Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hij wordt wel heel schraal. * nu met foto's

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound
Aantal honden: 2

Hij wordt wel heel schraal. * nu met foto's

Ongelezen bericht door pointer »

Pablo is nu bijna 3 jaar, een actieve, allerte hond. Hij is altijd al schraal geweest. Wij voeren hem 550 gr. Dog lovers gold per dag, verdeeld over 2 porties. Maar nu wij een grote tuin hebben waarin hij veel rondstruint, valt hij af. Ik kan mijn vingers tussen de ribben leggen. Als we hem meer voeren gaat hij meer poepen, maar komt niet aan. Dus...
Over op ander voer?speciaal voor de actieve hond en zo ja, welke?Andere oplossingen ?Hij moet van ons al verplicht zijn rustmomenten pakken, maar dat is meer omdat ik anders een oververmoeide vervelende Pablo heb rondlopen.

Tips welkom.
Laatst gewijzigd door pointer op 26 aug 2015 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Iris
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Re: Hij wordt wel heel schraal.

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik heb jaren geleden de tip gekregen om tussen de 2 maaltijden een paar sneden bruin brood bij te voeren, dat hielp voor mijn toenmalige hond (kruising rottweiler) erg goed. Zij stond al op Prins brok voor de actieve hond, maar bleef schraal ondanks de maximale porties, met de boterhammen kwam ze op gewicht.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Wat brood en/of gekookte rijst bijvoeren helpt vaak wel om ze wat dikker te krijgen.
Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Bij Freek had ik hetzelfde probleem en wat bij hem hielp was wat rundervet korrels en probiotica over het voer.
Renee1966
Zeer actief

Overigens die boterhammen moet je dan apart geven hè, als een extra voermoment tussen de andere 2, anders zet het niet aan.
pointer
Zeer actief
Hound

Fijn, dat er al tips zijn.
Groetjes Iris
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Enzi had dit ook op de leeftijd, hij werd echt een botje. KVV kon ik wel 3 kilo op een dag erin gooien maar dikker werd hij er niet van. Ik ben een high energy brok + wat boterhammen erbij gaan voeren en dit werkte voor hem. Inmiddels niet meer nodig en blijft hij netjes op gewicht met alleen kvv.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tara schreef:Ik heb ook zo'n gratenpak gehad, en pas toen ik zijn voer over meerdere porties per dag ging verdelen zette hij eindelijk aan.
Tegenwoordig krijgen onze honden dus driemaal daags te eten en dat gaat goed. Ik zou eerst eens zoiets proberen voordat je allerlei andere soorten voer gaat uitproberen. :wink:
Hier dus ook. Daarnaast overgegaan van enkel vlees (KVV) naar voor de honden die slecht op gewicht blijven de RC 4800.
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sientje »

Hier ook zo'n geval... Ik geef Amy nu schapenvet door het eten en een portie Orijen brok extra.
Ook schijnt gekookte havermout te werken.
Het schapen vet zorgt ervoor dat het voedsel beter verteert wordt waardoor ze aankomen en het havermout wordt verbruikt voor de energie waardoor ook weer de rest beter opgeslagen wordt in het lichaam.
Dat is wat mij verteld is.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb ook een pointer gehad en dat zijn gewoon hele actieve sportieve honden. Die horen mager. Wij kregen op straat gewoon opmerkingen maar onze pointer liep elke dag als een dolle, was gewoon sowieso heel actief en altijd bezig en kreeg genoeg tot ruim te eten. Prima. Als jij genoeg voert en dat voer is van uitstekende kwaliteit dan is er niks om je zorgen om te maken. Ja, je kan meer voeren. Bijvoeren om vetter te maken zou ik zelf nooit doen. Dat hoort imo niet. Maargoed, daarover verschillen de meningen.

Wat mij betreft is een hond zo mager als hij is met het juiste en goede voer en zonder medische toestanden.

Onze pointer zag er ongeveer zo uit. Soms zelfs wat magerder. Maargoed, dat hoort zo als je hond veel beweegt.

