Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe reageren als losse stafford komt?
Moderator: moderatorteam
-
Neeltje
Re: Hoe reageren als losse stafford komt?
Ik zocht een andere route. Dat heb ik hier ook gedaan met de ochtendwandeling in het donker. Ik neem het risico gewoonweg niet. De eigenaar was hartstikke gepikeerd, ja jammer dan, dan lijn je je beest maar aan of hou je je hem bij je. Ik hoef hem niet bij mijn hond klaar.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Wat een gedoe om niets. Wat haal je jezelf allemaal in je hoofd? Een behandelplan opstellen voor als je een hond tegenkomt?
Ik heb in een aso wijkje gewoond. Ik kwam met mijn honden dagelijks los lopende staffords tegen. Ze leven nog steeds hoor
Ik heb in een aso wijkje gewoond. Ik kwam met mijn honden dagelijks los lopende staffords tegen. Ze leven nog steeds hoor

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
- Aantal honden: 3
Is het een losloopgebied? Want als het een gebied is waar honden niet los mogen, kan je ook even een boa op de hoogte stellen. Die kan de eigenaar er dan op aan spreken.
En als het wel een losloopgebied is, sja.. Dan mag die hond gewoon loslopen. Als je het niet fijn vindt, kan je inderdaad beter een andere route nemen.
En als het wel een losloopgebied is, sja.. Dan mag die hond gewoon loslopen. Als je het niet fijn vindt, kan je inderdaad beter een andere route nemen.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik vind dat niet normaal, dat je geen enkele signalen krijgt dat die hond agressief is, maar dat je je toch om die hond druk maakt.Stepper schreef:Gefeliciteerd.Paisley schreef:Wat een gedoe om niets. Wat haal je jezelf allemaal in je hoofd? Een behandelplan opstellen voor als je een hond tegenkomt?
Maar ik heb gewoon geen zin in gezeik. Ik stel toch een normale vraag? Hoe kan ik het beste weg uit zo'n situatie waarbij een hond di ik niet bij mij of mijn hond wil.
Daarbij ben ik wel eens, en mijn hond ook, zo toegetakeld dat operaties en dergelijke nodig waren. Dus gedoe om niets is het niet.
loop er dan ff naartoe...Stepper schreef:Kan niet, zo ver komt mijn stem niet. Die loopt meestal al tientallen meters verder.M@scha schreef:doe eens gek en vraag de eigenaar

-
S@ndr@
- Zeer actief
dat komt door alle topics op het hondenforum, het haalt bij sommige echt de lol van het wandelen eruit zeg maarPaisley schreef:Wat een gedoe om niets. Wat haal je jezelf allemaal in je hoofd? Een behandelplan opstellen voor als je een hond tegenkomt?
- M@scha
- Zeer actief
Tara schreef:Nee, inderdaad niet normaal.Paisley schreef: Ik vind dat niet normaal, dat je geen enkele signalen krijgt dat die hond agressief is, maar dat je je toch om die hond druk maakt.
De baasjes van die klapkaken die ineens andere hondjes doodbeten hadden ook nooit signalen gekregen dat hun hond agressief was.
Echt heel gek dat TS zich daar druk om maakt.
helemaal niet gek. maar zonder hond naar die eigenaar lopen is al te lastig. dan wil je ook geen oplossing

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik zou de eigenaar gewoon een keer aanspreken. Als het geen losloopgebied is, kun je haar vragen of ze de hond voortaan aan wil lijnen. Je kunt ook vragen hoe de hond is met andere honden.
Ik vind het zelf ook niet geweldig om loslopende staffords tegen te komen als ik met mijn honden loop, en als ik het echt niet vertrouw, loop ik de andere kant op. Maar tot nu toe waren de loslopende staffords die we zijn tegengekomen in losloopgebieden allemaal hondsociaal. Dan mag er wel even gesnuffeld worden en moeten ze daarna doorlopen. Als de houding van de hond me niet bevalt, gebeurt dat dus niet en lopen wij zelf een andere kant op.
