Wat zoeken we? Een volwassen hond (minstens 2/3), klein tot middelgroot. Liefst een teef. Qua uiterlijk ben ik zelf helemaal dol op die leuke stichtinghondjes, maar verder is er geen voorkeur voor langhaar of wat dan ook. Als ze maar een lieve blije snoet hebben. Hond mag dus van een buitenlandse stichting komen, al ligt mijn voorkeur wel bij een hond die al in Nederland verblijft (we wonen zelf onderin Zeeland trouwens), zodat we weten hoe de hond zich in huis gedraagt en dergelijke en we eerst eventueel langs kunnen gaan. Als iemand een leuke herplaats rashond of wat dan ook vindt, staan we daar ook voor open. Zolang het maar qua gedrag en karakter bij ons past.
Ik woon alleen met mijn moeder en drie katten. De hond zal niet veel alleen thuis zijn, hooguit een of meerdere ochtenden per week en altijd maximaal een paar uurtjes.
Belangrijk is dat de hond met katten kan omgaan en er echt rustig mee omgaat, ook gewoon vanaf het begin. Ik heb er één die altijd weg rent (ze heeft ook nog nooit uitgehaald naar onze vorige hond), dus erachter aan rennen kan ook absoluut niet.
Verder moet de hond los kunnen lopen, wat voor mij betekent dat de hond goed met (de meeste) honden om kan gaan, goed luistert en geen groot jachtinstinct heeft. Waarmee ik dan bedoel dat ik niet een uur in mijn eentje sta te wachten op mijn hond zodra er een haas voorbij rent.
We zoeken een hond die het heerlijk vindt om een paar uurtjes per dag te gaan wandelen, maar wie ook geen probleem heeft met een keer een dagje minder. Vooralsnog zijn we niet van plan om met de hond te gaan sporten of iets dergelijks, dus eigenlijk zoeken we gewoon een leuk, makkelijk huishondje.
Ik denk dat ik de belangrijkste punten wel genoemd hebt zo.