Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Commando 'Lief doen'

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Izzie_Anneke
Zeer actief

Commando 'Lief doen'

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik kom het zo eens per week tegen. Als we een hond tegenkomen in een losloopgebied dat het baasje van de tegenligger zijn of haar hond vast 'waarschuwt': "Wel lief doen he?". Tot nu toe heeft nog geen enkel hond het commando opgevolgd en kreeg Izzie onveranderlijk een snauw of werd ze opgejaagd. Gelukkig lost Izzie het altijd prima op door weg te springen en door te lopen, of in het geval van opjagen, bescherming te zoeken bij mij terwijl ik de baas verzoek haar hond bij zich te roepen :roll:

Gebruiken jullie ook 'lief zijn'? En hoe leer je zoiets aan vraag ik me af?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Commando 'Lief doen'

Ongelezen bericht door Miranda »

Izzie_Anneke schreef:Gebruiken jullie ook 'lief zijn'? En hoe leer je zoiets aan vraag ik me af?
Ja, dat gebruik ik. En Skadi luistert er wel naar ;)
En ik leer het aan zoals ik alles aanleer. Gewenst gedrag belonen, ongewenst gedrag corrigeren. Heel simpel.

Aanvulling: Ik gebruik het trouwens nooit bij hond-hond contacten.
Wel bij bv kleine kinderen die kennis willen maken. "Lief doen, meisje. Zachtjes."
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:
Izzie_Anneke schreef:Gebruiken jullie ook 'lief zijn'? En hoe leer je zoiets aan vraag ik me af?
Ja, dat gebruik ik. En Skadi luistert er wel naar ;)
En ik leer het aan zoals ik alles aanleer. Gewenst gedrag belonen, ongewenst gedrag corrigeren. Heel simpel.

Aanvulling: Ik gebruik het trouwens nooit bij hond-hond contacten.
Wel bij bv kleine kinderen die kennis willen maken. "Lief doen, meisje. Zachtjes."

:ok: Hier precies zo.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Bij de ene baas/hond combinatie heeft dat commando betekenis en bij de andere combinatie is het zo ongeveer als Nanna aangeeft :mrgreen:

Ik heb geen "lief doen" als opdracht, maar wel gewoon "russsssstig" als ik zie dat er een angstige onzekere hond aan komt.
En over het algemeen wordt daar ook naar geluisterd door mijn hond.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

Ik heb de "Rrrrivvvv :hmmm: " met enigszins dreigende ondertoon met hond-hond contacten of "Bal!" - laatste werkt t beste :mrgreen:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:wel gewoon "russsssstig" als ik zie dat er een angstige onzekere hond aan komt.
*grijnst*
Dat zou bij het witte mormel niet werken. Jouw 'rustig' is hier dan een 'hier en dénk erom want je krijgt een tetter om je flappers' :mrgreen:
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
ranetje schreef:wel gewoon "russsssstig" als ik zie dat er een angstige onzekere hond aan komt.
*grijnst*
Dat zou bij het witte mormel niet werken. Jouw 'rustig' is hier dan een 'hier en dénk erom want je krijgt een tetter om je flappers' :mrgreen:
:LOL:
Commando's kunnen verschillen :mrgreen:
Ita zou er geen enkele dreiging op tetters-om-de-flappers in zien
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:Ita zou er geen enkele dreiging op tetters-om-de-flappers in zien
Het is er hier als waarschuwing ingeslopen :mrgreen:

Skadi is van plan om iets ondeugends te doen en ze werpt een blik op mij.
"Moeje een tetter om je flappers?" vraag ik dan (dat betekent: ik zou het niet in je kop halen, want mama heeft er een mening over).
"WHOEHOEHOE" brult ze dan terug, terwijl ze met vrome oortjes en een schuddende kont op me af komt terwijl ze het ondeugende plan (voor even) uit haar kop zet.
And few will ever climb
Izzie_Anneke
Zeer actief

Hahaha, wat leuk om te lezen.

En zelf gebruik ik ook een soortgelijk commando, "zachtjes" om te voorkomen dat Izzie bij het aanpakken van een koekje mijn vingers mee opvreet.