Ik vind het zelf ook niet geweldig om loslopende staffords tegen te komen als ik met mijn honden loop, en als ik het echt niet vertrouw, loop ik de andere kant op. Maar tot nu toe waren de loslopende staffords die we zijn tegengekomen in losloopgebieden allemaal hondsociaal. Dan mag er wel even gesnuffeld worden en moeten ze daarna doorlopen. Als de houding van de hond me niet bevalt, gebeurt dat dus niet en lopen wij zelf een andere kant op.
- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Buiten het gegeven dat het hier om een stafford gaat ben ik er ook niet van gecharmeerd als een loslopende hond op me af komt als ik met de honden aan het wandelen ben. Ook wel afhankelijk hoe de hond op me af komt.
1. ik heb twee honden die relatief makkelijk uitvallen, daarom hou ik ze ook aangelijnd en loop niet door een losloopgebied
2. ik wil weten of het goed gaat, ook omdat ik nu met een hond zit welke ziek is en ik liever niet heb dat deze zich naar wie dan ook moet gaan verdedigen.
Hier in de buurt is een oude labradordame, deze gaat altijd aan de wandel in de periode dat ze loops moet worden. Ik weet dat het goed gaat met mijn honden en dan heb ik er geen probleem mee.
Laatst kwam een kleine pup op me af gestoven, vrouw had niet gezien dat ik met de honden eraan kwam. Het is gelukkig goed gegaan maar ik wil me daar geen zorgen om hoeven te maken. Ik wil niet dat mijn honden verwondingen oplopen maar ook niet dat een andere hond verwondingen oploopt.
Dat TS hier door sommige aangezegd wordt stel je niet aan is niet netjes, daarbij ook nog eens gezien de voorgeschiedenis. Deze man hoort gewoon zijn hond bij zich te houden, of dat aangelijnd of niet aangelijnd is moet niet uitmaken. Hij hoort op te letten en als er iemand aan komt de hond bij zich te roepen. Een andere hoeft zich daar geen zorgen om hoeven te maken.
Ik zou denk ik ook eerst zonder hond even naar de eigenaar lopen om te vragen hoe deze hond met andere honden is.
1. ik heb twee honden die relatief makkelijk uitvallen, daarom hou ik ze ook aangelijnd en loop niet door een losloopgebied
2. ik wil weten of het goed gaat, ook omdat ik nu met een hond zit welke ziek is en ik liever niet heb dat deze zich naar wie dan ook moet gaan verdedigen.
Hier in de buurt is een oude labradordame, deze gaat altijd aan de wandel in de periode dat ze loops moet worden. Ik weet dat het goed gaat met mijn honden en dan heb ik er geen probleem mee.
Laatst kwam een kleine pup op me af gestoven, vrouw had niet gezien dat ik met de honden eraan kwam. Het is gelukkig goed gegaan maar ik wil me daar geen zorgen om hoeven te maken. Ik wil niet dat mijn honden verwondingen oplopen maar ook niet dat een andere hond verwondingen oploopt.
Dat TS hier door sommige aangezegd wordt stel je niet aan is niet netjes, daarbij ook nog eens gezien de voorgeschiedenis. Deze man hoort gewoon zijn hond bij zich te houden, of dat aangelijnd of niet aangelijnd is moet niet uitmaken. Hij hoort op te letten en als er iemand aan komt de hond bij zich te roepen. Een andere hoeft zich daar geen zorgen om hoeven te maken.
Ik zou denk ik ook eerst zonder hond even naar de eigenaar lopen om te vragen hoe deze hond met andere honden is.
Laatst gewijzigd door joyce83 op 04 dec 2015 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Niet alleen daardoor, ze is zelf samen met haar hond al eens aangevallen door een Stafford en dan wordt je toch wat voorzichtiger.S@ndr@ schreef:dat komt door alle topics op het hondenforum, het haalt bij sommige echt de lol van het wandelen eruit zeg maarPaisley schreef:Wat een gedoe om niets. Wat haal je jezelf allemaal in je hoofd? Een behandelplan opstellen voor als je een hond tegenkomt?
