Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.
Van de week lammeren op de foto mogen zetten bij een herder. Teller staat op ruim 450 lammeren en er zijn nog een aantal schapen die nog moeten bevallen.
Tja, dan een selectie uit al die foto's om aan jullie te laten zien... Maar het is gelukt! Geniet mee van schattige lammetjes
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
Evelien en Joep Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020
Eefsel schreef:Van de week lammeren op de foto mogen zetten bij een herder. Teller staat op ruim 450 lammeren en er zijn nog een aantal schapen die nog moeten bevallen.
Tja, dan een selectie uit al die foto's om aan jullie te laten zien... Maar het is gelukt! Geniet mee van schattige lammetjes
Zo'n leuke tijd!! Foto 11 en 14
Wij moeten nog tot maart wachten op lammeren.
@ Cleva: Wij doen de oormerken zo laat mogelijk in de oren bij de lammeren.
Maar ik kan alle lammeren uit elkaar houden, omdat ze allemaal bont zijn en anders gevlekt. En wij hebben maar 11 ooien die moeten bevallen, dus wij zullen ongeveer 15 lammeren krijgen.
Maar zo'n witte lammeren zijn moeilijk uit elkaar te houden.
Hier is de eerste 7 maart uitgerekend, ik kan niet wachten!
En ja, die oormerken zijn een noodzakelijk kwaad helaas. Ik doe ze er het liefst de 2e dag erin. De oortjes zijn dan nog dun en door de biest hebben ze nog antistoffen van de moeder, dus minder kans op ontstekingen.
Chip mag inderdaad, maar dan moeten ze alsnog oormerken in. Nee t is geen gezicht,zie ook liever gewoon de oren ipv de oormerken maar helaas zijn er regels waar we ons aan moeten houden
Evelien en Joep Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020
Eefsel schreef:Chip mag inderdaad, maar dan moeten ze alsnog oormerken in. Nee t is geen gezicht,zie ook liever gewoon de oren ipv de oormerken maar helaas zijn er regels waar we ons aan moeten houden
Maagbolus met chip is het volgens mij. Dan hoeven ze maar 1 oormerk.
Cleva schreef: Ik vind het niet zozeer zielig maar wel heel erg lelijk.
Zielig vind ik het ook niet (meer). Als je het netjes en schoon doet hebben ze er geen last van (behalve dan de 1 sec. pijn van het zetten). Maar het is inderdaad geen gezicht.
Cleva schreef:Ja, snap ik hoor.
Misschien moeten ze het bij paarden ook maar eens invoeren. Moet je opletten hoe snel er dan een slimmere oplossing komt.
Waarom worden de lammeren eigenlijk al in januari geboren?
Het maakt dit jaar natuurlijk geen fluit uit want het is Maartweer geweest maar ik ben benieuwd naar de reden.
Bij veel herders kiest men ervoor om vroeg te laten lammeren omdat de lammeren dan groot genoeg zijn om mee te kunnen als de kudde weer naar buiten kan. Hele jonge lammeren zijn niet handig met een trekkende kudde en bovendien hebben de ooien dan teveel te lijden van èn zogen en niet iedere dag even veel en voedzaam voer.
Er kan ook een economische kant aan zitten want vroeg lammeren betekend ook vroeg lamsvlees kunnen verkopen (met pasen bv).
Ik denk dat er wel meer redenen zijn maar de eerste reden is die van een herder die ik ken.
Misschien moeten ze het bij paarden ook maar eens invoeren. Moet je opletten hoe snel er dan een slimmere oplossing komt.
Of bij honden en katten, ik gok dat het dan ook opeens veel subtieler kan.
En überschattig, dat lammetjesspul. Ik snap niet hoe mensen dat op hun bord willen.
Waarom worden de lammeren eigenlijk al in januari geboren?
Het maakt dit jaar natuurlijk geen fluit uit want het is Maartweer geweest maar ik ben benieuwd naar de reden.
Bij veel herders kiest men ervoor om vroeg te laten lammeren omdat de lammeren dan groot genoeg zijn om mee te kunnen als de kudde weer naar buiten kan. Hele jonge lammeren zijn niet handig met een trekkende kudde en bovendien hebben de ooien dan teveel te lijden van èn zogen en niet iedere dag even veel en voedzaam voer.
Er kan ook een economische kant aan zitten want vroeg lammeren betekend ook vroeg lamsvlees kunnen verkopen (met pasen bv).
Ik denk dat er wel meer redenen zijn maar de eerste reden is die van een herder die ik ken.
En een prima reden zelfs.
Met Pasen lams- of kalfsvlees willen eten vind ik grotesk maar dat is dan weer mijn persoonlijke smaak.
Een lam wordt geslacht als het een half jaar is. Misschien pasen wat opschuiven?
veertje schreef:Nummer 13/14
Gebruiken ze de ronde oormerken voor de bokjes en langwerpige voor de ooitjes (of andersom)?
Oormerken/chippen/tatoeage wordt allemaal al toegepast, alleen niet bij alle dieren hetzelfde toegepast vanwege kosten en stress (bij tatoeage).
Nee, de smalle langwerpige zijn bedrijfsoormerken, de ronde zijn de oormerken die ze moeten hebben vanaf een half jaar oud (voor de registratie op je ubn nummer)