Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Heerlijk! Die katten op straat die niet bang zijn van honden
Moderator: moderatorteam
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Heerlijk! Die katten op straat die niet bang zijn van honden
Duke doet wel of hij een grote held is, maar het is vooral een held op sokken.
Al vanaf het begin fixeert hij buiten aardig op katten en als hij de kans zou krijgen ging hij erachteraan, iets wat weg rent, moet gevolgd worden natuurlijk. Nu probeer ik heb al gewoon netjes de aandacht te krijgen, rustig mee te laten lopen. Kijken mag best, fixeren niet, dan lopen we gewoon een paar stappen terug tot ik zijn aandacht weer heb en proberen we overnieuw.
Dat gaat best goed, bij vanalles en nog wat, maar die katten!!!
Nu zitten er hier best wel veel, maar gelukkig zitten er ook een par tussen die helemaal niet bang zijn en goed voor zichzelf opkomen.
Vandaag liepen we door een redelijk smal straatje. Kat langs de kant, zo eentje die niet bang is. Duke kijken, maar wel rustig. Nu weet ik dat hij eigenlijk nergens vol in duikt en alles voorzichtig benaderd dus ik dacht ik laat hem zelf maar eens proberen/oplossen. Wel met de lijn kort genoeg dat ik gelijk kon ingrijpen natuurlijk, maar maakte mijn geen zorgen. Ik ken die held van mij inmiddels aardig.
Kat bleef zitten, Duke komt dichterbij, steekt zijn snuit uit..... Wham! Kat haalt uit ...
En Duke? Duke vliegt voor zijn leven voor bescherming naar achter mijn benen.
Whahahahha. HELD.
Bedankt kat, voor mijn hondje te laten zien dat je katten gewoon vooral met rust moet laten.
Al vanaf het begin fixeert hij buiten aardig op katten en als hij de kans zou krijgen ging hij erachteraan, iets wat weg rent, moet gevolgd worden natuurlijk. Nu probeer ik heb al gewoon netjes de aandacht te krijgen, rustig mee te laten lopen. Kijken mag best, fixeren niet, dan lopen we gewoon een paar stappen terug tot ik zijn aandacht weer heb en proberen we overnieuw.
Dat gaat best goed, bij vanalles en nog wat, maar die katten!!!
Nu zitten er hier best wel veel, maar gelukkig zitten er ook een par tussen die helemaal niet bang zijn en goed voor zichzelf opkomen.
Vandaag liepen we door een redelijk smal straatje. Kat langs de kant, zo eentje die niet bang is. Duke kijken, maar wel rustig. Nu weet ik dat hij eigenlijk nergens vol in duikt en alles voorzichtig benaderd dus ik dacht ik laat hem zelf maar eens proberen/oplossen. Wel met de lijn kort genoeg dat ik gelijk kon ingrijpen natuurlijk, maar maakte mijn geen zorgen. Ik ken die held van mij inmiddels aardig.
Kat bleef zitten, Duke komt dichterbij, steekt zijn snuit uit..... Wham! Kat haalt uit ...
En Duke? Duke vliegt voor zijn leven voor bescherming naar achter mijn benen.
Whahahahha. HELD.
Bedankt kat, voor mijn hondje te laten zien dat je katten gewoon vooral met rust moet laten.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 15 sep 2015 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

- Shiloh86
- Zeer actief
Re: Heerlijk! Die katten op straat die niet bang zijn van ho
Ik zou dit ook niet bij elke kat gedaan hebben hoor. Dit is de kat van de buren, die hondjes goed kan inschatten. Ik heb hem honden zien wegjagen en ik heb hem ook voor honden zien vluchten. Ik heb hem nog nooit lelijk echt zien aanvallen, alleen waarschuwen en als dat niet werkt, vluchten. Helemaal afhankelijk van hoe hij benaderd wordt. Hij is nog nooit voor ons opzij gegaan terwijl we langs liepen.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 15 sep 2015 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Ik vind het doodeng.