Tot nu toe heb ik het vooral ervaren als een vooruit-excuus, dat klopt. Het heeft ook te maken met de timing denk ik. Zoals Ranetje en Miranda het uitleggen is het een commando dat voorafgaand aan contact wordt gegeven, meer begeleidend. In mijn ervaring was Mabel de Poedel al grommend aan de andere kant van de hei Izzie aan het opjagen terwijl het baasje 'Lief doen' bleef roepen :mrgreen:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dat commando laat de hond weten dat je er bovenop zit. Werkt hier prima. Heb ik ook altijd zo gedaan. Je hond heeft even contact en dus is de hond even op de hoogte van jou als baas.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef:Hahaha, wat leuk om te lezen.

En zelf gebruik ik ook een soortgelijk commando, "zachtjes" om te voorkomen dat Izzie bij het aanpakken van een koekje mijn vingers mee opvreet.

Tot nu toe heb ik het vooral ervaren als een vooruit-excuus, dat klopt. Het heeft ook te maken met de timing denk ik. Zoals Ranetje en Miranda het uitleggen is het een commando dat voorafgaand aan contact wordt gegeven, meer begeleidend. In mijn ervaring was Mabel de Poedel al grommend aan de andere kant van de hei Izzie aan het opjagen terwijl het baasje 'Lief doen' bleef roepen :mrgreen:
Dat is dan waarschijnlijk een baasje in de categorie die Nanna beschrijft :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
ranetje schreef:Ita zou er geen enkele dreiging op tetters-om-de-flappers in zien
Het is er hier als waarschuwing ingeslopen :mrgreen:

Skadi is van plan om iets ondeugends te doen en ze werpt een blik op mij.
"Moeje een tetter om je flappers?" vraag ik dan (dat betekent: ik zou het niet in je kop halen, want mama heeft er een mening over).
"WHOEHOEHOE" brult ze dan terug, terwijl ze met vrome oortjes en een schuddende kont op me af komt terwijl ze het ondeugende plan (voor even) uit haar kop zet.
het is enig vooral als je je hond goed genoeg kent :D
:engel:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik gebruik 'lief' niet echt als een commando, maar wel om duidelijk te maken dat iets geen gevaar is of
gewoon lief.
Bv bij katten; Puchu is met katten opgegroeid, maar het heeft lange tijd geduurd voordat hij ze buiten ook
zo goed als negeert. Als hij nu kijkt, dan zeg ik meteen 'ooo dat is lieffff', dan kijkt Puchu even naar me, geeft
een kwispel en het is oké. Ik denk dat het hier echt meer gaat om de uitspraak van het woord, zachtjes met
een lieve ondertoon.

Wel gebruik ik 'zachtjes' als commando. Bv bij pups (hij is gek op pups) of echt kleine honden.
Hij kent het commando, sowieso is dat aangeleerd bij bv iets zachtjes aanpakken, het is eigenlijk gewoon
'rustig doen' en dat doet hij dan dus ook bij pups en/of kleine honden. Mocht hij iets te wild doen, dan is het
dus 'zachtjes Puchu' en dan doet hij rustiger.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ik ga er gewoon mee aan de slag. Ik weet niet of het 'lief doen' wordt maar Izzie begeleid ik ook als er hier mensen binnenkomen. Het lijkt me handig daar een zinnetje aan te koppelen. Goed volk ofzo :mrgreen:
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

'Lief doen' of 'Doe eens lief' gebruik ik wel eens en geeft altijd wel het gewenste resultaat. Maar ik zeg ook gerust 'Kijk uit voor die boom' of wat dan ook, ik klets een eind raak tijdens het lopen. Denk dat de intonatie het doet. Aan je stem hoort je hond denk ik wel wat je er mee bedoelt.
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Ja ik gebruik het hier ook; alleen voor maar 1 hond.
Niet voor hond-hond contact want dan doet hij toch niet lief :wink: en daarom zit hij ook altijd aan de riem.
Maar het contact met 1 van onze katten; werkt prima hier.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik gebruik het als we een pup of kleinere, drukke hond tegen komen die zich aan zijn voeten werpt.
Lief doen of zachtjes.
Hij weet vaak niet wat hij er mee moet en omdat hij veel met poten speelt voorkom ik dat met "lief doen".
Het is iets wat ik rustig zeg met een zachte toon, het helpt. Meestal maakt hij zich kleiner door te liggen. Hij is gewoon te groot om zijn spel te doen met een kleinere, kwetsbare hond. Hij laat aan zijn oren trekken en over zich heen wandelen wat hij wel leuk lijkt te vinden. Af en toe laat hij zich dan mee voeren in het spel waarna hij na een lief doen weer even weet in te houden.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:Bij de meeste mensen geldt dat zinnetje voor "ja, hij gedraagt zich zometeen als een regelrechte köthond maar weet wel dat ik het daar niet mee eens ben en dat ik alles wat in mijn macht ligt daaraan gedaan heb"
:roll:
De hond alsnog aanlijnen lukt namelijk niet omdat ze niet bij machte zijn het beest terug te roepen. Dus dan maar zo.
Dat gevoel krijg ik er inderdaad ook altijd bij ja, als een baasje verderop al "wel lief doen hé"zegt dan sta ik al bijna op scherp en laat mijn hond die hond al ontlopen of ik ga lekker met mijn eigen hond aan de gang, ga niet wachten of hij lief gaat doen of toch gaat lopen k.tten.

