Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schurft?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Schurft?

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Tomas van 12 verloor de afgelopen week zomaar plukken haar. We vonden ze toen we thuis kwamen en dachten even aan een knokpartij maar zij vechten nooit. Vanmorgen zag ik boven op zijn staart een pluk dof haar wat rechtop stond. Ik dacht eerst aan en verdikking maar het haar bleek los te zitten en de huid zat vol rare grote schilfers. Omdat hij als pup demodex had ligt de gedachte aan schurftmijt voor de hand. Hij heeft het tot nu toe alleen nog op de staart. Is er iets wat ik er zelf aan kan doen voordat ik naar de dierenarts ga?
Wassen met een of ander middel gaat niet want hij mag de trap niet meer op.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Re: Schurft?

Ongelezen bericht door Sas »

Marie-Josée schreef:Tomas van 12 verloor de afgelopen week zomaar plukken haar. We vonden ze toen we thuis kwamen en dachten even aan een knokpartij maar zij vechten nooit. Vanmorgen zag ik boven op zijn staart een pluk dof haar wat rechtop stond. Ik dacht eerst aan en verdikking maar het haar bleek los te zitten en de huid zat vol rare grote schilfers. Omdat hij als pup demodex had ligt de gedachte aan schurftmijt voor de hand. Hij heeft het tot nu toe alleen nog op de staart. Is er iets wat ik er zelf aan kan doen voordat ik naar de dierenarts ga?
Wassen met een of ander middel gaat niet want hij mag de trap niet meer op.

geen idee, maar kan je hem evt niet buiten wassen met de tuinslang?
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Nee dat lijkt me een beetje te koud voor hem.
Hij krabt zich overigens niet.Dat is dan wel weer gek.
Ik heb nu het losse haar weggeplukt en de huid gedept met slaolie. Toch zie je aan de huid zelf weinig.
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Ik zou er weinig aan doen zodat de da een goede diagnose kan stellen.

Het anti vlooienmiddel van bayer, advocate, werkt tegen de demodexmijt. Overleg wel met je da of je dit kan geven, naas t de medicatie die je eventueel krijgt.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Suus had laatst wat kale plekjes in haar gezicht. Zij had ook als pup demodex gehad en de plekjes bleken bij haar weer schurft te zijn. De dierenarts raadde mij aan er wat schimmelzalf voor mensen op te smeren. Dat hielp inderdaad.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marie-Josée
Erelid

Tanja Simba&Bella schreef:Ik zou er weinig aan doen zodat de da een goede diagnose kan stellen.

Het anti vlooienmiddel van bayer, advocate, werkt tegen de demodexmijt. Overleg wel met je da of je dit kan geven, naas t de medicatie die je eventueel krijgt.
Prima tip, tenminste als er geen nare bijwerkingen bekend zijn. Ik geef hem nooit medicatie omdat hij veel punten best gevoelig is.
Belle schreef:Suus had laatst wat kale plekjes in haar gezicht. Zij had ook als pup demodex gehad en de plekjes bleken bij haar weer schurft te zijn. De dierenarts raadde mij aan er wat schimmelzalf voor mensen op te smeren. Dat hielp inderdaad.

Ook een goede tip!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lijkt me beter dat je eerst weet wat het is, voordat je dingen doet.
Marie-Josée
Erelid

Het plekje lijkt nu schoon maar ik zie nu pas dat de rest van de huid tot aan de staartpunt bruin en schilferig is. Dat daar zie je zo niets van; het haar ziet er daar nog goed uit. Heel vreemd.
Maandag heb ik een afspraak bij de dierenarts.
Neeltje

Lijkt me verstandig, met een beetje geluk zien ze het daar zo onder de microscoop.
Marie-Josée
Erelid

Bij kleine problemen probeer ik het altijd eerst zelf op te lossen, na een vaak onbevredigend bezoek aan een dierenarts heb ik dat wel geleerd. Maar dit probleem is te groot.
Neeltje

Marie-Josée schreef:Bij kleine problemen probeer ik het altijd eerst zelf op te lossen, na een vaak onbevredigend bezoek aan een dierenarts heb ik dat wel geleerd. Maar dit probleem is te groot.
Ik ook, maar uitslag op de huid moet je toch echt eerst weten wat het is, voordat je er iets mee kunt doen.
Nicaaa!
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër

Ongelezen bericht door Nicaaa! »

Nikki heeft laatst demodex gehad, een plekje op haar zij. De da heeft echinaforce purpurea en vitaminepoeder voorgeschreven. De mijt was al dood/niet meer actief en dat kon komen door een vlooien of wormenbehandeling.
Marie-Josée
Erelid

