Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verhuizen naar Duitsland

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

CBakker
Vaste gebruiker

Verhuizen naar Duitsland

Ongelezen bericht door CBakker »

Goedemiddag,

Vanaf november gaan wij in Duitsland wonen, in de deelstaat Nedersaksen.
Nu is Duitsland natuurlijk net iets anders dan Nederland mbt hondenrassen. Ik heb al heel wat afgespeurd en ik weet dat ik mijn vier honden in een apart register moet inschrijven en bij de gemeente.
Het gaat om een Amerikaanse Bulldog, een kruising Boxer met iets en twee Boerboele.

Nu ben ik benieuwd of iemand ook ervaring heeft met het verhuizen naar deze deelstaat en waar ik nog meer op moet letten mbt inschrijven etc. Ik wil alles graag zo volledig mogelijk in kaart hebben voordat ik er zit.

Alvast bedankt!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Duitsland

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat zijn niet de handigste rassen geloof ik.
Er zijn hier wel meer mensen die in Duitsland wonen en met vergelijkbare rassen. Cane Corso en zo.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
CBakker
Vaste gebruiker

Klopt, dat had ik gelukkig al opgezocht voordat we serieus zijn wezen kijken naar huizen. :D
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Een kennis van mij woont in Kluse ook in Nedersaksen dus en die hebben ook een hond maar geen gevaarlijk ras. Maar er lopen daar wel meer mensen met zulke rassen.
Ik denk dat je een huis hebt daar met een stukje grond, boerderijtje?
Ik gok niet dat het echt problemen op levert als je honden betrouwbaar zijn en je gewoon zorgt voor een goed hek.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
CBakker
Vaste gebruiker

Stevige omheining/hekwerk komt er gelijk de eerste week te staan. Tot die tijd komen ze in ieder geval niet zonder toezicht buiten.
Ik heb inderdaad gehoord dat men niet zo mild is.
Ik heb één teefje (herplaatser met een rugzakje) die nogal moeilijk is met andere honden en zij is standaard aangelijnd en gemuilkorfd.
Chihuahua-paws
Zeer actief

CBakker schreef: Ik heb één teefje (herplaatser met een rugzakje) die nogal moeilijk is met andere honden en zij is standaard aangelijnd en gemuilkorfd.
Hou jij haar standaard gemuilkorfd gewoon uit voorzorg?? of heeft er ooit een incident plaats gevonden?

CBakker
Vaste gebruiker

Daar hebben wij inderdaad een boerderij met ruim 7000 m2 grond gevonden.
Het voordeel van deze deelstaat is dat zij geen gevaarlijke rassen kennen. Wel kunnen zij een test afdwingen wanneer zij verwachten dat de hond agressief is. Dit heeft gevolgen voor de hondenbelasting. Ik geloof dat je dan voor deze hond ruim € 500,00 aan hondenbelasting betaald.
CBakker
Vaste gebruiker

toots schreef:
CBakker schreef: Ik heb één teefje (herplaatser met een rugzakje) die nogal moeilijk is met andere honden en zij is standaard aangelijnd en gemuilkorfd.
Hou jij haar standaard gemuilkorfd gewoon uit voorzorg?? of heeft er ooit een incident plaats gevonden?
Nee, dit is naar aanleiding van een incident met een losloper. Gelukkig was het niet ernstig, maar daardoor weten wij dat ze de ruimte nodig heeft en dus van zich af hapt wanneer een andere hond die grens overgaat.
Chihuahua-paws
Zeer actief

CBakker schreef:Daar hebben wij inderdaad een boerderij met ruim 7000 m2 grond gevonden.
Het voordeel van deze deelstaat is dat zij geen gevaarlijke rassen kennen. Wel kunnen zij een test afdwingen wanneer zij verwachten dat de hond agressief is. Dit heeft gevolgen voor de hondenbelasting. Ik geloof dat je dan voor deze hond ruim € 500,00 aan hondenbelasting betaald.
Ik denk dat je er van uit moet gaan dat dit aan de orde zal zijn :wink:

CBakker
Vaste gebruiker

toots schreef:
CBakker schreef:Daar hebben wij inderdaad een boerderij met ruim 7000 m2 grond gevonden.
Ik weet niet of zij dit op uiterlijk doen. Er zijn daar namelijk wel genoeg Amerikaanse Bulldoggen te vinden en ook fokkers van dit ras.
Chihuahua-paws
Zeer actief

CBakker schreef:
toots schreef:
Ik weet niet of zij dit op uiterlijk doen. Er zijn daar namelijk wel genoeg Amerikaanse Bulldoggen te vinden en ook fokkers van dit ras.

