Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zorgt een halsband voor een nekhernia?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Stapper
Zeer actief

zorgt een halsband voor een nekhernia?

Ongelezen bericht door Stapper »

Een tijd geleden gaf een dierenarts aan dat zij er nooit aan wilde maar dat uit de praktijk bleek dat halsbanden een vergrootte kans had op een nek hernia bij de honden. Vooral als deze trokken aan de lijn. (mijn vorige hond trok erg aan de lijn bij het fietsen ondanks slip ketting) vanaf toen ben ik begonnen met een tuig. De hondentrainer is hier niet mee eens en telkens als hij mijn hond ziet meldt hij dat een tuig honden aanmoedigt om te trekken. Mijn hond heeft een tuig die (volgens de beschrijving) het juist het trekken moet verminderen. Ze trekt nog steeds maar is naar mijn gevoel makkelijker te corrigeren. Nu heb ik een gave halsband gezien en vraag ik me af WAT IS WAAR? (Tot ik niet overtuigd ben blijft ze een tuig dragen).
Uiteraard ben ik ontzettend aan het trainen om niet aan de lijn te trekken maar dat doet ze nog steeds en waarschijnlijk ben ik daar debet aan (dat is niet mijn vraag, hoewel pan klare oplossingen ook welkom zijn). Zorgt een halsband bij honden die veel trekken aan de lijn voor een nek hernia? Wat is jullie ervaring?
Jo-Ellen
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder x Friese Stabij
Aantal honden: 1

Re: zorgt een halsband voor een nekhernia?

Ongelezen bericht door Jo-Ellen »

Of ze een nekhernia kunnen oplopen geen idee, maar naar mijn weten kunnen ze dmv een tuig veel meer kracht zetten. Sledehonden dragen niet voor niets een tuig. :P
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mijn honden trekken dus minder met een tuig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik geloof die dierenarts. En dan met name als de flex geblokkeerd wordt. Dan krijgt de nek toch elke keer weer een behoorlijke opdonder. Die van mij trekt ook regelmatig als de flex in de eindstand staat en ze door rent. Kan niet goed zijn. Regelmatig lees ik hier dat er een rem op een flex zit. Waarschijnlijk bedoelen ze daar een blokkeerinrichting mee. IK heb gezocht naar een flex met rem. Jammer genoeg ben ik ze nog niet tegen gekomen.
Sinds enkele dagen heb ik riem van 80 cm in gebruik. Hierbij trekt ze niet.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Snoopy had ook altijd een halsband. Tot ik thuis kwam en hij jankend en piepend naar me toe kwam rennen. Ik zag meteen dat het niet goed was dus hup naar de dierenarts.. nekhernia.

Toen ik vroeg wat er gebeurt was die middag en of hij er toen al last van had kreeg ik 'nee. Hij had nergens last van maar hij trok wel'

Ik was er niet bij dus ik heb geen idee wat er gebeurt is. Jaren is het gewoon goed gegaan maar nu heeft hij dus wel een nekhernia. Hier hebben de honden dus allebei een tuig. Yindi heeft wel een halsband maar als ze die in een jaar 10x om heeft gehad is het veel.

Mijn advies? Lekker het tuig gebruiken en de halsbanden links laten liggen als je hond trekt. Een hernia is echt geen pretje en het blijft oplaaien zodra je denkt: goh.. gaat als best een tijdje goed he.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Het beste werkt het aanleren niet te trekken natuurlijk.
Hier wordt met tuig sneller meer druk op de lijn gezet, meer dan met halsband.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier al jaren trekkende honden ( dat moet voor de shows )
Ze lopen dan op een beugelketting die t strottenhoofd vrij laag zodat ze niet kunnen stikken

Daarnaast durven ze buiten de shows en showtraining nog wel eens in de lijn te hangen
Maar nog nooit honden met nekproblemen gehad

Tuig trekken ze juist weer harder op en hebben die dan ook alleen maar om als we in t donker wandelen ( lijn gewoon aan de halfcheck ) of als ze opgezet worden voor het pakwerk
Heb ook meer controle als ze op de halfcheck / halsband lopen dan op t tuig
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ligt meer aan de baas die het niet afleerd bij de hond dan aan de riem en halsband/ketting.
Je kunt dat niet de schuld geven als je hond een nekhernia oploopt want dan heb je zelf een aantal stappen gemist.
Net als een tuig geen schuld is dat de hond trekt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb Elco vanaf het begin een tuigje aan gedaan. Met consequent zijn heb ik hem geleerd niet te trekken. Trekken is bij de baas komen... Alleen 's avonds bij de laatste ronde laat ik hem aan een halsband uit. Maar als hij dan een hond ziet, gaat hij nog wel in de lijn hangen, waarop hij altijd moet hoesten.
Heb vaker gehoord dat tegen aan een halsband inderdaad voor een nekhernia kan zorgen. Extra reden dus om je hond te leren niet te trekken. Je hebt wel minder controle over de kop, dus moet je op andere manieren de aandacht zien te doorbreken en op jou te richten. Het is wat extra werk, maar ik vind een (goed passend) tuig wel veel hondvriendelijker
Abbey en Ozzie
Actief

