Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prikkels verwerken.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Prikkels verwerken.

Ongelezen bericht door Thomas »

Een hond droomt.
Dat kan een mens best begrijpen, want een mens droomt zelf ook.

Naar mijn idee dromen we om prikkels te verwerken, en om ze in een hokje te kunnen stoppen. Dan zijn ze verklaard en hoeft er niet meer naar omgekeken te worden.

Als er veel indrukken zijn geweest binnen een periode, droom je dus ook meer. Dat zie ik ook aan mijn hond. Als ze mee is geweest naar het werk, is ze thuis in haar slaap nog druk bezig met bewegen en geluidjes maken. Aan de pootjes lijkt het alsof ze aan het rennen is.

Het is dan natuurlijk heel menselijk om iemand uit een beweeglijke droom of nachtmerrie wakker te maken.

Toch doe ik dat niet bij mijn hond. Laat haar de boel maar lekker verwerken zodat ze weer met een fris breintje wakker wordt.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Maken jullie je partner of hond wakker?
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Re: Prikkels verwerken.

Ongelezen bericht door _Leonie »

Droomslaap is erg belangrijk om dingen te verwerken, bij de mens en ook bij een dier. Als jij je hond telkens wakker maakt tijdens zijn droomslaap vind ik dat niet gezond. Je lichaam verwerkt dingen in je droom om geestelijk gezond te blijven. :ok:
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

als het heel luidruchtig wordt, praat ik zachtjes tegen ze , niet dat ze wakker worden, maar wel dus weer wat rustiger
Afbeelding
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Nee, nooit.
Net wat Leonie zegt, ze zijn dingen aan het verwerken.
Afbeelding
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

je hebt helemaal gelijk.
ik zou niet de hond en niet de partner wakker maken - tenzij het mij teveel gaat storen :engel:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Thomas schreef:Een hond droomt.
Dat kan een mens best begrijpen, want een mens droomt zelf ook.

Naar mijn idee dromen we om prikkels te verwerken, en om ze in een hokje te kunnen stoppen. Dan zijn ze verklaard en hoeft er niet meer naar omgekeken te worden.

Als er veel indrukken zijn geweest binnen een periode, droom je dus ook meer. Dat zie ik ook aan mijn hond. Als ze mee is geweest naar het werk, is ze thuis in haar slaap nog druk bezig met bewegen en geluidjes maken. Aan de pootjes lijkt het alsof ze aan het rennen is.

Het is dan natuurlijk heel menselijk om iemand uit een beweeglijke droom of nachtmerrie wakker te maken.

Toch doe ik dat niet bij mijn hond. Laat haar de boel maar lekker verwerken zodat ze weer met een fris breintje wakker wordt.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Maken jullie je partner of hond wakker?
Toen ik Jack net had, had hij soms nachtmerries. En het verschil tussen gewoon dromen en een nachtmerrie zie je ook echt bij een hond wel. En dan maakte ik hem wel heel voorzichtig wakker. Soms was hij dan heel even vreselijk angstig, en daarna was het weer helemaal goed en had ik weer een blije hond.

Bij gewoon dromen maak ik een hond niet wakker. Vind het vaak wel leuk om te zien, die 'rennende' pootjes en binnensmonds blaffen, dat zijn spannende avonturendromen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

Nou..... De honden laat ik liggen, mijn wederhelft maak ik soms wel wakker ligt er aan. De laatse keer dat hij nl zo vreselijk aan het dromen was was hij ergens heel boos over en ik dacht even dat we gingen boksen :boos: . Praten werkt dan niet meer dat probeer ik eerst nog wel hahaha heb ze kunnen ontwijken hoor de blauwe ogen....
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

hangt er heel erg vanaf.. Hond maak ik in principe niet wakker tenzij het echt heel hysterisch ligt te morrelen en ik wil slapen ofzo. Partner hetzelfde, maar eerlijk gezegd komt dat maar zelden voor, weleens dat ik zie dat hij droomt maar hij ligt niet te rennen en te blaffen in zn slaap hahahaha
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

sbientje schreef:hangt er heel erg vanaf.. Hond maak ik in principe niet wakker tenzij het echt heel hysterisch ligt te morrelen en ik wil slapen ofzo. Partner hetzelfde, maar eerlijk gezegd komt dat maar zelden voor, weleens dat ik zie dat hij droomt maar hij ligt niet te rennen en te blaffen in zn slaap hahahaha
Zou ook raar worden als je partner begint te rennen en te blaffen in zijn slaap. :LOL:
Thomas
Zeer actief

sbientje schreef:hangt er heel erg vanaf.. Hond maak ik in principe niet wakker tenzij het echt heel hysterisch ligt te morrelen en ik wil slapen ofzo. Partner hetzelfde, maar eerlijk gezegd komt dat maar zelden voor, weleens dat ik zie dat hij droomt maar hij ligt niet te rennen en te blaffen in zn slaap hahahaha
:LOL:

''Overdag is hij een hele normale partner. Maar 's Nachts..''
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Toevallig dacht ik gisteren over iets vergelijkbaars.
Ik maak trouwens niets of niemand wakker, zolang het geen gevaar vormt of vervelend wordt voor mij :mrgreen: Man slaapwandelt en gaat dan weleens op zoek naar dingen, achter het gordijn, in bed etc. Dan zeg ik wel dat hij weer kan gaan slapen, dat doet ie dan ook.