Die kattennagels kunnen lelijke infecties veroorzaken, ik ken een hond die daardoor zijn oog kwijtraakte. Maar aan de andere kant, onze hond vroeger leerde op die manier wel dat er met onze katten niet gesold kon worden.
Ik hoop dat Duke geleerd heeft dat je katten met rust laat en niet dat je beter sneller kunt zijn dan de kat.
Wel handig dat je wist hoe die kat zou reageren! Ik ken maar een paar katten hier en een paar rennen weg en een paar vallen gericht aan. Ik zou wel zo'n kat willen die blijft zitten om te oefenen!
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ja, vreselijk. Hier een kat die ons zelfs telkens achtervolgde. En Diem trotseert nagels en wil een kat dood, kost wat het kost en nu meteen.Tara schreef:Katten kunnen zichzelf anders ook lelijk overschatten hoor.
Er zijn namelijk ook honden die niet afwachten, en denken dat je door te blijven zitten wel kunt imponeren als kat is bij zulke honden echt onverstandig.
Laatste keer kwam hij vanaf een schutting aanvliegen, midden tussen ons in
Sindsdien zie ik hem nog wel zitten maar achtervolgen doet hij (voorlopig) gelukkig niet meer, toch wat geleerd.
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik vind het link hoor.
Ik ben Gimmick bijna kwijt geweest na een flinke beet van een kat in haar oksel waardoor er binnen no time een enorme infectie zat direct naast haar hart.
Ik experimenteer niet met katten...
Ik ben Gimmick bijna kwijt geweest na een flinke beet van een kat in haar oksel waardoor er binnen no time een enorme infectie zat direct naast haar hart.
Ik experimenteer niet met katten...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Shiloh86
- Zeer actief
Ach... Ik ken de kat... Ik ken de hond... Er gebeurde precies wat ik verwachtte. Niks links aan hoor. Mensen die zowel honden als katten hebben in huis, lopen dit risico elke dag. Duke is een belangrijke ervaring rijker (die kat deed trouwens amper iets, er kwamen niet eens nagels bij kijken) en ik heb weer vreselijk staan lachen om wat voor een watje Duke eigenlijk wel niet is.
Liever in deze situatie met deze kat dat hij er iets van geleerd heeft dan dat hij straks een keer bij een kat terecht komt die wel gelijk lelijk aanvalt. Want dat hij vroeg of laat een keer met zijn snuit bij een kat komt is echt niet uit te sluiten.
En als je alle risico's wilt uitsluiten kun je maar beter je honden weg doen en achter de geraniums gaan zitten. Oh nee, want dan loop je weer het risico op doorzit plekken.
Liever in deze situatie met deze kat dat hij er iets van geleerd heeft dan dat hij straks een keer bij een kat terecht komt die wel gelijk lelijk aanvalt. Want dat hij vroeg of laat een keer met zijn snuit bij een kat komt is echt niet uit te sluiten.
En als je alle risico's wilt uitsluiten kun je maar beter je honden weg doen en achter de geraniums gaan zitten. Oh nee, want dan loop je weer het risico op doorzit plekken.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 15 sep 2015 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.

-
Tallie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie
- Contacteer:
Ik heb ook zo'n kat. Hoe ze met andere honden is weet ik niet, maar bij Tallie was ze vrij stoïcijns. Het scheelt wel dat de fokker van Tal ook katten had en ze er dus al bekend mee was. Splinter heeft overigens nooit uitgehaald, als ze het ergens niet mee eens is blaast ze als een bezetene en loopt daarna rustig weg. Dat was (en is nog wel eens, Tallie wil wel eens uitdagen tot spel maar dat is haar te min
) altijd duidelijk zat 
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
mijn kat haalt ook niet echt uit, al komt ie niet buiten dus ik zou niet weten hoe ie het daar aan zou pakken. Als de honden het echt te bont maken krijgen ze weleens een tik maar eigenlijk altijd zonder nagels oid..
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ik vind het ook leuk hoor tot nu toe de katten die ik tegen kom
-
korthaar
- Zeer actief
Dit verhaal gaat 'm niet worden bij m'n Deutsche Feldwebel, die is behoorlijk Raubtiere scharf.
