Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meedenkertje

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lemuria

Meedenkertje

Ongelezen bericht door Lemuria »

Over 1-2 jaar wil ik er een hond bij, maar ik vind zóveel rassen leuk, dat ik het erg lastig vind om er 1 uit te kiezen en hier bij te blijven. Ik sta nu vaak stil bij de Puli, maar de meesten zijn echte keffers...daar houd ik niet van :mrgreen: Dus aan jullie de vraag om even mee te denken.

E)genschappen die me aanspreken:
1) Relaxt. Geen overdreven jagers, geen overdreven wakers, geen notoire scheur-open-trekkers.
2) Een makkelijke vacht heeft mijn voorkeur. Dus liefst korthaar, of anders een langhaar die geen trimmer hoeft te zien en die ik eventueel zelf kan bijhouden.
3) Middelmaatje. Aan een te kleine hond heeft Izzy niets, maar ik wil er geen joekel bij. Dus ik zoek iets rond de 50 cm.
4) Sociaal. Niet nog een potentieel-hondagressief ras.
5) Actief, maar geen high-energy honden die na een wandeling van 3 uur thuis weer hyper met een flos aankomen.
6) 15-25kg.

Als 1 of 2 van deze eigenschappen niet van toepassing zijn, valt er altijd wel een mouw aan te passen. Op punt 4 na.

Ik zal uiteindelijk wel voor een volwassen herplaatser gaan, maar dan weet ik in welke rassen/kruisingen ik het realistischer-wijze het beste kan zoeken :)

Ik zal m'n verdere voorkeuren qua rassen niet opschrijven zodat ik jullie nergens heen stuur ;)
Laatst gewijzigd door Lemuria op 15 dec 2015 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Meedenkertje

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik dacht aan een Dalmaat, maar die zijn te groot volgens je lijstje :wink:
Misschien een Toller met een sociaal, evenwichtig karakter. Ze bestaan :mrgreen: Qua actief ligt het er maar net aan wat je te veel vindt. Na 3 uur lopen zijn ze wel total loss, maar naast lichamelijke beweging vereisen ze ook regelmatige training en mentale stimulans.
Lemuria

Heavy schreef:Ik zou zeggen een Herder :wink:
Maar ik zou ook kijken naar waar Izzy nu het leukste mee speelt .
Labrador misschien?
Met Labradors (of Golden Retrievers) heb ik helemaal niets :oeps: Ik dacht ook meer aan een hondje van rond haar gewicht, dus tussen de 15-25 kg.
Verder heeft Izzy 0,0 voorkeur voor rassen, dus de keuze mag ik wel van d'r maken ;)
Lemuria

Maeve schreef:Ik dacht aan een Dalmaat, maar die zijn te groot volgens je lijstje :wink:
Misschien een Toller met een sociaal, evenwichtig karakter. Ze bestaan :mrgreen: Qua actief ligt het er maar net aan wat je te veel vindt. Na 3 uur lopen zijn ze wel total loss, maar naast lichamelijke beweging vereisen ze ook regelmatige training en mentale stimulans.
Geen probleem, ik ben graag actief met Izzy, dus ik verwácht haast van een hond dat die z'n hersens wil gebruiken ;) Tollers vind ik wel leuk inderdaad, maar dan wel een stabiele inderdaad!

Van Dalmaten hoor ik bijna alleen maar horror-verhalen om me heen. Te lomp, te bijterig, plaat voor de kop.
Lemuria

Kells schreef:Ik zeg, zo'n hondje als in mijn onderschrift! :engel:
Ik vind ze práchtig. Ik wou ze vroeger al, maar nee, er moest zo'n suffe Golden komen volgens smam :mrgreen: Maar een te hoog energie-niveau waarschijnlijk.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Lemuria schreef:
Maeve schreef:Ik dacht aan een Dalmaat, maar die zijn te groot volgens je lijstje :wink:
Geen probleem, ik ben graag actief met Izzy, dus ik verwácht haast van een hond dat die z'n hersens wil gebruiken ;) Tollers vind ik wel leuk inderdaad, maar dan wel een stabiele inderdaad!

