Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toller

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Toller

Ongelezen bericht door johan1969 »

Net een dame ontmoet met n Toller (Nova Scotia Duck Tolling Retriever) onderweg naar de bakker (te voet).

Natuurlijk kende ik het ras al van shows. Toch ff gevraagd of het fijne honden zijn.

Ze zei dat het de beste hond was die ze ooit heeft gehad. Heel intelligent, gehoorzaam, braaf, lief, stil (niet blaffen), goed met andere honden, kinderen ... Behoefte aan beweging zou ook meevallen. Kan hele dag alleen blijven (?)

Ik vind het ook wel mooie honden.

Ff gegoogeld en ontdekt dat er bij dit ras een zeer hoog inteeltpercentage is (26%) en dat eigl alle honden even verwant zijn aan mekaar alsof ze broer en zus zijn. Vandaar ook de vele erfelijke ziektes.

Jammer dat zo'n mooi ras verneukt wordt door de mensen.

In Duitsland wilde men verwante rassen inkruisen om de genenpool te verbreden, maar alle rasclubs, tot in Canada toe, waren daartegen !!!!

Wat is er mis mee om de gezondste en vitaalste retrievers, border collies en kooikerhondjes tijdelijk in te kruisen ?

Erg !
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Toller

Ongelezen bericht door Marjoleine »

johan1969 schreef:Ze zei dat het de beste hond was die ze ooit heeft gehad. Heel intelligent, gehoorzaam, braaf, lief, stil (niet blaffen), goed met andere honden, kinderen ... Behoefte aan beweging zou ook meevallen. Kan hele dag alleen blijven (?)
Behoefte aan beweging valt mee? Stil?
Ik denk dat de hare stuk was ;)
Ff gegoogeld en ontdekt dat er bij dit ras een zeer hoog inteeltpercentage is (26%) en dat eigl alle honden even verwant zijn aan mekaar alsof ze broer en zus zijn. Vandaar ook de vele erfelijke ziektes.
Dit is een stelling die nergens op slaat als je niet zegt hoeveel founders er waren en over hoeveel generaties het gaat.
In Duitsland wilde men verwante rassen inkruisen om de genenpool te verbreden, maar alle rasclubs, tot in Canada toe, waren daartegen !!!!
Niet helemaal waar, hoor.
Je moet niet alles geloven wat je leest.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

johan1969 schreef:Net een dame ontmoet met n Toller (Nova Scotia Duck Tolling Retriever) onderweg naar de bakker (te voet).

Natuurlijk kende ik het ras al van shows. Toch ff gevraagd of het fijne honden zijn.

Ze zei dat het de beste hond was die ze ooit heeft gehad. Heel intelligent, gehoorzaam, braaf, lief, stil (niet blaffen), goed met andere honden, kinderen ... Behoefte aan beweging zou ook meevallen. Kan hele dag alleen blijven (?)
Zij had zeker een dode toller? mijn tollers (nu nog 4) zijn gehoorzaam, intelligent lief voor kinderen, maar vallen regelmatig uit als ze aan de lijn lopen met zijn 4en, blaffen bij elke bel en hebben echt wel hun beweging nodig. rondje put en terug daar nemen ze een dag genoegen mee maar daarna toch niet.

Ik vind het ook wel mooie honden.
Het zijn ook mooie honden dat ben ik met je eens
Ik heb 3 generaties lopen nl oma, moeder en kleinkind onze 4e toller is totaal geen familie van de andere 3. Ik vind de erfelijke ziekten wel meevallen als ik het vergelijk met andere rassen. Tollers zijn gevoelig voor auto-immuumziekten, dat is waar om nu te zeggen dat ze ongezonder zijn nee vind ik van niet.

Jammer dat zo'n mooi ras verneukt wordt door de mensen.