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Shiloh86 schreef:Ach... Ik ken de kat... Ik ken de hond... Er gebeurde precies wat ik verwachtte. Niks links aan hoor. Mensen die zowel honden als katten hebben in huis, lopen dit risico elke dag. Duke is een belangrijke ervaring rijker (die kat deed trouwens amper iets, er kwamen niet eens nagels bij kijken) en ik heb weer vreselijk staan lachen om wat voor een watje Duke eigenlijk wel niet is.
Nou nou nou...
Ik zeg toch IK vind het link. Zeg toch niet dat je het niet moet doen.
IK ben MIJN hond bijna kwijt geweest en IK experimenteer dus NIET met katten...
Niets meer en niets minder...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Shiloh86
- Zeer actief
Oh bedoelde dat niet perse naar jou hoor. Probeerde gewoon uit te leggen dat ik er niks links in zag. Je kunt nu eenmaal nooit alle risico's uitsluiten. Bedoelde helemaal niet dat jij achter de geraniums moet gaan zitten hoor
"je" is hier niet "jij" maar "mensen in het algemeen". Just to clarify.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Shiloh86 schreef:Ach... Ik ken de kat... Ik ken de hond... Er gebeurde precies wat ik verwachtte. Niks links aan hoor. Mensen die zowel honden als katten hebben in huis, lopen dit risico elke dag. Duke is een belangrijke ervaring rijker (die kat deed trouwens amper iets, er kwamen niet eens nagels bij kijken) en ik heb weer vreselijk staan lachen om wat voor een watje Duke eigenlijk wel niet is.
Ik heb een kat die weet bij welke hond hij kan blijven zitten en niet. Bij de meesten blijft hij heel rustig zitten en de honden lopen straal voorbij. Een enkele hond wordt wild, maar ook dat weet hij blijkbaar en dan kruipt hij even onder een auto of achter ons hek zodat ze er al helemaal niet bij kunnen komen.
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Ik vind het maar niks, die katten die niet bang zijn. Een van mijn honden gaat echt voor de kill als hij een kat in het vizier krijgt. Meestal let ik wel op en zie ik de kat eerder, zodat ik erop kan anticiperen. Nagels of geen nagels, als hij een kat te pakken krijgt is het einde verhaal..... Ik hou me hart af en toe vast als er onverwachts een kat uit de bosjes springt
Dus in het geval van TS in zo'n steegje......

groetjes, ingrid
TARAK
TARAK- dagmar88
- Zeer actief
TessaThomas schreef:Ik vind het doodeng.Die kattennagels kunnen lelijke infecties veroorzaken, ik ken een hond die daardoor zijn oog kwijtraakte. Maar aan de andere kant, onze hond vroeger leerde op die manier wel dat er met onze katten niet gesold kon worden.
Ik hoop dat Duke geleerd heeft dat je katten met rust laat en niet dat je beter sneller kunt zijn dan de kat.
Wel handig dat je wist hoe die kat zou reageren! Ik ken maar een paar katten hier en een paar rennen weg en een paar vallen gericht aan. Ik zou wel zo'n kat willen die blijft zitten om te oefenen!
- TessaThomas
- Zeer actief
Of jij leent die van mij even?dagmar88 schreef:TessaThomas schreef:Ik vind het doodeng.Die kattennagels kunnen lelijke infecties veroorzaken, ik ken een hond die daardoor zijn oog kwijtraakte. Maar aan de andere kant, onze hond vroeger leerde op die manier wel dat er met onze katten niet gesold kon worden.
Weekje of twee lenen? Ramses is op het moment bijzonder irritant, maar hij kan wel met honden overweg
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Ik heb liever dat ze wel vluchten. Dan zijn mijn honden eerder weer rustig. Zolang ze de kat zien blijven ze proberen om los te komen en blijven ze gillen.
Ik denk dat als ze een kat te pakken krijgen hij de sjaak is.
Ik denk dat als ze een kat te pakken krijgen hij de sjaak is.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Apple doet niks, maar ze is wel nieuwsgierig en vind het vaak spannend.