Ongelezen bericht door Abbey en Ozzie »

Wij kregen Abbey pas met een jaar (Franse bull x), dominante flapkut die veel trok en voorheen alleen een halsband had gedragen. Bij ons kreeg ze gelijk een tuig. Toch kreeg ze niet veel later een nekhernia. Dit kwam helaas wel door het halsband gebruik. (Ik neem de vorige baasjes absoluut niets kwalijk, Abbey is gewoon een pittige zeekoe).

Abbey heeft er af en toe nog last van als ze te veel doet maar dan doen we gewoon wat rustiger aan. Ik denk trouwens wel dat het ook wel ras afhankelijk is, dat sommige rassen een stuk gevoeliger zijn voor hernias.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Rani heeft een tuig en halsband, als ze angstig of erg druk is kan ik haar dubbel aanlijnen. Mika heeft een tuig, die kan ook nog wel eens schrikken en ze heeft zo'n dun nekje. Ik ben bang dat ze die breekt met alleen een halsbandje :schrik:
Gol heeft een leren slipbandje met stop. Van een tuig krijgt ze zere oksels en ze trekt niet (ik moet haar soms trekken :F: ).
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Wolfsblut schreef:Ik geloof die dierenarts. En dan met name als de flex geblokkeerd wordt. Dan krijgt de nek toch elke keer weer een behoorlijke opdonder. Die van mij trekt ook regelmatig als de flex in de eindstand staat en ze door rent. Kan niet goed zijn. Regelmatig lees ik hier dat er een rem op een flex zit. Waarschijnlijk bedoelen ze daar een blokkeerinrichting mee. IK heb gezocht naar een flex met rem. Jammer genoeg ben ik ze nog niet tegen gekomen.
Sinds enkele dagen heb ik riem van 80 cm in gebruik. Hierbij trekt ze niet.
Hier lopen ze afwisselend aan de flexriem en aan de gewone riem. Neiging om te treken hebben ze wel maar ik wil het niet hebben dus zeg ik er wat van of geef een paar korte rukjes aan de lijn ten teken dat ze moeten stoppen met trekken, dat werkt over het algemeen wel, zo niet dan moeten ze naast me lopen. Dat ze zo hard rennen dat ze in de flexlijn knallen is eigenlijk nog niet gebeurd. Wel een keer dat mijn vriend iets te ver weggooide en de hond erachteraan ging, maar dat zag ik gebeuren dus rende ik maar snel mee, anders hadden we allebei een opdonder gehad ja :engel:

Tuigen vond ik weer onhandig, en wellicht omdat de honden eigenlijk alleen een tuig omhadden met speuren, en dan lopen ze in de lijn.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Het is maar net wat je prettig vindt en het verschilt per hond.
Een hond die wat trekt een te smal bandje geven lijkt me niet gezond.
Nou ben ik bepaald geen wonder in het afleren van trekken, heb er het geduld niet voor en heb op de heenweg erg enthousiaste honden :mrgreen:

Bij Charlie staat er meestal wat druk op de lijn. Die loopt aan een fijne brede gevoerde halsband.
Met smallere gaat ze kuchen.
Ze draagt ook een tuig, maar daar zit alleen met fietsen een riem aan vast en ze heeft (aan de fiets) trekken en aan het tuig vast zitten aan elkaar gekoppeld.
Dan trekt ze dus als een karrenpaard, ook zonder fiets.
Niko loopt het best aan een jachtlijntje of slipketting, die stapt direct achteruit wanneer daar wat druk op komt te staan, een rukje om te corrigeren is al niet nodig.
Tibbe trekt niet, die was al opgevoed :tongue:
Pjotr zit aan z'n tuig aan een elastische lijn naar een heupgordel. Werkt perfect, veel comfortabeler voor ons allebei.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier lopen ze over t algemeen aan t tuig en af en toe aan de halsband. Flex heb ik niet meer... alleen leren lijnen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Hier altijd tuigen bij allebei de honden. Soof hebben we gelijk geleerd niet te trekken. Gaat prima.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Een trainer die geen mogelijkheid ziet om het trekken aan een tuig te verminderen :mrgreen: Dan ben je wel vakbekwaam zeg, als je dát als obstakel ziet.

