Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Milttumor honden
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Milttumor honden
In het andere topic over doodsoorzaken van honden valt me op dat milttumoren redelijk vaak genoemd worden.
Toen Icha een milttumor bleek te hebben, hebben we haar nog laten opereren omdat de da vertelde dat bij honden milttumoren heel vaak goedaardig zijn. Achteraf bleek dat bij Icha niet zo te zijn, ze had een hemangiosarcoom een vorm van kwaadaardige kanker die het meest in de milt begint.
Ze heeft nog 2 maanden volop genoten van het leven na de operatie dus spijt heb ik er niet van. Ik ben eigenlijk ontzettend dankbaar dat ik toen niet wist wat is nu weet, want dan hadden we die operatie nooit gedaan.
Maar wat is jullie ervaring met die milttumoren ? Zijn ze onderzocht ? Was het dezelfde kankervorm als Icha had of iets anders ?
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een goedaardig gezwel in de milt ?
Toen Icha een milttumor bleek te hebben, hebben we haar nog laten opereren omdat de da vertelde dat bij honden milttumoren heel vaak goedaardig zijn. Achteraf bleek dat bij Icha niet zo te zijn, ze had een hemangiosarcoom een vorm van kwaadaardige kanker die het meest in de milt begint.
Ze heeft nog 2 maanden volop genoten van het leven na de operatie dus spijt heb ik er niet van. Ik ben eigenlijk ontzettend dankbaar dat ik toen niet wist wat is nu weet, want dan hadden we die operatie nooit gedaan.
Maar wat is jullie ervaring met die milttumoren ? Zijn ze onderzocht ? Was het dezelfde kankervorm als Icha had of iets anders ?
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een goedaardig gezwel in de milt ?
-
Desi&Bibi
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Re: Milttumor honden
Ik ken ook een hond die aan een milt tumor had. Open gegaan in de buik. Met spoed geopereerd en milt verwijderd.
Onderzocht, bleek lymfeklier kanker te hebben.
Ik heb 3 jaar als paraveterinair bij een dierenarts gewerkt en daar zagen we vooral herders met milt tumoren, benner sennen en labrador met bot tumoren.
Onderzocht, bleek lymfeklier kanker te hebben.
Ik heb 3 jaar als paraveterinair bij een dierenarts gewerkt en daar zagen we vooral herders met milt tumoren, benner sennen en labrador met bot tumoren.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
bij zowel jan als rita was de lever al aangetast en was er geen redden meer aan.
jan had een buik vol met bloed en rietje had op diverse plaatsten bloed in haar maag.
ik heb bij jan de foto's en bij riet de scan zelf gezien, daarom heb ik gelukkig ook geen twijfels over de beslissing om ze te laten gaan.
edit: ik heb de tumoren niet laten onderzoeken, daar zag ik het nut niet meer van in.
jan had een buik vol met bloed en rietje had op diverse plaatsten bloed in haar maag.
ik heb bij jan de foto's en bij riet de scan zelf gezien, daarom heb ik gelukkig ook geen twijfels over de beslissing om ze te laten gaan.
edit: ik heb de tumoren niet laten onderzoeken, daar zag ik het nut niet meer van in.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik ken een aantal Laekense die overleden zijn aan de gevolgen van een kwaadaardige milttumor.
Deze honden zijn nog onder het mes gegaan maar hebben de operatie niet overleefd omdat de schade al te groot was helaas, dus ze zijn niet meer wakker geworden uit de narcose.
Dus mijn ervaring staat behoorlijk haaks op wat jouw dierenarts zegt over milttumoren.
Deze honden zijn nog onder het mes gegaan maar hebben de operatie niet overleefd omdat de schade al te groot was helaas, dus ze zijn niet meer wakker geworden uit de narcose.
Dus mijn ervaring staat behoorlijk haaks op wat jouw dierenarts zegt over milttumoren.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
amos had een milt tumor en is daar aan overleden
ik heb er niets van gemerkt tot hij is geknapt en Amos dood is gebloed
ik heb niet laten onderzoeken wat voor tumor het is geweest
ik heb er niets van gemerkt tot hij is geknapt en Amos dood is gebloed
Fenneke en Baloe

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Reina (Duitse Herder, 9 jaar) had ook een milttumor. Het was duidelijk dat ze een inwendige bloeding had, is nog met spoed geopereerd maar omdat ook de lever al vol tumoren zat, hebben we naar niet meer wakker laten worden. Bovendien had ze al teveel bloed verloren, alleen dat al had ze niet overleefd.