Prima, er zijn hier ook genoeg katten die niet bang zijn voor haar, maar als ze losloopt mag ze van mij niet te dichtbij komen, ook al weet ik dat zij niks doet. Katten kunnen ook verdomd lelijk doen.
Ze weet het verder wel, dus ik kan gewoon onaangelijnd langs katten, maar ze mag van mij dus absoluut niet te dichtbij.
Het ligt een beetje in de menselijke aard om te denken dat een hond nu 'zijn lesje geleerd heeft', daar geloof ik zelf niet zo in.
Prima, er zijn hier ook genoeg katten die niet bang zijn voor haar, maar als ze losloopt mag ze van mij niet te dichtbij komen, ook al weet ik dat zij niks doet. Katten kunnen ook verdomd lelijk doen.
Ze weet het verder wel, dus ik kan gewoon onaangelijnd langs katten, maar ze mag van mij dus absoluut niet te dichtbij.
Het ligt een beetje in de menselijke aard om te denken dat een hond nu 'zijn lesje geleerd heeft', daar geloof ik zelf niet zo in.
- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
Moos gaat buiten echt achter een kat aan. Jaagt ze een boom in. Katten zijn te snel voor hem. Hij ziet en ruikt ze.
Mijn eigen kater speelt met hem. Gaat vlak voor z'n neus zitten en naar hem loeren.
Moos kijkt me dan hulpbehoevend aan.
Wanneer Moos iets doet dat de kater niet blieft staat hij op de achterpoten en voorpoten wijd uit. Zooo ik ben hier de baas.
Kater is een mix ragdoll en 7 kg en ruim een jaar. Grappig beest. Eet hetzelfde voer dat Moos eet. KVV. of verse vis.
Mijn eigen kater speelt met hem. Gaat vlak voor z'n neus zitten en naar hem loeren.
Wanneer Moos iets doet dat de kater niet blieft staat hij op de achterpoten en voorpoten wijd uit. Zooo ik ben hier de baas.
Kater is een mix ragdoll en 7 kg en ruim een jaar. Grappig beest. Eet hetzelfde voer dat Moos eet. KVV. of verse vis.

Neeltje
- Shiloh86
- Zeer actief
Ooh, ik heb ook echt geen illusies dat het probleem nu opgelost is hoor! Zeker niet. Maar het is wel weer een stapje dichterbij een toekomst waarin hij katten gewoon negeert (hoop ik). Het is nog een jonkie en er valt nog veel te doen. Ik hoop wel dat deze ervaring bijdraagt aan dat hij zijn aandacht wat sneller bij mij houdt. Elk stapje is er 1. Het is gewoon voor hem goed om te leren dat niet alles waar hij met zijn neus achter na loopt perse een leuke ervaring oplevert.Apple schreef: Het ligt een beetje in de menselijke aard om te denken dat een hond nu 'zijn lesje geleerd heeft', daar geloof ik zelf niet zo in.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik denk ook dat deze manier daar niet aan bijdraagt. Ze heeft immers weer een ervaring met kat. Je zegt dat je weet wat de kat doet en wat de hond doet. Tja, ook ik wordt nog wel eens verrast door mijn hond. Je kan een ander (en in dit geval 2) nooit geheel inschatten. Want ze is nu geschrokken, die reactie kan alsnog allerlei kanten op gaan. Ze kan katten leren inschatten (welke vlucht wel of niet). Ze kan uiteindelijk feller worden, vanwege onzekerheid/nare ervaring. Of ze leert ervan en gaat katten negeren. Dat is alsnog russisch roulette.Shiloh86 schreef:Ooh, ik heb ook echt geen illusies dat het probleem nu opgelost is hoor! Zeker niet. Maar het is wel weer een stapje dichterbij een toekomst waarin hij katten gewoon negeert (hoop ik). Het is nog een jonkie en er valt nog veel te doen. Ik hoop wel dat deze ervaring bijdraagt aan dat hij zijn aandacht wat sneller bij mij houdt. Elk stapje is er 1. Het is gewoon voor hem goed om te leren dat niet alles waar hij met zijn neus achter na loopt perse een leuke ervaring oplevert.Apple schreef: Het ligt een beetje in de menselijke aard om te denken dat een hond nu 'zijn lesje geleerd heeft', daar geloof ik zelf niet zo in.