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

En mensen die brood gaan geven en pap, sinds wanneer is dat dan goed? We zitten allemaal te zemelen over granen in kvv en weet ik wat en dan als een hond te mager is gaan we pap en brood voeren? Waarom zijn granen dan ineens wel goed? Voer dan gewoon een goede kvv met een hoger vetgehalte. En als dat niet werkt, durf te accepteren dat je hond van het type mager is. Er vet op kweken kan gewoon niet goed zijn. Zeker niet als je dat met graan gaat doen. Graan is nu net wat je niet in je hondenvoer wil hebben maar brood en pap zou dan wel ok zijn. Schiet mij maar lek. :hmmm:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Post eens een eerlijke goede foto waarop hij recht staat en zichzelf niet buigt of iets doet wat de ribben doet uitpuilen. Gewoon mooi van de zijkant in stand. Denk dat het nl heel erg mee gaat vallen en dat je blij moet zijn met de conditie van je hond.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

laeken schreef:En mensen die brood gaan geven en pap, sinds wanneer is dat dan goed? We zitten allemaal te zemelen over granen in kvv en weet ik wat en dan als een hond te mager is gaan we pap en brood voeren? Waarom zijn granen dan ineens wel goed? Voer dan gewoon een goede kvv met een hoger vetgehalte. En als dat niet werkt, durf te accepteren dat je hond van het type mager is. Er vet op kweken kan gewoon niet goed zijn. Zeker niet als je dat met graan gaat doen. Graan is nu net wat je niet in je hondenvoer wil hebben maar brood en pap zou dan wel ok zijn. Schiet mij maar lek. :hmmm:
Ja precies, dit advies kreeg ik ook :80: Granen?
Nou geef ik hem s'middags worst van Runner en hij is niet dik maar ook niet overdreven mager. Vaker eten geven was wat hier hielp. Gaan we op pad en mist hij zijn middagmaal dan zie je dat gelijk :mrgreen: Maar inderdaad hij is altijd in de weer met van alles, ligt wel eens een half uurtje bij mij heel diep te slapen en dan schiet hij er gelijk weer vandoor. Het hoort bij hem.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef:
laeken schreef:Ik heb ook een pointer gehad en dat zijn gewoon hele actieve sportieve honden. Die horen mager.
Nee, die horen droog te zijn, en dat is iets heel anders dan mager.
Mager is namelijk echt niet goed voor actieve honden, want als er geen vet valt aan te spreken voor hun energiebehoefte gaan ze heel snel interen op hun spieren en dát is wel het laatste dat je wilt.

Precies, Niko teert gewoon weg op alleen kvv en/of barf. Ik snap ook niet wat er :80: aan koolhydraten is.
Renee1966
Zeer actief

laeken schreef:En mensen die brood gaan geven en pap, sinds wanneer is dat dan goed? We zitten allemaal te zemelen over granen in kvv en weet ik wat en dan als een hond te mager is gaan we pap en brood voeren? Waarom zijn granen dan ineens wel goed? Voer dan gewoon een goede kvv met een hoger vetgehalte. En als dat niet werkt, durf te accepteren dat je hond van het type mager is. Er vet op kweken kan gewoon niet goed zijn. Zeker niet als je dat met graan gaat doen. Graan is nu net wat je niet in je hondenvoer wil hebben maar brood en pap zou dan wel ok zijn. Schiet mij maar lek. :hmmm:
Haha mij zul je niet horen zemelen over graan :pffff:
Bruine boterhammen tussendoor bijvoeren werkte prima, dus ik zie het probleem niet.

