zie ik
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Hier komt geen Leptospirose-enting in mijn honden. sterker nog; helemaal geen enting.
Tomas ben ik er ooit bijna aan kwijtgeraakt en achteraf bezien waren ook de honden die we daarvoor hadden beter af geweest zonder. Maar toen wist ik dat nog niet
Ik kwam er pas achter toen ik vond dat onze bejaarde Heidewachtel voortaan wel zonder kon en hij was daarna veel beter dan ervoor. De rare onverklaarbare aanvallen kwamen niet meer voor en hij liep veel makkelijker.
De west Siberische laika kreeg epilepsie en had misschien oud kunnen worden als we toen de link al hadden gelegd.Toen het mij begon te dagen was het voor hem al te laat.
Hier krijgen ze nu de entingen tot een jaar en daarna niet meer.
Tomas ben ik er ooit bijna aan kwijtgeraakt en achteraf bezien waren ook de honden die we daarvoor hadden beter af geweest zonder. Maar toen wist ik dat nog niet
Ik kwam er pas achter toen ik vond dat onze bejaarde Heidewachtel voortaan wel zonder kon en hij was daarna veel beter dan ervoor. De rare onverklaarbare aanvallen kwamen niet meer voor en hij liep veel makkelijker.
De west Siberische laika kreeg epilepsie en had misschien oud kunnen worden als we toen de link al hadden gelegd.Toen het mij begon te dagen was het voor hem al te laat.
Hier krijgen ze nu de entingen tot een jaar en daarna niet meer.
- Ri@nne
- Zeer actief
bedankt allemaal!
Nanna, ja, Kai heeft ook z'n ent boekje, en heb nog regelmatig contact met zijn DA uit Roemenie, hij heeft alleen de rabies gehad..
Nanna, ja, Kai heeft ook z'n ent boekje, en heb nog regelmatig contact met zijn DA uit Roemenie, hij heeft alleen de rabies gehad..
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
er is sprake van om hepaptitis uit de vaccinatie te halen.
Eenmaal hondenziekte en Parvo vaccineren op een leeftijd dat er geen maternale bescherming meer is lijkt dus voldoende te zijn. Wettelijk én lichamelijk
Eenmaal hondenziekte en Parvo vaccineren op een leeftijd dat er geen maternale bescherming meer is lijkt dus voldoende te zijn. Wettelijk én lichamelijk
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Kennen we met zn alleen überhaupt een hond die lapto heeft gehad?
Ik niet. Ik hoor alleen over honden die ziek worden van de enting,

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Nou ja toch, die teckel hier op het forum had lepto? Ik ben nog aan het dubben over de enting. Noa krijgt hem denk ik niet meer, gezien haar gedrag mogelijk ook verergerd is door de entingen, die wordt voortaan getiterd. Maar Ninthe en Grote Boris ben ik er nog niet over uit, Kleine Boris krijgt hem waarschijnlijk ook niet meer. De eerste 3 zijn alledrie ontzettende plasdrinkers terwijl er rond de boerderij zat ratten rondlopen. Als in, we hebben ze werkelijk zien lopen bij de slootkanten waar we wandelen (in huis gelukkig niet, mogelijk 1 in de schuur maar dat kan ook een muis zijn en bij de paardenstallen ook niet meer).
- Jeannettebo
- Zeer actief
Ik heb bij Bo sterk de verdenking dat de lepto-enting de trigger is geweest voor zijn hartproblemen...

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ik heb ooit een hond bij de dierenarts gezien die het had, die was echt goed ziek.En nog langer geleden ging een hond daar simpelweg aan dood.Paisley schreef:Kennen we met zn alleen überhaupt een hond die lapto heeft gehad?
Maar de problemen door de enting zijn volgens mij veelvuldiger.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
ok komt heel weinig voor dus, en als het wel voorkomt is het ook nog de vraag of het voorkomen had kunnen worden door de enting. Er zijn verschillende soorten lepto en de enting is maar voor een aantal varianten.
Ik ent ook niet meer. Kiwi heeft maar 1 keer de cocktail gehad (ook geen puppenenting) en ik had na 4 weken terug moeten komen. Ook niet gedaan.
Ik ent ook niet meer. Kiwi heeft maar 1 keer de cocktail gehad (ook geen puppenenting) en ik had na 4 weken terug moeten komen. Ook niet gedaan.

- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik ent ook niet meer. Deed het voorheen wel elk jaar met alle honden maar vind het nu eigenlijk ook wel onzin. Ze komen nooit van het erf en zwemmen doen ze ook niet. En ze vreten ook geen dode beesten op. Dus ik denk dat het risico nihil is. En als er van de enting zelf al zoveel problemen komen dan lijkt het nog minder noodzakelijk.

- Ri@nne
- Zeer actief
Pixie begint weer een beetje op te krabbelen, maar is nog wel heel instabiel op de pootjes.
Kai gaat 'm niet krijgen.
Afgelopen tijd zijn er 2 honden hier in de praktijk geweest met Weil, maar voor zover ik weet zijn die met antibiotica gewoon weer op de been.
Afgelopen tijd zijn er 2 honden hier in de praktijk geweest met Weil, maar voor zover ik weet zijn die met antibiotica gewoon weer op de been.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Wat is de reden om hepatitis eventueel uit de cocktail te halen?Rosita Compagner schreef:er is sprake van om hepaptitis uit de vaccinatie te halen.
-
JBK
Ik heb mijn dierenarts gevraagd om cijfers van het aantal ziektegevallen en het sterftecijfer. Helaas nooit antwoord op gekregen.Ri@nne schreef:Pixie begint weer een beetje op te krabbelen, maar is nog wel heel instabiel op de pootjes.
Maar ik kreeg bij haar betoog een beetje dat bangmaak-gevoel. Ik ben er niet gevoelig voor maar ik wil wel graag cijfers zien.
Vooralsnog ent ik hier ook niet tegen lepto.
-
Lemuria
Mijn dierenarts ook. Toen ik een half jaar geleden voor de grote cocktail ging, begon ze ook een heel verhaal over hoe er meer kans was dat Izzy ziek zou worden als ik 'r niet zou enten met dit nieuwe "supermiddel"JBK schreef: Maar ik kreeg bij haar betoog een beetje dat bangmaak-gevoel. Ik ben er niet gevoelig voor maar ik wil wel graag cijfers zien.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Bron: http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... ptospiroseJBK schreef:Ik heb mijn dierenarts gevraagd om cijfers van het aantal ziektegevallen en het sterftecijfer. Helaas nooit antwoord op gekregen.Ri@nne schreef:Pixie begint weer een beetje op te krabbelen, maar is nog wel heel instabiel op de pootjes.
Maar ik kreeg bij haar betoog een beetje dat bangmaak-gevoel. Ik ben er niet gevoelig voor maar ik wil wel graag cijfers zien.
Het is onbekend hoeveel honden jaarlijks asymptomatisch of subklinisch geïnfecteerd zijn. Er komen per jaar ongeveer 10 klinische gevallen voor (Houwers, 2009). Honden in Nederland zijn vooral ziek door de serovars Icterohaemorrhagiae, Copenhageni, Grippotyphosa en Bratislava. Serovar Canicola komt dankzij vaccinatie niet meer bij Nederlandse honden voor.
Melkverwerkende bedrijven eisen leptospirosevrije melk. Via tankmelkonderzoek worden melkveebedrijven regelmatig door de GD gecontroleerd op afweerstoffen tegen serovar Hardjo. Van de melkveebedrijven is 99% vrij van Hardjo. Op zoogkoeien- en vleesstierenbedrijven komt leptospirose op 2% van de bedrijven voor.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Mijn DA gaf daar wel een eerlijk antwoord op en hij had het nog nooit in zijn praktijk meegemaakt. En hij heeft zn praktijk als ruim 25 jaarJBK schreef:Ik heb mijn dierenarts gevraagd om cijfers van het aantal ziektegevallen en het sterftecijfer. Helaas nooit antwoord op gekregen.Ri@nne schreef:Pixie begint weer een beetje op te krabbelen, maar is nog wel heel instabiel op de pootjes.

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15