Klopt echter lopen ze daar niet standaard met muilkorven rond :wink:
Maar ook zullen ze na gaan of er in het verleden iets is geweest gok ik.
Ik zou er dus van uit gaan mocht het uiteindelijk mee vallen met de kosten is dat mooi mee genomen!

Overgens wel goed dat jullie haar de ruimte nu niet meer geven. En in principe kan ze daar lekker los op eigen terrein. Best prettig toeven daar geloof ik ;)

CBakker
Vaste gebruiker

Ja, daar heb je een punt.
Wat dat betreft zit ik er na dat incident echt boven op en denk bij iedere stap nu na.
Vooral voor haar is dit een fijne oplossing, genoeg ruimte om daar met haar aan de slag te gaan. Maar ook voor ons en de andere drie honden is het heerlijk. :D
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maar er zijn wel degelijk regels over waar je je aan moet houden in de auto en zo.
En wat je bij je moet hebben.
Dat zou ik wel even uitzoeken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Izzers
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Izzers »

Marjoleine schreef:Maar er zijn wel degelijk regels over waar je je aan moet houden in de auto en zo.
En wat je bij je moet hebben.
Dat zou ik wel even uitzoeken.
Wat je bij je moet hebben?
Afbeelding

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

wij wonen er nu 9 jaar en moet zeggen dat de soep inderdaad niet zo heet gegeten wordt als dat ie opgediend wordt.
CBakker
Vaste gebruiker

Klopt, we hebben gelukkig een 'oude' politieauto met ingebouwde kennels, dus dat zit gelukkig ook goed.
Ik dacht ook ergens te lezen dat je papieren etc. mee moet hebben, maar ik heb het idee dat dit meer voor vakantiegangers was en niet zo zeer voor inwoners.

Goed om te horen Kimmie. :)

En bedankt alleen trouwens voor het meedenken en de antwoorden, erg fijn!
Kimmie

in die 9 jaar gaan we toch best heel wat de weg op ( gister nog 3x met een auto met 4 honden erin) en nog nooit iemand die ook maar iets gevraagd heeft van papieren,die hebben we ook nooit bij ons,zo ook geen muilkorven oid...

en oh,de honden zitten al járen los in de achterbak,wel een hondenrek overigens,anders gaan ze toeteren als we uitgestapt zijn,en kost het zo ongeveer ons dashboard als er een ander hondje langsloopt :mrgreen:

we hebben niet eens muilkorven in huis,zoals gezegd,de soep wordt niet zo heet gegeten als deze opgediend wordt :wink:
CBakker
Vaste gebruiker

Hahah, ik moet even heel hard lachen om het toeter gedeelte!

Mag ik vragen in welke deelstaat je woont?
Kimmie

niedersachsen of op zijn hollands : nedersachsen ,wij wonen gemeente Leer.

ze hebben ook wel alle alarmlichten aan gezet van de auto én getoeterd naar iedereen die voorbij liep...

nadat het halve dashboard gesneuvelt was ( was een auto die zo kapot was dat ie kort daarna naar de sloop ging dus geen waarde meer had) hebben we bij de auto die daarna kwam dus toch maar een rek erin geplaatst :mrgreen: ,nu zijn alleen maar de binnenkanten van de deuren eruit gevroten,nou ja...scheelt toch wat schade aan de voorkant :lol1:
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Kimmie schreef:niedersachsen of op zijn hollands : nedersachsen ,wij wonen gemeente Leer.

ze hebben ook wel alle alarmlichten aan gezet van de auto én getoeterd naar iedereen die voorbij liep...