Overigens vind ik de pointer op de foto te dun tonen. Als ik die hond op een maximale portie brok voor actieve honden had staan en hij bleef zo dunnig, zou ik zo weer brood bij geven. Zoë kwam daar prima, probleemloos mee op gewicht :19:
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Mijn wolfhond werd ook erg schraal. Hij kreeg ongeveer 800 gram kvv per dag (smuldier). Ik heb hem nu overgezet op lotgering (verschillende soorten), zo'n kilogram per dag, en nu is hij weer mooi op gewicht. Ik geef hem nu ongeveer 800 gram lotgering. Af en toe krijgt hij ook wat brokken tussendoor, maar dat geef ik hem nu ook steeds minder.

Ik voer op het oog. Je kan nu nog wel net zijn ribben voelen. Wat brokken betreft ben ik niet zo op de hoogte welke soort er goed is in dit geval :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik zie het probleem van koolhydraten (bij)geven ook absoluut niet.
Ik heb hier een teckel die op alleen kvv meer een hazewindteckel werd. Meer voeren hielp niet, kreeg ze last van haar darmen en ging meer poepen.
Nu krijgt ze voornamelijk brok als hoofdvoer, soms kvv en als derde maaltijd voor het slapen gaan een restje pasta, rijst of stukje boterham. Nu moet ik, zoals het hoort bij een teckel :wink: , wel opletten dat ze niet té romig wordt. Maar ze is ook een jaartje ouder natuurlijk.

Ik voer wolfsblut brokken, ben ik erg tevreden over en ze hebben veel soorten met verschillende verhoudingen en gehaltes aan vet/eiwit/koolhydraten.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Hier ook een schrale hond. Hij begint er iets beter uit te zien, maar krijgt wel erg veel voer. Granen, aardappel, rijst enzovoorts kan hij niet tegen, dus ik hoop nog iets te lezen waar wij wat mee kunnen. :D Hij krijgt nu ongeveer 1,5 kilo. Alleen zie je het niet aan hem door zijn vacht.

Wat Tara zegt over spieren is juist wat ervoor zorgt dat ik wat meer vet erbij wil.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

dagmar88 schreef:
Tara schreef:
laeken schreef:Ik heb ook een pointer gehad en dat zijn gewoon hele actieve sportieve honden. Die horen mager.
Nee, die horen droog te zijn, en dat is iets heel anders dan mager.
Mager is namelijk echt niet goed voor actieve honden, want als er geen vet valt aan te spreken voor hun energiebehoefte gaan ze heel snel interen op hun spieren en dát is wel het laatste dat je wilt.

Precies, Niko teert gewoon weg op alleen kvv en/of barf. Ik snap ook niet wat er :80: aan koolhydraten is.
Ik ook niet. Honden zijn geëvolueerd van vleesetende wolven naar alleseters. Hun spijsverteringssysteem is heel goed in staat om voedingstoffen te halen uit voorverteerde of licht bewerkte granen (zoals die in brok), dus graan in de voeding is geen enkel probleem, evenmin als een boterham of pasta. Geef je hond waar hij het goed op doet. Het is toch idioot om, als je hond niet het niet goed doet op barf of kvv, daar willens en wetens mee door te gaan enkel vanwege een of ander principe? Ik snap daar echt niks van.
pointer
Zeer actief
Hound

Effe een snelle reactie vanaf mijn werk, pablo is een actieve hond, heeft een glanzende vacht en lijkt niet te lijden aan zijn ondergewicht. maar hij heeft ook niet veel reserve, daarbij zie ik steeds meer ribbetjes en die tendens wil ik wel stoppen.

Voor de verhuizing voerden we 3dd. Pablo zat tussen de middag ook aan zijn bak te rammelen :mrgreen:
Hij taalde na de verhuizing niet meer naar voer tussen de midaag, dus terug naar 2dd, wel zelfde hoeveelheid.
Dus misschien is het wel niet de mate van beweging, maar de frequentie van voeren.
Dank je, Tara!

Oh, ik zal vanavond foto plaatsen, zodat we gezamelijk kunnen discussiëren of dit te schraal is of niet :engel:
Groetjes Iris
Sientje
Zeer actief

Inderdaad, dat van die koolhydraten maak ik me ook niet zo druk meer om. Ik vind het wel belangrijk naast de kvv een goede graanloze brok te voeren. Maar dat is ook puur omdat ik het idee heb dat granen vooral als vulmiddel en niet als waardevolle toevoeging aanwezig zijn.

