Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst en geur van de hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Izzie_Anneke
Zeer actief

Angst en geur van de hond

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Voor mij is het iets geks, en wellicht ben ik wel van het padje af aan het raken :F:, maar ik vermoed dat er hier mensen zijn die meteen zeggen 'ja duh...'. Maar voor mij nieuw dus.

Toen Izzie hier net was viel me op dat ze zo sterk rook. Echt een intens hondse geur, beter kan ik het niet uitleggen. Ook nadat ze na een aantal weken door de trimster was gewassen bleef dat geurtje wel. En na een aantal maanden viel het me steeds minder op, ook al dook ik met mijn neus vol in haar vacht. Mijn conclusie: Ah, ik ben echt aan haar gewend, ze is eigen, ze ruikt voor mij minder sterk.

Nu ben ik gisteren nogal op mijn plaat gegaan buiten. Een behoorlijk spectaculaire duikeling, iets met een boomwortel, de slappe lach en gewoon niet opletten. Nu is mijn reactie op schrik en toch ook wel forse pijnen, er een van boosheid. Ik schoot dus behoorlijk in viswijven modus. Izzie stond (natuurlijk) pal naast me om te zien of ik oke was en die dook volledig in elkaar. Echt weer effe bang. Super gevoelig diertje.
Maar wat ik wil zeggen: Toen rook ik die geur weer, vanuit het begin. Sterke hondse luchten. Scheidt een hond een zo duidelijke geur af als ze bang is? Dat ik hem zelfs oppik?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Angst en geur van de hond

Ongelezen bericht door Miranda »

Yep :mrgreen:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

anaalklier?
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Renee1966 schreef:anaalklier?
Nee, dat is het niet. Het is een muskusachtig luchtje.
And few will ever climb
Izzie_Anneke
Zeer actief

Miranda schreef:Yep :mrgreen:

Zie zie zie :mrgreen:
En dus realiseer ik me nu pas hoe bang en onzeker Izzie de eerste weken, misschien zelfs wel 2 maanden, is geweest dat ze hier was. En ik vraag me af of ik anders had gehandeld als ik me daar nog bewuster van was geweest, nog meer geduld had verzameld ofzo.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Miranda schreef:
oh, zal er eens op letten, ken alleen die anaalklierlucht
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Izzie_Anneke schreef:
Miranda schreef:Yep :mrgreen:

Zie zie zie :mrgreen:
En dus realiseer ik me nu pas hoe bang en onzeker Izzie de eerste weken, misschien zelfs wel 2 maanden, is geweest dat ze hier was. En ik vraag me af of ik anders had gehandeld als ik me daar nog bewuster van was geweest, nog meer geduld had verzameld ofzo.
Achteraf kijk je een koe in de kont ;)
Je hebt het goed gedaan, anders was ze nu niet een stuk relaxter geweest.
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Renee1966 schreef:
Miranda schreef:
oh, zal er eens op letten, ken alleen die anaalklierlucht
Ik ken niet veel mensen die het kunnen ruiken, hoor. De meeste mensen ruiken het niet.
And few will ever climb
heimwee
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door heimwee »

Kalev stinkt wanneer hij heel erg vrolijk en enthousiast is. Hij is bijvoorbeeld gek op mijn moeder en op mijn vriend. Als ik een dag met hem alleen ben geweest ruikt het huis en hij prima. Komt Jesse thuis dan ontploft er een enthousiasme bom binnen in hem en dan stinkt het opeens ontzettend naar hond. Is na een minuut of 5 ook weer weg. Heel apart. Zelfde gebeurt wanneer mijn moeder op bezoek komt. Ander bezoek is niet zo belangrijk en zelf ben ik nog niet zolang weg geweest sinds het me is opgevallen, dus of het bij mij ook gebeurt weet ik niet ;)
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ik kan de lucht ook niet beter omschrijven dan honds :wink:. Geen natte hond ook al komt het daar misschien meer in de buurt dan bij de anaalklierenlucht.

En @Miranda, terug in de tijd kan, en hoeft ook niet :engel:. Maar ik hoop er ooit een hondje bij te kunnen nemen en dan kan ik deze kennis misschien weer gebruiken hoewel ik er van uitga dat die weer een eigen gebruiksaanwijzing heeft
Cairo_
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cairo_ »

Izzie_Anneke schreef: Scheidt een hond een zo duidelijke geur af als ze bang is? Dat ik hem zelfs oppik?
Dat is bij een mens toch ook bij angst/stress? Bij een collega bij mij op het werk is dat duidelijk te merken als hij aan het stressen is.. (ruiken)..
Izzie_Anneke
Zeer actief

Cairo_ schreef:
Izzie_Anneke schreef: Scheidt een hond een zo duidelijke geur af als ze bang is? Dat ik hem zelfs oppik?
Dat is bij een mens toch ook bij angst/stress? Bij een collega bij mij op het werk is dat duidelijk te merken als hij aan het stressen is.. (ruiken)..