nadat het halve dashboard gesneuvelt was ( was een auto die zo kapot was dat ie kort daarna naar de sloop ging dus geen waarde meer had) hebben we bij de auto die daarna kwam dus toch maar een rek erin geplaatst :mrgreen: ,nu zijn alleen maar de binnenkanten van de deuren eruit gevroten,nou ja...scheelt toch wat schade aan de voorkant :lol1:
Ik heb ooit jachtcursus gedaan bij iemand die 5 Griffons had (zelfgefokt). Deze honden liet hij nooit alleen thuis omdat ze de boel sloopten. Hij nam ze de altijd overal mee naar toe in zijn station auto. Die hadden ze ook half gesloopt. Daarna heeft hij in de achterbak de zijkanten van zijn auto met houten schotten gemaakt. Dat werkte goed. Misschien een idee voor jou?
Kimmie

haha ja dat zou nog wel een idee zijn... :lol1: ,maar ja,kapot is ie nu al van binnen.. :U:
CBakker
Vaste gebruiker

Ahh, dan zitten we in dezelfde deelstaat!
Fijn om te jouw ervaring te horen. :D
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het verschilt per deelstaat en de soep wordt inderdaad niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt. Maar, en dat is eigenlijk een maar met hoofdletters, als het mis gaat heb je wel een groot probleem. In Duitsland moet het je dus niet gebeuren dat iemand een klacht tegen je indient of je hebt een incident met je honden en de politie komt erbij. Dan ben je de sigaar.

Want tolerant zijn ze zolang er niks voorvalt, zolang niemand bang is en zolang niemand klaagt. Dat zou ik dus wel in mijn achterhoofd houden. Hier is door de gemeente al ingegrepen op een loslopende Jack Russel. Hij loopt los en blaft wel eens. Meteen lag er een brief van de gemeente in de bus. Honden achter hekken vanaf nu. Dus daar waar je in Nederland gewoon alles kan doen wat je wil zolang er niks gebeurd zal in Duitsland meteen wat gedaan worden met een klacht of erger, een incident.

Als jij zorgt dat je dat op orde hebt, je honden niet de hele dag blaffen en je honden nooit een andere hond bijten is er inderdaad normaal gesproken niks aan de hand. Zodra er iemand naar de gemeente gaat laten ze het meestal echter ook niet meer voor wat het is.

Met jouw honden moet je dus eigenlijk proberen ze achter je huis te houden, aangelijnd uit te laten of in elk geval nooit los te laten daar waar andere mensen bang worden of zich bedreigd voelen.

Ik was laatst in het tankstation en er kwam iemand met een bullmastif. Hond deed niks maar snuffelde wel aan een klant. Zowel de klant als de eigenaars van het tankstation grepen direct in. Zou je die hond NU naar buiten willen doen. Wat is dit voor gedrag om onze klanten lastig te vallen met ZO'N hond! :devil: Dus erg tolerant vind ik ze niet altijd. Zou die persoon met de hond buiten hebben gestaan op 5 meter van de deur aan de riem dan was er gelukkig weer niemand die daarover zou vallen.

Snap je een beetje wat ik bedoel? Je moet je soort van extra netjes gedragen en dan zijn Duitse mensen helemaal de beroerdste niet. Ga je echter niet zoals in Nederland opstellen. Dus zeggen, hij doet niks....bij passeren van wandelaars. Dat pikken ze niet. Ik lijn zelfs mijn kleine hondje aan. Mensen bedanken me daar vaak voor. Mijn hondje kijkt nog niet naar passanten maar dat aanlijnen is gewoon de fatsoensnorm hier. Je hond los laten lopen prima, maar niet als er mensen langs moeten. Of niet als er kinderen in de buurt spelen.

Eigenlijk regels die in Nederland vervaagd zijn maar die je best zelf kan bedenken. Hoe lief je hond ook is, want hij doet niks hebben ze hier schijt aan. Hij kan wat doen en dat is genoeg. zeker bij de rassen die jij hebt. Zorg ook dat de postbode niet uitgeblaft of bedreigd wordt door hekken want die kan ook naar de gemeente gaan als je pech hebt. Dat nemen ze dan wel serieus want die is in beroep. Dan komen ze rustig je hekken controleren en dan eisen ze gerust aanpassingen. Ook al doen je honden niks.

Waar ik woon moet je bv als je een rottweiler hebt een bepaald soort hekwerk hebben. Heb je een hondje zoals ik heb dan mag die bij wijze van achter een gaasje met twee paaltjes. Zolang ze er maar niet uit komt en blaft naar de postbode.

