Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
radiotherapie bij kanker, ervaringen gezocht?
Moderator: moderatorteam
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
radiotherapie bij kanker, ervaringen gezocht?
Ik kom van de oncoloog met kenji en hij heeft dus een schildkliertumor, strottehoofd word al opzij geduwd, kenji is 10 en verder gezond.
Oncoloog wil het niet weghalen omdat het te groot is en er te veel bloedvaten zitten, te veel omliggend weefsel al
mee vergroeid is
Bij zo'n groot gezwel zouden er uitzaaien zijn
Diagnose is zeer slecht, als er niets gedaan word zou hij binnen paar maanden sterven
Dierenarts sprak over radiotherapie, dat dit het gezwel zou stabiliseren of soms verkleinen en hij daardoor langer zou kunnen leven, uitzaaien zouden minder snel problemen veroorzaken, momenteel is vooral de tumor die
grootste probleem is
Ik zou dit wel willen laten doen maar vind er weinig over
Wie weet er meer over deze behandeling, helpt het echt, worden honden ziek daarvan?
In utrecht is een dierenkliniek die dat doet, zijn er nog andere klinieken, eventueel in belgie?
Oncoloog wil het niet weghalen omdat het te groot is en er te veel bloedvaten zitten, te veel omliggend weefsel al
mee vergroeid is
Bij zo'n groot gezwel zouden er uitzaaien zijn
Diagnose is zeer slecht, als er niets gedaan word zou hij binnen paar maanden sterven
Dierenarts sprak over radiotherapie, dat dit het gezwel zou stabiliseren of soms verkleinen en hij daardoor langer zou kunnen leven, uitzaaien zouden minder snel problemen veroorzaken, momenteel is vooral de tumor die
grootste probleem is
Ik zou dit wel willen laten doen maar vind er weinig over
Wie weet er meer over deze behandeling, helpt het echt, worden honden ziek daarvan?
In utrecht is een dierenkliniek die dat doet, zijn er nog andere klinieken, eventueel in belgie?
-
cindymaes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
- Aantal honden: 1
Re: radiotherapie bij kanker, ervaringen gezocht?
Hallo Schelsey,
wanneer er uitzaaiingen zijn, dan doe je het dus alleen maar om tijd te trekken.
Je hond zal er nooit meer van genezen. Ik persoonlijk zou er dan niet aan beginnen, ik zou het zelfs bij mijn eigen niet willen
wanneer het stadium bereikt is dat er palliatief behandeld moet gaan worden.
In het begin vallen de bijwerkingen meestal wel mee, maar uiteindelijk breekt het toch je lichaam af.
Ik zou er voor kiezen nu zolang mogelijk samen te genieten van de tijd die er nog is, en als leven lijden begint te worden,
zorgen dat je lieverd het lijden bespaard blijft. Maar dat is mijn mening, die hoef je niet te delen natuurlijk.
In elk geval sterkte de komende tijd.
wanneer er uitzaaiingen zijn, dan doe je het dus alleen maar om tijd te trekken.
Je hond zal er nooit meer van genezen. Ik persoonlijk zou er dan niet aan beginnen, ik zou het zelfs bij mijn eigen niet willen
wanneer het stadium bereikt is dat er palliatief behandeld moet gaan worden.
In het begin vallen de bijwerkingen meestal wel mee, maar uiteindelijk breekt het toch je lichaam af.
Ik zou er voor kiezen nu zolang mogelijk samen te genieten van de tijd die er nog is, en als leven lijden begint te worden,
zorgen dat je lieverd het lijden bespaard blijft. Maar dat is mijn mening, die hoef je niet te delen natuurlijk.
In elk geval sterkte de komende tijd.

- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als er al uitzaaiingen zijn en het moet nog behandeld worden dan gaat de hond dat niet begrijpen en een heleboel extra narigheid tegemoet die hij niet begrijpt. Heel bot gezegd zou hij dus alleen nog iets langer in leven gehouden worden omdat er nog geen afscheid van genomen kan worden. Ik zou hem die lijdensweg besparen en hem in laten slapen zodra hij er echt last van gaat krijgen.
Ik vind chemotherapie bij dieren onnodig, omdat zo'n beestje niet begrijpt waarom hij zich zo ziek voelt, zeker als het een ouder dier betreft.
Heel sneu. In ieder geval sterkte met het besluit.
