Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainen met een training

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Trainen met een training

Ongelezen bericht door Judith »

Ik was net een heerlijke wandeling aan het maken met Dux, het trainen met de clicker en worstjes gaat steeds beter. Er zijn nog steeds wel punten waar Dux wat moeite mee heeft. 1 van die dingen zijn blaffende honden, het negeren van honden die niet in hem geintereseerd zijn gaat al heel goed, maar blaffende honden vindt hij nog steeds moeilijk.

Ik liep net rond in de wijk, en ik hoorde een hond behoorlijk blaffen, Dux gelijk alert en kijken waar die hond was. Ik er op ingespeeld met de clicker en dat hielp.
Ik zag een meisje staan met een doodleachtig ding die helemaal uit zijn stekker ging tegen een trainster (stond op de rug de naam van de trainingsbedrijf en het busje stond op de stoep). Dux dus behoorlijk alert en ik maar clickeren, steeds een stapje dichterbij.
Op een gegeven moment draait de trainster zich om en zegt, hee ik hoor een clicker. Dus ik zeg ja dat klopt. :mrgreen: Ik ga rustig verder met clickeren met Dux, want je moet wel geconcentreerd blijven. En die trainster uitleggen over hoe ik dat deed. "want als de hond het goed doet, dan volgt er een click en dan krijgt hij een koekje". Op dat moment doet Dux dat uiteraard in een keer uitstekend. Hij kijkt naar de hond, kijkt naar mij en *click* koekje :engel: :pffff:

Toch wel handig zo'n training van iemand anders gebruiken als trainingsmoment. Want 1 ding is zeker, het is een gecontroleerd moment.

Jullie ook wel eens "gebruik" gemaakt van iemand anders die op dat moment aan het trainen was, of gewoon de persoon of hond gebruikt als trainingsobject?
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Re: Trainen met een training

Ongelezen bericht door *Skye* »

Wat een mooie situatie. Ik heb het nog nooit gedaan, maar zou het eigen graag wel eens willen doen. Skye wordt heel opgefokt bij trainingsvelden/ tijdens trainingen. Als ik alleen op een veld train gaat het perfect. Zit er wel eens aan te denken om gewoon een plek te zoeken waar er wordt getraind en daar dan rondom te gaan trainen.
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Nee, maar mijn honden worden heel soms gebruikt als testobject voor een training bij reactieve honden omdat ze zo relax zijn met andere honden en geen krimp geven om gegil, geblaf of wat dan ook en dit schijnbaar ook uitstralen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat handig dat je daar op kon inspelen.
Vond de trainster het niet vervelend omdat die hond uit zijn stekker ging?

Ik geloof niet dat me dat "trainen tijdens een training" al eens gelukt is.
Ik heb wel eens tijdens het lesgeven met een jong hondje dat nogal uit zijn stekker ging tegen langslopende oudere honden kunnen laten zien hoe je dat kunt ombuigen.
Met hulp van een van die honden met bazin (een oud cursist van me) die meteen door had wat ik van plan was en nog een paar keer langs is gelopen. (aan de ander kant van het hek op het trainingsterrein)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Hmm bij ons op training doen ze wel altijd dat de honden naar elkaar toe moeten lopen, dan moet jij je hond afleiden en dan loopt iemand naar je toe.
Meestal kiezen ze voor Yin dan een heel relaxt hondje en meestal gaat dat ook goed. Dan reageert ze totaal niet op die hond. Maar een andere hond? Drama, hoe durft die naar ons toe te lopen :piew:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hier in de buurt loopt een mevrouw met een colli reu. Hij en Diem zouden graag een appeltje schillen met elkaar :L: Mevrouw en ik denken daar het zelfde over: Je hebt je niet te bemoeien met de ander en je loopt maar mooi zonder te kijken naar elkaar keurig mee :hmmm: We grijnzen altijd erg tevreden naar elkaar als de heren weer keurig meedribbelen zonder praatjes.
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Wel in de wandelingen met River en vrouwtje, maar dat is anders want dat wisten we enigszins van te voren. Verder qua toevallige passanten niet zulke positieve momenten gehad volgens mij.