Ik ben ook niet zo heel erg onbevangen meer nadat ik door die Duitse Dog van een van de buren ben gebeten.
Van de week merkte ik dat het toch wel zoveel indruk bij me heeft gemaakt dat ik niet meer onbevangen langs sommige honden loop.
Ik moest een pakje beneden op gaan halen en toen liep de buurman voor zijn huis op de galerij met zijn twee Staffords, de ene hield mij zo goed in de gaten dat ik mooi bleef wachten totdat hij met zijn honden naar binnen ging, maar dat duurde nogal lang, de buurman kreeg zijn sleutel al niet in de deur en toen dat eindelijk gelukt was moesten de honden gaan zitten en lijnde hij ze buiten af en die ene hond me maar in de gaten houden, de buurman duwde de hond, die richting mij kwam, met zijn knie naar binnen, doordat de buurvrouw eens had gezegd dat hun honden haar beschermde durfde ik toch niet pal langs die hond te lopen op die smalle galerij.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
je weet toch waar hij woont? Bel eens aan.Stepper schreef:Kan niet, zo ver komt mijn stem niet. Die loopt meestal al tientallen meters verder.M@scha schreef:doe eens gek en vraag de eigenaar

- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Zo een rare vraag is dit toch niet lijkt me. Het lijkt mij echt zo fijn om zo zeker in mijn schoenen te staan als sommige mensen hier op het forum, maar niet iedereen is zo.
Ook in een losloopgebied vind ik het niet helemaal super fijn om een buurtende hond bij me te krijgen als de baas niet eens in de buurt is. En ja, bij een kwispelende golden retriever heb ik er minder moeite mee dan met een misschien ook wel kwispelende stafford/ rotweiler/ herder/ enz/ enz. Ik begrijp de vraag wel. Waar doe je goed aan, want je wilt ook niet dat door jouw reactie de vlam in de pan slaat.
Ik lees hier vaak de tip om honden weg te sturen. Maar gaan jullie dan bij iedere hond die komt (en waar je geen goed gevoel bij hebt), tussen die hond en je eigen hond staan, en wat doe je dan? Jezelf groot maken, wijzen of hand uitsteken en op een strenge manier zeggen dat ze weg moeten? Ik kan me hier namelijk echt niet veel bij voorstellen.
Of kan je het beste gewoon maar rustig doorlopen, niets zeggen en maar hopen dat het goed gaat? Want dat gaat met mijn bijna 2 jarige intacte reu niet goed met andere jonge intacte reutjes die hun punt willen maken. Maar je weet dat pas als het al 'te laat' is.
Wat ik wil zeggen, ik snap je heel goed TS zeker aangezien de ervaringen die je al hebt gehad. Hopelijk zijn er nog meer mensen die echt met tips komen en niet alleen zeggen dat je je niet druk moet maken om niets. Want het kan heel goed zijn dat het voor een ander niets is, voor heel veel mensen is het wel een probleem en daar mag best wel eens wat begripvoller op gereageerd worden. Gelukkig zijn er ook al wel genoeg reacties waar je wel iets aan hebt.
Ook in een losloopgebied vind ik het niet helemaal super fijn om een buurtende hond bij me te krijgen als de baas niet eens in de buurt is. En ja, bij een kwispelende golden retriever heb ik er minder moeite mee dan met een misschien ook wel kwispelende stafford/ rotweiler/ herder/ enz/ enz. Ik begrijp de vraag wel. Waar doe je goed aan, want je wilt ook niet dat door jouw reactie de vlam in de pan slaat.
Ik lees hier vaak de tip om honden weg te sturen. Maar gaan jullie dan bij iedere hond die komt (en waar je geen goed gevoel bij hebt), tussen die hond en je eigen hond staan, en wat doe je dan? Jezelf groot maken, wijzen of hand uitsteken en op een strenge manier zeggen dat ze weg moeten? Ik kan me hier namelijk echt niet veel bij voorstellen.
