Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lastige eters en maag/-darmproblemen? *update*
Moderator: moderatorteam
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Lastige eters en maag/-darmproblemen? *update*
Al een tijdje probeer ik Finn stabiel te laten eten, maar het lukt maar niet. Hij heeft snel last van overgeven (vooral 's ochtends, alleen gal) en zijn ontlasting wordt maar niet mooi stevig. In het begin kreeg hij ’s ochtends brok, ’s avonds vlees en dat ging een hele tijd goed, al sloeg hij de brokken wel eens over. Toen begon het overgeven te komen en zag ik een verband met niet eten, lege maag en dus overgeven en wilde ik hem dus meer laten eten. De DA adviseerde toen’s avonds een stuk brood te geven, dus dat heb ik geprobeerd (met leverworst, anders lust hij het niet…) alleen leek het daar de volgende ochtend alleen maar erger van te worden. Toen ben ik overgestapt op alleen vlees. Alleen is hij voor een gecastreerde straathond aardig kieskeurig. Ik had me al voorbereid op beperkt voeren ivm castratie en het altijd honger hebben, maar niets is minder waar. Zijn bakje smuldier kan gerust een hele dag staan waarna ik het maar weg doe. Zo gaat het voorkomen van een lege maag niet lukken natuurlijk. Eens in de paar dagen is hij dus weer misselijk, wil gras eten, geeft over en daarna is het allemaal over. Hij oogt verder niet ziek, glanst mooi en is vrolijk en gek. Zijn ontlasting is wel altijd dun en ik vind het veel voor zo’n klein hondje. Ook hoor ik regelmatig zijn darmen pruttelen en dan hoef ik niet mijn best te doen om het te horen… Nu wilde ik eens wat anders gaan proberen dan smuldier, dus heb ik laatst een paar rollen Alaska gekocht en toevallig kreeg ik toen ook een rol van een ander merk (weet niet meer welke). Die laatste rol heeft hij met smaak opgegeten, maar dat was maar genoeg voor 2 dagen. De Alaska konijn haalde hij zijn neus voor op (vanavond nog een poging) en ondertussen ligt een ander smaakje te ontdooien, eens kijken of meneertje dat wel lust. Ik wil dus eigenlijk verschillende merken/smaken gaan afwisselen, zodat hij een beetje aan het eten blijft en om te zien of daarmee het probleem opgelost wordt. Denken jullie dat dat zal helpen of hebben jullie nog andere tips? Misschien ligt het probleem niet aan de lege maag maar ergens anders aan?
Alle input is welkom!

Laatst gewijzigd door veertje op 12 mei 2015 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Lastige eters en maag/-darmproblemen?
gal overgeven ligt meestal wel aan een lege maag volgens mij. Pom doet het ook vaak, dus die krijgt voor de ochtendwandeling altijd een klein handje brokken van me. Dan doet ze het niet. Savonds nog wat voeren heeft niet zo'n zin, ik kom te laat uit bed of ze voert het te snel door haha. Maar goed, dat is wel een hond die gewoon goed eet, dus dan is t makkelijk. Ik zou overiegns als je wat gevonden hebt wat ie wel eet niet blijven afwisselen hoor, gedoe..
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik zie wel degelijk veel verschil tussen verschillende merken vlees, hoe lekker Jura het vindt en hoe haar ontlasting is.
Van de kvv's die ik heb geprobeerd bevielen de duurdere merken gewoon echt een heel stuk beter. Haaksbarf, Shaweca en Carnibest werden goed gegeten. Degomeat een aantal van de enkelvoudige soorten ook, maar daarbij is het botpercentage nogal wisselend.
Smuldier en Lotgering vindt ze bijvoorbeeld best lekker maar heeft er altijd te zachte poep van. Dus ik denk dat het wel degelijk veel verschil kan maken hoe je hond het op een bepaald merk of een bepaalde diersoort doet. Die van mij lust echt geen gevogelte, ook geen kip! En veel soorten vis ook niet.
Van de kvv's die ik heb geprobeerd bevielen de duurdere merken gewoon echt een heel stuk beter. Haaksbarf, Shaweca en Carnibest werden goed gegeten. Degomeat een aantal van de enkelvoudige soorten ook, maar daarbij is het botpercentage nogal wisselend.
Smuldier en Lotgering vindt ze bijvoorbeeld best lekker maar heeft er altijd te zachte poep van. Dus ik denk dat het wel degelijk veel verschil kan maken hoe je hond het op een bepaald merk of een bepaalde diersoort doet. Die van mij lust echt geen gevogelte, ook geen kip! En veel soorten vis ook niet.
- veertje
- Zeer actief
Bij Finn lukt dat inderdaad niet, die laat het dan lekker staan. Zo'n platte kauwstaafjes lust hij op zo'n momenten nog wel en meestal heb ik die op zak, zodat ik daar stukjes van kan voeren als ik zie dat hij gras wil eten. Ik kan ook niet direct inschatten wanneer hij misselijk is/wordt. Soms eet hij niet, maar dan is hij ook niet altijd die dag daarna misselijk. Kan er geen peil op trekken eigenlijk, dat maakt het een beetje lastig.sbientje schreef:gal overgeven ligt meestal wel aan een lege maag volgens mij. Pom doet het ook vaak, dus die krijgt voor de ochtendwandeling altijd een klein handje brokken van me. Dan doet ze het niet. Savonds nog wat voeren heeft niet zo'n zin, ik kom te laat uit bed of ze voert het te snel door haha. Maar goed, dat is wel een hond die gewoon goed eet, dus dan is t makkelijk. Ik zou overiegns als je wat gevonden hebt wat ie wel eet niet blijven afwisselen hoor, gedoe..
Die ene rol die hij graag at, die ga ik ook zeker bijkopen (deze had ik gekregen). Hoop alleen niet dat hij daar dan ook na een tijdje op uitgekeken is. Daarom wilde ik wat afwisselen. Bovendien is mijn vriezertje niet zo groot en kan ik vaak die grote bestellingen niet kwijt. Ik koop nu steeds losse rollen. Alaska vond ik wel prijzig, maargoed het is een klein hondje die niet reuze veel eet, dus als hij de andere varianten die ik heb liggen wel lekker vindt en het er beter op gaat doen, dan is dat maar zo. Pak koekjes voor mij minder in de week