Ik zou kiezen voor 0,0 interactie met katten. We hebben er niks mee, is niet interessant. Dat heeft ze nu in ieder geval niet geleert. Dus ik neem met jonge hond met zoveel interesse liever ruimte, zodat we het zelf kunnen oplossen en trainen op aandacht (eerst op iets grotere afstand voor meer succes), dan dat de dieren het dus maar weer zelf op moeten lossen. En gaat het toch eens mis dan begrens is de hond en leer ik daar weer van en doe ik een stapje terug in training. (en dat is al in praktijk al moeilijk genoeg om uit te voeren)

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Maar je denkt wel dat hij katten nu beter zal negeren, toch?Shiloh86 schreef:Ooh, ik heb ook echt geen illusies dat het probleem nu opgelost is hoor! Zeker niet. Maar het is wel weer een stapje dichterbij een toekomst waarin hij katten gewoon negeert (hoop ik). Het is nog een jonkie en er valt nog veel te doen. Ik hoop wel dat deze ervaring bijdraagt aan dat hij zijn aandacht wat sneller bij mij houdt. Elk stapje is er 1. Het is gewoon voor hem goed om te leren dat niet alles waar hij met zijn neus achter na loopt perse een leuke ervaring oplevert.Apple schreef: Het ligt een beetje in de menselijke aard om te denken dat een hond nu 'zijn lesje geleerd heeft', daar geloof ik zelf niet zo in.
De enige manier waarop je het negeren van katten bereikt is het onder appèl houden van je hond.
Niet het in aanraking brengen met katten, dat is wel nodig als je hem binnenshuis aan katten wilt laten wennen, maar buitenshuis moeten katten lucht worden, net zo onbelangrijk als een grassprietje. Het helpt dan niet om hem op de kat af te laten gaan, wetende dat de kat zich gaat verdedigen. Het is geen schande verder maar het heeft ook gewoon geen functie.
Honden hebben katten daarnaast ook wel door, een kat die verstijft met een bolle rug zal lang niet zo boeiend zijn als een kat die wegrend.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Jigzy kreeg ook zo een haal van een kat toen zij een maand of 8 was. Gat in haar oog, bijna had ik een hond met 1 oog. Gelukkig hebben we haar oog nog kunnen redden. Sindsdien moeten katten gewoon dood van haar. Ik zou helemaal niet blij zijn dus met een kat die het een goed idee vindt om een hond te krabben.
- Shiloh86
- Zeer actief
Ach, zo heeft iedereen eigen ideeën over het aan of afleren van dingen. Ik denk dat dit zeker helpt bij de vele stapjes die gezet moeten worden in de richting.
Jullie denken van niet. Ook prima.
Jullie denken van niet. Ook prima.

- gyanty
- Zeer actief
Kay heeft 0,0 interesse in katten. We hadden al een kat in huis, daar speelde hij wel mee. Maar katten op straat nooit interessant gevonden, toch heeft het bij hem ooit een haal in zijn oog opgeleverd, bij een kat die ik tijdelijk opving..... Gelukkig niet diep genoeg, maar wel onder narcose moeten laten spoelen etc etc en hij heeft een litteken op zijn oog waardoor mogelijk toch wel een grotere blinde vlek....Valerie schreef:Jigzy kreeg ook zo een haal van een kat toen zij een maand of 8 was. Gat in haar oog, bijna had ik een hond met 1 oog. Gelukkig hebben we haar oog nog kunnen redden. Sindsdien moeten katten gewoon dood van haar. Ik zou helemaal niet blij zijn dus met een kat die het een goed idee vindt om een hond te krabben.

en ik kende hond en kat dus ook.... en hond en kat zochten beide geen toenadering naar elkaar...
Resultaat: in dit geval 0,0. Kay loopt nog steeds liever om voor katten....

