Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Update: Nowah heeft opnieuw jeuk

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje
Aantal honden: 2

Update: Nowah heeft opnieuw jeuk

Ongelezen bericht door anniek16 »

Sinds een paar dagen (3?) krabt Nowah aanzienlijk veel. Het is altijd op dezelfde plek, namelijk met zijn achterpoot omhoog. Zo ongeveer rond zijn achterste ribben.
Nu krabt hij al een langere tijd wat vaker en met vlooienkam in de aanslag hem helemaal onderzocht. Geen vlo te vinden en geen neten.

Ze staan sinds begin april op smuldier, compleet pens en vlees.
Nu vraag ik me af wat de meest slimme zet zal zijn, eerst terug op de oude brok ervan uitgaande dat het met het kvv te maken heeft.
Of toch een allergietest?

Het zit echt op 1 plek, en dan voornamelijk links. Daar zit inmiddels ook een geïrriteerde plek :(
Rechts 'nog' niet, alhoewel hij daar sporadisch krabt en links dus vaaak...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door anniek16 op 06 feb 2016 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
~Anniek
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Nowah heeft jeuk

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik vraag me af of, als het op één plek is, dit een allergische reactie is ten gevolge van verandering van voeding?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ari kreeg enorme jeuk van Smuldier, wel over zijn hele lijf, tot bloedens aan toe zelfs.
Afbeelding
Imrhien
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie X Amerikaanse Bulldog

Ongelezen bericht door Imrhien »

Zou dit geen hotspot kunnen zijn? Vooral omdat het zich op één plek lijkt te bevinden. Bij de Engelse Bull van mijn buren is het zo ook begonnen en die zijn inmiddels bezig met meerdere keren per dag wassen met desinfecterende shampoo omdat het nu helemaal open ligt. Sterkte en succes in ieder geval!
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

thom schreef:Ari kreeg enorme jeuk van Smuldier, wel over zijn hele lijf, tot bloedens aan toe zelfs.
Luna ook! Zo erg dat ze dan een paar maanden aan de atopica moet :(

Er zijn zoveel dingen waar ze allergisch voor kunnen zijn, als je de meest voor de hand liggende dingen heb uit kunnen sluiten zou ik een allergietest laten doen.
Gebruik je bijv een ander wasmiddel? Pollen, onkruid, echt er kan zoveel zijn....
Max was allergisch voor lijnzaad :scratch: laat dat nou best in veel voeding en koekjes gebruikt worden, je moet het maar net weten.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Lunatic schreef:
thom schreef:Ari kreeg enorme jeuk van Smuldier, wel over zijn hele lijf, tot bloedens aan toe zelfs.
Luna ook! Zo erg dat ze dan een paar maanden aan de atopica moet :(

Er zijn zoveel dingen waar ze allergisch voor kunnen zijn, als je de meest voor de hand liggende dingen heb uit kunnen sluiten zou ik een allergietest laten doen.
Gebruik je bijv een ander wasmiddel? Pollen, onkruid, echt er kan zoveel zijn....
Max was allergisch voor lijnzaad :scratch: laat dat nou best in veel voeding en koekjes gebruikt worden, je moet het maar net weten.
Bij Ari hielp het gelukkig door hem andere KVV te geven, toe waren de klachten verdwenen.
Hij heeft maanden later nog 1 maaltijd met smuldier gehad en de jeuk keerde vrijwel meteen terug, dat was voldoende bewijs voor ons.
Afbeelding
anniek16
Zeer actief

ranetje schreef:Ik vraag me af of, als het op één plek is, dit een allergische reactie is ten gevolge van verandering van voeding?
Ja dat vraag ik mij dus ook af. Ik zou dan jeuk op in ieder geval meerdere plekken of het hele lichaam verwachten?
Maar een allergische reactie op alleen die plek vind ik ook vreemd.

Trouwens geen ander wasmiddel o.i.d. wel een nieuw soort snack gegeven, die ik nu dus eerst niet meer geef, just in case.
En de laatste paar dagen kreeg ie wel eens een stukje cantaloupe, maar snacks of een stukje fruit lijkt me zo onwaarschijnlijk...

Kvv eet ie al sinds april, dus na 4 maanden ineens allergisch? Ik weet het niet.

