Bij de kort,- en ruwhaar vind ik er eigenlijk geen verschil in karakter tussen de formaten zitten. Wellicht dat het grootste formaat iets bedaarder is en de kleintjes wat hysterischer? Voor een gemiddelde teckel dan.
Een aantal dwerg en kaninchen langharen die ik wel eens gezien heb vind ik wat truttiger en luier dan gemiddeld. Maar ook de langhaar standaard kán lui zijn

Wellicht is het vooral opvoeding en van welke afstamming wat telt? Er wordt al langere tijd nog maar weinig met langharen gewerkt volgens mij. Alhoewel de langharen die ik heb gehad pit genoeg hadden en hebben en Nanna ook actieve (dwerg?) langharen heeft zo te lezen
De haarvariëteiten maken idd wat verschil, dat staat idd op de teckelclub website beschreven. Alhoewel ook hier veel uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, er worden niet voor niets ook andere vachten en formaten geboren uit ouders die dan probleemloos overgeschreven kunnen worden. Ik vind zelf dat bij de ruwhaar het terriër bloed wel te merken is: Ze zijn wat hardnekkiger in hun vasthoudendheid en harder.