Laatst met de wandeling met Moos werden wij wel 'gebruikt' door iemand, om mee te doen. Kwam iemand met een langs ( die ons al eerder gepasseerd was ) dus wij allebei onze hond bij ons geroepen, zodat meneer kon passeren met zijn hond. Meneer bleef echter wat langer hangen, wij wat aandachtoefeningetjes doen. Ik denk dat hij er zeker wel een dikke tien minuten bij bleef staan. Op zich goed dat hij met zijn hond bezig was zo, en verder geen probleem. Maar t duurde wel iets lang en in ons geval was een vraag of t ok was wel fijn geweest. Maar hey, t ging goed en was weer een mooie oefening.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Een keer gehad dat iemand met een dirigeerproef trainen bezig was. Skadi wilde er érg graag heen, en daar speelde ik toen op in.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Het wordt bij ons op de hondenschool erg vaak gedaan.
Honden die zich nog niet op hun gemak voelen, uitvallen of overprikkeld zijn vanwege de andere honden worden apart begeleid op een afstandje van de groep :ok:
Vaak wordt ook een rustige hond (of net een spelende hond als dat de trigger is) gebruikt als 'trainingsmateriaal'.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

ranetje schreef:Wat handig dat je daar op kon inspelen.
Vond de trainster het niet vervelend omdat die hond uit zijn stekker ging?

Ik geloof niet dat me dat "trainen tijdens een training" al eens gelukt is.
Ik heb wel eens tijdens het lesgeven met een jong hondje dat nogal uit zijn stekker ging tegen langslopende oudere honden kunnen laten zien hoe je dat kunt ombuigen.
Met hulp van een van die honden met bazin (een oud cursist van me) die meteen door had wat ik van plan was en nog een paar keer langs is gelopen. (aan de ander kant van het hek op het trainingsterrein)
Nee ze vond het niet erg omdat de hond niet reageerde op Dux maar op een persoon. Ik liep ook af en toe achter een geparkeerde auto.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Cleva schreef:
Judith schreef: Toch wel handig zo'n training van iemand anders gebruiken als trainingsmoment. Want 1 ding is zeker, het is een gecontroleerd moment.

Jullie ook wel eens "gebruik" gemaakt van iemand anders die op dat moment aan het trainen was, of gewoon de persoon of hond gebruikt als trainingsobject?
Nee, en ik had je ook weggestuurd. :wink:
Hahaha, als iemand het vraagt en het gaat prima heb ik er geen problemen mee. Maar ik vroeg me ook wel eens af waarom iemand bij mij in de buurt bleef komen met een uit de tetter gaande hond als ik lekker aan het spelen was met mijn honden. Of voor mijn hek gingen staan met een hond die niet van herders hield en het wel makkelijk vonden omdat ik mijn honden sommeerde niet te reageren. Maar daar kreeg ik écht tabak van.

Ik heb overigens wel eens gevraagd of mensen me wilden helpen toen ik merkte dat 1 hond nogal raar reageerde op mannen die aan het vissen waren, of die met hengels rondliepen. Ze snapten me en wilden wel even meewerken, en het rare reageren was na een kleine twintig minuten over. Het was ook niet zulk fijn gedrag trouwens, de hond was heel gespannen en raakte angstig, maar had niet geschroomd om naar voren te gaan in plaats van te vluchten. Ik was blij met de medewerking in ieder geval. Maar had niet zomaar zelf aan de slag gegaan zonder de meneren te vragen of ze het erg vonden dat ik tig keer zou passeren :wink:
ranetje
Zeer actief