Ik vind chemotherapie bij dieren onnodig, omdat zo'n beestje niet begrijpt waarom hij zich zo ziek voelt, zeker als het een ouder dier betreft.
Heel sneu. In ieder geval sterkte met het besluit.

- schelsey
- Zeer actief
Het gaat over radiotherapie, das iets anders dan chemo maar blijft natuurlijk bestraling
Hij zou dan 3 keer per week naar utrecht moeten, ik woon zelf in Belgie, en elke keer in slaap gedaan worden
voor de behandeling, zou op de plaats waar de bestraling gebeurt om den duur brandwonden krijgen en zijn lichaam
zal zoizo verzwakken zei de dierenarts.
Enige dat kan bereikt worden is uitstel voor paar maanden tot 1 jaar, genezen kan niet meer.
Zijn aan twijfelen of we hem dit nog willen aan doen, op 2 weken tijd is hij al 4 keer onderzocht geweest, 3 keer hebben
se punctie's genomen en 1 keer is hij in slaap gedaan voor een diepere biopsie en echo
Gisteren weer een echo genomen in de dierenkliniek
Normaal zouden ze volgende week een ct scan doen
Gisteren stond hij weer stijf van de stress met weer al die onderzoeken.
Zouden hem liefst niet meer dit willen aandoen maar ga ik geen spijt krijgen als hij binnen paar maanden heel veel
problemen ga krijgen dat ik het niet heb geprobeerd
Zo moeilijk
Hij zou dan 3 keer per week naar utrecht moeten, ik woon zelf in Belgie, en elke keer in slaap gedaan worden
voor de behandeling, zou op de plaats waar de bestraling gebeurt om den duur brandwonden krijgen en zijn lichaam
Enige dat kan bereikt worden is uitstel voor paar maanden tot 1 jaar, genezen kan niet meer.
Zijn aan twijfelen of we hem dit nog willen aan doen, op 2 weken tijd is hij al 4 keer onderzocht geweest, 3 keer hebben
se punctie's genomen en 1 keer is hij in slaap gedaan voor een diepere biopsie en echo
Zouden hem liefst niet meer dit willen aandoen maar ga ik geen spijt krijgen als hij binnen paar maanden heel veel
Zo moeilijk
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
- Aantal honden: 2
Wat levert het de hond nog op? Blijft het hondwaardig?
Dat een behandeling kan, wil niet zeggen dat je hem moet laten doen.
Ik zou het niet doen, steeds in slaap, brandwonden, alle onderzoeken, voor wie doe je dat.
Geniet nog van hem en neem dan afscheid, hij wordt niet meer beter, je verlengt alleen zijn lijden.
Dat een behandeling kan, wil niet zeggen dat je hem moet laten doen.
Ik zou het niet doen, steeds in slaap, brandwonden, alle onderzoeken, voor wie doe je dat.
Geniet nog van hem en neem dan afscheid, hij wordt niet meer beter, je verlengt alleen zijn lijden.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
3x in de week narcose, brandwonden, nee zou hem dat niet meer aan doen
- Marloes1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herplaatsers
+schelsey schreef: Enige dat kan bereikt worden is uitstel voor paar maanden tot 1 jaar, genezen kan niet meer.
Dit zou voor mij genoeg zijn om het niet te doen. Het is rekken mét leed, dat vind ik niet eerlijk voor mijn hond.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik zou het ook niet doen, en dat heeft niets met de kosten te maken, maar wel met de baten en het feit dat je het de hond niet uit kunt leggen en dat het gewoon belastend is en je wint er een klein beetje tijd mee........ ik zou nog even een lijstje maken met wat je nog graag wilt met je hond, lekker doen en afstrepen en dan waardig afscheid nemen.. van leven ga je dood en zijn houdbaarheidsdatum verschuiven, ik denk niet dat hij er echt iets aan heeft, sterkte en heel veel wijsheid
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou er niet aan beginnen, je maakt je hond er ook niet blij mee.
Geniet lekker van je hond zolang hij er nog is.
Geniet lekker van je hond zolang hij er nog is.
- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als ik zie hoe beroerd mijn honden waren van een narcose plus hij staat steeds stijf van de stress. En waarvoor? De ene hond wordt niet zo oud als de ander, maar de kwaliteit van een hondenleven gaat toch altijd boven de duur hoop ik.schelsey schreef: en elke keer in slaap gedaan worden
Dan zou ik niet eens meer twijfelen. Sorry.