- dagmar88
- Zeer actief
Konijn heeft best een "stevige" smaak. Pens, rund, kip en kalkoen mixen gaan er vaak goed in.
Misschien heb je hf-ers in de buurt waar je wat kvv van mag proberen? Ook honden die niet kieskeurig zijn kunnen een bepaald merk niet lekker vinden.
Ik weet dat het tegen je gevoel in gaat, maar zou hem in eerste instantie (veel) minder geven dan hij nodig heeft en het van daar uit opbouwen.
Laat hem maar even honger krijgen en zorg vervolgens dat hij succes (=lege) bak heeft.
Niet eten is na 10 minuten de bak weg en bij de volgende maaltijd weer een kans, een lege bak een heel lekkere beloning.
Voor het slapen kun je natuurlijk ook wat creatiever zijn dan die boterham. Kippennekje, kong met brokjes en een lik blikvoer, yoghurt met groente of fruit, aardappelpuree, havermout, rauw ei, een hondenijsje, handje brokjes of stukjes gedroogde vis/vlees laten zoeken.
Voor mijn honden is het iedere dag een verrassing wat er in hun bak zit. Tibbe heeft wel moeten wennen aan nieuwe smaken, maar is uiteindelijk toch van zijn eten gaan genieten op die manier.
Misschien heb je hf-ers in de buurt waar je wat kvv van mag proberen? Ook honden die niet kieskeurig zijn kunnen een bepaald merk niet lekker vinden.
Ik weet dat het tegen je gevoel in gaat, maar zou hem in eerste instantie (veel) minder geven dan hij nodig heeft en het van daar uit opbouwen.
Laat hem maar even honger krijgen en zorg vervolgens dat hij succes (=lege) bak heeft.
Niet eten is na 10 minuten de bak weg en bij de volgende maaltijd weer een kans, een lege bak een heel lekkere beloning.

Voor mijn honden is het iedere dag een verrassing wat er in hun bak zit. Tibbe heeft wel moeten wennen aan nieuwe smaken, maar is uiteindelijk toch van zijn eten gaan genieten op die manier.
Heeft Finn ook niet gewoon last van overtollig maagzuur? Daar zou je iets als gaviscon voor kunnen geven.
- veertje
- Zeer actief
Ik dacht dat hij konijn wel zou lusten omdat hij wel eens vaker wat stukjes konijnenvlees en oren gehad heeft toen we er een paar voor onszelf aan het klaarmaken waren. Misschien niet zo slim van medagmar88 schreef:Konijn heeft best een "stevige" smaak. Pens, rund, kip en kalkoen mixen gaan er vaak goed in.
Voor het slapen kun je natuurlijk ook wat creatiever zijn dan die boterham. Kippennekje, kong met brokjes en een lik blikvoer, yoghurt met groente of fruit, aardappelpuree, havermout, rauw ei, een hondenijsje, handje brokjes of stukjes gedroogde vis/vlees laten zoeken.

