Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twee soorten ontlasting op één dag

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

winternieke
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Friese stabij
Aantal honden: 1

Twee soorten ontlasting op één dag

Ongelezen bericht door winternieke »

Onze pup is nu bijna 5 maanden en sinds we hem hebben voer ik hem kvv. Eerst Smuldier en sinds een paar weken Herbyvers compleet. De hond is er dol op en hij lijkt het er goed op te doen, in die zin dat hij er schitterende glanzende vacht heeft en vol energie zit.

Maar al sinds het begin heeft hij vaak (niet altijd, maar wel heel vaak) twee soorten ontlasting op dezelfde dag. Of in de ochtend hele dunne (nooit water overigens) en dan 's avonds een goede stevige keutel, of andersom. Vandaag had hij bijvoorbeeld in de ochtend een perfecte, maar zojuist was het weer 'all over the place'. Ik neem aan dat dit niet normaal is, maar omdat hij niet chronisch dun poept heb ik ook nog niet gedacht dat het heel erg is.

Naast zijn normale eten, 3x per dag, krijgt hij 2x per dag een kleine snack: soms een klein pensstaafje, soms een runderhuidrolletje met gedroogde kipfilet. En hij heeft een "seaside bone" (gedroogde runderhuid, met gedroogde pens er in gewikkeld) altijd tot zijn beschikking. Hier knaagt hij af en toe wat op en over hetzelfde bot doet hij al ruim een week en het is nog lang niet op, dus dat is niet echt eten voor 'm. Ook krijgt hij 1x per week een bullepees. Maar omdat hij niet elke dag dunne poep heeft, heb ik dit nog niet echt gelinkt aan een bepaalde snack.

Komt het vaker voor? Is het erg en zo ja, waar komt het van en wat kan ik er aan doen? Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me wat op weg kan helpen. In ieder geval alvast bedankt!

Groeten,
Nieke

p.s. De hond lijkt er overigens niet veel last van te hebben. Ook al is de ontlasting heel dun, ik hoor hem nooit piepen, hij hoeft ook niet heel vaak (zoals bij echte diarree) en zijn stemming zie ik er ook niet onder lijden.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Re: Twee soorten ontlasting op één dag

Ongelezen bericht door renee-uk »

als ie echt heel vaak diarree heeft zou ik bij de da een ontlastingonderzoek naar giardia laten doen.
een van de symptomen daarvan is dat de diarree afgewisseld wordt met normale ontlasting en ook dat de hond er niet echt last van lijkt te hebben.

de meeste da's doen een snaptest, maar die is niet altijd betrouwbaar en het is beter om ontlasting van drie dagen op te sparen en die te laten onderzoeken.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

ik moet zeggen dat ik mijn honden laatst ook op de kvv van herby had en ook dunne ontlasting, ze staan nu weer op hun gewone kvv en het is weer over(best4dogs en de lotgering wildmix en eend/paard)
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
winternieke
geregistreerd lid

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga eerst de snacks weglaten en als dat niet helpt, dan maar een afspraak met de DA. Bedankt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:als ie echt heel vaak diarree heeft zou ik bij de da een ontlastingonderzoek naar giardia laten doen.
een van de symptomen daarvan is dat de diarree afgewisseld wordt met normale ontlasting en ook dat de hond er niet echt last van lijkt te hebben.

de meeste da's doen een snaptest, maar die is niet altijd betrouwbaar en het is beter om ontlasting van drie dagen op te sparen en die te laten onderzoeken.
Ik zou ook ontlasting laten onderzoeken op giardia :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
winternieke
geregistreerd lid

Het lijkt er op dat er toch iets met de snacks is. Ik heb onmiddellijk alle snacks weg gelaten en alleen kvv gevoerd. Meneer heeft nog niet weer dunne ontlasting gehad, alleen maar keurige harde keutels.

Ik hou het vandaag en morgen nog even vol zonder snacks en dan ga ik eens weer iets toevoegen. Het lijkt me stug dat elke snack diarree veroorzaakt, dus ik ga maar eens op zoek naar welke snack dan het probleem veroorzaakt. Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
winternieke
geregistreerd lid

Boutje schreef:Wat geef je allemaal van snacks?

Hier altijd diarhee na dentastix, munchistaafjes en na dingetjes met gele kleurstof of zo.

Wat altijd goed verdragen wordt is gedroogde kip en over het algemeen gedroogde dingen, pensstaafjes en van die gedroogde koeienhuid staafjes of lappen.
Ik geef inderdaad ook pensstaafjes, gedroogde kip (in kleine stukjes, als trainingsbeloning) en huidstaafjes. Maar ik bedacht me ineens dat ik sinds kort ook regelmatig bullepees geef. En ik heb nu het vermoeden dat hij daar de diarree van krijgt. Vanaf morgen ga ik dus weer eens zo'n huidrolletje geven en kijken hoe dat gaat. En daarna een pensstaafje en als dat allemaal geen probleem is, dan weer eens een keer bullepees. Zodra hij weer dunne ontlasting krijgt weet ik tenminste zeker door welke snack het komt en dan kan ik die definitief van het menu schrappen.

Dentastix geef ik nooit. Ik probeer de snacks zo onbewerkt mogelijk te houden (dus hooguit iets gedroogds) en de dentastix bevatten mij wat teveel granen en vage "dierlijke bijproducten".
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Mijn Elmo kan niet tegen pens hij gaat dan meteen aan de dunne. Ook waar veel vet in zit kan hij niet tegen
winternieke
geregistreerd lid

Voor het geval iemand hetzelfde meemaakt (en net als ik Googlet naar oorzaken/oplossingen), of wanneer iemand gewoon graag de afloop wil weten....:

Het was de bullepees :-) Ik heb de hond een paar dagen alleen Herby kvv gevoerd en de ontlasting was weer goed stevig op elk moment van de dag. Toen heb ik hem een runderhuidrolletje omwikkeld met gedroogde kip gegeven en er gebeurde niets. De dag erna heeft hij als snack een pensstaafje gehad en ook dat ging prima. Toen heb ik hem weer een stukje bullepees gegeven en daarna was er weer hele dunne ontlasting.

Het kan dus vrijwel niet anders dan dat hij niet echt goed tegen bullepees kan. Dan weten we dat ook weer :-) Gelukkig is het niet erger dan dat, want een Giardia-infectie had me knap vervelend voor het beestje geleken....
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Opgelost :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
winternieke
geregistreerd lid

Boutje schreef:Fijn dat je het nu weet!
Was die gerookt of zo? Dan moet je mss ook opletten met andere gerookte snacks.
Nee, het was een doodgewone gedroogde bullepees. Misschien zijn die dingen vetter dan veel andere gedroogde snacks en is dat het probleem. Anders zou ik het ook niet weten. Ik vind het jammer, want ik zit nu met een stapel onbruikbare bullepezen, maar goed...beter dit dan een nare infectie nietwaar?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”