Izzy mag nooit aan d'r halsband naast de fiets omdat ze ook graag wil trekken. Niet alleen loop je dan kans op beschadigingen aan de nek (ze trekt dan zo'n 90 kg mee - mij en de fiets), maar ook haar ademhaling gaat dan moeilijker. Dus aan de fiets krijgt ze gewoon een tuig om zodat de druk verdeeld wordt. Als we wandelen, heeft ze wel vaak een halsband om, omdat ze vrij netjes meeloopt tegenwoordig, maar toen ze dat nog niet deed kreeg ze gewoon een tuig om. Ze heeft er geen minuut sneller of langzamer van gelopen.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Noa is al een aantal keer achterover geklapt omdat ze zo hard in de lijn klapte aan de halsband. Dus zij loopt voornamelijk met tuig, gentle leader of aan een hele korte ljin met halsband. Aan de 8m-flexi komt ze met regelmaat los van de grond als ze het einde heeft bereikt. Het gaat nu wel beter gelukkig, dus zo hard aan de flexi doet ze nog maar een paar keer per wandeling (t.o.v. een paar keer per minuut) en zelfs het wandelen aan de 3m-lijn gaat steeds beter. Maar sinds 2 dagen ben ik met haar gaan fietsen aan een tuig en een reklijn, ze vindt het helemaal geweldig. Eindelijk gewoon lang rechtuit kunnen rennen (het losloopgebied is bijna niet begaanbaar op het moment door de nattigheid en verder kan zij nergens veilig los). Aan het begin moet ik stevig bijtrappen om haar niet alles te laten trekken, tot halverwege ongeveer, daarna gaat ze rustig trekken en aan het eind loopt ze naast me. Ik ben benieuwd of dit voor haar de oplossing gaat zijn.
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ik vind loslopende en spelende honden met tuig eng. Maar dat zal mijn fantasie wel zijn: ik zie onderkaakjes die onder het tuig schuiven voor me.
Zal het verder ook niet aan het type hond liggen? De voorbeelden die hier gegeven worden betreffen vooral bullachtige hondjes.

Ach, je kunt honden gewoon niet met elkaar vergelijken. Ze hebben allemaal andere zwakke en sterke plekken.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Domor
Zeer actief

Mijn honden dragen tot 12/7 per dag een tuig, nooit een probleem. Maar dat hangt van het type spel af. Op het moment dat die van mij in elkaar gaan hangen, is het geen spelen meer.
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Ik ben te lui om zo'n tuig steeds om te doen.. :LOL:
Dus ik gebruik nog gewoon een halfcheck (om de simpele reden dat de nek van mijn hond breder is dan haar hoofd en halsbanden dus vaak gewoon afschuiven :roll: ). Als we met een grote groep lopen doe ik tegenwoordig een brede gewone halsband om zodat er niemand in kan blijven hangen. In het bos is het ook niet zo'n probleem als hij er een keer afschiet. :tongue:

In het openbaar vervoer heb ik altijd een ruffwear tuig en een halfcheck, voor de zekerheid.
Maar goed met halsband wil ze weleens trekken, normaal is dat wel in goede banen te leiden maar misschien is een tuig toch beter als ik deze verhalen zo hoor.

Je kan trouwens bij zo'n tuig met een ringetje aan de voorkant ook gewoon je lijn daaraan vastmaken. Dan heb je veel meer controle en de hond kan simpelweg niet aan de lijn trekken omdat zijn voorkant dan automatisch jouw kant op komt. :tongue: In de bergen op moeilijke paden waar ik echt geen trekkende hond aan de lijn kan hebben doe ik dat weleens. Een beetje symptoombestrijding natuurlijk, maar het werkt wel. :cool2:
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
dagmar88
Zeer actief

Célie schreef:Ik ken een boel franse bullen die al vanaf pup af aan een tuig dragen en die desondanks een nekhernia kregen :19:
Heb er ook nog nooit een gezien die op een normale manier mee kan lopen.
Domor
Zeer actief

vaagheid schreef:Ik ben te lui om zo'n tuig steeds om te doen.. :LOL:
Dus ik gebruik nog gewoon een halfcheck (om de simpele reden dat de nek van mijn hond breder is dan haar hoofd en halsbanden dus vaak gewoon afschuiven :roll: ). Als we met een grote groep lopen doe ik tegenwoordig een brede gewone halsband om zodat er niemand in kan blijven hangen. In het bos is het ook niet zo'n probleem als hij er een keer afschiet. :tongue:

In het openbaar vervoer heb ik altijd een ruffwear tuig en een halfcheck, voor de zekerheid.
Maar goed met halsband wil ze weleens trekken, normaal is dat wel in goede banen te leiden maar misschien is een tuig toch beter als ik deze verhalen zo hoor.