Ik kan niet over jouw deelstaat praten maar ik kan me niet voorstellen dat Duitse mensen zo zouden verschillen per deelstaat. De regels misschien wel maar de cultuur is toch redelijk gelijk denk ik.
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Nanna schreef:Als jij netjes er voor zorgt dat er nul incidenten plaatsvinden dan wordt denk ik de soep niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend.
Zeker niet als je er terreinhonden van maakt met een prima omheining.
Dit dus. Er is ons echt nog nooit, in de bijna elf jaar dat we hier nu wonen, naar papieren gevraagd. Ook het ras (Cane Corso's) is geen enkel probleem.
Honden mogen inderdaad niet los in de auto. Ze moeten of in de gordel, of je moet een hondenrek hebben.
AfbeeldingAfbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

die lijst is daar ms niet van toepassing maar je betaalt voor rassen van dit kaliber (en daar is een lijst van, en de rottweiler valt daar zelfs onder) heel veel belasting.
ik heb er (niedersachsen) een jaar of 10 gewoond met bullmastiffs maar ik heb ze als kruisingen opgegeven omdat ik anders voor de eerste hond 500 euro per jaar moest betalen en voor de volgende hond het dubbele en voor de 3e hond het driedubbele.
nu kan het zijn dat het veranderd is maar dat denk ik niet. mijn toenmalige buren hebben daarom hun rottweilers weggedaan, ze konden/wilden dat niet betalen.
je moet ze sowieso aanmelden, dit staat buiten de belasting die je moet betalen.
Afbeelding
Kimmie

bij ons niet gelukkig,rottweilers en aanverwanten vallen onder gewone belasting:

Gefährliche Hunde sind solche Hunde, bei denen nach ihrer besonderen Veranlagung, Erziehung und/oder Charaktereigenschaft die erhöhte Gefahr einer Verletzung von Personen besteht oder von denen eine Gefahr für die öffentliche Sicherheit ausgehen kann. Gefährliche Hunde im Sinne der Satzung sind in jedem Fall:

- Bullterrier
- American Staffordshire Terrier
- Staffordshire-Bullterrier
- Pit Bull Terrier
- oder Kreuzungen mit Hunden dieser Rassen oder diesen Typs

wij hebben de honden ook gewoon opgegeven als rottweilers en de argentijnen in de tijd dat we deze nog hadden ook...je moet gewoon even op je gemeente bij hundesteuer kijken welke regels ze hebben,ook dat verschilt per gemeente weer.

wij hebben onze honden ook alleen op ons terrein,maar dat is meer omdat het buiten wandelen aan een meter lijn zal moeten gebeuren omdat we aan een weg wonen waar best veel verkeer rijdt ,zie daarvan geen enkele meerwaarde als ze hier op eigen land heerlijk kunnen vrij lopen en spelen en rennen.

aan omheiningen zitten geen voorwaardes,maar kan me voor jezelf voorstellen,gewoon ter veiligheid voor je honden, dat je een veilige omheining /hek neerzet,wij hebben het dubbel gezekerd,een grote dichte poort met waarschuwingen erop dat er honden op het terrein aanwezig zijn,en daarachter nog een hoog hek,de honden kunnen hier echt het terrein niet af + niet op de weg kijken.

en laatst vertelde onze buurvrouw dat een stuk verderop iemand met een klein hondje liep welke naar een vrouw kefte die van haar oprit afkwam,deze heeft de mevr met kefhondje aansprakelijk gesteld dat zij nu angst had om naar buiten te gaan en kreeg een schade vergoeding van 4500 euro toegewezen...

nu moet je je honden verzekerd hebben hier,maar toch..ze kunnen best ver gaan wat betreft honden incidenten.
Hutsje
Zeer actief

Kimmie schreef:bij ons niet gelukkig,rottweilers en aanverwanten vallen onder gewone belasting:

Gefährliche Hunde sind solche Hunde, bei denen nach ihrer besonderen Veranlagung, Erziehung und/oder Charaktereigenschaft die erhöhte Gefahr einer Verletzung von Personen besteht oder von denen eine Gefahr für die öffentliche Sicherheit ausgehen kann. Gefährliche Hunde im Sinne der Satzung sind in jedem Fall:

- Bullterrier
- American Staffordshire Terrier
- Staffordshire-Bullterrier
- Pit Bull Terrier
- oder Kreuzungen mit Hunden dieser Rassen oder diesen Typs

wij hebben de honden ook gewoon opgegeven als rottweilers en de argentijnen in de tijd dat we deze nog hadden ook...je moet gewoon even op je gemeente bij hundesteuer kijken welke regels ze hebben,ook dat verschilt per gemeente weer.

wij hebben onze honden ook alleen op ons terrein,maar dat is meer omdat het buiten wandelen aan een meter lijn zal moeten gebeuren omdat we aan een weg wonen waar best veel verkeer rijdt ,zie daarvan geen enkele meerwaarde als ze hier op eigen land heerlijk kunnen vrij lopen en spelen en rennen.

natuurlijk heeft een lekkere (bos)wandeling waar ze kunnen loslopen meerwaarde. mijn honden hadden een kleine hectare tot hun beschikking maar ik liep toch elke dag een grote wandeling.

aan omheiningen zitten geen voorwaardes,maar kan me voor jezelf voorstellen,gewoon ter veiligheid voor je honden, dat je een veilige omheining /hek neerzet,wij hebben het dubbel gezekerd,een grote dichte poort met waarschuwingen erop dat er honden op het terrein aanwezig zijn,en daarachter nog een hoog hek,de honden kunnen hier echt het terrein niet af + niet op de weg kijken.

en laatst vertelde onze buurvrouw dat een stuk verderop iemand met een klein hondje liep welke naar een vrouw kefte die van haar oprit afkwam,deze heeft de mevr met kefhondje aansprakelijk gesteld dat zij nu angst had om naar buiten te gaan en kreeg een schade vergoeding van 4500 euro toegewezen...

nu moet je je honden verzekerd hebben hier,maar toch..ze kunnen best ver gaan wat betreft honden incidenten.
heb ik nooit gedaan en ik had de honden ook los in de auto. vaak aangehouden aan de grens maar er is nooit iets van gezegd, ondanks dat het grote honden waren.
Afbeelding
Kimmie

ik zie echt geen meerwaarde aan het lopen aan een lijntje buiten to los kunnen rauzen en zwemmen jagen enz op eigen zeer veilig geheel omheind terrein...

er is hier op loopafstand echt niets te vinden waar honden vrij en los mogen en kunnen lopen...wat dat betreft wonen we niet leuk,maar goed wij zijn hier ook nooit 'bewust' komen wonen,het was meer een noodsprong die we gemaakt hebben...dus een huis op gemak zoeken is er niet bij geweest,anders hadden we wel iets vrijer en ruimer willen wonen...

overigens zou ik die jonge honden ook niet los durven laten lopen in een bos,die zijn echt pleitos...die jagen giganties,en geloof ook niet dat men ( en wij) daarop zit te wachten...dus ik hou ze keurig op eigen grond,niemand last van ze,en wij geen last van andermans honden ,heerlijk! :ok:
Hutsje
Zeer actief

Kimmie schreef:ik zie echt geen meerwaarde aan het lopen aan een lijntje buiten to los kunnen rauzen en zwemmen jagen enz op eigen zeer veilig geheel omheind terrein...

er is hier op loopafstand echt niets te vinden waar honden vrij en los mogen en kunnen lopen...wat dat betreft wonen we niet leuk,maar goed wij zijn hier ook nooit 'bewust' komen wonen,het was meer een noodsprong die we gemaakt hebben...dus een huis op gemak zoeken is er niet bij geweest,anders hadden we wel iets vrijer en ruimer willen wonen...

overigens zou ik die jonge honden ook niet los durven laten lopen in een bos,die zijn echt pleitos...die jagen giganties,en geloof ook niet dat men ( en wij) daarop zit te wachten...dus ik hou ze keurig op eigen grond,niemand last van ze,en wij geen last van andermans honden ,heerlijk! :ok:
ik zei ook loslopen buiten in het bos, hei, strand, wat dan ook. maar als je ze niet onder controle hebt is dat geen goed idee natuurlijk. maar meerwaarde zit daar zeker in hoor.
ik gooide ze altijd in de auto en reed naar een stuk waar ze los konden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”