Of kan je het beste gewoon maar rustig doorlopen, niets zeggen en maar hopen dat het goed gaat? Want dat gaat met mijn bijna 2 jarige intacte reu niet goed met andere jonge intacte reutjes die hun punt willen maken. Maar je weet dat pas als het al 'te laat' is.
Wat ik wil zeggen, ik snap je heel goed TS zeker aangezien de ervaringen die je al hebt gehad. Hopelijk zijn er nog meer mensen die echt met tips komen en niet alleen zeggen dat je je niet druk moet maken om niets. Want het kan heel goed zijn dat het voor een ander niets is, voor heel veel mensen is het wel een probleem en daar mag best wel eens wat begripvoller op gereageerd worden. Gelukkig zijn er ook al wel genoeg reacties waar je wel iets aan hebt.
- M@scha
- Zeer actief
volgens mij zijn er al heel veel tips gegeven skye. er zijn namelijk maar 2 opties: eigenaar spreken of omlopen.
beiden schijnen niet mogelijk te zijn. dan de hond dus in de achtertuin uitlaten.
beiden schijnen niet mogelijk te zijn. dan de hond dus in de achtertuin uitlaten.

-
Brigitte
- Zeer actief
Ik zou mijn hond weg doen en een kat nemen
-
Brigitte
- Zeer actief
Een tijger danNanna schreef:Wordt die weer doodgebeten door de Greyhound van de overburenBrigitte schreef:Ik zou mijn hond weg doen en een kat nemen
-
Lemuria
Rustig de andere kant op lopen en boa inlichten. Waarom het jezelf lastiger maken dan het is. Ik kreeg al politie aan de deur omdat ik de riem eens had laten vallen na een wandeling toen Izzy al bij de voordeur zat, dus er zal best actie ondernomen worden.
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ze vraagt wat ze moet doen als ze die loslopende hond tegenkomt. Hoe ze het beste kan reageren zonder dat het mis gaat.M@scha schreef:volgens mij zijn er al heel veel tips gegeven skye. er zijn namelijk maar 2 opties: eigenaar spreken of omlopen.
Gelukkig zijn er mensen die tips geven.
-
blondie
- Zeer actief
Als een losloper op je af komt kun je het beste al maar proberen in te schatten met wat voor energie de hond aankomt. Meestal is het wel te zien of ze met goede of slechte bedoelingen komen.
Aan je eigen hond kun je wellicht ook al inschatten hoe hij of zij op de hond reageert. Daar zou ik mijn reactie op aanpassen.
Laatst op straat kwam er een schreeuwlelijk los aanrennen, die vond ik niet zo leuk, dus blokte ik hem voor terwijl ik mijn hond kort naast me hield. Toen hij de aanval van achteren inzette heb ik hem in niet mis te verstane taal gezegd op te rotten.
Was overigens een klein hondje.
In het park (aanlijnplicht) 1 losloper en 1 aan de lijn. De man hield die aan de lijn niet en tsja, daar stonden ze neus aan neus. "oh gelukkig een reu" zei de man nog
Mijn teefje had ik echter wat meer flex gegeven, en ik merkte op dat zij in een zeer grote bocht wegliep van de teef en mijn reutje. Ik zag toch wat spanning komen, ook toen de loslopende hond erbij kwam staan. Ik heb toen heel rustig tegen de meneer gezegd dat ik de kennismaking wel weer genoeg vond en dat we beiden door moesten lopen voor er wel wat zou gebeuren
Man liep door met wat lichte dwang naar de honden toe, en ik liep ook rustig door met de honden. Vond het overigens inderdaad niet zo relaxt die kennismaking (ook staffies, maar hadden het duitse herders geweest had ik het wellicht ook niet fijn gevonden hoor
)
Voor mij is het écht afhankelijk hoe de honden aankomen, en wat voor honden het zijn. Bij bepaalde types kan een grote bek geven juist wél weer een trigger zijn om aan te vallen.
Ben in het verleden ook wel eens weggelopen van een loslopende die aankwam. Daar kreeg ik spijt van, die klapte er dus achterop. Daar heb ik van geleerd. Dan wacht ik liever toch nog de hond op.