Van Dalmaten hoor ik bijna alleen maar horror-verhalen om me heen. Te lomp, te bijterig, plaat voor de kop.
In dat geval is een Toller wel wat denk ik :ok: Bij voldoende beweging en training zijn ze in huis heel rustig en absoluut niet hyper of zenuwachtig. Ik zou dan wel gaan voor een pup denk ik, puur omdat je wel een stabiel karakter wil. Dat wordt zoeken naar de juiste combinatie en herplaatsers hebben vaak juist een verleden en niet zo'n beste start gehad.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Er zijn heel veel uiteenlopende rassen die ik je plaatje zouden kunnen vallen. Maar wat trekt je in honden? Een eigenwijsheid, een speelse hond die communicatief is, of juist een wat meer serieus type?
Houd je van lichtvoetig of wat meer robuust in bouw?

Toen ik mijn tweede hond uitkoos, heb ik ook goed rekening gehouden met wat een match zou kunnen worden met Mayke. Is Izzy heel direct in haar manier van doen en heel lichamelijk, zoals wel meer staffords kunnen zijn? Want dan zul je er misschien ook rekening mee willen houden dat een nieuwe hond daar een beetje tegen kan.
Een stafford die zich erg des-staffords gedraagt combineren met een schotse collie zou ik precies zo'n match vinden waar ik mijn vraagtekens bij zet :mrgreen: (al zeg ik natuurlijk niet dat het niet goed zou gaan)

Misschien zijn er rassen die je uit sluit vanwege Izzy's voorkeur?
Zo weet ik dat ik, zolang ik Mayke heb, maar beter niet verliefd kan worden op een poolhond, want als ik een poolhond naar binnen sleep, zal Mayke zichzelf binnen no-time bij het asiel melden :mrgreen:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Nanna schreef:Ik denk dat jij en Izzy wel blij gaan worden van een stevige Whippetreu.
Grappig, als ik Whippets tegenkom en zie spelen, dan valt het me altijd op dat ze meer op staffordachtige lijken dan ik zou vermoeden. Met een beetje fantasie zijn er in ieder geval veel overeenkomsten te vinden.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Een dalmaat zou ik niet doen.
Een Kiyoshi wel maar die heb ik al :mrgreen: en een andere Akita zou ik niet snel aanraden..
Een windhondachtige vind ik geen gek idee. Absoluut niet, dat gaat altijd erg goed icm Jigzy. Maar vind je het een dealbreaker als een hond niet los kan lopen?
Anders zou ik gewoon voor een leuke volwassen reu gaan die al in de opvang zit.
Paisley
Zeer actief

Ja zoiets als Freedom bijvoorbeeld :mrgreen:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

engelse cocker vind je niets?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Behaarde Peruaan zou best wel eens kunnen passen denk ik. Er is alleen lastig aan te komen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Heavy schreef:Bull terriër ?
Die zijn vaak niet zo sociaal naar dezelfde sekse en ook nog eens flink druk, zeker de eerste jaren.
Dalmaten die ik ken zijn ook niet bijster sociaal.

Ik ben helemaal weg van acd's. Veel hond, handzaam formaat. Als Charlie later groot is krijgt ze er één :lol1:
Maar goed, die zijn nu ook niet bij uitstek sociaal of rustig.
Ga gewoon lekker opvangen en kijk met wie jullie een echte klik hebben.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Een flatcoated? Er lopen hier veel exemplaren in de buurt. Zijn allemaal sociaal, in hond contact speels maar niet extreem lomp.
Ze kunnen soms wel enigszins eigenwijs zijn, maar ik heb het idee dat de reuen dat meer hebben.

En de spaniël 'hoek', spreekt dat je aan?
Lemuria

@Kells: Dan komen ze in ieder geval op m'n lijstje :ok:

@Maeve: Ik wil eigenlijk geen pup meer...In m'n huidige situatie sowieso niet, maar wie weet hoe dat over 1-2 jaar zit. Ik heb vaak zat vakantie-uren en er is meestal wel iemand thuis, dus wie weet :)

@Heavy: Nee, ik vind Bullterriers erg leuk, maar dan heb ik 2 potentieel felle honden :) Hoewel, Izzy is heel zacht voor een Stafford en ik dénk niet dat ze het in zich heeft om een killer te worden. Maar dat wil niet zeggen dat ik het maar moet opzoeken en een ander hond van dat kaliber in huis moet nemen onder het mom "2x scheepsrecht" :mrgreen:

@Paisley: Ik hou van speels, niet van lompe beukers. Eigenwijs mag, maar geen hond die continue met opgeheven middelvingers naar me kijkt. Nou kan je dat met trainen wel redelijk gladstrijken, maar sommige rassen zou ik dus bij voorbaat al niet kiezen, waaronder dus de Kelpie/Cattledog. Die lijken me net wat té ;) Robuuste bouw vind ik leuk, maar geen must.
Izzy is niet erg lichamelijk. Als een hond het uitdaagt, wil ze best even stoeien, maar van echt béuken houdt ze niet (behalve bij haar favoriete Viszla-reu , die mag flink ver gaan). En nee, een Viszla wordt het niet. Prachtige honden, maar jesesgristus, die houden gewoon niet op met aanwezig zijn :schrik: Ze rent veel liever op volle snelheid met een groepje op.

@Nanna: Die staan ook zeker op het lijstje. Lekker handzaam formaat, lief snoetje...maar ook die zou ik weer van pups-af aan willen in verband met het goed trainen van bij me in de buurt blijven. En m'n katten niet mollen.

@Valerie: Geen Aziaten. Ik snap ze niet. Práchtig vaak, maar ik kan d'r niets mee. Ik kan ze niet lezen, ik kan ze niet motiveren :wink:

@Paisley: Freedom is leuk! Maar wat een bout-naam.

@Dagmar: Ontzettend leuk om te zien (again? Ja, again :mrgreen: ), maar teveel gedoe met de vacht, veel kans op oorontstekingen en denk dat het gewoon geen leuke match is met Izzy.

@Longfields: Ja, leuk! Maar ik zoek het niet om tig jaar op een wachtlijst te moeten voor een hond ;)

@Dagmar: ACD's trekken me totaal niet aan. Te hyper, vaak te fel :) D'r zijn zóveel opvanghonden, ik zit vaak te kijken maar zie zoveel leuks dat ik gewoon niet kan kiezen. En ik ken mezelf, als een opvanger bevalt, blijft hij sowieso mits er iets heel geks gebeurd. Maar het kiézen...pffft.

@Apple: Flatcoatjes zijn zoet. Maar de 2 die ik ken, jagen alsof ze nooit te vreten krijgen :schrik: Verder trekken Spaniels me qua karakter wel aan. Maar ja, die oren...en die vacht...
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Ik dacht ook meteen aan een bull terrier. Als je toch niet voor een pup wilt gaan, maar voor een volwassen exemplaar. Kan het met de drukte mee vallen, en weet je meteen wat het karakter is mbt andere honden

Verder zat ik ook te denken aan een setter, of gewoon een leuke mengelmoes.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Hoe meer ik van je lees, hoe meer ik denk: Lollige middenslag poedelreu.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Miranda schreef:Hoe meer ik van je lees, hoe meer ik denk: Lollige middenslag poedelreu.
:ok: :ok: :ok: :ok:

dat kwam bij mij meteen al naar voren.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Een Izzie :mrgreen:

Waarom niet een buitenlands herplaatsertje? Zijn vaak onwijs hondsociaal, je kunt ze volgroeid uitzoeken zodat je weet wat je krijgt qua grootte, vacht etc.
Ik heb Izzie uit dierenasiel Koningen in Balkbrug. Oke, niet echt in de buurt maar met een beetje mazzel hoef je er maar 1 keer heen. Zij bemiddelen in veel honden uit het buitenland. Zo kies je niet van een plaatje maar kun je gaan wandelen en kan Izzy zelfs mee.

Izzie was daar al wat voorzichtig, ze hangen geen fantastische verhalen op waarna je een schijterd mee krijgt. En ik heb er natuurlijk een wereldhondje aan.

