Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Stadswacht sloeg mij bont en blauw om hondendrol

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

'Stadswacht sloeg mij bont en blauw om hondendrol

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Afbeelding

Opnieuw is een poepend hondje in Helmond inzet van een geschil tussen de stadswacht en een Helmondse. Bianca Lijten heeft aangifte gedaan tegen twee stadswachten die zij beschuldigt van mishandeling.
De 37-jarige vrouw uit Helmond liet vorige week woensdag hondje Mickey uit in de groenstrook tegenover haar huis in Helmond-Noord. ,,Een man en een vrouw in blauwe jassen kwamen op me af en zeiden dat ik de poep op moest ruimen. Dat vond ik vreemd, want naar mijn weten liepen wij over een uitlaatstrook."

Toen Lijten een plastic zakje pakte, was ze te laat. ,,Ze kwamen nogal intimiderend en lachend op me aflopen en vroegen om mijn identiteitsbewijs. Omdat ik me van geen kwaad bewust was en me niet serieus genomen voelde, weigerde ik dat te tonen." Toen ze naar huis wilde lopen, zouden de twee stadswachten haar dat belet hebben. ,,De vrouwelijke stadswacht gaf mij een duw, terwijl de man mij van achteren wegtrok. Hij probeerde met zijn knie mijn been te buigen. Daarna pakte hij hardhandig mijn nek vast. Ik kon loskomen en ben in paniek naar huis gevlucht." Lijten liep blauwe plekken aan haar bovenbeen op.

Het kan toch niet zo zijn dat je bont en blauw geslagen wordt om een hondendrol

Ze nam direct telefonisch contact op met de politie om haar verhaal te doen. Die kwam. Maar tot haar verbazing werd Lijten meegenomen naar het bureau. Daar zat ze ruim drie uur vast. ,,Ze hadden het idee dat ik hen voor de gek hield. Ik heb in korte tijd drie herseninfarcten gehad en kan daardoor nog wel eens van de hak op de tak springen. Ik heb dat geprobeerd uit te leggen. Maar die kans kreeg ik niet."

Later is ze teruggegaan, om aangifte te doen: ,,Ik vind het niet normaal hoe ik door de stadswacht behandeld ben. Het kan toch niet zo zijn dat je bont en blauw geslagen wordt om een hondendrol. En mensen praten erover. Mijn kinderen hoorden op school dat hun moeder is meegenomen door de politie.''

De gemeente Helmond, waar de stadswacht onder valt, 'gaat niet in op individuele gevallen', aldus een woordvoerder.

De situatie rond het uitlaten van honden in het parkje in Helmond is onduidelijk te noemen. Aan het begin van de groenstrook staat dat het hier een 'hondenloslaatstrook' betreft. Dat betekent dat baasjes de poep niet op hoeven te ruimen. Die strook wordt onderbroken door een pad. Op het volgende deel, daar waar Mickey zijn behoefte deed, staat geen bord. Die strook kan gezien worden als een voortzetting van de loslaatstrook. Zeker gezien het aantal drollen dat er ligt.

Vorige week werd een andere vrouw uit Helmond beboet omdat ze de diarree van haar hondje
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: 'Stadswacht sloeg mij bont en blauw om hondendrol

Ongelezen bericht door Gollum »

Mogen stadswachten fysiek geweld gebruiken? Aan mij zouden ze een slechte hebben als ze me vast pakken :schrik:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Met tweeen durven ze wel! En de politie geeft ze back up! Wat denken ze daar?
Aanpakken die hondenliefhebbers, desnoods in elkaar trimmen?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Gollum schreef:Mogen stadswachten fysiek geweld gebruiken? Aan mij zouden ze een slechte hebben als ze me vast pakken :schrik:
Idem hier. Maar goed, wie zegt dat het zo gebeurd is. Voor hetzelfde geld liep ze met de flex te zwaaien richting het hoofd van de stadswacht. Dit soort verhalen neem ik altijd maar met een korreltje zout want ik kan me (sorry) gewoon NIET voorstellen dat iemand die gewoon even meewerkt en een zakje tevoorschijn haalt, te grazen wordt genomen. Het is niet zo dat die 2 stadswachten hun baan kwijt willen, lijkt me :denken:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

"Sloeg mij bont en blauw"?
En is het niet overal gewoon verplicht de hondenpoep op te ruimen? Zou lekker worden als er zo'n strook in je woonwijk ligt, vol met poep, te walmen. Jakkes.