-
Telgter Toller
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tollers
- Contacteer:
als het mijn hond was, dan ging ik hem al die behandelingen niet meer aan doen. Lekker bij je thuis houden, stinkend verwennen en heerlijk samen genieten zolang het hondwaardig is.
Groetjes,
Mariëtte
Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
Mariëtte
Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
-
80564M
Zelfs zónder dat mijn hond dan iedere keer onder narcose moest, zou ik hem dit beslist niet meer aan doen. Mijn hond had een tumor op de plek van haar nageltje. Zeer lokaal. Stuk poot (of hele poot) eraf en klaar. Maar zelfs dat heb ik haar niet meer aangedaan. De tijd van revalidatie vond ik veel te lang t.o.v. de verlenging van haar leven.
- schelsey
- Zeer actief
Kweet dat iedereen gelijk heeft, mijn man en zoon zeggen net zelfde alsook hondenvrienden van mij.
Ik wil hem het niet meer aandoen maar hem verliezen wil ik ook niet, hij mankeert verder niets eigenlijk
Vind het zo triest, hij is altijd een sterke hond geweest, zelden ziek, kon uren wandelen en dat was zijn
lust en zijn leven, nu is hij na 30 min al moe en begin zwaar te hijgen.
Had altijd gedacht dat hij heel oud kon worden omdat ze gewrichten nog heel goed zijn.
Klote kanker !
Ik wil hem het niet meer aandoen maar hem verliezen wil ik ook niet, hij mankeert verder niets eigenlijk
Vind het zo triest, hij is altijd een sterke hond geweest, zelden ziek, kon uren wandelen en dat was zijn
lust en zijn leven, nu is hij na 30 min al moe en begin zwaar te hijgen.
Had altijd gedacht dat hij heel oud kon worden omdat ze gewrichten nog heel goed zijn.
Klote kanker !
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Klote kanker ![/quote]
Helemaal mee eens.
Sterkte ermee en geniet van je hondje en verwen hem een beetje extra daar heeft hij veel meer aan.
Helemaal mee eens.
Sterkte ermee en geniet van je hondje en verwen hem een beetje extra daar heeft hij veel meer aan.
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je de hond daar nog een plezier mee doet. Elke keer onder narcose en het heen en weer gereis erbij plus nog bijwerkingen. Zelf zou ik dat dus niet eens overwegen maar de tijd die de hond nog heeft zo aangenaam mogelijk maken. Je doet hem echt niets tekort door deze behandeling niet te doen. Denk dat hij jou eerder dankbaar zal zijn dat je hem dit bespaard.
Veel sterkte
Veel sterkte

-
JBK
Volgens mij zou je het alleen voor jezelf doen.
Bedenk het van het perspectief van de hond en je weet het antwoord.
Bedenk het van het perspectief van de hond en je weet het antwoord.
-
Neeltje
Inderdaad, hij mankeert verder niets, hij heeft kanker, dat is heel wat. En op die leeftijd zou ik al dat gesjouw en al zeker 3 narcoses in de week niet meer aandoen. Kans is groot dat hij al die narcoses niet overleeft.
Ik zou hem lekker laten leven, pijnstilling indien nodig en hem dan een waardig einde geven. Soms is het genoeg geweest en kun je niet egoïstisch zijn omdat je geen afscheid kunt nemen. Houden van betekent ook laten gaan.
Sterkte met het nemen van de juiste beslissingen.
Ik zou hem lekker laten leven, pijnstilling indien nodig en hem dan een waardig einde geven. Soms is het genoeg geweest en kun je niet egoïstisch zijn omdat je geen afscheid kunt nemen. Houden van betekent ook laten gaan.
Sterkte met het nemen van de juiste beslissingen.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Ik zou die medische molen niet ingaan met hem.
Als hij zich nog goed voelt zou ik nu extra leuke dingen met hem doen en van hem genieten, en als het einde er dan is een waardig afscheidnemen.
Veel sterkte!!
Als hij zich nog goed voelt zou ik nu extra leuke dingen met hem doen en van hem genieten, en als het einde er dan is een waardig afscheidnemen.
Veel sterkte!!
