Ik schrijf dit omdat ik benieuwd ben of het herkenbaar voor iemand is, en wat jullie ervan 'vinden'.
Hoe het tot stand is gekomen; Ik heb Mayke van pup af aan en vanaf dag 1 kennen we onze probleempjes. Ik kwam wat opvoedkundige uitdagingen (
Die vragen stel ik mezelf nooit meer. Mayke is na een hobbelige tijd, en heel veel trainen, mijn droomhond geworden. Ik ben stapelgek op dat beest.
Toen ik er een tweede hond bij wilde, heb ik toch rekening gehouden met alle eigenschappen waar ik mee heb geworsteld bij Mayke. Ik wilde deze keer een hond die niet jaags is, niet eigenzinnig en niet zo zelfstandig als de stabij. Dat ik in de hoek van de veedrijvers zou komen te zitten, wist ik onbewust altijd al. Ik heb in het ouderlijk huis een bordercollie gehad en ben die hond nooit vergeten.
Waar ik Mayke impulsief heb gekozen, ben ik met Kiwi veel bewuster te werk gegaan. Ik heb verschillende rassen afgewogen en heb gehoopt tussen mijn opvanghondjes mijn droomhondje te vinden (wat niet gebeurde). Verschillende rassen zijn nauwkeurig afgewogen maar de kelpie bleef favoriet.
Toen ik er eenmaal in gerust was gesteld dat ik de Kelpie zou kunnen bieden wat ze nodig hebben (ik was daarin eerst onzeker), duurde het niet lang meer voor er een 'tweedehandsje' op mijn pad kwam.
Ik heb Mayke meegenomen bij de kennismaking en we waren beide verkocht. Kiwi past hier naadloos. Alles gaat vanzelf. Ik heb nog nooit zo'n makkelijke hond meegemaakt. Ze luistert als een malle en draait zonder problemen mee in alles wat we doen. Alles waar ik bij Mayke voor heb moeten vechten, geeft Kiwi me 'gratis'.
En terwijl Mayke hier en daar nog steeds de kans pakt om kattekwaad uit te halen, staat Kiwi me aan te kijken wat ik daar allemaal van vind en speelt het braafste meisje van de klas.
Waarom ben ik dan nu na 3,5 maanden nog steeds niet aan haar gehecht? Ik ben heel blij met haar, maar het gevoel is zo anders dan bij Mayke. Ik vind het ook niet erg, want het is gewoon zoals het is, maar ik vind het wel wonderlijk. Het lijkt erop dat al dat geschuur en gekraak tussen Mayke en mij de band juist erg sterk heeft gemaakt.
Het verbaast mensen om me heen ook, want Mayke geeft me regelmatig reden tot mopperen en Kiwi bezorgt me nooit toestanden. Maar het is nou eenmaal flauwekul om te denken dat je het meest gehecht zou zijn aan de hond die het minst 'lastig' is
Zijn er meer mensen die een vergelijkbaar gevoel hebben met hun hond? Ik ben heel benieuwd!