Hond wegtrekken aan de lijn doe ik ook niet, ook dat kan weer leiden tot het erop klappen. Ik sta dan wederom toch liever naast of voor mijn hond als ik situaties niet vertrouw. Dan kan ik in ieder geval indien nodig de andere hond beletten om wat te doen, of bij een halsband pakken indien nodig.
Aan je eigen hond kun je wellicht ook al inschatten hoe hij of zij op de hond reageert. Daar zou ik mijn reactie op aanpassen.
Laatst op straat kwam er een schreeuwlelijk los aanrennen, die vond ik niet zo leuk, dus blokte ik hem voor terwijl ik mijn hond kort naast me hield. Toen hij de aanval van achteren inzette heb ik hem in niet mis te verstane taal gezegd op te rotten.
In het park (aanlijnplicht) 1 losloper en 1 aan de lijn. De man hield die aan de lijn niet en tsja, daar stonden ze neus aan neus. "oh gelukkig een reu" zei de man nog
Mijn teefje had ik echter wat meer flex gegeven, en ik merkte op dat zij in een zeer grote bocht wegliep van de teef en mijn reutje. Ik zag toch wat spanning komen, ook toen de loslopende hond erbij kwam staan. Ik heb toen heel rustig tegen de meneer gezegd dat ik de kennismaking wel weer genoeg vond en dat we beiden door moesten lopen voor er wel wat zou gebeuren
Man liep door met wat lichte dwang naar de honden toe, en ik liep ook rustig door met de honden. Vond het overigens inderdaad niet zo relaxt die kennismaking (ook staffies, maar hadden het duitse herders geweest had ik het wellicht ook niet fijn gevonden hoor
Voor mij is het écht afhankelijk hoe de honden aankomen, en wat voor honden het zijn. Bij bepaalde types kan een grote bek geven juist wél weer een trigger zijn om aan te vallen.
Ben in het verleden ook wel eens weggelopen van een loslopende die aankwam. Daar kreeg ik spijt van, die klapte er dus achterop. Daar heb ik van geleerd. Dan wacht ik liever toch nog de hond op.
Hond wegtrekken aan de lijn doe ik ook niet, ook dat kan weer leiden tot het erop klappen. Ik sta dan wederom toch liever naast of voor mijn hond als ik situaties niet vertrouw. Dan kan ik in ieder geval indien nodig de andere hond beletten om wat te doen, of bij een halsband pakken indien nodig.
-
blondie
- Zeer actief
Kleine toevoeging. Is uiteraard afhankelijk van hoe je eigen honden reageren in situaties. Mijn vorige stel was niet zo heel tolerant als het om persoonlijke zone ging, met die 2 bleef ik écht niet wachten tot een hond bij ons kwam en afwachten hoe het zou gaan. Op voorhand draaide ik me indien mogelijk al ruim op tijd om als ik bepaalde eigenaren met honden zag, of gaf een seintje naar een baas de hond aub bij zich te houden.blondie schreef:Als een losloper op je af komt kun je het beste al maar proberen in te schatten met wat voor energie de hond aankomt. Meestal is het wel te zien of ze met goede of slechte bedoelingen komen.
In het park (aanlijnplicht) 1 losloper en 1 aan de lijn. De man hield die aan de lijn niet en tsja, daar stonden ze neus aan neus. "oh gelukkig een reu" zei de man nog![]()
Mijn teefje had ik echter wat meer flex gegeven, en ik merkte op dat zij in een zeer grote bocht wegliep van de teef en mijn reutje. Ik zag toch wat spanning komen, ook toen de loslopende hond erbij kwam staan. Ik heb toen heel rustig tegen de meneer gezegd dat ik de kennismaking wel weer genoeg vond en dat we beiden door moesten lopen voor er wel wat zou gebeuren![]()
Man liep door met wat lichte dwang naar de honden toe, en ik liep ook rustig door met de honden. Vond het overigens inderdaad niet zo relaxt die kennismaking (ook staffies, maar hadden het duitse herders geweest had ik het wellicht ook niet fijn gevonden hoor)
-
Cairo_
- Zeer actief
Ik kom ze inderdaad ook weleens loslopend tegen. Maar ik verrek het om ervoor een bochtje om te lopen (mijn trots). Dus wacht ik af en laat het maar komen. Meestal pakt de eigenaar hem beet, maar doet hij dat niet dan wacht ik wel af wat er komen gaat. Doet hij niets dan is er niets aan de hand. Doet hij wel wat en is hij bezig mijn hond in 2en te bijten, dan krijgt hij mijn Leki wandelstok met de punt recht in zijn bek..