Daarbij vond ik het een prettig asiel, met veel kennis van honden, ik kon ze bellen met vragen (heb dat ook 3 keer gedaan) en ze zijn ook nog eens na een half jaar komen controleren. Vond ik heel prettig en getuigen van betrokkenheid die ik bij andere asiels vroegah wel eens miste.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

laat even weten als je eruit bent aangezien jouw lijstje mijn lijstje ongeveer is :-)
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

alinelaila schreef:
Of ze hebben het laatste jaar veel veranderd of je hebt mazzel gehad, maar die ervaringen ken ik in elk geval niet. Ik heb meer de ervaringen met slechte kennis, zonder ook maar iets te vragen of enige screening honden plaatsen, bij vragen/problemen niet willen helpen, informatie verzwijgen en ga zo maar door.
Ik ken een stuk of 5 honden die daar vandaan komen en stuk voor stuk zijn die mensen niet tevreden over dat asiel. Ook hadden ál die honden darmproblemen/diarree toen ze kwamen.

Dat wou ik toch ook even laten horen..

Gelukkig gaat het met jou Izzie heel goed, maar de mensen die ik ken hebben echt wat minder geluk gehad.

Wat bijzonder! En wat jammer. Maar wel goed juist dat je dit ook even meldt. Ik was er al super zeker van dat mijn volgende hond (ook ik wil over 1 of 2 jaar er eentje bij) hier weer vandaan zou komen. Maar ga toch maar even toetsen weer tegen die tijd. Je moet toch uit je doppen blijven kijken!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind die whippet niet zo gek.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Welsh Springer?
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Working Cocker?

Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Lemuria schreef:

Patserig :wink: de reuen dan. Plaat voor de kop niet. Wel eigenwijs. Lomp kan, elmo is het af en toe.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Nanna schreef:Bull x Whippet. Speciaal gefokt.
Een retesnelle zichtjager met een plaat voor de kop :schrik:
Nee, dank u.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

De flatcoateds die hier wonen jagen niet. Maar eentje eet wel echt alles wat los en vast zit :Q: Ze zijn ook wel redelijk laat volwassen.

Een corgi zou trouwens ook prima passen, dan wel een cardigan, pembrokes hebben nog wel eens de neiging veel te blaffen.
Ze zijn sociaal, passen zich makkelijk aan, maar hebben wel een heel eigen karakter met een gezonde dosis pit en humor.
Je ziet veel terug van de herder, maar ze zijn absoluut niet slaafs of heel erg vervelend als het een dagje minder is.
Wel kleiner dan middelmaat, alhoewel ze qua voorkomen en gewicht niet klein zijn.

En anders moeten wij even een kruising bedenken :mrgreen: Hebben we in ieder geval al drie personen die dezelfde wensen hebben :Q:
Ivanneke
Actief
Mijn ras(sen): Herderig, Kangalachtig en een knappe kruising

Ongelezen bericht door Ivanneke »

Ik kwam gisteren bij de DA een man met een 8 maanden oude Kooikerpup tegen en moest meteen aan jouw verlanglijstje denken. Superleuk hondje :D
Afbeelding
Lemuria

Ivanneke schreef:Ik kwam gisteren bij de DA een man met een 8 maanden oude Kooikerpup tegen en moest meteen aan jouw verlanglijstje denken. Superleuk hondje :D
Een kutkooiker? :mrgreen: Nee, dat wordt 'm niet. Qua uiterlijk vind ik ze mooi, maar het karakter wat er in bij de meesten ingeprogrammeerd zit...Ik pas.

Tot nu toe staan Whippets en middenslag Poedels bovenaan in de lijst :) Ik vind Whippets qua uiterlijk mooier, maar Poedels qua karakter (als in; jagen nét iets minder enthousiast) beter...Een Whippet zou ik als pup willen hebben, een Poedel kan ook als volwassene.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Nou, ik vind toch dat je je heel erg vergist hier.
Als je geen kinderen hebt is de kooiker het leukste middenslaghondje dat ik bedenken kan. Ik heb hem alleen niet aanbevolen omdat er wel wat jachtinstinct in zit.
Zeer trouw, vrolijk, intelligent, zachtaardig hondje. Alleen vreemden moeten hem omzichtig benaderen. Als ze dat doen, is het ook voor hen een vrijkont eerste klas.

Snel zindelijk en leert en werkt graag voor de baas. Ik vond het leuker en makkelijker om een kooiker op te voeden dan een teckel, een Jack Russel of een Golden retriever. :I:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”