Feather__ schreef:Hmm bij ons op training doen ze wel altijd dat de honden naar elkaar toe moeten lopen, dan moet jij je hond afleiden en dan loopt iemand naar je toe.
Meestal kiezen ze voor Yin dan een heel relaxt hondje en meestal gaat dat ook goed. Dan reageert ze totaal niet op die hond. Maar een andere hond? Drama, hoe durft die naar ons toe te lopen :piew:
En wat doen ze (de trainster/trainer) dan op die training?
Hoe gaan ze daar mee om?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

ranetje schreef:
Feather__ schreef:Hmm bij ons op training doen ze wel altijd dat de honden naar elkaar toe moeten lopen, dan moet jij je hond afleiden en dan loopt iemand naar je toe.
Hoe gaan ze daar mee om?
Ik kan ten alle tijden afstand nemen. Ze nemen Yindi eigenlijk altijd mee in opdracht, zoals om elkaar heen lopen. Met de mededeling: 'Let op, Yindi vind dit heel erg eng, neem een RUIME bocht en zorg ervoor dat je niet blijft hangen.'
Ik moet proberen zoveel mogelijk aandacht te houden en daar attenderen ze dan ook constant op, lukt dit niet dan is het jammer maar volgende keer beter.
We worden regelmatig met een klein groepje andere honden apart genomen om in alle rust oefeningen te doen.

Maar vaak hoeft dat niet eens. Ik kan Yindi terwijl de hele groep op 1 rij ligt gewoon los laten liggen en dan van haar af stappen. Ze blijft gewoon liggen. Op cursus doet ze het echt heel goed, beter dan thuis :19:
We zorgen er wel voor dat er dan honden naast liggen die niks uitlokken. Er zitten nog een paar honden zoals Yin, die zijn er niet vaak allemaal tegelijk maar laatst wel. Dan zorgen we er wel voor dat er 1 of 2 stabiele honden tussen zitten.

Met die opdrachten heb je dan ook 1 iemand tegenover je en daar 'train' je mee. Daar worden dus ook speciale honden voor uitgekozen. En je hebt op dat moment niks te maken met de andere honden op het veld. Die komen dus ook niet op je af ofzo.
Maar zouden we gewoon heel random pakken dan zou ze alleen maar in de lijn hangen als die hond ook zo'n bange schijterd is.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Feather__ schreef:
ranetje schreef:
Hoe gaan ze daar mee om?
Ik kan ten alle tijden afstand nemen. Ze nemen Yindi eigenlijk altijd mee in opdracht, zoals om elkaar heen lopen. Met de mededeling: 'Let op, Yindi vind dit heel erg eng, neem een RUIME bocht en zorg ervoor dat je niet blijft hangen.'
Ik moet proberen zoveel mogelijk aandacht te houden en daar attenderen ze dan ook constant op, lukt dit niet dan is het jammer maar volgende keer beter.
We worden regelmatig met een klein groepje andere honden apart genomen om in alle rust oefeningen te doen.

Maar vaak hoeft dat niet eens. Ik kan Yindi terwijl de hele groep op 1 rij ligt gewoon los laten liggen en dan van haar af stappen. Ze blijft gewoon liggen. Op cursus doet ze het echt heel goed, beter dan thuis :19:
We zorgen er wel voor dat er dan honden naast liggen die niks uitlokken. Er zitten nog een paar honden zoals Yin, die zijn er niet vaak allemaal tegelijk maar laatst wel. Dan zorgen we er wel voor dat er 1 of 2 stabiele honden tussen zitten.

Met die opdrachten heb je dan ook 1 iemand tegenover je en daar 'train' je mee. Daar worden dus ook speciale honden voor uitgekozen. En je hebt op dat moment niks te maken met de andere honden op het veld. Die komen dus ook niet op je af ofzo.
Maar zouden we gewoon heel random pakken dan zou ze alleen maar in de lijn hangen als die hond ook zo'n bange schijterd is.
:ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”