@Safari: Dat zou kunnen, maar als dat door voeding komt, moet dat ook met voeding weer op te lossen zijn lijkt me. In het begin had hij hier nooit last van.
Een tijd geleden had hij een virus onder de leden en toen heb ik ook maagzuurremmers van de DA gekregen omdat ik tussen neus en lippen door vermelde dat hij soms eens gal overgaf. In die week heeft hij niet overgegeven maar toen ik ermee gestopt was was het velen malen erger dan daarvoor. Dus het liefst los ik het gewoon met voer op, gaat hij stabiel eten en zijn we allebei happy en tevree

Beetje frustrerend is het wel. Heb je diervoeding gestudeerd, werk je in de diervoeding en je krijgt je eigen hond niet eens fatsoenlijk aan het eten

Meer voermomenten? Pim is erg gevoelig, hij doet het tegenwoordig heel goed op 4 voermomenten per dag. Wanneer hij minder in zijn vel zit (door stress, gevoelig hondje) slaat hij soms weer maaltijden over en begint het cirkeltje weer, dat is dan wel te doorbreken met maagzuurremmers. Hij krijgt overigens de visvariant brokken van Orijen, tot nu toe werkt dat (in combi met meerdere voermomenten) het beste hier.
- River8
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 1
Riv had ook veel last van gal, maar geef nu (groot) handje brokken net voor slapen gaan en dat werkt wel. Zal je het wel creatief moeten aankleden zoals Dagmar zegt. Voor Riv is dat niet nodig - die heb ik zo gek gekregen dat ze denkt dat brokken koekjes zijn, dus voor haar is t gewoon een feestje
Oh, en Riv vindt konijn ook maar zozo. Lam, geit, en zelfs haas is een heel stuk lekkerder. Rood vlees iig
Sterkte...het is stom als als je hond het minder goed doet

Oh, en Riv vindt konijn ook maar zozo. Lam, geit, en zelfs haas is een heel stuk lekkerder. Rood vlees iig

Sterkte...het is stom als als je hond het minder goed doet

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Mijn eerste hond had ook veel maagproblemen. Kvv en vers kon zij niet echt hebben dus had brokken. (Cavom) En dat ging goed.
Verder gaf ik haar een middel van de Groene Os voor maagproblemen. en dat heeft bij haar heel goed geholpen.
Verder gaf ik haar een middel van de Groene Os voor maagproblemen. en dat heeft bij haar heel goed geholpen.
- veertje
- Zeer actief
Dat heb ik ook overwogen, misschien is vlees voor hem gewoon geen optie en moet het een goede brok worden. Nouja we gaan gewoon maar even zien waar we goede resultaten op gaan boeken. De andere smaak Alaska viel ook niet in de smaak (fazant geloof ik). Ik koop nog eens een luxe smaakjeDaisy@ schreef:Mijn eerste hond had ook veel maagproblemen. Kvv en vers kon zij niet echt hebben dus had brokken. (Cavom) En dat ging goed.

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Mijn hond was ook al ouder toen ik met KVV begon. Maar de stukjes bot kon ze weinig mee, kwamen eruit. En dat in combinatie met bekend zijn met darm/maagproblemen was ik er snel klaar mee.
Cavom is best een zware brok, maar zij deed het er super op.
Het is soms echt zoeken. Hier was Mike heel vaak aan de diarree, met Cavom. Na een zoektocht op Prins terecht gekomen en daar heeft hij het véél minder.
Cavom is best een zware brok, maar zij deed het er super op.
Het is soms echt zoeken. Hier was Mike heel vaak aan de diarree, met Cavom. Na een zoektocht op Prins terecht gekomen en daar heeft hij het véél minder.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik verdeel de rollen voordat ze de vriezer ingaan. Beetje laten ontdooien, in stukken zagen en in bakjes/ zakjes verdelen. Een rol echt helemaal laten ontdooien word zo'n kledderzooi wanneer je het niet in een keer opgebruikt.
- ZippyTara
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Tibetaanse terrier
Onze hond eet maar 200gr per dag dus wij doen het ook zo. Werkt perfect!Gollum schreef:Ik verdeel de rollen voordat ze de vriezer ingaan. Beetje laten ontdooien, in stukken zagen en in bakjes/ zakjes verdelen. Een rol echt helemaal laten ontdooien word zo'n kledderzooi wanneer je het niet in een keer opgebruikt.
Ik dacht dat die van ons een kliko was qua vlees, maar fazant laat ze ook staan. Schijnt toch wel een typische smaak te hebben.
Ik hoop dat je snel een oplossing vind voor jou en je hondje!

