Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
witstaartmerel
Moderator: moderatorteam
-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Re: witstaartmerel
Leucist.
(ook wel -foutief- partieel albino genoemd)
Ik heb vandaag een kauwtje gezien met dezelfde afwijking!
Blijft bijzonder!
(ook wel -foutief- partieel albino genoemd)
Ik heb vandaag een kauwtje gezien met dezelfde afwijking!
Blijft bijzonder!

-
Lemuria
Hier in de buurt zitten er zelfs vrij veel
1 Kauwtje dat voor de helft spierwit is. Vind het prachtig om te zien 
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
We hebben een merel met 1 spierwitte veer in zijn staart hier rond vliegen en hij heeft met zijn vrouwtje een nest in de heg.
Erg leuk, want hij is hierdoor erg herkenbaar.
Erg leuk, want hij is hierdoor erg herkenbaar.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Toch is deze aparter dan je denkt. Dit is geen gewone merel met witte veren maar een merel met deels witte veren. Kan een aantal oorzaken hebben. Of het is echt zo omdat de merel een gek gen heeft, of het is zo omdat hij ziek was gedurende de rui en bepaalde pigmenten niet kon aanmaken. Bij kraaien komt dit ook veel voor en dat heet dan patatkraaien. Patatkraaien zijn kraaien die door hun moeder met veel rommel als brood en patat gevoerd zijn. Die missen voedingsstoffen en krijgen dan dus verbleekte veren.
Kijk, dit is een kraai die met teveel zetmeel is groot gebracht:

Een echte leucistische merel heeft witte veren en zwarte veren. Een witte veer is dan van boven tot onder spierwit.

Dus die merel bij jou heeft verkeerde voeding gehad of heeft een genetische afwijking waardoor veren in het middendeel bleek zijn. Hij is niet leucistisch in de strengste zin van het woord.
Kijk, dit is een kraai die met teveel zetmeel is groot gebracht:

Een echte leucistische merel heeft witte veren en zwarte veren. Een witte veer is dan van boven tot onder spierwit.
Dus die merel bij jou heeft verkeerde voeding gehad of heeft een genetische afwijking waardoor veren in het middendeel bleek zijn. Hij is niet leucistisch in de strengste zin van het woord.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Heb de foto nog iets beter bekeken, en nog wat info opgezocht. Laeken heeft inderdaad gelijk.
Ik kan helaas geen rechtstreeks linkje naar een pdf plaatsen, maar als je op deze link klikt: http://www.ekstersenzo.nl/eksters1_kleurmutaties/" onclick="window.open(this.href);return false; dan wordt er onderaan de 2e alinea naar het pdf verwezen. (linkje) Is een interessant stuk over allerlei (wit)verkleuringen bij kraaiachtigen. Nu is de merel geen kraaiachtige, maar er is waarschijnlijk wel een overeenkomst in de vorming van de patronen.
Ik kan helaas geen rechtstreeks linkje naar een pdf plaatsen, maar als je op deze link klikt: http://www.ekstersenzo.nl/eksters1_kleurmutaties/" onclick="window.open(this.href);return false; dan wordt er onderaan de 2e alinea naar het pdf verwezen. (linkje) Is een interessant stuk over allerlei (wit)verkleuringen bij kraaiachtigen. Nu is de merel geen kraaiachtige, maar er is waarschijnlijk wel een overeenkomst in de vorming van de patronen.