Maar klopt het nu dat schapenvet ook een handje helpt omdat het voer beter verteert wordt?

Pointer, dat heb ik ook gehoord. Dat vaker voeren meer aanzet dan de normale porties vergroten
Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Tara schreef:
Sientje schreef:
Pointer, dat heb ik ook gehoord. Dat vaker voeren meer aanzet dan de normale porties vergroten
Dat heeft te maken met het feit dat er door een hond maar een bepaald maximum per maaltijd door het lichaam verwerkt kan worden.
Grotere porties voeren leidt in zo'n geval alleen maar tot meer ongebruikte voedingswaarde uitscheiden. Door dezelfde hoeveelheid voedsel verdeeld over meerdere porties te bieden geef je de hond de mogelijkheid efficiënter zijn voedsel te kunnen verwerken.
Ah, duidelijk! Bedankt voor de uitleg :D
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

TessaThomas schreef:Hier ook een schrale hond. Hij begint er iets beter uit te zien, maar krijgt wel erg veel voer. Granen, aardappel, rijst enzovoorts kan hij niet tegen, dus ik hoop nog iets te lezen waar wij wat mee kunnen. :D Hij krijgt nu ongeveer 1,5 kilo. Alleen zie je het niet aan hem door zijn vacht.

Wat Tara zegt over spieren is juist wat ervoor zorgt dat ik wat meer vet erbij wil.
Lastig is dat, een magere hond die je van alles niet kunt geven.
Niko krijgt nu al een tijdje een shake tussen de middag, van banaan, volle yoghurt, een heel ei, eetlepel olie/vet en een eetlepel soja proteïne.
Haver of teff verdraagt hij wel dus dat gaat er ook bij.

Tara schreef:
Sientje schreef:
Dat heeft te maken met het feit dat er door een hond maar een bepaald maximum per maaltijd door het lichaam verwerkt kan worden.
Grotere porties voeren leidt in zo'n geval alleen maar tot meer ongebruikte voedingswaarde uitscheiden. Door dezelfde hoeveelheid voedsel verdeeld over meerdere porties te bieden geef je de hond de mogelijkheid efficiënter zijn voedsel te kunnen verwerken.
:ugh: Ik wil dat ook. Ongestraft een hele taart of zak snoep leegvreten.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Mijn mechel Oscar werd rond 1,5jr ook erg mager en had ineens geen trek meer in zijn brokken. Hij is nooit een goede eter geweest. Van KVV bijvoeren werd hij alleen maar magerder. Tig soorten brokken geprobeerd, 80% lustte hij niet en de merken die hij wel lustte dan poepte hij 4x per dag een berg uit waar je bang van werd.

Uiteindelijk via internet een andere versie geprobeerd van Cavom(de lam & rijst). Toen zijn voer gaan weken, want dat hij vrat hij wel ineens :hmmm: .

Van droog gespierd was hij een gratenpakhuis voor 3 maanden en met een maand of 2-3 zat hij weer op zijn oude gewicht. Dingen als brood, zemelen e.d. hoef ik hem niet voor te zetten, dan lust hij niet. Ik ben nogal van je eet graag of niet, maar als je hond eruit ziet of hij zwaar ondervoed is dan ga je toch wat anders proberen :engel: .

Die van mij krijgen vanwege hun hoge verbranding en veel beweging altijd brok met graan (Cavom dus) omdat ze op merken als Taste of the Wild of Orijen mager worden.

Wat ik van een musher begreep is dat honden vet juist puur verbranden, dat als je een hond dikker wilt krijgen geen vet of eiwitten maar juist koolhydraten(granen) moet voeren. En inderdaad meerdere keren per dag voeren. Ik voer standaard 2x per dag en toen hij mager was 3x.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Tara schreef:
Sientje schreef:
Zou je kunnen aangeven waar deze theorie vandaan komt? Ik heb dit nog niet eerder gehoord en vraag me af of het zo werkt.