- lotje&famke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Ik ben daar ook voorzichtig mee hoor. En helemaal als je al eens flink gebeten bent en je hond ook, dat wil je niet nog eens meemaken. Er lopen hier best veel van dat type honden en ik ben er afgelopen jaren nog maar 2 keer een tegengekomen waarbij ik het echt niet vertrouwde en dat is dan vooral de hond- baas combinatie. Maar verder kom ik bij het type vooral hele enthousiaste blijblijblij bekken tegen
. Die komen heel even bij Flo kijken en vooral een knuffel bij mij halen en dan zijn ze alweer afgeleid door iets anders en racen ze daar weer heen. Als ik de baas en hond ken vind ik het ook al veel relaxter, een praatje maken helpt. Ook loop ik er vaak met een hele ruime boog omheen. Niet omdat ik denk dat de ander gemeen is, maar meer omdat Flo haar emmer snel vol zit.
Mocht een hond heel onverwacht te voorschijn komen zonder een baas, met geen kans meer voor ontwijken, dan is het snel 'hond lezen'. Als je het niet vertrouwd kun je bijvoorbeeld; blokken, weg sturen (met stem en wijzen), reageert de hond daar niet op ; andere hond bij tuig /halsband grijpen en aanlijnen (Flo laat ik dan los en gebruik mijn eigen riem) en terug brengen naar baas / kun je gelijk even een praatje maken. Of aan de dichtstbijzijnde paal / boom vastmaken tot de baas er is. Wat ik ook wel eens heb gedaan; een hand vol brokjes in het gras strooien (en rustig met je eigen hond weglopen terwijl die ander nog aan het brokjes zoeken is) of een balletje voor een ballengek weg gooien (beide eigenlijk bedoeld om de focus van de andere hond op die van jou te verleggen naar iets anders). Ik heb ook wel eens rustig mijn vest, wat ik toen in mijn hand had, over het hoofd van een hond gegooid toen deze zich echt niet weg liet sturen. Het beest reageerde heel verbaast, zag even niks en ging toen weg. Soms zijn honden ook gewoon heel braaf, komen als een tornado op je afgestormd, zeg je 'zit' en in een fractie van een seconde zit ie dan
Gelukkig is dit allemaal meestal niet nodig, dan roept de baas van de andere hond zijn / haar beest wel terug als ze zien dat Flo het niet leuk vind. En als je een echt heel agressieve hond tegenkomt, heb het idee dat die er niet zoveel zijn, maar toch, als je pech hebt, dan is er denk ik op het moment maar weinig wat je kan doen. Dat is iets waar je je moeilijk op kunt voorbereiden, je zult dan wel handelen in reflex en met kracht. Op het forum heb ik hier wel meer topics over gezien, misschien kun je die nog terug vinden.
Wat ik zelf toch het meest relaxt vind voor mijn hond is de omgeving in de gaten houden en op tijd een andere kant op lopen (proberen te voorkomen). Nu heb ik ook wel geluk dat die van mij erg conflict vermijdend is, dat maakt het wel makkelijker. Succes! Ik hoop dat je het beest eens tegen komt als je je eigen hond niet bij je hebt en dat je dan even rustig kan kennis kan maken en dat dan blijkt dat het een enorme lieve blije knuffel is.