Hotspot, ga ik eens even opzoeken qua symptomen etcetera.
~Anniek
anniek16
Zeer actief

En de jeuk blijft. Ik begin te denken aan een vlooienallergie. Hij heeft nu inmiddels 3 plekken die heb enorm jeuken en waar ik ook een rode huid zie.
Het leek afgelopen dagen beter te gaan, maar sinds vandaag krijgt hij echt van die jeukaanvallen waarbij hij zelfs omvalt in de poging zich rond zn staart (1 vd plekken) te bijten.

Hij is minder dan 4 weken geleden ontvlooit met advantix, vorig jaar gebruikte ik frontline maar door beide komen dus de vlooien binnen 4 weken door?
Ik heb hem gisteren nog gewassen met vlooienshampoo.

Iemand tips voor een ander antivlomiddel? Of mensen met ook een hond met vlooienallergie? Want ik weet inmiddels haast wel zeker dat dat het moet zijn.

Morgen gelijk nieuw antivlomiddel halen, het huis nog maar een behandelen en ik las dat groene leem de huidherstel kan ondersteunen? Of honingzalf?

Ik wil echt voorkomen dat ie aan de corticosteroïden moet :(
~Anniek
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

ik heb het idee dat er nog heel veel opties zijn voor hij aan de cortico's moet hoor :ok: Of bedoel je een simpel zalfje voor een korte tijd wat je al niet wilt?
probleem met vlooien allergie is dat er altijd vlooien zijn, en het bijten zorgt voor problemen. en bij bijna elk middel moet eerst gebeten worden voor het middel werkt. volgens mij werkt advantix wel erg goed. beter dan frontline iig wat mijn ervaring betreft.

als er meer dan een simpel plekje is kan je altijd vragen. ben intussen bijna expert op het gebied van jeuk :(
Afbeelding
anniek16
Zeer actief

Ik ben goed in doemdenken en worst-case-scenario enzo.

Ik ben voor nu dus sowieso opzoek naar een goed zalfje die de huidherstel een beetje kan ondersteunen. Zodat ik in ieder geval deels misschien kan voorkomen dat de rode plekjes open wondjes worden. Maar het liefst wel een niet medicinaal zalfje eerst ;)
Zo min mogelijk troep.

Ik heb nu in ieder geval de geirriteerde plekjes geschoren. Zodat ik ze beter in de gaten kan houden.

Edit: wat toegevoegd ;)
~Anniek
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

denk dat dat wel goed zit. en dan kan je idd honingzalf, calendula, of niks proberen. afhankelijk van hoe de plek eruit ziet. ben zelf voorstander van calendula emulsie - werkt goed om jeuk weg te halen zonder vettig te zijn. Dus laat huid ook uit zichzelf drogen.
kortstondig cortico in geval van hotspots is wel aan te raden, maar haarvrij en 'drogen aan de lucht' heeft minstens net zo'n belangrijke werking.
eerlijk, als het een vlooien allergie is weet ik niet goed wat te doen. Riv heeft het ook, maar lijkt onder controle te zijn met advantix en zelfs met bravecto. en met laatste moeten ze echt bijten enzo dus is geen preventie :19: En door vlooien krabte ze, ontstond hotspot, maar hotspot was uiteindelijk de boosdoener.

oh, en doemdenken is niet nodig. nog niet. alles op de juiste tijd :E:
Afbeelding
anniek16
Zeer actief