Je kan trouwens bij zo'n tuig met een ringetje aan de voorkant ook gewoon je lijn daaraan vastmaken. Dan heb je veel meer controle en de hond kan simpelweg niet aan de lijn trekken omdat zijn voorkant dan automatisch jouw kant op komt. :tongue: In de bergen op moeilijke paden waar ik echt geen trekkende hond aan de lijn kan hebben doe ik dat weleens. Een beetje symptoombestrijding natuurlijk, maar het werkt wel. :cool2:
Voor de luie dagen heb ik de julius-tuigen, voor de dagen waar ik wat secuurder ben gebruik ik de ruffwear tuigen. Helaas hebben die geen ringetje aan de voorkant, dus ik doe er eventueel haar safe-lead doorheen. Dat is wat creatief afstellen maar werkt wel fijn.
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Fijn al die reacties, veel dingen om over na te denken dus ik laat alles bezinken. Voor nu denk ik "het blijft een tuig".
Ben uiteraard druk met trainen zodat ze niet trekt. Helaas Bente is op dit gebied erg koppig. (Nee :mann: nu moet ik ook met de billen bloot, ik ben niet consequent genoeg. Daar zal ik harder aan "trekken")
Ook houd ik hoop dat na haar pubertijd het makkelijker zal gaan.
Een flex heb ik nooit gehad. De omgeving is er niet naar. Als er zoveel ruimte is dat een flexlijn voldoet kan ze gewoon los want ze is altijd in mijn buurt.
Voor het speuren heb ik een ander tuig omdat ze dan juist wel aan een strakke lijn mag lopen. Zo weet ze het verschil, wandeltuig niet trekken, speurtuig wel.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Marjoleine schreef:Mijn honden trekken dus minder met een tuig.
Ollie ook. dacht al dat ik de enige was :lol1:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Célie schreef:
dagmar88 schreef:
Célie schreef:Ik ken een boel franse bullen die al vanaf pup af aan een tuig dragen en die desondanks een nekhernia kregen :19:
Hoe bedoel je dat? Qua ademhaling of iets anders?
Niet op reageren, heeft toch geen zin.
dagmar88
Zeer actief

Célie schreef:
dagmar88 schreef:

Ze laten hier zonder uitzondering de baas uit.
Constant trekken en vol in de lijn knallen kan niet goed zijn voor zo'n lijfje, ook niet met een tuig om.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

grover schreef:
Marjoleine schreef:Mijn honden trekken dus minder met een tuig.
Ollie ook. dacht al dat ik de enige was :lol1:
Nee, het is zelfs een vrij normaal gevolg :) Vaak trekken honden zichzelf uit balans aan de halsband, ze lopen niet meer recht maar op de voor- of achterhand. Op de lange termijn is dat natuurlijk onprettig. Vaak gaan ze harder lopen (trekken) om onder dat onprettige gevoel uit te lopen. Als ze dan een tuig omkrijgen wordt die balans hersteld en voelen ze zich prettiger wat zich weer uit in minder trekken. Tenminste, zo heb ik het uitgelegd gekregen en ik vind er wel wat inzitten :) Beau trekt minder aan een tuig.

Wat mij betreft heeft een halsband behalve 'makkelijk' geen enkel voordeel op een tuig, mits het tuig passend is en de hond het zelf ook prettig vind. Mijn ervaring is dat negentig of misschien wel vijfennegentig procent van de honden het tuig hartstikke prettig vind mits passend en goed aangeleerd.

Beau draagt dus een tuig met een Y-borst omdat ik zelf geloof dat tuigen met een borstband honden beperken in de schouderbeweging. Ik vind het aandoen echt amper meer werk dan een halsband. Ik laat honden sowieso niet loslopen met tuig of halsband, inderdaad omdat er tanden/kaken/takken achter kunnen blijven haken. Beau loopt dus in principe bloot los.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

al mijn honden lopen aan een halsband en nog nooit een nekhernia gehad bij mijn honden. ik ken wel een dobermann die een tuig had en toch een nekhernia kreeg. dus ik denk zelf dat er geen verschil is tussen een tuig en halsband als het om een nekhernia gaat.
ellen
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

dagmar88 schreef:
Célie schreef:
dagmar88 schreef:

Ze laten hier zonder uitzondering de baas uit.
Constant trekken en vol in de lijn knallen kan niet goed zijn voor zo'n lijfje, ook niet met een tuig om.
Dat ligt aan de baas, niet de hond. Met Tirsa aan de lijn liep ik met de handen in mijn zakken en geen moment dat de lijn strak stond.
dagmar88
Zeer actief

Neeltje schreef: Dat ligt aan de baas, niet de hond. Met Tirsa aan de lijn liep ik met de handen in mijn zakken en geen moment dat de lijn strak stond.

:19: Joh, meen je dat nou?
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”