Ik vind het van beide kanten overdreven.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik vind dat begrip 'uitlaatstrook' sowieso maar een beetje raar. Okee, je mag daar dan blijkbaar je hond uitlaten, maar waarom zou je dan de poep laten liggen (ja, omdat het mag, maar waarom moet dat mogen)? Ik zie daar totaal de meerwaarde niet van in, dan moet je hond tussen de drollen door slalommen, bah.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik heb sowieso al een probleem met autoriteiten en zeker als ze zich zo gedragen, zou hier ook helemaal fout kunnen lopen als ik Van Gils bij me heb en ze zouden me zo behandelen :schrik: denk dat ik mijn hond dan moet tegen houden ze te versnipperen :Q: stelletje mafkezen, " handen af" klaar hoe moeilijk kan het zijn . als je het met gewone communicatie niet red dan roep je hulp in om te zorgen dat het opgelost wordt
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Cleva schreef:Ik vind het al godgeklaagd dat je je Ausweis bij je moet hebben als je een rondje door de straat loopt.
Ik heb ook bijna nooit mijn id bij me, maar toch ben je verplicht je te kunnen identificeren :19:
Beetje overdreven benadering van de stadswacht, maar had ze zelf normaal gedaan had het ook niet geëscaleerd. Dan kun je daarna altijd nog je beklag doen bij instanties lijkt me.
Al zou het stoom mij waarschijnlijk ook wel uit de oren komen hoor :o
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

blondie schreef:
Cleva schreef:Ik vind het al godgeklaagd dat je je Ausweis bij je moet hebben als je een rondje door de straat loopt.
Ik heb ook bijna nooit mijn id bij me, maar toch ben je verplicht je te kunnen identificeren :19:
Beetje overdreven benadering van de stadswacht, maar had ze zelf normaal gedaan had het ook niet geëscaleerd. Dan kun je daarna altijd nog je beklag doen bij instanties lijkt me.
Beetje lullig ook dat als je een paar keer een tia of zo hebt gehad, dat je je niet zo goed kunt uitdrukken en wordt afgeserveerd, :ugh: machteloosheid ten top denk ik, en ja dan word je heel boos kan ik me zo maar voorstellen
blondie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
blondie schreef:
Beetje lullig ook dat als je een paar keer een tia of zo hebt gehad, dat je je niet zo goed kunt uitdrukken en wordt afgeserveerd, :ugh: machteloosheid ten top denk ik, en ja dan word je heel boos kan ik me zo maar voorstellen
Ohw :80: dat stukje had ik nog niet gelezen. Dat is wel heel erg ja, ik ken zelf jonge mensen met afasie en dat is verrekte lastig zeker bij instanties blijkt wel..
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik verwacht niet dat het om een gewone Stadswacht gaat. Dat zijn vaak lieden die langdurig in de bijstand zitten en dan wandelend een oogje in het zeil dienen te houden. Ik denk eerder aan een BOA, die hebben dan net weer wat meer bevoegdheden. En als ze je nergens op kunnen pakken dan ga je formeel de boot in als je je ID Card dan niet kunt tonen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik geloof niet dat iemand zo ineens zo behandeld wordt, kan het mij niet voorstellen. Ze zal er ongetwijfeld zelf ook wel een hand in hebben gehad.