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
ik kies voor de hond want die kan niet voor zich zelf beslissen.
dus laten inslapen ondanks dat jij er verdriet van hebt
gun hem zijn rust
dus laten inslapen ondanks dat jij er verdriet van hebt
gun hem zijn rust
Fenneke en Baloe

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
crutz schreef:3x in de week narcose, brandwonden, nee zou hem dat niet meer aan doen
dit dus
Fenneke en Baloe

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
3x Per week onder narcose alleen al lijkt mij veel te belastend, en dan daarnaast ook nog eens brandwonden...
En waarom? Om het onvermijdelijke naderende afscheid uit te stellen?
Voor de mens blijft het afscheid moeten nemen van je hond altijd rot en verdrietig. Het wordt niet beter als je dat door een noodgreep nog enige tijd voor je uit hebt kunnen schuiven. Je zal er hooguit achteraf een schuldgevoel richting je hond aan overhouden, als je gezien hebt wat al die narcoses en brandwonden voor nare gevolgen voor de hond zelf hebben gehad.
Dus nee, ik zou hier zelf zeker niet meer aan beginnen, maar genieten van iedere dag samen die je hebt nu de hond nog geen last heeft van de tumor en uitzaaiingen, en deze momenten zo intens mogelijk beleven samen. En dan als je merkt dat het lijden de boventoon krijgt boven het leven, de hond diens rust gunnen.
En waarom? Om het onvermijdelijke naderende afscheid uit te stellen?
Voor de mens blijft het afscheid moeten nemen van je hond altijd rot en verdrietig. Het wordt niet beter als je dat door een noodgreep nog enige tijd voor je uit hebt kunnen schuiven. Je zal er hooguit achteraf een schuldgevoel richting je hond aan overhouden, als je gezien hebt wat al die narcoses en brandwonden voor nare gevolgen voor de hond zelf hebben gehad.
Dus nee, ik zou hier zelf zeker niet meer aan beginnen, maar genieten van iedere dag samen die je hebt nu de hond nog geen last heeft van de tumor en uitzaaiingen, en deze momenten zo intens mogelijk beleven samen. En dan als je merkt dat het lijden de boventoon krijgt boven het leven, de hond diens rust gunnen.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar je doet dit toch voor jezelf, niet voor je hond. Ik zou spijt krijgen als ik dit mijn hond wel aan zou doen.schelsey schreef: Hij zou dan 3 keer per week naar utrecht moeten, ik woon zelf in Belgie, en elke keer in slaap gedaan worden
Geniet van je hond zolang het nog kan. maar blijf eerlijk en als het leven niet meer leuk is voor je hond is het tijd om hem los te laten.
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
http://www.cashelvale.nl
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Houden van is ook loslaten en heel diep van binnen weet jij zelf heel goed wat voor je hond het beste is.
Sterkte de komende tijd en geniet nog nu het nog kan.
Sterkte de komende tijd en geniet nog nu het nog kan.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
je zegt het zelf al. stel je eens voor hoe leuk het leven van je oudje er nog uitziet tijdens deze periode van behandelingen?schelsey schreef:Het gaat over radiotherapie, das iets anders dan chemo maar blijft natuurlijk bestraling
Zo moeilijk

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Een hond snapt ook niet waarom het allemaal gebeurd. Al die narigheid voor een paar maanden tot een jaar langer leven. Ik vind het een rotmanier om zo van je hond afscheid te nemen. Ik zou niks meer aan onderzoeken doen, nog even genieten van mijn hond en als het genoeg is een mooie laatste wandeling maken, veel lekkers geven en dan thuis in laten slapen.
-
80564M
Dochter van mijn collega heeft al jaren kanker. Jaren stabiel, maar een tijdje geleden gingen de tumortjes toch weer groeien en kreeg ze toch weer een chemo. Wel eentje zonder bijwerkingen als kaal worden enzo. Oja, zonder bijwerkingen, maar ze is nu wel doodNeeltje schreef:Inderdaad, hij mankeert verder niets, hij heeft kanker, dat is heel wat.
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Ik zou contact opnemen met Maurice Zandvliet, oncoloog in Utrecht. Hij kan je alles vertellen over radiotherapie. Aan de hand van die info kun je dan een weloverwogen keuze maken.
Voor de narcose die je hond gaat krijgen hoef je zeker niet te laten, dit zijn lichte heel kortdurende roesjes. Laat je niet gek maken met broodje aap verhalen hierover
.