Mocht een hond heel onverwacht te voorschijn komen zonder een baas, met geen kans meer voor ontwijken, dan is het snel 'hond lezen'. Als je het niet vertrouwd kun je bijvoorbeeld; blokken, weg sturen (met stem en wijzen), reageert de hond daar niet op ; andere hond bij tuig /halsband grijpen en aanlijnen (Flo laat ik dan los en gebruik mijn eigen riem) en terug brengen naar baas / kun je gelijk even een praatje maken. Of aan de dichtstbijzijnde paal / boom vastmaken tot de baas er is. Wat ik ook wel eens heb gedaan; een hand vol brokjes in het gras strooien (en rustig met je eigen hond weglopen terwijl die ander nog aan het brokjes zoeken is) of een balletje voor een ballengek weg gooien (beide eigenlijk bedoeld om de focus van de andere hond op die van jou te verleggen naar iets anders). Ik heb ook wel eens rustig mijn vest, wat ik toen in mijn hand had, over het hoofd van een hond gegooid toen deze zich echt niet weg liet sturen. Het beest reageerde heel verbaast, zag even niks en ging toen weg. Soms zijn honden ook gewoon heel braaf, komen als een tornado op je afgestormd, zeg je 'zit' en in een fractie van een seconde zit ie dan
Wat ik zelf toch het meest relaxt vind voor mijn hond is de omgeving in de gaten houden en op tijd een andere kant op lopen (proberen te voorkomen). Nu heb ik ook wel geluk dat die van mij erg conflict vermijdend is, dat maakt het wel makkelijker. Succes! Ik hoop dat je het beest eens tegen komt als je je eigen hond niet bij je hebt en dat je dan even rustig kan kennis kan maken en dat dan blijkt dat het een enorme lieve blije knuffel is.

-
Lemuria
Jij denkt die stok in z'n bek te kunnen mikken? Stoere taal, maar ik vind 't nogal een risico-volle manier om met je eigen hond om te gaan. Je hebt namelijk weinig aan je trots als je hondje voor je ogen doodgebeten wordt, dan sla je jezelf gewoon keihard voor je kop.Cairo_ schreef:Ik kom ze inderdaad ook weleens loslopend tegen. Maar ik verrek het om ervoor een bochtje om te lopen (mijn trots). Dus wacht ik af en laat het maar komen. Meestal pakt de eigenaar hem beet, maar doet hij dat niet dan wacht ik wel af wat er komen gaat. Doet hij niets dan is er niets aan de hand. Doet hij wel wat en is hij bezig mijn hond in 2en te bijten, dan krijgt hij mijn Leki wandelstok met de punt recht in zijn bek..
Daarmee wil ik niet zeggen dat alle Staffords dit doen, maar je hebt er vreemde kostgangers bij. Jouw aanpak zou bij mijn Stafford prima werken hoor, maar ik ken er ook 1 die vakkundig z'n middelvinger naar je uitsteekt en je hond al te pakken heeft voor je je stok ook maar op hebt kunnen tillen.
-
Cairo_
- Zeer actief
Nogmaals, ik ga niet voor iemand met een stafford (los of niet los) een bochtje om. Doe ik gewoon niet! Een vrouwelijke collega van me met 2 pitbulls vertelt dat ze het zo leuk vind dat mensen voor haar met haar pitbulls angstig een bochtje om lopen. Ze vertelt lachend: "het geeft lekker de ruimte."Lemuria schreef: Jij denkt die stok in z'n bek te kunnen mikken? Stoere taal, maar ik vind 't nogal een risico-volle manier om met je eigen hond om te gaan. Je hebt namelijk weinig aan je trots als je hondje voor je ogen doodgebeten wordt, dan sla je jezelf gewoon keihard voor je kop..
Ik doe daar dus niet aan mee.
Ja dat klopt, maar ik kan moeilijk mijn Leki-punt in zijn bek planten als hij (nog) niets doet....Lemuria schreef: Daarmee wil ik niet zeggen dat alle Staffords dit doen, maar je hebt er vreemde kostgangers bij. Jouw aanpak zou bij mijn Stafford prima werken hoor, maar ik ken er ook 1 die vakkundig z'n middelvinger naar je uitsteekt en je hond al te pakken heeft voor je je stok ook maar op hebt kunnen tillen.
..