Ik heb overigens wel altijd wat mee, als het geen ID is dan heb ik mijn mobiel mee. Dan kunnen ze altijd iemand bereiken als er wel wat gebeurd en weten ze om wie het gaat.
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

Manu schreef:"Sloeg mij bont en blauw"?
En is het niet overal gewoon verplicht de hondenpoep op te ruimen? Zou lekker worden als er zo'n strook in je woonwijk ligt, vol met poep, te walmen. Jakkes.

nee, in helmond hoeft dat niet, en ook niet in mierlo. ik heb ook in helmond-noord gewoond, waar dit incident plaats vond. 1x in de 2 weken komen ze met een poepzuiger de drollen opruimen, maar je wilt daar echt niet wonen in de zomer. je hebt alleen een opruimplicht als je hond ergens buiten het uitlaatgebied poept.
het zou met mijn honden niet goed komen als ze me zomaar vast zouden pakken
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

Wolfsblut schreef:Ik verwacht niet dat het om een gewone Stadswacht gaat. Dat zijn vaak lieden die langdurig in de bijstand zitten en dan wandelend een oogje in het zeil dienen te houden. Ik denk eerder aan een BOA, die hebben dan net weer wat meer bevoegdheden. En als ze je nergens op kunnen pakken dan ga je formeel de boot in als je je ID Card dan niet kunt tonen.
in helmond mogen de stadswachten ook bekeuren, en ik kan het weten, want ik heb een keer een flinke boete gehad(en terecht) van een stadswacht in helmond.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

lunaquinty schreef:
Manu schreef:"Sloeg mij bont en blauw"?

nee, in helmond hoeft dat niet, en ook niet in mierlo. ik heb ook in helmond-noord gewoond, waar dit incident plaats vond. 1x in de 2 weken komen ze met een poepzuiger de drollen opruimen, maar je wilt daar echt niet wonen in de zomer. je hebt alleen een opruimplicht als je hond ergens buiten het uitlaatgebied poept.
Gatver :ugh:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Frolic schreef:Huh? Volgens mij heb ik deze al eerder voorbij zien komen. Is dit recent gebeurd?
Nee, maar ik weet denk ik wel wat je bedoelt, dat was een ander incident, vorig jaar ergens ;)
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

lunaquinty schreef: nee, in helmond hoeft dat niet, en ook niet in mierlo. ik heb ook in helmond-noord gewoond, waar dit incident plaats vond. 1x in de 2 weken komen ze met een poepzuiger de drollen opruimen, maar je wilt daar echt niet wonen in de zomer. je hebt alleen een opruimplicht als je hond ergens buiten het uitlaatgebied poept.
Gatver... :ugh: Hoe verzinnen ze het daar.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

In Rotterdam heb je ook van die uitlaatveldjes waar ze dan elke week de drollen komen 'opzuigen'. Het leek meer op het verspreiden van de drollen over het hele veldje. Boomer weigerde op een gegeven moment om daar nog te poepen... Nog erger: losloopveldjes van een postzegel groot zonder hek eromheen en wee je gebeente als je hond er naast stapt op het moment dat er stadswachten of boa's in de buurt zijn, want dan heb je een boete te pakken. Zelfde voor als je hond begint te poepen buiten een van de aangewezen poepveldjes. Zelfs als je het direct opruimt, heeft je hond toch echt op de verkeerde plaats gepoept, dus boete. Ben zo blij dat we daar weg zijn!

