Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Iemand tips voor benchrust?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Annet&Joost
nieuw lid
Mijn ras(sen): Labrador

Iemand tips voor benchrust?

Ongelezen bericht door Annet&Joost »

Hallo allemaal,

Vorige week maandag is onze labrador puppy van 6 maanden geopereerd aan haar linkerheup door middel van een bekkenkanteling operatie. Nu ruim een week verder voelt ze zich (gelukkig) alweer erg goed en dat merken we ook. Het is lastig om haar rustig te houden, terwijl dit wel noodzakelijk is voor de genezing van haar heup. In de bench blijft ze maar bewegen en we hebben nog 4,5 week benchrust te gaan! :wachten:

Van de orthopeed hebben we kalmeringsmiddel meegekregen (acepromazine), deze hebben we gister voor het eerst gebruikt, maar hier reageerde ze enorm heftig op! Ze lag klaar wakker op haar mand, maar kon niet meer lopen of zitten. Na een aantal uur moest ze toch haar behoefte doen, we hebben haar moeten vasthouden zodat ze niet zou omvallen. :-? Daarnaast moeten we al beginnen met fysiotherapie behandelingen, dus het is ook niet goed voor onze puppy als ze zo gesedeerd daar naar toe zou moeten.

Hebben jullie misschien ervaringen met andere middelen om de hond rustig te houden en deze periode zo draaglijk mogelijk voor haar te maken?

We hebben allerlei soorten knaagproducten en al regelmatig een kong gevuld met iets lekkers, maar dit helpt maar voor korte duur. Verder hebben we verschillende denkspellen gekocht, maar hier reageert ze te enthousiast op en wilt alle kanten op springen... dus die zijn ook weer verbannen naar de kast. :(

Alle tips zijn welkom!!
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 1

Re: Iemand tips voor benchrust?

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Denkspellen zijn vaak wel de handigste oplossing. Het zou dus het mooist zijn als je haar kan aanleren dat denkspellen rustig gedaan moeten worden. Nou is dat waarschijnlijk niet zo makkelijk met een hond die al energie over heeft. Als je ze in het begin heel makkelijk maakt, wordt ze dan ook zo druk? Mijn hond wordt namelijk vooral zo druk als hij niet zo goed weet hoe het moet.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Luna heeft met 6 maanden 2 kunstheupen gekregen, die moest dus een half jaar rustig zijn en dat op die leeftijd :schrik: Ze hoefde trouwens geen benchrust gelukkig!
Ik heb heel veel met haar op de grond liggen spelen, trekspelletjes maar wel zo dat ze bleef liggen, veel denkspelletjes en knaagwerk. Ze mocht maar 10 min lopen, maar we waren wel altijd een half uur van huis, heel veel snuffelen "krant lezen" worden ze geestelijk ook moe van :ok:

Ik zou beginnen met trainen op rust, al dan niet met de clicker, is ze rustig dan hup snoepje erin, rustig zitten, rustig liggen en zo uitbreiden tot ze door heeft dat rust je iets oplevert :cheer:

Als Luna een moeilijke dag had, zelf vond ze na een paar weken dat ze de hele wereld wel weer aan kon :pffff: dan pakte ik een stapeltje kranten of folders, die mocht ze dan versnipperen, lekker erbij zitten en aanmoedigen, hup dat kan kleiner :F: daar kon ze dan even heerlijk haar energie in kwijt :ok:

Je moet vrij creatief zijn, maar uiteindelijk lukt het wel om ze rustig te houden, als je het maar leuk maakt!
Heel veel succes de komende tijd!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Annet&Joost
nieuw lid

Dank je voor deze antwoorden! :D Ik merk nu dat ik wel iets beter had mogen trainen met Saartje met de hersen spelletjes idd :idea: , ze is daar iets te fanatiek in..

Een stapel kranten is wellicht ook een idee, voor de afwisseling erg prettig! :D

Wij hadden voor Saartje 2 opties, bekkenkanteling of heupprothese. Maar verschillende orthopeden hadden tegen ons gezegd dat de hond volledig volgroeid moet zijn voor een heupprothese. Ik begrijp dat Luna wel al met 6 maanden is geholpen? Mag ik vragen wat voor prothese Luna heeft en waar je dit hebt laten doen? En hoe is het nu met Luna? Kan ze alles weer?

Als de bekkenkanteling niet goed werkt voor Saartje moeten we alsnog aan een heupprothese, dus ben erg benieuwd naar je ervaringen!
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Met de hond van van ouders hele drukke labradorkruising met een dubbele hernia en absolute benchrust. Hebben we na eerst nagevraagd te hebben welke bewegingen ze nog wel mocht (wat ontzettend weinig was), target trainingen gedaan. Een target voor de ene voorpoot, een andere voor de andere. Weer een voor de neus. Weer een andere voor de kin. Linker schouder iets (halve cm) naar links leunen, rechter schouder iets (halve cm) naar recht leunen (heupen mochten niet bij haar). Alles vanuit rust en precisie (heeft ze op een later moment ook veel aan). Ze bewoog bijna niet, maar werd er wel heel voldaan en moe van.

Heel veel succes en ik hoop dat ze spoedig en goed hersteld.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Mijn pup heeft op een leeftijd van 4maanden haar achterpoot gebroken en had daarbij een week of 9 benchrust nodig.Heb ook veel denkspelletjes gedaan maar haar ook in een buggy meegenomen de wijde wereld in, om nog wat ervaringen op te doen.

Voorbeeld van denkspelletjes/oefeningen: de commando's 'afblijven' en 'pak maar'. Komt de rest van d'r leven van pas waarschijnlijk (het niet koppig opvreten van dingen die ze niet mag vreten buiten/binnenshuis). Daar oefen je ook wat kalmte mee, want ze moet wachten ("afblijven") en dan de beloning pakken ("pak maar"). 2 Vliegen 1 klap.

