Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitslag titerbepaling: hondenziekte onvoldoende. En nu?
Moderator: moderatorteam
-
Desi&Bibi
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Uitslag titerbepaling: hondenziekte onvoldoende. En nu?
Bij mijn shih tzu kruising van september 2012 heb ik een titerbepaling laten doen. Ze is met 6, 9 en 12 weken geënt, daarna niet meer. (dus december 2012 voor het laatst)
Nu blijkt ze alleen geen antistoffen te hebben tegen hondenziekte. Even doorgevraagd. Nee, het komt niet vaak meer voor (omdat we enten) en ja, als dierenarts zou hij het zeker doen. Evenals de lepto.
Wat zouden jullie doen?
Ik lees hier regelmatig over de lepto en vind het moeilijk om te besluiten wat ik wil. Ik wil ze niet onnodig vol spuiten met gif, maar ik kan het mezelf ook niet vergeven als ze ernstig ziek worden/overlijden aan weil terwijl ik ze er tegen had kunnen beschermen.
En wel tegen hondenziekte laten enten, of niet?
Nu blijkt ze alleen geen antistoffen te hebben tegen hondenziekte. Even doorgevraagd. Nee, het komt niet vaak meer voor (omdat we enten) en ja, als dierenarts zou hij het zeker doen. Evenals de lepto.
Wat zouden jullie doen?
Ik lees hier regelmatig over de lepto en vind het moeilijk om te besluiten wat ik wil. Ik wil ze niet onnodig vol spuiten met gif, maar ik kan het mezelf ook niet vergeven als ze ernstig ziek worden/overlijden aan weil terwijl ik ze er tegen had kunnen beschermen.
En wel tegen hondenziekte laten enten, of niet?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Uitslag titerbepaling: hondenziekte onvoldoende. En nu?
Zeker wel tegen hondenziekte, ja. Dat komt met die broodfokpups af en toe wel degelijk voor.
Je had twee weken na de enting even moeten laten titeren, maar dat wist je denk ik niet toen
Nu ook: als je ent, twee weken erna even titeren om te zien of het is aangeslagen.
Maar voor je gaat enten: wat was de waarde?
Lepto doe ik dus nooit, maar dat is een keuze. Mijn honden vangen zelfs ratten, maar Weil is te behandelen. En die enting is niet heel fijn en heeft best risico's.
Je had twee weken na de enting even moeten laten titeren, maar dat wist je denk ik niet toen
Nu ook: als je ent, twee weken erna even titeren om te zien of het is aangeslagen.
Maar voor je gaat enten: wat was de waarde?
Lepto doe ik dus nooit, maar dat is een keuze. Mijn honden vangen zelfs ratten, maar Weil is te behandelen. En die enting is niet heel fijn en heeft best risico's.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
advies van tannetje bij mijn 12 weken oude pup die toen getitert werd en enkel 2x DP gehad had was om wel te enten bij een lage titer voor hondenziekte, dat was in 2012
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar nu adviseert ze dat alleen bij een waarde van nul 
Want ja, wat is laag?
Want ja, wat is laag?
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Als ze niet meer beschermt is zou ik 't zeker laten doen. Dat 't niet meer vaak voor komt omdat er veel geënt wordt gaat natuurlijk niet meer op als we allemaal besluiten daarom niet meer te enten.
Daarbij komt hetzelfde verhaal om de hoek kijken als het (niet) enten van kinderen: als je de gezonde niet laat enten lopen zij die niet geënt kúnnen worden extra risico.
Als ik me niet vreselijk vergis heb je als mens ook kans om de ziekte van Weil op te lopen, dus je honden beschermen is wel handig. Maar ik heb eigenlijk geen idee van de risico's van deze enting. Ga me daar eens in verdiepen..Marjoleine schreef:Lepto doe ik dus nooit, maar dat is een keuze. Mijn honden vangen zelfs ratten, maar Weil is te behandelen. En die enting is niet heel fijn en heeft best risico's.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar ze heeft dus ook laten titeren.Tenmashi schreef:Als ze niet meer beschermt is zou ik 't zeker laten doen. Dat 't niet meer vaak voor komt omdat er veel geënt wordt gaat natuurlijk niet meer op als we allemaal besluiten daarom niet meer te enten.Daarbij komt hetzelfde verhaal om de hoek kijken als het (niet) enten van kinderen: als je de gezonde niet laat enten lopen zij die niet geënt kúnnen worden extra risico.
Daarom vroeg ik ook hoe hoog de waarde was.
Ja, en het is nog overdraagbaar ook, wat een ellende.Als ik me niet vreselijk vergis heb je als mens ook kans om de ziekte van Weil op te lopen, dus je honden beschermen is wel handig. Maar ik heb eigenlijk geen idee van de risico's van deze enting. Ga me daar eens in verdiepen..
Mijn honden vangen ook ratten trouwens, nog meer ellende. En toch doe ik het niet.
Een van mijn teefjes heeft vorig jaar die L4 gehad, ze is er beroerd van geweest. Ik hoor veel te veel ellende van andere mensen ook.
Weil is een buitengewoon klein risico. Ik neem het wel.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik zou sowieso enten tegen hondenziekte. Vriendin van mij die dierenarts is heeft een maand terug ongeveer een hond in moeten laten slapen die, na titeren (volgens degene die getiterd had was de hond voor 7 jaar beschermd) hondenziekte bleek te hebben. Dus ja, het komt voor
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
-
Desi&Bibi
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Bedankt voor jullie berichten.