Hier in het dorp heb je zelfs geen opruimplicht, maar ook geen aparte uitlaatveldjes. Alleen mogen honden niet op kinderspeelplaatsen komen en poepen in het looppad mag ook niet. Helaas zijn er mensen die zich zelfs aan dat laatste niet houden en dat vind ik echt heel erg asociaal. Hoeveel moeite is het om te zorgen dat die drollen even in de goot terecht komen? Ik zou er geen probleem mee hebben als er hier een opruimplicht ingesteld zou worden. De rest van het hondenbeleid is hier tenslotte ook vrij los: goed luisterende honden die loslopen worden gewoon gedoogd door de politie. Dus als je laat zien dat je hond goed onder appèl staat, doen ze niet moeilijk over aangelijnd of niet. Heb je echter een door de gemeente opgelegd muilkorf- en/of kortaanlijngebod dan letten ze daar wel heel erg streng op. Zolang er niet te veel nitwitten zijn die hun slecht luisterende hond toch los laten lopen, zal het huidige beleid wel blijven zoals het nu is. Als je overlast veroorzaakt hebben ze tenminste handvatten om het aan te pakken. Maar zolang er geen misbruik van gemaakt wordt, kan er prima naar de geest van de wet gehandeld worden ipv naar de letter. Ben erg blij dat dat hier nog mogelijk is!
blondie
Zeer actief

_Leonie schreef:
lunaquinty schreef: nee, in helmond hoeft dat niet, en ook niet in mierlo. ik heb ook in helmond-noord gewoond, waar dit incident plaats vond. 1x in de 2 weken komen ze met een poepzuiger de drollen opruimen, maar je wilt daar echt niet wonen in de zomer. je hebt alleen een opruimplicht als je hond ergens buiten het uitlaatgebied poept.
Gatver... :ugh: Hoe verzinnen ze het daar.
Hierachter ook zo hoor, gazonnen waar je moet opruimen langs de hele weg, behalve op 1 stukje, daar mag het blijven liggen. Ik ruim het ook daar op want er staat ook gewoon een poepbak bij. Ik vind het zo smerig, zeker in de zomer, en er staan daar ook gewoon huizen en mensen die willen genieten van de tuin zonder de strontlucht en de overlast van vliegen te mogen genieten omdat de Gemeente dat stukje als poepstrook heeft aangewezen.. :roll:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Ze mogen haar toch niet vastpakken? Ze mogen haar staande houden en dan de politie bellen omdat ze weigerde oom haar id te laten zien..althans zo denk ik dat het zou moeten gaan.
Ik liep vanmorgen via de Smeetlandse dijk richting park en stadswacht verzocht mij vriendelijk om Dol aan de lijn te doen..op mijn antwoord dat ik volgens mij in losloopgebied liep zei hij..meen u dit nou?..dan mag ik wel beter opletten :lol1:
Ik heb trouwens nooit mijn id bij mij als ik met de honden loop.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb wel altijd m'n ID bij me. Heb geen zin in een stompzinnige boete voor zoiets simpels. Gewoon stevig hoesje om m'n rijbewijs en die standaard in m'n zak, net als m'n sleutels. Maar als jij geen moeite hebt om zo'n bedrag te betalen, mag je het ook wel meteen aan mij geven, hoor. Weet nog wel wat leuke dingen om te kopen waar ik nu geen geld voor heb ;)
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Lemuria schreef:
Gollum schreef:Mogen stadswachten fysiek geweld gebruiken? Aan mij zouden ze een slechte hebben als ze me vast pakken :schrik:
Idem hier. Maar goed, wie zegt dat het zo gebeurd is. Voor hetzelfde geld liep ze met de flex te zwaaien richting het hoofd van de stadswacht. Dit soort verhalen neem ik altijd maar met een korreltje zout want ik kan me (sorry) gewoon NIET voorstellen dat iemand die gewoon even meewerkt en een zakje tevoorschijn haalt, te grazen wordt genomen. Het is niet zo dat die 2 stadswachten hun baan kwijt willen, lijkt me :denken:
Het woord van een BOA weegt zwaarder dan dat van een burger. Ze lopen ook altijd met z'n 2en of 3en, zie daar dan maar eens tegenin te gaan.
Ik kan me best voorstellen dat die macht sommige mensen een beetje gek in hun hoofd maakt.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Jan schatjie hoal je effe de budschappe uut de auto. Hij staaj veur de deur , vergeet je ID passie nie heur d'r lope Boatjes rond . Loat je het huntjie ook efkes scijten op de groenstrook of perkie als die teringlijers van een Boa's weg zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou bij ons zijn sommige boa's ook erg gek op macht, ik heb er zelf niks mee te maken gehad maar ik zie weleens dat ze mensen bij ons flat pakken, een man had zijn hond laten poepen waar het niet mocht hij had geen zakje bij zich en wilde dat even thuis gaan halen toen werd hij dus aangesproken door die kerel en een vrouw en ze doen inderdaad een beetje dreigend hoor, ze gingen heel intimiderend vlak voor die man zijn snufferd staan en waren nogal pissig.
Andere buren gingen zich ermee bemoeien maar het interesseerde die boa's niks. Ze konden het zeker niet alleen af want even later kwam er nog een boa zich er mee bemoeien, dat er vlak voor hen een scooter over het voetpad ging interesseerde ze niet.