Kan je hem niet ook wat vetter voer geven (Lotgering bv) en daar dan wat meer van voeren?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Cavom is een goede brok die flink aanzet :ok: Was destijds het enige waarmee ik Nilo goed op gewicht kreeg en kon houden. En de kwaliteit is verder prima, maar een hond die weinig beweegt krijg je binnen een maand moddervet ermee. Voor honden met een (zeer) hoog energiegehalte werkt het heel goed, beter dan Lotgering is mijn ervaring.
laeken
Zeer actief

Stepper schreef:Havermoutpap met water ipv melk, ongezoete slagroom, ongezoute roomboter.
Enige wat werkt bij mijn anders eng magere reu. Als die de hele dag stil zou liggen zou ie nog afvallen als hij dit niet zou krijgen.
Ik kan me dus niet voorstellen dat dit gezondheid bevorderend is. Ik vraag me ook serieus af wat er ongezond is aan een jonge ongecastreerde reu die mager is. Vinden jullie ook dat magere mensen die gezond eten bosche bollen moeten gaan snaaien om op optisch mooier gewicht te komen

Kan iemand me uitleggen wat er ongezond is aan mager zijn. Ook voor honden? Bas is ook mager tegenwoordig. Kerngezonde hond maar mager. So?
Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Tara schreef:
laeken schreef:
Kan iemand me uitleggen wat er ongezond is aan mager zijn. Ook voor honden? Bas is ook mager tegenwoordig. Kerngezonde hond maar mager. So?

Dat heb ik al uitgelegd.
Tara schreef: Nee, die horen droog te zijn, en dat is iets heel anders dan mager.

Jij hebt volgens mij een ander beeld van mager dan de rest van het forum.
Gewoon slank is prima, mager noem ik ondergewicht en dat is niet gezond.
Volgens mij ook niet; mager betekent te weinig, onvoldoende, enz. Aangezien in vet ook belangrijke vitamines worden opgeslagen lijkt magerte mij inderdaad niet gezond, immers, te weinig vetreserves betekent óók te weinig in vet oplosbare vitamines. Dat kan niet toch gezond zijn?
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

laeken schreef:

Wat Tara zegt, ze hebben geen reserve als ze ziek worden. Mies had het ook koud in de winter of als ze nat was. Dat lijkt me niet comfortabel.
Diem heeft door ziekte ondergewicht gehad. Ik vond dat echt naar eruit zien ook. Stomme reden misschien maar botjes aaien voelt niet fijn. Het lijkt me niet lekker liggen ook. Zijn vacht was ook minder. Ik heb zelf ook ondergewicht gehad, zonder isolatie je stoten voelt echt niet prettig :wink:

En dan echt ondergewicht dus, niet 'schraal'. Dus meer dan alleen de achterste ribben kunnen zien in rust en uitstekende heupbotten en/of een erg opgetrokken buiklijn. Afhankelijk van het ras natuurlijk. Een Azawakh zal er altijd uitzien alsof ie ondergewicht heeft :wink:
Overgewicht is slechter, maar op de rand zitten van mager vind ik ook erg onnodig. Wat sommige schraal noemen vind ik dan ook gewoon mager. Zeker als het komt doordat je gewoon weinig voert en je makkelijk de hond gewoon mooi slank kan houden door wat meer of anders eten te geven :19:
Afbeelding
pointer
Zeer actief
Hound

Tja, ik had foto's van Pablo beloofd, maar er kwam van alles tussen.Zal ik morgen doen.
Nogmaals Pablo is mager, daar heeft hij geen last van. Maar hij valt af en dat wil ik doorbreken.
Ik kan zijn ribben en ruggewervels zien en hij heeft een jaloersmakende slanke taille :mrgreen:
Groetjes Iris
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”