Edit. Ik weet nog wel dat de da zei dat het een zeer agressieve, snelgroeiende vorm van kanker was. Je link kan ik niet openen.
Edit. Ik weet nog wel dat de da zei dat het een zeer agressieve, snelgroeiende vorm van kanker was. Je link kan ik niet openen.

-
cindymaes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
Onze Spike had ook een milttumor. Deze was gesprongen en zijn hele buikholte stond vol met bloed.
Ik weet dit nog zo goed omdat ik heb moeten helpen met de operatie. Was spoed bij en er waren nog geen assistentes.
De ader naar het gezwel was heel groot en dik, ik weet nog dat de DA zei dat dit een kwaadaardig gezwel was, gezien de vorm endergelijke. Wat ik wilde dat ze deed, aangezien deze tumoren vaak snel terug komen op een andere plaats.
Hij lag toch al open, dus we hebben besloten hem toch te laten opereren, zeker omdat hij nog zo gezond en vitaal was van te voren. We hebben er nooit wat van gemerkt.
Hij had heel veel bloed verloren, dus het heeft een hele tijd geduurd voor hij hersteld was. Hij was ineens een aantal jaren ouder.
We hebben nog 10 maanden van hem genoten. In huis was hij zijn vrolijke drukke zelf, alleen wandelen wat hij van te voren nog uren kon, was nog maar max 15 minuutjes.
Ik zou het nooit weer doen in diezelfde situatie, maar ik ben toch blij dat we het gedaan hebben. Klinkt heel erg dubbel, maar uiteindelijk hebben we toch nog een paar mooie maanden gehad.
Ik had er ergens foto's van, ik zal eens zoeken of ik ze nog kan vinden
Gevonden! :

En enkele maanden later in het bos :

Ik weet dit nog zo goed omdat ik heb moeten helpen met de operatie. Was spoed bij en er waren nog geen assistentes.
De ader naar het gezwel was heel groot en dik, ik weet nog dat de DA zei dat dit een kwaadaardig gezwel was, gezien de vorm endergelijke. Wat ik wilde dat ze deed, aangezien deze tumoren vaak snel terug komen op een andere plaats.
Hij lag toch al open, dus we hebben besloten hem toch te laten opereren, zeker omdat hij nog zo gezond en vitaal was van te voren. We hebben er nooit wat van gemerkt.
Hij had heel veel bloed verloren, dus het heeft een hele tijd geduurd voor hij hersteld was. Hij was ineens een aantal jaren ouder.
We hebben nog 10 maanden van hem genoten. In huis was hij zijn vrolijke drukke zelf, alleen wandelen wat hij van te voren nog uren kon, was nog maar max 15 minuutjes.
Ik zou het nooit weer doen in diezelfde situatie, maar ik ben toch blij dat we het gedaan hebben. Klinkt heel erg dubbel, maar uiteindelijk hebben we toch nog een paar mooie maanden gehad.
Ik had er ergens foto's van, ik zal eens zoeken of ik ze nog kan vinden
Gevonden! :

En enkele maanden later in het bos :

- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik had een flatcoat van bijna 9 jaar met een milttumor. Is nog twee weken perfect goed geweest na verwijderen van de milt en dan op één dag tijd volledig ingestort. Bleek lymfoma te zijn. Ik heb absoluut geen spijt van het feit dat ik haar nog heb laten opereren. Vlak voor ze ingeslapen is, zijn we nog even naar haar favoriete wandelplek geweest waar we gewoon even genoten hebben van elkaar.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- Shari
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
- Aantal honden: 5
Hier ook een labrador van 12,5 laten opereren. Nog een half jaar geleefd.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
ik heb mijn 1e hond in laten slapen om een milttumor. deze was zo groot als een sinasappel. jaren heb ik me daar klote over gevoeld, was ik niet te vroeg enz.