En poep ruim ik ook alleen maar op als ze poepen waar er geen borden staan want waar geen borden staan hebben we opruimplicht, alleen bij de groene borden mogen we het laten liggen en dat doe ik ook die enkele keer dat mijn honden er poepen. Maar dat gebeurt zeer zelden want ze poepen meestal in het bos. En waar rode borden staan mogen honden helemaal niet komen. Ik laat mijn honden zeer zelden uit op de uitlaatstrook bij ons flat, ze willen daar liever niet lopen omdat het vol met poep ligt.
Maar de enkele keer dat ze er poepen ruim ik niks op want dan moet ik in de poep gaan staan van al die andere honden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef:
blondie schreef:
Dat denk ik ook ja.
Vooral omdat die stadwachten dat natuurlijk niet weten en je dus afserveren als "gestoord".

Er zijn een hoop goede politiemensen en boa's en stadswachten, die zich correct gedragen
Maar er zijn er een paar die zich zo geweldig vinden in hun uniform dat je het gevoel krijgt te worden beschouwd als een klein onmondig kind.
Ik zou daar zonder herseninfarcten al ernstig problemen mee hebben eerlijk gezegd :(:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pepie
Zeer actief

Ik heb al moeite met burgerwachten in een woonwijk.Zodra je sommige mensen een pakkie aangeeft dan voelen ze zich heel wat.
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

ben ik nu de enige die alleen maar vraagtekens zet bij dit verhaal? Het spijt me zeer maar ik geloof er geen ene donder van. Een pak rammel van een Boa en drie uur op het buro? Dan is er echt iets anders gebeurd dan hier staat.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sas schreef:ben ik nu de enige die alleen maar vraagtekens zet bij dit verhaal? Het spijt me zeer maar ik geloof er geen ene donder van. Een pak rammel van een Boa en drie uur op het buro? Dan is er echt iets anders gebeurd dan hier staat.
Nee hoor, er zitten een heleboel vraagtekens in.
Er kan best meer aan de hand zijn.
Maar dat hoeft niet.
Als ze inderdaad nogal verward verslag heeft gedaan kan het best zijn dat ze een tijd is vastgehouden om uit te zoeken waarom ze zo verward was.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pepie
Zeer actief

Sas schreef:ben ik nu de enige die alleen maar vraagtekens zet bij dit verhaal? Het spijt me zeer maar ik geloof er geen ene donder van. Een pak rammel van een Boa en drie uur op het buro? Dan is er echt iets anders gebeurd dan hier staat.
Ik heb ook weleens een paar uur gezeten omdat ik weigerde om de inhoud van mijn tas te laten zien aan een bedrijfsrecherche :LOL:
Die mogen dat niet en vragen heel netjes of ze in je tas mogen kijken en ik zei nee :lol1: Toen moest ik mee naar een hokje en werd de politie gebeld en ik dacht dat die dan in je tas gingen kijken maar moest ik mee naar het buro alsof ik een heuse crimineel was.
Zat trouwens niks in mijn tas maar die vent was arrogant daar hou ik niet van :pffff:
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

iets zegt mij dan dat je toch een 'bepaalde houding'hebt aangenomen ;-)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”