Ik heb nog even gebeld om achter de waarde te komen. Helaas stond dit niet in de computer. Ik kan morgen terug bellen naar de assistent die de vaccicheck heeft uitgevoerd maar dan zou zij dit nog uit haar hoofd moeten weten? Het is dus of lage waarde of geen.
Ondertussen ook nog gesproken met iemand die er ook veel vanaf weet. Ook al zijn er geen antistoffen bij de vaccicheck aangetoond, je hebt ook nog geheugencellen. Maar omdat ze jonger dan 16 weken (tot die leeftijd kunnen maternale antistoffen blijkbaar tegen werken) kan je daar niet 'vanuit gaan' (als ik het goed begrepen heb) dus: ik moet enten.
Maar hondenziekte kan niet apart, balen!
Aan de andere kant, in plaats van ieder jaar enten (zoals we altijd deden) word ze nu nog maar heel selectief geënt dus hoe erg is het?
Vraagje nog: wat is het nut van 2 weken erna titeren? Je weet of het aangeslagen is dan, maar als dat niet is? Ent je dan nog een keer? Of is ze dan gewoon altijd onbeschermd.
Ik ben erg blij met jullie berichtjes..
Als ik lepto laat enten ga ik toch voor de oude enting. Dub dub dub...
@ Eilfy. Wat erg... dat wil ik dus ook echt wel voorkomen.
Ik heb nog even gebeld om achter de waarde te komen. Helaas stond dit niet in de computer. Ik kan morgen terug bellen naar de assistent die de vaccicheck heeft uitgevoerd maar dan zou zij dit nog uit haar hoofd moeten weten? Het is dus of lage waarde of geen.
Ondertussen ook nog gesproken met iemand die er ook veel vanaf weet. Ook al zijn er geen antistoffen bij de vaccicheck aangetoond, je hebt ook nog geheugencellen. Maar omdat ze jonger dan 16 weken (tot die leeftijd kunnen maternale antistoffen blijkbaar tegen werken) kan je daar niet 'vanuit gaan' (als ik het goed begrepen heb) dus: ik moet enten.
Maar hondenziekte kan niet apart, balen!
Aan de andere kant, in plaats van ieder jaar enten (zoals we altijd deden) word ze nu nog maar heel selectief geënt dus hoe erg is het?
Vraagje nog: wat is het nut van 2 weken erna titeren? Je weet of het aangeslagen is dan, maar als dat niet is? Ent je dan nog een keer? Of is ze dan gewoon altijd onbeschermd.
Ik ben erg blij met jullie berichtjes..
Als ik lepto laat enten ga ik toch voor de oude enting. Dub dub dub...
@ Eilfy. Wat erg... dat wil ik dus ook echt wel voorkomen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Van alle mensen die Weil hebben opgelopen de laatste jaren is er niet één die het van een hond kreeg. Dat risico is dus wel héél klein.Tenmashi schreef: Als ik me niet vreselijk vergis heb je als mens ook kans om de ziekte van Weil op te lopen, dus je honden beschermen is wel handig. Maar ik heb eigenlijk geen idee van de risico's van deze enting. Ga me daar eens in verdiepen..
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, die geheugencellen worden door een enting geactiveerd. Die heeft een pup dus nog niet.Desi&Bibi schreef:Ik heb nog even gebeld om achter de waarde te komen. Helaas stond dit niet in de computer. Ik kan morgen terug bellen naar de assistent die de vaccicheck heeft uitgevoerd maar dan zou zij dit nog uit haar hoofd moeten weten? Het is dus of lage waarde of geen.
Maar er wordt algemeen van uitgegaan (behalve door de fabrikant) dat een enting niet of niet goed aanslaat als de waarde tussen 1 en 3 is. De Fabrikant adviseert te enten als de waarde onder 3 is.
Ik titer mijn pups (als ik pups heb dus) op 7 weken en kijk dan naar de waardes, in overleg titeren we dan opnieuw of we enten, afhankelijk van de uitslag.
Maar bij voorkeur ent je dus pas als de waarde 0 is, dan slaat de enting zeker aan. Mijn nestje havanezers had waard 0 op 7 weken, die zijn DHP geënt, bij de titerbepaling 3 weken later is de werkzaamheid vastgesteld op 5 jaar.
Precies, je weet of het aangeslagen is, dat is toch wel fijn. Soms slaat een enting dus niet aan, en dan is je hond kwetsbaar. Vaak is de enting dan gegeven als er nog teveel anti-lichamen waren die de werkzaamheid van de enting dan tegenwerken.Vraagje nog: wat is het nut van 2 weken erna titeren? Je weet of het aangeslagen is dan, maar als dat niet is? Ent je dan nog een keer? Of is ze dan gewoon altijd onbeschermd.
Het blijkt zo te zijn dat honden die vijf jaar elke jaar geënt zijn, een kortere werkzaamheid hebben van hun entingen dan honden die eenmalig als pup zijn geënt. Domweg doordat het immuunsysteem elke keer een tik krijgt.
Je kunt Tannetje Koning bellen voor advies. Dat vindt ze nooit een probleem, zeker niet bij jonge pups als deze.