totdat de herder van mijn buren in shock in de voortuin lag, met spoed naar de dierenarts, daar aan het infuus en met een bloedgang naar utrecht. daar is ze geopereerd aan een bloedende milttumor kosten 4750,00 euro. 3 weken later was de hond dood en heeft 3 weken pijn gehad. toen was ik blij dat ik dit mijn 1e hond hebt bespaard. volgens utrecht zijn milttumoren voor 99% dodelijk omdat je niet weet dat ze er zijn. als je er achter komt ben je vaak te laat met opereren.
ellen
totdat de herder van mijn buren in shock in de voortuin lag, met spoed naar de dierenarts, daar aan het infuus en met een bloedgang naar utrecht. daar is ze geopereerd aan een bloedende milttumor kosten 4750,00 euro. 3 weken later was de hond dood en heeft 3 weken pijn gehad. toen was ik blij dat ik dit mijn 1e hond hebt bespaard. volgens utrecht zijn milttumoren voor 99% dodelijk omdat je niet weet dat ze er zijn. als je er achter komt ben je vaak te laat met opereren.
ellen
-
cindymaes
- Zeer actief
€4750,- Dat is toch een tikfoutje hoop ik..... Onze Stafford is ook geopereerd aan een bloedende milttumor, zie foto hierboven, dit heeft ons met nazorg en alles erbij nog geen € 400,- gekost....ellen en de birmanen schreef:ik heb mijn 1e hond in laten slapen om een milttumor. deze was zo groot als een sinasappel. jaren heb ik me daar klote over gevoeld, was ik niet te vroeg enz.
ellen

- kipo
- Zeer actief
Utrecht, daar schrijven ze de rekeningen met een vorkcindymaes schreef:€4750,- Dat is toch een tikfoutje hoop ik..... Onze Stafford is ook geopereerd aan een bloedende milttumor, zie foto hierboven, dit heeft ons met nazorg en alles erbij nog geen € 400,- gekost....ellen en de birmanen schreef:ik heb mijn 1e hond in laten slapen om een milttumor. deze was zo groot als een sinasappel. jaren heb ik me daar klote over gevoeld, was ik niet te vroeg enz.
ellen
-
cindymaes
- Zeer actief
Ja maar dit is wel een gigantisch verschil. Dat kan een normaal mens toch niet eens betalen...kipo schreef:Utrecht, daar schrijven ze de rekeningen met een vorkcindymaes schreef:€4750,- Dat is toch een tikfoutje hoop ik..... Onze Stafford is ook geopereerd aan een bloedende milttumor, zie foto hierboven, dit heeft ons met nazorg en alles erbij nog geen € 400,- gekost....ellen en de birmanen schreef:ik heb mijn 1e hond in laten slapen om een milttumor. deze was zo groot als een sinasappel. jaren heb ik me daar klote over gevoeld, was ik niet te vroeg enz.
ellen

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Bij Kaya was haar milt ook niet meer goed, dat bleek uit de echo 2 weken voor haar overlijden, het zag er zeer onrustig
en bobbelig uit.
Ze gaven toen nog de optie om met een lange naald een stuk weefsel weg te halen om het te laten onderzoeken, maar
er was kans op bloedingen en bovendien was ze verder zo aan het achteruit gaan, dat de uitslag ook niet meer uitgemaakt
had. Dus we hebben dat risico niet genomen.
Toen ze 2 weken later ineens heel erg slecht was, moesten we met spoed komen omdat ze dachten dat de milt gesprongen
was, maar er bleek geen vocht in haar buik te zitten.
Wel waren haar achterpoten ijskoud en kon ze alleen nog maar zeer zwalkend en omvallend lopen en werd op dat moment
weer gedacht aan een circulatieprobleem, maar goed, het kan toch ook alsnog de milt geweest zijn.
Ze was echter zo slecht en oud, dat we haar niet meer naar Utrecht hebben laten gaan voor scans, maar haar hebben
laten inslapen.
en bobbelig uit.
Ze gaven toen nog de optie om met een lange naald een stuk weefsel weg te halen om het te laten onderzoeken, maar
er was kans op bloedingen en bovendien was ze verder zo aan het achteruit gaan, dat de uitslag ook niet meer uitgemaakt
had. Dus we hebben dat risico niet genomen.
Toen ze 2 weken later ineens heel erg slecht was, moesten we met spoed komen omdat ze dachten dat de milt gesprongen
was, maar er bleek geen vocht in haar buik te zitten.