Net als Miranda zeg ik het overigens wel als kindjes op hem afstappen of als er een kind in een kinderwagen onder zijn snufferd wordt geduwd :o. Ik zeg dan meestal "rustig of zachtjes hé". Dat werkt wel.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Als we de hond uitlaten met mijn neefje van 6 en we komen een hond tegen zegt hij altijd heel hard: 'O nee he, dat wordt weer vechten!'. Ik vergeet altijd dat hij dat zegt en denk er pas weer aan als hij het weer de eerste keer doet. Het is ook nergens op gebaseerd want hij heeft nog nooit gezien dat Skye ook maar snauwt tegen een hond. Je ziet dan wel altijd de mensen zo snel mogelijk hun hond bij zich roepen en met een grote boog om ons heen gaan...
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik word er altijd een beetje ongemakkelijk van als ik iemand dat tegen zijn hond hoor zeggen. Meestal maak ik rechtsomkeert :LOL:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Miranda schreef:
*grijnst*
Dit :mrgreen: Ik zeg het wel eens "lief doen he." Da's geen commando maar een waarschuwing. Dat zeg ik dan wanneer ik merk dat het hond-hond contact wat spanning oplevert, dan weet ze weer even heel goed dat ik er met m'n neus bovenop sta en geen gezeik wil. Om daarna as soon as possible het contact te verbreken op een rustige manier trouwens, maar meteen resoluut ingrijpen op die spanning werkt dan soms ook averechts.
Izzers
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel

Ongelezen bericht door Izzers »

Ik doe het ook :mann:
Izzy denkt nog steeds dat ze tien jaar jonger is en spurt als een dolgedraaide muppet op andere honden af.
Je ziet sommige honden en vooral hun baasjes zich soms echt een bos prikkeldraad schrikken :schrik:
Dan roep ik ook vaak rustig! Lief zijn. Maar het heeft wel effect ze gaat dan meteen een paar tandjes rustiger.
Afbeelding

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Izzie_Anneke schreef:Ik kom het zo eens per week tegen. Als we een hond tegenkomen in een losloopgebied dat het baasje van de tegenligger zijn of haar hond vast 'waarschuwt': "Wel lief doen he?". Tot nu toe heeft nog geen enkel hond het commando opgevolgd en kreeg Izzie onveranderlijk een snauw of werd ze opgejaagd. Gelukkig lost Izzie het altijd prima op door weg te springen en door te lopen, of in het geval van opjagen, bescherming te zoeken bij mij terwijl ik de baas verzoek haar hond bij zich te roepen :roll:

Gebruiken jullie ook 'lief zijn'? En hoe leer je zoiets aan vraag ik me af?
Ik gebruik 'zachtjes doen' bij kleine of onzekere honden. Luna is nogal lomp en kan ook erg onvriendelijk worden. Het is een soort waarschuwing. Bij het eerste de beste teken dat ze wat anders van plan is, lopen we door. Ik ga het er niet op aan laten komen natuurlijk en dat gebeurt alleen bij honden waarvan ik denk dat Luna daar prima mee kan. Ik zal haar niet aan de lijn een andere gespannen hond laten begroeten. Dit zijn dan dus vriendelijke hondjes.