-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Ik denk dat dat laatste wel meevalt.Ach... Ik ken de kat... Ik ken de hond... Er gebeurde precies wat ik verwachtte. Niks links aan hoor. Mensen die zowel honden als katten hebben in huis, lopen dit risico elke dag.
Katten en honden die samenleven gaan heel anders met elkaar om dan die elkaar niet kennen. Meestal worden ze maatjes.. of ze leven langs elkaar heen. Ik denk ook dat het infectiegevaar minder wordt van met elkaar in dezelfde ruimte leven. Maar het blijven dieren, dus ze blijven onvoorspelbaar.
Ik denk dat ik trouwens liever niet zou hebben dat mensen buiten met mijn katten experimenteren om hun honden iets te leren. Vanwege die onvoorspelbaarheid. Voor het zelfde geld rent zo'n kat van schrik onder een auto.
- Shiloh86
- Zeer actief
Dan moet je je kat binnen houden. Onder een auto komen kan elke dag, ook van een hond die het juist niét geleerd is en als een idioot op zo'n beest afstormt.kooi schreef:
Ik denk dat ik trouwens liever niet zou hebben dat mensen buiten met mijn katten experimenteren om hun honden iets te leren. Vanwege die onvoorspelbaarheid. Voor het zelfde geld rent zo'n kat van schrik onder een auto.
Punt is, je kunt gewoon niet voorkomen dat een hond nooit met een kat in aanraking komt. Wat als je om de hoek komt en er zit ineens een kat voor je neus. Weghouden en nooit met elkaar in aanraking laten komen vind ik wel het domste wat je kunt doen. Want dan heb je toch een flink probleem als zo'n kat ineens wél voor je neus staat, terwijl je het enige wat je eraan gedaan hebt is weghouden en op afstand laten negeren. Duke reageert op alles als "hee, dat is leuk, wil die spelen?". Het lijkt me dan helemaal niet verkeerd om hem te laten ervaren hoe katten kunnen reageren en dat dat echt niet altijd leuk is.
Risico's blijven er altijd, die kun je niet uitsluiten. De eerste keer dat je je hond los laat zonder omheining is er ook een risico dat hij ergens van schrikt en wegholt. Dat risico is er zelfs de 300000ste keer nog. En die risico's die kun je inperken en daar kun je op oefenen en trainen. Maar risico's blijf je houden. Als je helemaal geen risico's wilt, kun je maar beter geen dieren nemen. Ik heb de situatie precies ingeschat zoals hij ging en ik vind dat Duke een belangrijke ervaring rijker is.
Ik heb het zo gedaan, iemand anders pakt het anders aan. Ieders goed recht.

- TessaThomas
- Zeer actief
Geen enkel probleem, hoor. Tay is alleen maar weggehouden van katten en heb ik laten negeren. Hij is 2 en de enige keer dat hij met een kat in aanraking is gekomen is toen er één bij ons in de tuin zat. Waar Tessa er achteraan ging, keek hij alleen verbaasd op. Buiten kent hij ook alleen katten van een afstandje en als er één onder een auto vandaan schiet of voor ons op de stoep zit, gebeurt er alsnog niks.Shiloh86 schreef: Punt is, je kunt gewoon niet voorkomen dat een hond nooit met een kat in aanraking komt. Wat als je om de hoek komt en er zit ineens een kat voor je neus. Weghouden en nooit met elkaar in aanraking laten komen vind ik wel het domste wat je kunt doen. Want dan heb je toch een flink probleem als zo'n kat ineens wél voor je neus staat, terwijl je het enige wat je eraan gedaan hebt is weghouden en op afstand laten negeren. Duke reageert op alles als "hee, dat is leuk, wil die spelen?". Het lijkt me dan helemaal niet verkeerd om hem te laten ervaren hoe katten kunnen reageren en dat dat echt niet altijd leuk is.