Wel waren haar achterpoten ijskoud en kon ze alleen nog maar zeer zwalkend en omvallend lopen en werd op dat moment
weer gedacht aan een circulatieprobleem, maar goed, het kan toch ook alsnog de milt geweest zijn.
Ze was echter zo slecht en oud, dat we haar niet meer naar Utrecht hebben laten gaan voor scans, maar haar hebben
laten inslapen.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Mijn langhaar teckel Thelma had een 'milt vol tumoren'. Ik ben daar achter gekomen omdat ze binnen een dag doodziek was. Haar slijmvliezen waren spierwit en ze kon nauwelijks nog lopen. Dit kwam echter niet door een bloeding maar doordat het lichaam zelf het bloed afbrak doordat die milt dus ziek was.
Ze is met spoed geopereerd, de milt eruit. Ze knapte echter nauwelijks op de eerste dagen na de operatie en kreeg leverfalen. Op een echo zou een tumor op haar lever te zien zijn. Advies was inslapen ivm kennelijk uitgezaaide kanker maar ik wilde nog even wachten omdat ze inmiddels (moest een dag op de echo wachten) wel weer was gaan eten en ik haar 'nog net te goed vond'.
Ik wilde nog een paar dagen met haar om afscheid te nemen maar ze knapte elke dag op dus inslapen telkens uitgesteld. Uiteindelijk is ze helemaal beter geworden en heeft ze nog 7 jaar geleefd en nooit meer problemen met haar lever gehad. Ik heb het nooit verder laten onderzoeken dus ik weet niet wat er nu met die lever was. Ze is bijna 15 jaar geworden.
Ik denk wellicht dat het probleem is bij de milt dat het te laat gezien wordt omdat honden doorgaan zonder aan te geven dat er wat loos is. En als er dan bloedingen en overig orgaanschade is ontstaan is er vaak geen houden meer aan
Ze is met spoed geopereerd, de milt eruit. Ze knapte echter nauwelijks op de eerste dagen na de operatie en kreeg leverfalen. Op een echo zou een tumor op haar lever te zien zijn. Advies was inslapen ivm kennelijk uitgezaaide kanker maar ik wilde nog even wachten omdat ze inmiddels (moest een dag op de echo wachten) wel weer was gaan eten en ik haar 'nog net te goed vond'.
Ik wilde nog een paar dagen met haar om afscheid te nemen maar ze knapte elke dag op dus inslapen telkens uitgesteld. Uiteindelijk is ze helemaal beter geworden en heeft ze nog 7 jaar geleefd en nooit meer problemen met haar lever gehad. Ik heb het nooit verder laten onderzoeken dus ik weet niet wat er nu met die lever was. Ze is bijna 15 jaar geworden.
Ik denk wellicht dat het probleem is bij de milt dat het te laat gezien wordt omdat honden doorgaan zonder aan te geven dat er wat loos is. En als er dan bloedingen en overig orgaanschade is ontstaan is er vaak geen houden meer aan
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dit hoor je heel vaak bij milttumoren vind ik. Mensen merken het pas zodra zo'n ding knapt en dan is je hond plotseling doodziek en niet meer te reddenfenneke schreef:amos had een milt tumor en is daar aan overleden
ik heb er niets van gemerkt tot hij is geknapt en Amos dood is gebloed![]()
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Heel misschien als ik alerter was geweest en op een ander tijdstip dan was het misschien niet zo gelopen maar dat weet je nooit ik heb mij er wel rot omgevoeld toen
Het was oudejaarsavond en amos was heel bang voor vuurwerk dus ik dacht dat hij daarom wat onrustiger was dan anders .
Heb nog met hem een klein pies rondje gedaan maar eigenlijk wilde hij niet lopen.
En ik dacht echt dat het om het vuurwerk was
Tot hij inelkaar zakte en ik zijn tandvlees zag , zo wit
Toen wist ik wat er mis was

Het was oudejaarsavond en amos was heel bang voor vuurwerk dus ik dacht dat hij daarom wat onrustiger was dan anders .
Heb nog met hem een klein pies rondje gedaan maar eigenlijk wilde hij niet lopen.