-
Lemuria
Ok, maar niet komen janken op het forum als je de verkeerde tegenkomt
Je neemt moedwillig een risico omdat je te trots bent, dat vind ik kwalijk. Alsof elke Pit-eigenaar er op geilt dat iemand een bochtje om loopt. Ik als Stafford-eigenaar loop zelfs even om als ik een hond tegenkom die ik niet vertrouw, gewoon, omdat ik m'n hond belangrijk vind en ik niet wil dat ze onnodig risico loopt.
-
Cairo_
- Zeer actief
ik laat mijn wandelroute toch niet dicteren door een pitbull eigenaar??????????Lemuria schreef:Je neemt moedwillig een risico omdat je te trots bent, dat vind ik kwalijk. .
-
Lemuria
Als je een drukke weg oversteekt, kijk je toch ook links en rechts? Of steek je dan ook maar gewoon blindelings over. Omdat je trots bent en het je goed recht is om daar op dat moment te lopen? Ook al komt er een vrachtwagen aan.Cairo_ schreef:ik laat mijn wandelroute toch niet dicteren door een pitbull eigenaar??????????Lemuria schreef:Je neemt moedwillig een risico omdat je te trots bent, dat vind ik kwalijk. .
Kan me je reactie al indenken: "Ja maar dat is ánders. Dat is lógisch.". Maar het is net zo logisch om je eigen hond in bescherming te nemen en even 10 meter (veel meer is het over het algemeen niet) om te lopen. Dat doen veel SPA-eigenaren namelijk ook - aan de lopende band, omdat ze geen problemen willen en hun hond kennen. Dat is gewoon een kwestie van rekening houden met een ander die er ook loopt.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
wat een idioterie.Cairo_ schreef:ik laat mijn wandelroute toch niet dicteren door een pitbull eigenaar??????????Lemuria schreef:Je neemt moedwillig een risico omdat je te trots bent, dat vind ik kwalijk. .
ik loop fijn om voor die enorme, uitvallende rottweiler die de eigenaar nauwelijks kan houden, wat schiet ik ermee op als die wel losschiet en mijn hond te grazen neemt.
mijn hond is me meer waard dan een beetje trots, maar goed dat zal wel een geval van overmatige liefde voor mijnn hond zijn dan
ik ga ook aan de kant voor mensen die wat angstig naar mijn hond kijken, soms ook gewoon van de stoep af of zelfs naar de overkant.
dat angstige kijken gebeurt hier nog wel eens en hoewel er geen reden toe is omdat ik mijn hond prima onder controle heb, zijn die mensen er blij om en voor mij is het een kleine moeite.
als ze zelf oversteken of van de stoep af gaan, wat ook regelmatig gebeurt, vind ik dat ook best, maar dat is dan hun keuze.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Lemuria
Ik heb hier een troep van 4 Mechelaars lopen met een kleine vrouw erbij, waar ik volgaarne even de straat voor over steek. Volgens mij heeft ze ze keurig onder controle hoor, maar als die van mij begint te tetteren en zij iets willen terug'vertellen', kan zij ze echt niet houden. Je kunt problemen ook zelf creëren natuurlijk. Ik voorkom nog altijd liever dan dat ik genees.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik ook hoor en als dat inhoudt dat ik dan geen trots heb kan ik daar nog prima mee leven ookLemuria schreef:Ik heb hier een troep van 4 Mechelaars lopen met een kleine vrouw erbij, waar ik volgaarne even de straat voor over steek. Volgens mij heeft ze ze keurig onder controle hoor, maar als die van mij begint te tetteren en zij iets willen terug'vertellen', kan zij ze echt niet houden. Je kunt problemen ook zelf creëren natuurlijk. Ik voorkom nog altijd liever dan dat ik genees.
samen met mijn onbeschadigde hond, dat dan wel weer.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Pak de fiets en ga achter hem aan zonder hond. Leg je dilemma uit, of ben je ook bang voor het baasje?Stepper schreef:Kan niet, zo ver komt mijn stem niet. Die loopt meestal al tientallen meters verder.M@scha schreef:doe eens gek en vraag de eigenaar