Het is er eigenlijk gaandeweg ingeslopen. Op een gegeven moment zei ik het uit automatisme bij een begroeting. Als ze lomp deed, liepen we gelijk door. En dat vond ze eigenlijk niet helemaal leuk. Ik denk dat ze daardoor het 'commando' is gaan volgen.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Nanna schreef:Bij de meeste mensen geldt dat zinnetje voor "ja, hij gedraagt zich zometeen als een regelrechte köthond maar weet wel dat ik het daar niet mee eens ben en dat ik alles wat in mijn macht ligt daaraan gedaan heb"
:roll:
De hond alsnog aanlijnen lukt namelijk niet omdat ze niet bij machte zijn het beest terug te roepen. Dus dan maar zo.
Het klinkt altijd net even iets vriendelijker dan "pas op hoor, deze hond nu eens niet meteen in stukjes scheuren".
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Izzie_Anneke schreef:Hahaha, wat leuk om te lezen.

Dat doe ik ook. Ik gebruik hetzelfde commando als we een klein hondje tegenkomen. Het werkt gelukkig wel.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik zeg meestal zachtjes doen en niet springen, voor sommige honden is ie te lomp als ik hem z'n goddelijke gang maar laat gaan
Bij vreemde reutjes heb ik hem inmiddels snel door dus hou ik hem al redelijk kort(aangelijnd), helaas zijn sommige baasjes dat niet of zo waardoor ze geregeld even komen kijken en dan zeg ik altijd best streng nee.. Meeste baasje roepen hun hond dan direct terug en Maylo laat het dan bij een snauw.
Voor de rest als hij denkt dat ie iets moet uitvreten zeg ik meestal heb de gore moed, vaak ploft ie dan boos neer en laat het daarbij. Als ik te laat ben en hij spookt al iets uit dan is het bij ernstige delicten een flinke foei maar bijvoorbeeld(meestal) dooie vissen aan de slootkant die hij mee wilt meenemen is het ben je nou besodemieterd en dan laat hij alles vallen en zet hij het op t rennen.

Izzy is nog maar kort en die begrijpt het meeste nog niet maar begint ook te komen, die staat vaak op de eettafel als je de woonkamer uit bent. Ze is zicht van geen kwaad bewust als je niks zegt blijft ze dus ook lekker staan maar als ik zeg ga je dan gaat ze er ook wel vanaf.

Moet zeggen ik ouwehoer wel veel tegen mijn honden, meeste reageren ze niet op en soms krijg ik commentaar terug.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind t zo'n wezenloos tafereeltje :LOL: Als er keihard gerausd wordt en 1 van de eigenaren hysterisch loopt te tetteren LIEF DOEN!!!

Nee ik gebruik het niet. Mijn honden zíjn lief, maar dóen wel eens niet lief. En in dat geval lijn ik de aan en is het commando HIER.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Het enige commando wat Beau kent bij (dreiging op :mrgreen: ) hond-hond contact is 'doorlopen'. En ik zou het trouwens proberen te voorkomen dat je hond zo vaak opgejaagd wordt en in snauwgedoe terecht komt. Dat is voor geen enkele hond leuk of goed, dat ga je vroeg of laat terug zien in het gedrag van je hond.
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Hilde schreef:Het enige commando wat Beau kent bij (dreiging op :mrgreen: ) hond-hond contact is 'doorlopen'. En ik zou het trouwens proberen te voorkomen dat je hond zo vaak opgejaagd wordt en in snauwgedoe terecht komt. Dat is voor geen enkele hond leuk of goed, dat ga je vroeg of laat terug zien in het gedrag van je hond.
Ik doe mijn uiterste best :mrgreen: . De opjager herken ik nu en daar doe ik alles aan om die te ontwijken. Maar ik hoor het ook gewoon vaak als ik Izzie voor het laatste rondje aan de lijn uitlaat en er staan baasjes in een groepje om de honden te laten spelen. Wij lopen er dan langs want op de Lief Doen die ik daar hoor volgt vrijwel altijd gesnauw.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

De keren dat mensen zeggen lief doen, doen ze dat zelden. Ooit eens een knol van een Sint Bernard tegen gekomen, uiteraard op een bruggetje. Baasje zei Lief doen en warempel, hij deed niks. We liepen wat verder en ik zei nog tegen mijn vriend: Wat zou de hond doen als baas dat niet zegt? Op dat moment hoor ik toch een knokpartij, uit de richting waar we de SB tegen kwamen. :Q: Waarschijnlijk was baas vergeten "lief doen" te zeggen.
Perry en Noah

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”