Voor diegene die niet zo van lezen houden: onderaan staan de vragen waarop ik antwoorden zoek.
Ik ben 18 jaar, zit in 5 havo en wil erg graag een hond. Ik heb nog nooit een hond gehad en dus erg weinig ervaring. Ik heb als huisdieren cavia's gehad en vissen en ik heb nu een slang en een ratje. Ik hoop dat ik niet teveel mensen afschrik, want ik weet hoe bang sommige mensen zijn voor slangen en ratten
Ik woon nog thuis en rond school af in deze maand. Ik ben geen impulskoper en wil eerst genoeg leren over honden voordat ik de stap neem om een hond aan te schaffen.
Ik ben altijd van menig geweest dat het zonde is om nieuwe honden (of welk ander huis dier dan ook) te fokken als er nog zoveel leuke honden zijn die nog geen baasje hebben. Daarom zit ik er aan te denken om een hond te adopteren. Om meer te leren over adoptie ben ik een tijd geleden naar een asiel geweest. De mevrouw daar vertelde mij dat ik goed moet oppassen dat mij niet een lastige hond wordt aangesmeerd. Is het wel een slim idee voor een beginner om meteen een hond te adopteren of kan ik beter een goede fokker uitzoeken? Ze raadde mij ProZUS en Stichting AAI aan. Dat zijn stichtingen die honden uit het buitenland redden. Dat vind ik onwijs goed en ik zou graag mee helpen door een hond te adopteren, maar ik heb geen flauw idee hoe ik de juiste hond er uit pik. Als ik een hond kies die later problemen gaat vertonen is dat een groot probleem voor mij, maar ook voor de hond. Daarom twijfel ik dus tussen een hond van een fokker en een asiel.
Voordelen van asiel: Moreel de beste keus, goedkoper (ik weet dat de kosten van de aankoop een stuk kleiner zijn dan de kosten van de verzorging, maar een verschil in een aantal honderd of zelfs duizend euro is best veel), de hond is al opgevoed.
Voordelen fokker: Betere honden? Als in: mooier uiterlijk en makkelijker karakter. Uitzonderingen daar gelaten. De hond die je koopt is een pup.
Dat is dus een nadeel van het asiel: het lijkt me onwijs leuk om een pup op te voeden, ondanks dat het onwijs veel tijd kost. Is een hond trouwer als je hem hebt sinds dat hij een pup was? Is een oude hond nog veel aan te leren en af te leren?
Even de vragen op een rijtje, voor de mensen die geen zin hebben om deze lap tekst te lezen
-Is het verstandig voor een beginner om een hond te adopteren of kan ik beter een goede fokker op zoeken?
-Op de site van asielcentra staan altijd flinke lijsten met honden, hoe kies ik de hond uit die bij mij past?
-Is het lastig om een hond die geen pup meer is nog dingen aan- of af te leren?
Als iemand nog vragen heeft hoor ik het graag. Bedankt voor het lezen!