En ik dacht echt dat het om het vuurwerk was
Tot hij inelkaar zakte en ik zijn tandvlees zag , zo wit
Toen wist ik wat er mis was
Fenneke en Baloe

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het zijn voor zover ik weet heel vaak hemangiosarcomae. En daar is dan geen redden aan.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik vermoed dat het bij Boomer ook zoiets is geweest. Ging op zondagmiddag opeens hard achteruit. Operatie vonden we voor een labrador van zijn leeftijd niet echt meer een optie. In overleg met de dierenarts gewacht tot de volgende ochtend: of het was iets dat niet al te accuut was en dan konden we rustig wachten, of het was iets wat een flinke operatie zou worden wat wij niet meer wilden. Was het op een doordeweekse dag gebeurd, of was Boomer verzekerd geweest, dan hadden we een halve dag eerder afscheid van hem genomen.
Hoe het ging past in ieder geval heel erg bij het beeld van een doorgebroken milttumor. En ik had al het vermoeden dat er een gezwel in z'n buik zat, maar de dierenarts, niet onze vaste dierenarts van dat moment overigens, zei dat er niets aan de hand was met z'n buik. Tsja... Niet assertief genoeg geweest. Maar of het anders een heel ander verloop was geweest? Ik denk het niet. Zat maar een week of drie a vier tussen.
Hoe het ging past in ieder geval heel erg bij het beeld van een doorgebroken milttumor. En ik had al het vermoeden dat er een gezwel in z'n buik zat, maar de dierenarts, niet onze vaste dierenarts van dat moment overigens, zei dat er niets aan de hand was met z'n buik. Tsja... Niet assertief genoeg geweest. Maar of het anders een heel ander verloop was geweest? Ik denk het niet. Zat maar een week of drie a vier tussen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Dit.Marjoleine schreef:Het zijn voor zover ik weet heel vaak hemangiosarcomae. En daar is dan geen redden aan.
Doodsoorzaak van veel Portugese Waterhonden, wel vanaf een leeftijd van 9 jaar en er zijn er zat die op hun 14e aan een milttumor gaan. Dat vind ik dan wel redelijk. Volgens mij wordt er door de Amerikaanse rasvereniging wel onderzoek gedaan naar een marker.
-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Mijn eerste berner is met 12 jaar en drie maanden geopereerd aan een milttumor. Was zo groot als een sinaasappel volgens de d.a. Ze kreeg een enorme opleving, gedroeg zich bijna als een puppy. Maar naar verloop van een paar maanden begon ze wat te dementeren. Haar h/d, artrose en spondylose klachten namen toe en met 13 jaar en zes weken kwam daar een nekhernia bovenop en heb ik afscheid van haar genomen.
Tumor is niet bekeken op kwaad- of goedaardig.
Tumor is niet bekeken op kwaad- of goedaardig.
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Scooby kreeg met 12 jaar opeens een rare bolle buik.
Na onderzoeken en een echo bleek hij een milttumor te hebben; hij is 2 dagen later geopereerd.
De operatie ging goed; tumor was 2 kilo en hij had veel bloed verloren.
We zijn nog met onze andere hond heengegaan voor een bloedtransfusie; helaas kreeg scooby toen we er waren moeite met ademen.
Ze hebben hem nog beademd maar hij zakte steeds verder weg en uiteindelijk ook zijn hart; toen hebben we hem laten gaan.
Die tumor kon me daarna gestolen worden; heb er niet eens meer aangedacht en weet dus ook niet wat het is geweest
Na onderzoeken en een echo bleek hij een milttumor te hebben; hij is 2 dagen later geopereerd.
De operatie ging goed; tumor was 2 kilo en hij had veel bloed verloren.
We zijn nog met onze andere hond heengegaan voor een bloedtransfusie; helaas kreeg scooby toen we er waren moeite met ademen.
Ze hebben hem nog beademd maar hij zakte steeds verder weg en uiteindelijk ook zijn hart; toen hebben we hem laten gaan.
