Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

P.L.E

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Bogyi01
nieuw lid

P.L.E

Ongelezen bericht door Bogyi01 »

Een vraagje,ik ben er sinds kort achter dat mijn hondje P.L.E. heeft,Protein Losing Enteropathy.
Het is een aandoening die gepaard gaat met een groot verlies van eiwitten via de dunne darm.
Er gaan heel veel processen mis in het lijfje...
Heeft iemand hier ervaring mee?
En met name in de verdere verloop,met voeding etc...
Mijn hondje zit nu aan de Prednison,en heeft speciale voeding om weer aan te sterken.

Al vast bedankt..
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: P.L.E

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er is een soort poeder dat je aan het voer kan toevoegen om de zaak in balans te houden.
Het hangt er vanaf hoe ernstig het is, dat is erg wisselend.
Die medicatie hebben ze levenslang nodig maar eenmaal goed ingesteld is er meestal prima mee te leven.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Marjoleine schreef:Er is een soort poeder dat je aan het voer kan toevoegen om de zaak in balans te houden.
Die medicatie hebben ze levenslang nodig maar eenmaal goed ingesteld is er meestal prima mee te leven.
Ben jij niet in de war met E.P.I.? (exocrine pancreas insuficiente). De prognose voor PLE is slecht en niet met een poedertje op te lossen helaas.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

CKS schreef:
Marjoleine schreef:Er is een soort poeder dat je aan het voer kan toevoegen om de zaak in balans te houden.
Ben jij niet in de war met E.P.I.? (exocrine pancreas insuficiente). De prognose voor PLE is slecht en niet met een poedertje op te lossen helaas.
Ja, daar wordt dat ook gebruikt maar voor PLE is ook een aangepast dieet voor zover ik weet. En medicatie dus.
PLE is een darmprobleem, de eiwitten gaan in de darm verloren en worden dus niet opgenomen. Auto-immuungerelateerd volgens mij. Maar ik geloof dat de meningen daar nog over verdeeld zijn?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Bogyi01
nieuw lid

Ja dat is ook waar hoor,hij heeft nu speciaal voer,en ID vleesvoer om weer aan te sterken.
De prednison is een kuur,en verder moet hij brokken waar weinig vet in zit.
Ik moet hem ook heel goed in de gaten houden in de verdere toekomst,en anders weer aan de medicatie.
Vandaar ook mijn vraag wat ik hem in de toekomst als een klein tussendoortje zou kunnen geven om hem toch eens te kunnen verwennen.
Het is een akelige ziekte,is ook weinig over bekend vind ik,omdat de verschijnselen in het begin ook zo wisselend zijn..en dus ook de meningen.. :wink:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Marjoleine schreef: PLE is een darmprobleem, de eiwitten gaan in de darm verloren en worden dus niet opgenomen.
Nee, bij PLE is het probleem niet dat eiwitten niet opgenomen worden, maar dat eiwitten die reeds in de bloedbaan zitten (plasmatische eiwitten) verloren gaan naar de darmholte. Principieel anders dus dan bij absorbsie en digestie problemen, waarbij eiwitten ofwel niet afgebroken worden in de darmholte, of wel afgebroken worden maar niet opgenomen worden.
Auto-immuungerelateerd volgens mij. Maar ik geloof dat de meningen daar nog over verdeeld zijn?
PLE is niet een ziekte op zich maar het gevolg van verschillende darmaandoeningen. Bijvoorbeeld ontstekingen (IBD, of ziekte van Crohn zeg maar), infecties (parasitair, bacterieel, schimmels), lymphangiectasie (verwijding van de lymphevaten in de darmwand, komt voor bij Basenjis, Yorkies, Soft Coated Wheaten terriers en Lundehonden), kanker (linfoom in de darmen), intussusseptie en zo nog wat.

Bij TS zal het denkelijk om lymphangiectasie gaan omdat hiervoor zeer vet-arm voer wordt voorgeschreven, met uiteraard verder medicatie. Maar ik blijf me af vragen over welk poeder je het hebt, dat over het voer gestrooid kan worden?
mirriejj
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mirriejj »

Helaas is mijn vorige hond overleden aan de gevolgen van PLE. Er is pas in een ver stadium ontdekt dat hij dit had en hij wou op dat punt al bijna niet meer eten.
Het was een hele heftige periode en ik kan niet meer precies herinneren wat we allemaal hebben geprobeerd. Ik heb haar een tijd een voer gegeven met enorm veel eiwitten, was lastig aan te komen, dat weet ik nog. Ik kan misschien wel terug zoeken welk voer dat dat was?
Op het laatst heeft ze in ieder geval nog op prednison gezeten en toen dit niet voldoende aansloeg heb ik de keuze gemaakt om haar in te laten slapen :ugh:

Sterkte ermee! Ik hoop dat je oplossing vind.
Bogyi01
nieuw lid

Dat is erg heftig zeg,het is een nare ziekte.
Gelukkig slaat bij mn hond de prednison goed aan en heeft hij echt enorme trek.
Maar wel de vraag...hoe nu verder en wat voor voer.
In ieder geval voer met een laag vetgehalte,en hem heel goed in de gaten houden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”