Ik heb het bij een mens nog nooit geroken. Anders had ik het ook niet gevraagd :mrgreen:
Maar misschien was het ontkenning omdat Izzie de eerste periode echt lang zo sterk geroken heeft. Tis niet leuk (hoe waar ook) om me te realiseren hoe bang ze best lang geweest is. Maar nu heb ik dus wel een extra hulpmiddel om haar gedrag te interpreteren. Als ik haar op die manier ruik, denk ik bij Izzie aan angst.
Izzie_Anneke
Zeer actief

heimwee schreef:Kalev stinkt wanneer hij heel erg vrolijk en enthousiast is. Hij is bijvoorbeeld gek op mijn moeder en op mijn vriend. Als ik een dag met hem alleen ben geweest ruikt het huis en hij prima. Komt Jesse thuis dan ontploft er een enthousiasme bom binnen in hem en dan stinkt het opeens ontzettend naar hond. Is na een minuut of 5 ook weer weg. Heel apart. Zelfde gebeurt wanneer mijn moeder op bezoek komt. Ander bezoek is niet zo belangrijk en zelf ben ik nog niet zolang weg geweest sinds het me is opgevallen, dus of het bij mij ook gebeurt weet ik niet ;)
Wat leuk! Ik heb er bij mijn vorige hond nooit iets van gemerkt hoe blij ze ook was.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Izzie_Anneke schreef:Tis niet leuk (hoe waar ook) om me te realiseren hoe bang ze best lang geweest is. Maar nu heb ik dus wel een extra hulpmiddel om haar gedrag te interpreteren. Als ik haar op die manier ruik, denk ik bij Izzie aan angst.
Niet leuk, maar neem jezelf niks kwalijk hoor. Élke hond moet wennen in een nieuw huis met nieuwe baas. Daar doe je niks aan. Bij mijn Mies uitte zich dat in niet hechten maar heel de wereld even lief vinden en dus net zo makkelijk met een wildvreemde op straat meelopen, bij jouw hond in angst/spanning :19: Ik denk niet dat je daar ook maar iets aan had kunnen veranderen. Ze moest wennen aan jou, hoe jij bent in het dagelijks leven. Tenzij je haar natuurlijk elke dag verrot gescholden heb, dat zou dan wel zielig zijn :engel:

Over die lucht: Zeker herkenbaar. Ik ruik het bij Diem bij de dierenarts. En dat is dan inclusief het loslaten van heel veel extra haar opeens. Dierenarts weet ook heus wel dat honden dat doen bij stress maar het voelt dan toch altijd alsof ik mijn hond niet goed verzorg :wink:
Mensen hebben het ook trouwens: (politie) speurhonden worden toch ook getraind op het volgen van het spoor van een mens die met angst/spanning gelopen heeft?
Ik begreep laatst van iemand met een zoekhond dat om die reden het zoeken naar bijvoorbeeld een persoon met Alzheimer lastig kan zijn met honden. Die ruiken heel anders omdat de emoties heel anders zijn.
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

pioenroos schreef: Tenzij je haar natuurlijk elke dag verrot gescholden heb, dat zou dan wel zielig zijn :engel:
Een mens moet ergens heen met haar frustraties he? :schrik: :LOL:. Maar neen, ze geeft geen enkele aanleiding tot schelden, het poppetje :love:

pioenroos schreef: Over die lucht: Zeker herkenbaar. Ik ruik het bij Diem bij de dierenarts. En dat is dan inclusief het loslaten van heel veel extra haar opeens. Dierenarts weet ook heus wel dat honden dat doen bij stress maar het voelt dan toch altijd alsof ik mijn hond niet goed verzorg :wink:
Mensen hebben het ook trouwens: (politie) speurhonden worden toch ook getraind op het volgen van het spoor van een mens die met angst/spanning gelopen heeft?
Ik begreep laatst van iemand met een zoekhond dat om die reden het zoeken naar bijvoorbeeld een persoon met Alzheimer lastig kan zijn met honden. Die ruiken heel anders omdat de emoties heel anders zijn.
Het is onwijs logisch als je het zo stelt, het is me alleen nooit eerder opgevallen of heb er niet bij nagedacht in elk geval. En gisteren viel het kwartje pas dat Izzie haar geur heel goed 'aangewakkerd' kan worden als ze bang is, ik had dat nog niet aan elkaar gelinkt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”