Die tumor kon me daarna gestolen worden; heb er niet eens meer aangedacht en weet dus ook niet wat het is geweest
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
andor 12-04-2001/10-09-2009
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
dat is geen tikfout. de hond heeft tot 3x toe een bloedtransfusie gehad, is een paar dagen in opname geweest en dit was de rekening.cindymaes schreef:€4750,- Dat is toch een tikfoutje hoop ik..... Onze Stafford is ook geopereerd aan een bloedende milttumor, zie foto hierboven, dit heeft ons met nazorg en alles erbij nog geen € 400,- gekost....ellen en de birmanen schreef:ik heb mijn 1e hond in laten slapen om een milttumor. deze was zo groot als een sinasappel. jaren heb ik me daar klote over gevoeld, was ik niet te vroeg enz.
ellen
ellen
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt voor alle antwoorden. Ze komen wel overeen met wat ik om me heen hoor en hier gelezen heb helaas.
Mijn da zei inderdaad ook dat als de tumor ontdekt wordt het in de meeste gevallen al te laat is omdat honden in bijna alle gevallen geen symptomen hebben.
Ik las net op internet dat 25% goedaardig is en 75% kwaadaardig en dat het idd meestal om haemangiosarcoom gaat.
Mijn da zei inderdaad ook dat als de tumor ontdekt wordt het in de meeste gevallen al te laat is omdat honden in bijna alle gevallen geen symptomen hebben.
Ik las net op internet dat 25% goedaardig is en 75% kwaadaardig en dat het idd meestal om haemangiosarcoom gaat.
-
kooi
- Zeer actief
Bij mijn hond was er wel een symptoom, n.l. aanhoudende diarree.
-
kooi
- Zeer actief
Bij mijn hond was er wel een symptoom, n.l. aanhoudende diarree.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
50% van de milttumoren zijn kwaadaardig, en 50% goedaardig. Een aantal rassen echter zijn gepredisponeerd voor de ontwikkeling van hemangiosarcomen; mn de herders maar ook de Amerikaanse lijnen van de Golden. Dit type tumor wordt vaak 'the silent killer' genoemd; je merkt t pas als je hond aan het verbloeden is. De levensverwachting na het verwijderen van een milt bij een hond met een hemangiosarcoom is gemiddeld 6 weken; ook als de hond goed hersteld na de ingreep. De hond te laten opereren is dus een risico, maar vaak moet acuut een beslissing genomen worden en dan is het begrijpelijk dat mensen toch dat risico nemen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn Icha was bijna 12 jr dus ook geen hele jonge hond maar ik ken 2 honden van mijn ras die op hun 7de ingeslapen zijn als gevolg van dezelfde kanker. Dat is wel veel te jong natuurlijk. Misschien hebben we ook ooit wat aan die marker.Rosita Compagner schreef:Dit.Marjoleine schreef:Het zijn voor zover ik weet heel vaak hemangiosarcomae. En daar is dan geen redden aan.
Doodsoorzaak van veel Portugese Waterhonden, wel vanaf een leeftijd van 9 jaar en er zijn er zat die op hun 14e aan een milttumor gaan. Dat vind ik dan wel redelijk. Volgens mij wordt er door de Amerikaanse rasvereniging wel onderzoek gedaan naar een marker.
Het schijnt dat gecastreerde honden (reu maar vooral teef) een veel grotere kans hebben om deze kanker te ontwikkelen dan intakte honden. Dat is dus zeker iets om rekening mee te houden als je al een ras hebt wat er gevoelig voor lijkt.
Icha is op latere leeftijd gecastreerd vanwege een BMO.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Hier is geen enkel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, behalve een klein artikel wat een mogelijke predispositie voor Goldens die juveniel zijn gecastreerd aanhaalt.sirene schreef:[Het schijnt dat gecastreerde honden (reu maar vooral teef) een veel grotere kans hebben om deze kanker te ontwikkelen dan intakte honden. Dat is dus zeker iets om rekening mee te houden als je al een ras hebt wat er gevoelig voor lijkt.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb het wel uit een wetenschappelijk onderzoek gehaald toen. Ik weet niet meer of dat over Goldens ging maar het ging niet over vroeg gecastreerde honden. Tenminste, dat kan ik me niet herinneren.Anne&Taar schreef:Hier is geen enkel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, behalve een klein artikel wat een mogelijke predispositie voor Goldens die juveniel zijn gecastreerd aanhaalt.sirene schreef:[Het schijnt dat gecastreerde honden (reu maar vooral teef) een veel grotere kans hebben om deze kanker te ontwikkelen dan intakte honden. Dat is dus zeker iets om rekening mee te houden als je al een ras hebt wat er gevoelig voor lijkt.