Re: Update: Nowah heeft opnieuw jeuk

Goedenavond medeforummers,
Ik zie dat ik het uiteindelijke probleem helemaal niet meer gepost heb hier. Wat begon met het ene wondje beschreven in de openingspost, volgende er enkele meer. De precieze plekken kan ik mij niet meer heugen, maar wanneer het ene wondje geschoren en ingezalft weer aan de beterende hand was, speelde er een nieuwe op. Zo hebben we een tijdje zitten kwakkelen met zn tweetjes, heel erg vervelend leek het in eerste instantie niet voor hem maar op een gegeven moment kreeg ie wondjes op zn ballen en die waren nogal gevoelig als ik ze met wondzalf wilde insmeren.
Uiteindelijk bleek dezelfde dag nog bij de DA dat dit een achterliggende reden had, hij had namelijk ontstoken anaalklieren en had inmiddels een abces die op springen stond. Jeetje wat voelde ik mij een slechte hondenmama :(
Dit is bij de DA opengesneden (je zag hem opgelucht zijn, de schat) en dit moest ik 3 a 5 dagen lang blijven bedrukken om alle pus eruit te halen. Daarnaast een antibioticakuur van 5 dagen. Eind goed al goed, de wond heelde mooi en ook de jeuk was op wonderbaarlijke wijze verdwenen.
Zo dacht ik tenminste.
Totdat hij sinds kort weer zo'n jeuk had. Ik dacht natuurlijk gelijk weer aan zijn anaalklieren en heb hem daarom ook goed zitten bevoelen daar in die omgeving :p maar ik kon niks ontdekken. Ook geen vlooienneten of vlooien te vinden (op Katootje dan weer wel, zucht).
Maar goed, onbewust had ik hem blijkbaar aangeleerd dat wanneer hij jeuk had, hij bij mij moest komen en ik hem dan lekker op zijn buikje of in zijn nek of oren ging kriebelen. Hij kwam steeds vaker om 'de kriebels' vragen en mijn geweten begon alweer op te spelen om naar de dierenarts te gaan.
Tot vanochtend, hij was gewoonweg in paniek van de jeuk. Echt verschrikkelijk om te zien :( Wederom heb ik hem overal bevoeld, nogmaals vanalles gegooled en toch maar besloten eigenhandig te proberen zijn anaalklieren uit te knijpen. Onverwacht, maar met succes! Hoe blij je kunt zijn met die stank :D Oef!
Hij was zichtbaar opgelucht en heeft de hele dag niet weer jeuk gehad.

Maar nu...
Het is ontzettend weinig vergeleken met de afgelopen dagen maar zo 1x in de 3 uur heeft ie weer jeuk bij zijn achterste. Nu ga ik met alle plezier weer opnieuw zijn anaalklieren uit proberen te knijpen, maar die dingen vullen zich toch nooit zo snel opnieuw? Zal het dan toch weer ontstoken zijn? Kan ik daarvoor eerst een Norocarp (half) tabletje geven die ik nog over heb, of moet ik toch naar de DA.

Ik neig naar opnieuw uitknijpen en afwachten. Ik was nogal een overbezorgde hondenmama, maar ik wil niet uitschieten naar het andere uiterste...

Wat zouden jullie doen? Graag tips.
~Anniek
kayleighzoe
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door kayleighzoe »

Dat is precies hetzelfde wat mijn hond ook had,je kan naar de dierenarts gaan dan krijg je hond een hond een prikje om de jeuk te verminderen .
Afbeelding

zoe the flying dog :pop:
anniek16
Zeer actief

kayleighzoe schreef:Dat is precies hetzelfde wat mijn hond ook had,je kan naar de dierenarts gaan dan krijg je hond een hond een prikje om de jeuk te verminderen .
En dan? Dan is het opgelost? Ervanuitgaande dat het van de anaalklieren kwam?
~Anniek
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als hij ontstoken anaalklieren heeft is uitknijpen niet altijd voldoende.
Ik zou de DA er even naar laten kijken en als de boel ontstoken is hem vragen of hij er wat antibioticazalf in kan spuiten.

Er is een kans dat je hondje van tijd tot tijd terugkerende klachten heeft.
Niks overbezorgds aan om hem dan even te laten behandelen door de DA :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kayleighzoe
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door kayleighzoe »

anniek16 schreef:
kayleighzoe schreef:Dat is precies hetzelfde wat mijn hond ook had,je kan naar de dierenarts gaan dan krijg je hond een hond een prikje om de jeuk te verminderen .
En dan? Dan is het opgelost? Ervanuitgaande dat het van de anaalklieren kwam?
Ja volgens mij wel
Afbeelding

zoe the flying dog :pop:
anniek16
Zeer actief

ranetje schreef:Als hij ontstoken anaalklieren heeft is uitknijpen niet altijd voldoende.
Ik zou de DA er even naar laten kijken en als de boel ontstoken is hem vragen of hij er wat antibioticazalf in kan spuiten.

Er is een kans dat je hondje van tijd tot tijd terugkerende klachten heeft.
Niks overbezorgds aan om hem dan even te laten behandelen door de DA :ok:
Ik ga inderdaad morgen even een bezoekje aan de dierenarts brengen.
Die terugkomende klachten wil ik dus graag voorkomen, wellicht met voeding. Maar daar zal ik even een nieuw topic voor openen in Voeding.
~Anniek
anniek16
Zeer actief

Ohja wat de DA zei; anaalklieren waren prachtig leeg.
De jeuk wordt waarschijnlijk toch veroorzaakt door een overgevoeligheid voor vlooien. De plek waarop de vlo dan aanbijt, bijt of krabt hij verder tot wondjes.