Wat is er mis mee om de gezondste en vitaalste retrievers, border collies en kooikerhondjes tijdelijk in te kruisen ?
Kooikers moet je niet in de tollers willen. Kooikers zijn er eenkennig en kunnen erg angstig zijn. dat wil je niet in een toller. een toller die het drijfinstinct heeft van een border collie? ik moet daar niet aan denken. noem eens een retrieverras die vitaal is?
Erg !
Niet erg.
ellen
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ellen en de birmanen schreef:Kooikers moet je niet in de tollers willen. Kooikers zijn er eenkennig en kunnen erg angstig zijn. dat wil je niet in een toller. een toller die het drijfinstinct heeft van een border collie? ik moet daar niet aan denken. noem eens een retrieverras die vitaal is?
Ik snap wat je zegt maar zo werkt het niet.
Maar dat is een andere discussie ;)

Afbeelding

Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Marjoleine schreef:
johan1969 schreef:Ze zei dat het de beste hond was die ze ooit heeft gehad. Heel intelligent, gehoorzaam, braaf, lief, stil (niet blaffen), goed met andere honden, kinderen ... Behoefte aan beweging zou ook meevallen. Kan hele dag alleen blijven (?)
Behoefte aan beweging valt mee? Stil?
Ik denk dat de hare stuk was ;)
Dit is een stelling die nergens op slaat als je niet zegt hoeveel founders er waren en over hoeveel generaties het gaat.
Niet helemaal waar, hoor.
Je moet niet alles geloven wat je leest.
:E: Voor marjoleine dan toch :wink:
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

johan1969 schreef:en dat eigl alle honden even verwant zijn aan mekaar alsof ze broer en zus zijn. Vandaar ook de vele erfelijke ziektes.
Ben wel benieuwd waar je dat gelezen hebt :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cashel Vale schreef: :E: Voor marjoleine dan toch :wink:
Dank u :mrgreen:

Leonie., dat is een standaard redenatie bij bepaalde percentages COI. Van die verwantschap en dat die broer-zus is.
Dat klopt ook wel, in grote lijnen.
Allen is de conclusie die eraan verbonden wordt niet juist. Het woordje "vandaar" kan écht niet.
Ik ben een wetenschappelijke zeur, ik weet het, maar je mag dat gewoon niet zo zeggen ;)

Afbeelding

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Klinkt als een leuk beest!
Een vriend van me had een oppashond waar ik gek op was, een Toller. Was onwijs erfvast, zelfs bij zijn oppas dus, erg kalm en rustig van aard maar ook heel speels. Mij zag die hond niet staan, hij had alleen oog voor die vriend van mij. Hij liep overal los, ook in de bebouwde kom, en ik heb hem nog nooit horen blaffen.
Helaas is ie van de kanker omgevallen op 8 jarige leeftijd.

Door deze toller was ik gek op tollers maar toen ik er meerdere leerde kennen, kwam ik er achter dat zijn kalme aard een uitzondering was. Veel tollers vind ik ronduit zenuwenleiers en dat gegil kan ik niets mee.
Helaas is zijn slechte gezondheid géén uitzondering. Laat t toeval zijn of niet, maar ik ken meer tollers die op jonge leeftijd gezondheidsproblemen kregen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tollers moesten van oorsprong beweeglijk en energiek zijn om eenden te lokken. Dat zijn dus geen rustige honden. Je hebt altijd atypische exemplaren die van het originele karakter afwijken, maar als je een rustige hond zoekt zou ik je nooit een Toller aanraden.

En Paisley, ik weet niet of jouw ervaring iets zegt over het gehele ras. Ja, het ras kent gezondheidsproblemen en het COI stijgt gestaag. Zoals bij alle rashonden. Maar er bestaan ook heus Tollers die oud worden. Nilo's moeder wordt over een maand 15, zijn opa en oma zijn beide 13.5 geworden en een overgrootvader werd 16.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Maeve schreef: Maar er bestaan ook heus Tollers die oud worden.
Nou gelukkig maar ;) Voor mij zijn de gezondheidsproblemen een reden om af te haken. En daarom ben ik ook niet zo'n rashondentype
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Leonie. schreef:
johan1969 schreef:en dat eigl alle honden even verwant zijn aan mekaar alsof ze broer en zus zijn. Vandaar ook de vele erfelijke ziektes.

http://www.border-wars.com/2013/01/as-t ... burns.html
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

johan1969 schreef:
Leonie. schreef:
http://www.border-wars.com/2013/01/as-t ... burns.html
Nou, dat klopt ook heus wel.
Pakweg 25% gemiddeld over alles.
En nou?
Dacht je dat dat bijzonder was of zo?

Afbeelding

under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ik zal onze oudjes maar 's gaan vertellen dat ze rap moeten gaan omkieperen. Je moet natuurlijk wel aan de verwachtingen blijven voldoen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”