EDIT: Voor Winni zou ik graag een kat hebben die blijft zitten, zodat ik op afstand kan leren dat je er niks mee doet en je het negeert. Juist omdat zij overal naartoe wil en mee wil spelen. Ik ben voorstander van aanleren dat katten standaard genegeerd worden en je er niet naartoe gaat. Ook gedaan met honden van schoonouders en met geen enkele hond een probleem gehad met het tegenkomen van katten. Behalve met Tessa, maar die was al 2,5 toen ze kwam en kende helemaal niks. Ondertussen doet zij niks meer en negeert katten. Soms wordt ze even alert als er één weg rent, maar ze is niet meer op jacht.
Op verschillende manier kan je ermee omgaan, zolang het maar voor beide dieren veilig blijft.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 15 sep 2015 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Je hebt gelijk.Shiloh86 schreef:Dan moet je je kat binnen houden. Onder een auto komen kan elke dag, ook van een hond die het juist niét geleerd is en als een idioot op zo'n beest afstormt.kooi schreef:
Punt is, je kunt gewoon niet voorkomen dat een hond nooit met een kat in aanraking komt. Wat als je om de hoek komt en er zit ineens een kat voor je neus. Weghouden en nooit met elkaar in aanraking laten komen vind ik wel het domste wat je kunt doen. Want dan heb je toch een flink probleem als zo'n kat ineens wél voor je neus staat, terwijl je het enige wat je eraan gedaan hebt is weghouden en op afstand laten negeren. Duke reageert op alles als "hee, dat is leuk, wil die spelen?". Het lijkt me dan helemaal niet verkeerd om hem te laten ervaren hoe katten kunnen reageren en dat dat echt niet altijd leuk is.
Risico's blijven er altijd, die kun je niet uitsluiten. De eerste keer dat je je hond los laat zonder omheining is er ook een risico dat hij ergens van schrikt en wegholt. Dat risico is er zelfs de 300000ste keer nog. En die risico's die kun je inperken en daar kun je op oefenen en trainen. Maar risico's blijf je houden. Als je helemaal geen risico's wilt, kun je maar beter geen dieren nemen. Ik heb de situatie precies ingeschat zoals hij ging en ik vind dat Duke een belangrijke ervaring rijker is.
Ik heb het zo gedaan, iemand anders pakt het anders aan. Ieders goed recht.
Het is mijn goed recht om liever niet te willen dat mensen met mijn katten experimenteren om hun hond iets te leren.
Maar ik besef nu weer iets meer wat een rare mensen er rondlopen en dat het risico op ongelukken daardoor groter wordt.
MOET ik mijn katten daarom binnen houden? Nee. De risico's zijn wat mij betreft nog steeds in evenwicht met het leven dat ik wil dat mijn katten leiden en wat ik voor hen het beste acht.
Zo pak ik dat aan...als ik geen risico's wil, dan neem ik liever helemaal geen katten, dan eentje die ik moet binnen houden.
- gyanty
- Zeer actief
Ze zegt dat ze het liever niet heeft. Dat ze geen invloed heeft op wat er gebeurd weet ze prima. Het is mooi dat de situatie nu verliep zoals je gedacht had. Maar als het niet zo loopt (en heey zelfs mijn vader, moeder, echtgenoot, kinderen zou ik niet altijd kunnen voorspellen. Geliefden jou nooit eens uiterst verrast?) is het verhaal dus wel anders.
Geen ervaring is ook een ervaring.Dus als er dan ineens een kat voor je staat en je hond is getraind dat hij bevestiging bij jou moet halen, zal dan ook bevestiging bij jou halen. Zo simpel is het eigenlijk.
En op afstand trainen, blijft niet op afstand trainen. Je begint op afstand. want als je hond de kat onder de neus heeft kan je trainen wat je wilt, maar gaat het niet lukken. Je begint op afstand waar je succes hebt en dan ga je steeds dichter bij. De pup wordt langzaam aan steeds gehoorzamer, dus kan je steeds meer verwachten, maar dat heb je niet in enkele maanden/weken voorelkaar. Zeker niet als de hond al heel veel succes heeft omdat katten toch wegrennen, wat de meesten toch nog steeds doen.