Bij een hond in een goede conditie kan radiotherapie heel positief uitpakken en een significante levensverlenging geven. Of je het traject in wilt, dat kun jij alleen zelf bepalen. Nogmaals, laat je goed informeren en kijk dan hoe je erin staat. Sterkte!
Voor de narcose die je hond gaat krijgen hoef je zeker niet te laten, dit zijn lichte heel kortdurende roesjes. Laat je niet gek maken met broodje aap verhalen hierover
Bij een hond in een goede conditie kan radiotherapie heel positief uitpakken en een significante levensverlenging geven. Of je het traject in wilt, dat kun jij alleen zelf bepalen. Nogmaals, laat je goed informeren en kijk dan hoe je erin staat. Sterkte!
-
80564M
Wat is significant op die leeftijd? Het eind zit er gewoon al aan te komen hoor.Chiki schreef:Ik zou contact opnemen met Maurice Zandvliet, oncoloog in Utrecht. Hij kan je alles vertellen over radiotherapie. Aan de hand van die info kun je dan een weloverwogen keuze maken.
Voor de narcose die je hond gaat krijgen hoef je zeker niet te laten, dit zijn lichte heel kortdurende roesjes. Laat je niet gek maken met broodje aap verhalen hierover.
ik zou zelf geen stad en land afzeilen met een oude hond. En al helemaal geen wekelijkse narcoses geven, hoe licht ook.
Er is een tijd van komen, en een tijd van gaan.
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
De levensverlening van een jaar lijkt me in deze een behoorlijke winst.
Wat ik alleen wil zeggen is dat iedereen keuzes maakt naar eigen maatstaven. En Marion, jouw maatstaven zullen anders zij dan die van TO. Daar is niets mis mee. Alleen moet je geen keuzes maken waar je niet zeker weet dat je er achter kunt staan. Gevoelsmatig of door het gevoel dat je er niet genoeg van weet om een gegronde beslissing te maken. Ik geloof niet dat er iemand heeft gereageerd met daadwerkelijke ervaring, alleen gevoelsmatig. Mocht je een verdere behandeling wel overwegen kan ik me voorstellen dat dit niet afdoende is maar je meer info wilt.
TO moet de weg inslaan waarbij zij een goed gevoel heeft. Als dit bij voorbaat kansloos is zal ook deze therapie niet worden aangeboden!
Wat ik alleen wil zeggen is dat iedereen keuzes maakt naar eigen maatstaven. En Marion, jouw maatstaven zullen anders zij dan die van TO. Daar is niets mis mee. Alleen moet je geen keuzes maken waar je niet zeker weet dat je er achter kunt staan. Gevoelsmatig of door het gevoel dat je er niet genoeg van weet om een gegronde beslissing te maken. Ik geloof niet dat er iemand heeft gereageerd met daadwerkelijke ervaring, alleen gevoelsmatig. Mocht je een verdere behandeling wel overwegen kan ik me voorstellen dat dit niet afdoende is maar je meer info wilt.
TO moet de weg inslaan waarbij zij een goed gevoel heeft. Als dit bij voorbaat kansloos is zal ook deze therapie niet worden aangeboden!
-
Neeltje
Nee, gelukkig geen ervaring, maar ik en anderen hier zouden dit onze honden niet aan willen doen. Ook al is het maar een 'roesje' iets wat mijn dierenarts heeft bevestigd nog altijd gewoon een narcose is, drie maal per week?? Dat kan gewoonweg niet goed zijn. Heeft de hond dan nog een kwalitatief goed leven? En ik weet dat wij alles voor onze honden over moeten hebben, zelfs ons huis verkopen, maar er zal aardig in de knip gedoken moeten worden om dit alles te bekostigen en dan praat ik niet eens over de benzinekosten die het gaan worden. Het dier zal op z'n minst 3 van de 7 dagen in de week zich ellendig voelen en tegen de tijd dat hij zich weer wat beter voelt, mag-ie weer onder zeil.Chiki schreef:De levensverlening van een jaar lijkt me in deze een behoorlijke winst.
Ik begrijp heel goed hoe moeiljk het is om afscheid te moeten nemen van een huisdier, heb dat al 5 keer moeten doen, maar ik kan een huisdier niet in leven houden als ik weet dat het geen kwalitatief leven meer is, alleen omdat ik er geen afscheid van kan nemen.