Maar waar ik gisteren over dacht, dromen oude honden intensiever?
Cody (de jongste van het stel hier) droomt ook weleens bewegend/piepend maar niet zo heftig als de twee oudjes. Die liggen veel vaker hun artrosepootjes te bewegen in de lucht, of te blaffen.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik maak ook nooit iemand wakker, vind het zelf ook stom om wakker gemaakt te worden :D
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik wek ook niks of niemand, wat Hanneke zegt: behalve als het om een nachtmerrie gaat. Dan maak ik niet bewust wakker, maar Lola slaapt zo licht dat ze toch wel ontwaakt als ik beweeg.

Partner maak ik ook niet wakker :mrgreen: hand onder kussen en hand iets optillen zodat hij omdraait is voldoende.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Nee ik maak ook nooit wakker. Ik vind het altijd heel aandoenlijk en leuk dat je hoort wat ze moeten verwerken. Max had altijd heftige dromen, hij was een lief watje die altijd de pineut was, of hij werd bereden of tegen de grond gepint :boos: hij deed dan niks, maar in zijn dromen lag hij altijd enorm te grommen e.d. ik denk dat er dan uit kwam wat hij had willen doen :F:
Als hij met een leuke teef had gespeelt lag hij altijd heel hard te kwispelen tijdens het dromen :I:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Toen we in een heel heftige periode zaten, druk met verhuizen en zo, had ik eens een héél nare droom. Ik besefte dat ik droomde, maar kon niet wakker worden. Was volledig in paniek.
Skadi sprong toen op bed en legde haar kop in mijn hals. En ze bleef héél stil liggen. Net zo lang tot ik gekalmeerd was.
Dat was echt een reactie op mijn droom, ze komt normaal gesproken nooit in bed, en áls ze in bed komt gaat ze zeker niet zo liggen. Ze houdt van haar personal space ;)

Dat doe ik dus ook als een hond een nachtmerrie heeft (en ja, het verschil met gewoon dromen zie en hoor je).
Ik leg een kalmerende hand tussen schouder en hals. Dat werkt altijd.
Soms worden ze wakker, soms kalmeren ze en komen in een rustige slaap.

Een hond die gewoon droomt laat ik met rust. Een hond die een nachtmerrie heeft kalmeer ik. Ik vind het wreed om dat niet te doen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Ted en Harry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie mix en OEB

Ongelezen bericht door Ted en Harry »

Ted lag laatst te kwispelen in haar droom, dat had ik nog nooit gezien!
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Als ze dromen maak ik de honden ook niet wakker, ze hebben nog nooit een nachtmerrie gehad zover ik weet maar mocht dat een keer gebeuren dan kalmeer ik ze ook wel ja. Als ik een griezelige nachtmerrie heb en kan zelf niet wakker worden vind ik het ook prettig om even rustig gewekt te worden.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Zorro lag één keer te krijsen in zijn slaap. Die heb ik toen wakker gemaakt. Als hij gewoon wat aan het snuiven, neprennen of piepen is laat ik 'm lekker slapen, lijkt me fijner en beter.
Thomas
Zeer actief

Als ik het idee heb dat ze echt niet lekker droomt, maak ik één geluidje waar ze normaal op reageert. Dan wordt ze meestal niet wakker, maar stoppen de bewegingen en geluidjes wel.

Verder laat ik haar dus ook met rust. :ok:
Afbeelding
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Als Loki slaapt dan laat ik hem gewoon slapen, maar als het ineens panisch klinkt dan leg ik rustig mijn hand op hem zodat hij zelf ook wat rustiger wordt.

Bij een nachtmerrie (wat niet vaak voorkomt) dan wordt hij ook wel zelf wakker en dan komt hij altijd even bij mij zitten of liggen en dan krijgt een knuffel en valt weer in slaap.

Loki droomt echt heel erg veel, wat ik zelf uitermate schattig vind, die kleine blafjes (met grommetjes er tussen) :I: :I:
Afbeelding
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Even aaien tot ze weer rustig zijn.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Thomas
Zeer actief

Cleva schreef:Eva begon een keer in haar slaap als een wolf te huilen. Heel gek.
Ze werd er zelf wakker van.

Hein heeft nu net nachtdienst gehad en die is dan danig overprikkeld maar daarom juist heel rustig. Wil alleen maar slapen.
Och god ja, dat heeft mijn dametje ook een keer gedaan.

Om twéé uur s' nachts.

Toen ik net een horrorfilm had gekeken.
Dan schrik je best wel even :O:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”