Had laatst op Katootje wat vlooien gevonden, gelijk behandeld natuurlijk. Dus wellicht zat 1 vlo hem te pesten en was het de combinatie met de volle anaalklieren van vorige week.

Goed bijhouden dus en vlovrij houden.

Ohja en hij was ineens 6 kilo :shock: ik was hem juist een beetje aan het bijvoeren omdat hij te mager was, maar hij is dus een beetje doorgeschoten, oeps.
Dus weer wat vaker racen naast de fiets en minder koekies en eten.
(En hij krijgt al zo weinig lijkt t)
~Anniek
anniek16
Zeer actief

En daar zijn we weer!

Ik krijg het maar niet onder controle, alhoewel het toch echt vlo overgevoeligheid is. Alle jeuk en wondjes zitten op z'n achterlijf.
Nu hebben ze beide 1.5 week geleden advantix gehad, maar heb op ze beide alweer 2 vlooien pardoes zien voorbij wandelen. Gedood natuurlijk en in keukenpapier gewikkeld (en vervolgens buiten in de hens gegooit, burn you mother f*cker!).
Is er al resistentie voor advantix bekend in het vlooienrijk der Nederlanden? Ik kan er zo 123 niks over vinden.
Wat nu? Gooi ik er gelijk een ander middel op?
Ik weet t ff niet, eigenlijk.
Tips?
~Anniek
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ook nog eens goed wassen met antivlooienshampoo? Helpt bij Xavi wel.
De eerste keer dat ik vlooien zag bij mn kat heb ik hysterisch het hele huis onder handen genomen. :mrgreen:
Alles in de was, hele huis stofzuigen en voornamelijk bij de plinten. Daarna de boel sprayen met antivlooien spul.
Maarja, ik had één huisdier.. volgens mij heb jij er wat meer.
Lastig en vervelend zeg!
Afbeelding
Afbeelding
anniek16
Zeer actief

Hylos schreef:Ook nog eens goed wassen met antivlooienshampoo? Helpt bij Xavi wel.
De eerste keer dat ik vlooien zag bij mn kat heb ik hysterisch het hele huis onder handen genomen. :mrgreen:
Alles in de was, hele huis stofzuigen en voornamelijk bij de plinten. Daarna de boel sprayen met antivlooien spul.
Maarja, ik had één huisdier.. volgens mij heb jij er wat meer.
Lastig en vervelend zeg!
Dit heb ik vorig jaar inderdaad ook gedaan na het vinden van een tweede vlo. Maar nee, er kruipt er alleen af en toe en op Katootje of Nowah voorbij.

Ik was inderdaad alweer van plan te gaan sprayen op de hotspots. Dus dat zal ik ook zeker gaan doen.
En wanneer ik Nowah was was ik hem eerst grondig met antivloshampoo. Dat was dus ook 1.5 week geleden nog. Gelijk na het douchen als ze opgedroogd zijn krijgen ze een pipetje..
~Anniek
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

anniek16 schreef:
Ik was inderdaad alweer van plan te gaan sprayen op de hotspots. Dus dat zal ik ook zeker gaan doen.
En wanneer ik Nowah was was ik hem eerst grondig met antivloshampoo. Dat was dus ook 1.5 week geleden nog. Gelijk na het douchen als ze opgedroogd zijn krijgen ze een pipetje..
Geen vlooienspul op hotspots sprayen, dat prikt. En na wassen moet je 2-3 dagen wachten voordat je er een pipetje op doet, anders pakt het niet goed. Advantix is niks mis mee, waarschijnlijk heb je meer vlooien in huis dan je denkt.
Eventueel Comfortis tabletten proberen, weet iig van 1 dermatoloog die die ook aanbeveelt.
anniek16
Zeer actief

kipo schreef:
anniek16 schreef:
Geen vlooienspul op hotspots sprayen, dat prikt. En na wassen moet je 2-3 dagen wachten voordat je er een pipetje op doet, anders pakt het niet goed. Advantix is niks mis mee, waarschijnlijk heb je meer vlooien in huis dan je denkt.
Eventueel Comfortis tabletten proberen, weet iig van 1 dermatoloog die die ook aanbeveelt.
Oh nee dat bedoelde ik niet haha. Omgevingsspray in hoeken en bij plinten etcetera. Gek dat je zegt dat dat dan niet pakt, mn dierenarts raadde het zo juist aan...
~Anniek
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”