Het is geen schurft volgens de da.De huid ziet er onder de schilfers gewoon gaaf uit, dus ik kreeg shampoo mee waarmee ik zijn staart inmiddels al gewassen heb.
Er is naar Sancho teentje gekeken maar daar was niets aan te zien.
Ik heb voor beide honden antivlo-en tekenmiddel meegenomen en was meteen bijna 150 euro armer.En eigenlijk nog niet veel wijzer :(:

Terwijl we wachtten klonk er uit de behandelkamer een bijna onaards gegrom en gegrauw, ik had het eerst niet eens herkend als geluid wat uit een hond kan komen. Het leek net een volwassen leeuw maar dan een die weinig goeds in de zin had.
Mijn gok dat het een rottweiler was bleek wel te kloppen.Maar wat een hellehond zeg :O: Hij brak de behandelkamer zowat af , net een slechte film :mrgreen:
Baas ( camouflagepak, kaal hoof en ruige sik) moest uiteindelijk afrekenen en ging maar niet weg.Ik durfde met onze kerels er niet langs, de ruimte is daar maar net 1 meter breed.Baas had te weinig geld op zijn rekening dus dat moest eerst opgelost worden.
Tot zover ons zeldzame bezoekje aan de da :wink:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Gelukkig geen schurft!
Als je hem helemaal wil/moet wassen zou ik eens kijken of er ergens een gelegenheid is om je hond te wassen. Dan hoeft hij thuis niet de trap op. Zoiets:
Afbeelding

Of eventueel bij een trimmer?
Marie-Josée
Erelid

Hij hoefde niet helemaal gewassen te worden. Maar bij een autowasserette hier in de buurt is geloof ik ook een hondenwasstraat :mrgreen:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Marie-Josée schreef:Het is geen schurft volgens de da.De huid ziet er onder de schilfers gewoon gaaf uit, dus ik kreeg shampoo mee waarmee ik zijn staart inmiddels al gewassen heb.
Er is naar Sancho teentje gekeken maar daar was niets aan te zien.
Ik heb voor beide honden antivlo-en tekenmiddel meegenomen en was meteen bijna 150 euro armer.En eigenlijk nog niet veel wijzer :(:

Terwijl we wachtten klonk er uit de behandelkamer een bijna onaards gegrom en gegrauw, ik had het eerst niet eens herkend als geluid wat uit een hond kan komen. Het leek net een volwassen leeuw maar dan een die weinig goeds in de zin had.
Mijn gok dat het een rottweiler was bleek wel te kloppen.Maar wat een hellehond zeg :O: Hij brak de behandelkamer zowat af , net een slechte film :mrgreen:
Baas ( camouflagepak, kaal hoof en ruige sik) moest uiteindelijk afrekenen en ging maar niet weg.Ik durfde met onze kerels er niet langs, de ruimte is daar maar net 1 meter breed.Baas had te weinig geld op zijn rekening dus dat moest eerst opgelost worden.
Tot zover ons zeldzame bezoekje aan de da :wink:
Mijn dierenarts heeft een aparte in- en uitgang. Daarnaast werkt hij alleen op afspraak, hierdoor kom je vrijwel nooit andere dieren tegen. Heel handig.

Ik snap niet zo goed waarom je antivlo-en tekenmiddel mee hebt gekregen. Waren er vlooien gezien?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marie-Josée
Erelid

Nee vlooien hebben ze nooit, teken wel, dit middel was uit voorzorg en ik vermeldde dat omdat het natuurlijk ook nogal prijzig is. Maar al met al schrok ik toch van het bedrag.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Marie-Josée schreef:Nee vlooien hebben ze nooit, teken wel, dit middel was uit voorzorg en ik vermeldde dat omdat het natuurlijk ook nogal prijzig is. Maar al met al schrok ik toch van het bedrag.
Tekenmiddelen moet je nooit bij de da kopen, die zijn daar echt veel te duur.
Gewoon online bestellen.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Pemba schreef:
Marie-Josée schreef:Nee vlooien hebben ze nooit, teken wel, dit middel was uit voorzorg en ik vermeldde dat omdat het natuurlijk ook nogal prijzig is. Maar al met al schrok ik toch van het bedrag.
Tekenmiddelen moet je nooit bij de da kopen, die zijn daar echt veel te duur.
Gewoon online bestellen.
Dat klopt, maar Bravecto kun je nergens zonder recept krijgen. En dat is het enige wat tot nu toe echt helpt in deze van teken vergeven omgeving.

Overigens is de uitslag als bij toverslag verdwenen! Hij is ook nergens anders op zijn lijf te vinden. Raar.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”