Mogelijk moet je er rekening mee houden dat katten altijd interessant blijven en dat ze dus altijd wel zal proberen. Zo'n hond heb ik hier ook wel lopen. Maar ik heb haar wel degelijk onder controle.... Zo heb ik ook een autodrijver. Als pup was dat heel erg pittig. Maar hij liep los mee naast het paard over de 80 km weg, los naast de fiets (als het zo uitkomt, meestal gewoon aan de lijn). De interesse is er vaak wel (lang niet altijd meer), maar de hond heeft geleerd te gehoorzamen en in veel gevallen er ook niks mee te doen. Had hem moeilijk eens een aanvaring met een auto kunnen laten hebben, dat had hij niet overleeft.... En gegarandeerd ook geen positieve invloed gehad op zijn autodrijven...
En ja, ik weet hou het is om met een hond te lopen die overal op reageert, en waarvan de prikkels je bijna de neus uitkomen. Een hond die het uitgilt omdat hij het ook niet meer weet.... En toch heb ik redelijk brave hondjes gekregen....
Komt echt wel goed. Relax. Laat een pup gewoon ook pup zijn. Daar hoef je echt niet continue van alles de kop in te drukken omdat als hij later groot is. En ja dat zeg ik.... Weet niet of de ervaringen met pup Kay hier nog ergens staan, maar ik was ook wel behoorlijk fanatiek met van alles al op jonge leeftijd. Maar wat was ik blij toen ik toch even gewoon kon adem halen. Tja je eerste pup wil je het gewoon heel goed doen. Dat verdwijnt wel bij de volgende pups. Tot die tijd.... kun je het bijna niet geloven en zie je overal doemscenario's
Geen ervaring is ook een ervaring.Dus als er dan ineens een kat voor je staat en je hond is getraind dat hij bevestiging bij jou moet halen, zal dan ook bevestiging bij jou halen. Zo simpel is het eigenlijk.
En op afstand trainen, blijft niet op afstand trainen. Je begint op afstand. want als je hond de kat onder de neus heeft kan je trainen wat je wilt, maar gaat het niet lukken. Je begint op afstand waar je succes hebt en dan ga je steeds dichter bij. De pup wordt langzaam aan steeds gehoorzamer, dus kan je steeds meer verwachten, maar dat heb je niet in enkele maanden/weken voorelkaar. Zeker niet als de hond al heel veel succes heeft omdat katten toch wegrennen, wat de meesten toch nog steeds doen.
Mogelijk moet je er rekening mee houden dat katten altijd interessant blijven en dat ze dus altijd wel zal proberen. Zo'n hond heb ik hier ook wel lopen. Maar ik heb haar wel degelijk onder controle.... Zo heb ik ook een autodrijver. Als pup was dat heel erg pittig. Maar hij liep los mee naast het paard over de 80 km weg, los naast de fiets (als het zo uitkomt, meestal gewoon aan de lijn). De interesse is er vaak wel (lang niet altijd meer), maar de hond heeft geleerd te gehoorzamen en in veel gevallen er ook niks mee te doen. Had hem moeilijk eens een aanvaring met een auto kunnen laten hebben, dat had hij niet overleeft.... En gegarandeerd ook geen positieve invloed gehad op zijn autodrijven...
En ja, ik weet hou het is om met een hond te lopen die overal op reageert, en waarvan de prikkels je bijna de neus uitkomen. Een hond die het uitgilt omdat hij het ook niet meer weet.... En toch heb ik redelijk brave hondjes gekregen....
Komt echt wel goed. Relax. Laat een pup gewoon ook pup zijn. Daar hoef je echt niet continue van alles de kop in te drukken omdat als hij later groot is. En ja dat zeg ik.... Weet niet of de ervaringen met pup Kay hier nog ergens staan, maar ik was ook wel behoorlijk fanatiek met van alles al op jonge leeftijd. Maar wat was ik blij toen ik toch even gewoon kon adem halen. Tja je eerste pup wil je het gewoon heel goed doen. Dat verdwijnt wel bij de volgende pups. Tot die tijd.... kun je het bijna niet geloven en zie je overal doemscenario's