Verder heb je bij de dierenwinkel van die denkspelletjes, maar je kunt ze ook makkelijk zelf maken. Volgens mij is hier ook nog eens een topic overgemaakt, zou je eens kunnen zoeken met de zoekfunctie ;)

Succes in ieder geval!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Annet&Joost schreef:Dank je voor deze antwoorden! :D Ik merk nu dat ik wel iets beter had mogen trainen met Saartje met de hersen spelletjes idd :idea: , ze is daar iets te fanatiek in..

Een stapel kranten is wellicht ook een idee, voor de afwisseling erg prettig! :D

Wij hadden voor Saartje 2 opties, bekkenkanteling of heupprothese. Maar verschillende orthopeden hadden tegen ons gezegd dat de hond volledig volgroeid moet zijn voor een heupprothese. Ik begrijp dat Luna wel al met 6 maanden is geholpen? Mag ik vragen wat voor prothese Luna heeft en waar je dit hebt laten doen? En hoe is het nu met Luna? Kan ze alles weer?

Als de bekkenkanteling niet goed werkt voor Saartje moeten we alsnog aan een heupprothese, dus ben erg benieuwd naar je ervaringen!
Wat grappig dat de meningen zo verschillen, bij Luna werd bekkenkanteling juist afgeraden, a omdat ze geen heupkommen had en het dan bijna niet kan en b omdat ze dat afraden bij honden die zwaarder kunnen worden dan 25 kilo.
Luna heeft titanium cementloze heupen, eerst rechts maar 3 weken later was links uit de kom en aangezien ze amper/geen kommen had kon die ook niet terug gezet worden dus kwam kunstheup nummer 2 :schrik: Ze is in Wilhelminaoord geholpen bij de tweede lijn http://detweedelijn.nl/de-heupprothese-bij-de-hond en ja ze kan en mag alles doen :E: het heeft veel zweetdruppels gekost maar het is het allemaal waard geweest :I:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Toen Ruun 6 weken benchrust nodig had, heb ik hem ook effectief 6 weken in de bench gezet, op een afgelegen rustige plaats waar niets zo veel prikkels waren.

Saai, stom en vervelend, maar rust is rust :U:
geen denkspelletjes, overbodig uitlaten, dingen laten verscheuren etc.... bench in, deur toe en ik weg.
Annet&Joost
nieuw lid

Thanks voor alle antwoorden. :E:

Nog 4 weken te gaan! :wachten:

Ze heeft intussen door dat ze veel mag, zolang ze maar blijft liggen. Dus gisteren een stapel kranten verscheurd terwijl ze op de grond bleef liggen, en alle denkspelletjes voert ze nu ook liggend uit!

Morgen mogen de hechtingen eruit en zal ik meteen navragen welke bewegingen ze wel en niet mag maken. Het grootste "probleem" is dat ze zich met de dag beter gaat voelen en ze denkt intussen dat ze de hele wereld aan kan! Zodra de hechtingen eruit zijn hoeft ze (waarschijnlijk) geen kraag meer om, en kunnen we haar ook alleen gaan laten. Ik vermoed dat dit voor ons hondje ook meer rust brengt. Zolang wij thuis zijn houdt ze ons continue in de gaten en zodra wij een beweging maken springt ze al op in de bench in de hoop dat ze eruit mag.

Heeft er iemand van jullie misschien ervaring met Rescue druppels van Bach om een hond rustig te houden? Of andere middeltjes?
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Annet&Joost schreef:Thanks voor alle antwoorden. :E:

Nog 4 weken te gaan! :wachten:

Ze heeft intussen door dat ze veel mag, zolang ze maar blijft liggen. Dus gisteren een stapel kranten verscheurd terwijl ze op de grond bleef liggen, en alle denkspelletjes voert ze nu ook liggend uit!

Morgen mogen de hechtingen eruit en zal ik meteen navragen welke bewegingen ze wel en niet mag maken. Het grootste "probleem" is dat ze zich met de dag beter gaat voelen en ze denkt intussen dat ze de hele wereld aan kan! Zodra de hechtingen eruit zijn hoeft ze (waarschijnlijk) geen kraag meer om, en kunnen we haar ook alleen gaan laten. Ik vermoed dat dit voor ons hondje ook meer rust brengt. Zolang wij thuis zijn houdt ze ons continue in de gaten en zodra wij een beweging maken springt ze al op in de bench in de hoop dat ze eruit mag.

Heeft er iemand van jullie misschien ervaring met Rescue druppels van Bach om een hond rustig te houden? Of andere middeltjes?
Goed dat ze nu door heeft dat als ze blijft liggen ze wel van alles mag :ok:
Vraag morgen ook eens of ze nog steeds in de bench moet blijven? Luna hoefde dat juist niet zolang ze maar rustig was, voor de bespiering, die nu heel belangrijk is, mocht ze juist wel rondlopen op een rustige manier natuurlijk, constant in dezelfde houding liggen is niet echt bevordelijk voor de bespiering. Maar het is een andere operatie en een andere arts, dus vraag het eens na!
jome
Zeer actief

Ongelezen bericht door jome »

Ervaring met ventraquil, in een heel erg lage dosering. Dat werkte prima
Hond kon daarnaast nog gewoon denk spelletjes doen, maar heeft de eerste twee weken vrnl geslapen.

Verder haar veel meegenomen wandelen/fietsen in een doggyride om haar geestelijk moe te maken.
Was even pittig maar is allemaal goed gekomen
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”