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
ik heb hier ook een lastige eter lopen, wat bij haar werkt is afwisseling in merken kvv. Krijgt ze dagenlang het zelfde dan laat ze ook dr eten staan en gaat dan ook gal spugen.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ontlastingonderzoek gedaan? Op Giardia bv?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Hier heb ik 3 jaar lang een lastige eter gehad die heel vaak slappe ontlasting had en vaak misselijk. Hij kreeg regelmatig een antibiotica kuur want hij had iedere keer een darmontsteking. Na 3 jaar verschillende KVV te hebben geprobeerd zijn we overgestapt op royal canin brokken (low fat) op advies van de DA. Ook zijn er testen gedaan en daaruit bleek dat zijn alvleesklier slecht werkt en ontstoken is. Hierdoor slappe ontlasting wat dan ook nog in de darmen bleef zitten die hierdoor gingen ontsteken en de cirkel weer rond was. vanaf het moment dat hij brokken low fat kreeg ging hij met regelmaat eten en heb ik een hond die goed in zijn vel zit. Hijzelf dit voer de rest van zijn leven moeten houden maar zoals ik nu zie eet hij dit met smaak en we zijn hu al een jaar niet meer bij de DA geweest.
Zelf kun je ook brokken kopen die vet arm zijn denk dan aan dog lovers gold de vis variant hier zit maar 4 % vet in. Succes
Zelf kun je ook brokken kopen die vet arm zijn denk dan aan dog lovers gold de vis variant hier zit maar 4 % vet in. Succes
-
- Vaste gebruiker
Tip: probeer eens een klein zakje Dog Lovers Gold Ocean Passion. Onze Baco had ook heel erg last van diarree en overgeven en wat we ook probeerden, niks hielp. Tot we deze brok hebben gehaald. Alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Ik lees hier even mee..
Kai heeft ook nogal last van diarree soms... Hij eet nu rodi rund / groente, vindt hij heerlijk!
Zo gauw ik iets met lam ga voeren kan ik het vergeten. dan is het ellende met de ontlasting..
Kai heeft ook nogal last van diarree soms... Hij eet nu rodi rund / groente, vindt hij heerlijk!
Zo gauw ik iets met lam ga voeren kan ik het vergeten. dan is het ellende met de ontlasting..
- veertje
- Zeer actief
Nee, niet gedaan. Maar vanwege de besmettelijkheid zouden de honden van mijn ouders dan toch ook problemen moeten hebben of niet?Rosita Compagner schreef:Ontlastingonderzoek gedaan? Op Giardia bv?
Ik heb nu ook wat TOTW te proberen gekregen, dus we gaan eens zien waar we verbetering op gaan zien (en natuurlijk ga ik het niet allemaal door elkaar proberen

- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Ik geef Kai sinds gisteren GranataPet brokken... Hij doet er een moord voor... en tot nu toe heb ik betere ontlasting gezien dan eerst... wel iets meer, maar wel vast!
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ik denk dat dat niet hoeft, nee. Drie dagen ontlasting verzamelen gaat je in ieder geval uitsluitsel geven.veertje schreef:Nee, niet gedaan. Maar vanwege de besmettelijkheid zouden de honden van mijn ouders dan toch ook problemen moeten hebben of niet?Rosita Compagner schreef:Ontlastingonderzoek gedaan? Op Giardia bv?
- veertje
- Zeer actief
Re: Lastige eters en maag/-darmproblemen? *update*
Even een update, want het lijkt erop dat de oplossing gevonden is 
Ik voer nu een tijdje TOTW en ben er erg tevreden over. Ik heb 3 smaken gekocht voor de afwisseling: eend, zalm en bizon. Hij eet keurig 's ochtends en 's avonds een bakje leeg, zijn ontlasting is goed, overgeven is nauwelijks meer aan de hand en ik hoor zijn darmen ook niet meer pruttelen.
Ik had nog een rol Alaska zalm liggen en die eet hij wel graag, dus af en toe gaan we een maaltijd vervangen door zoiets als dat.

Ik voer nu een tijdje TOTW en ben er erg tevreden over. Ik heb 3 smaken gekocht voor de afwisseling: eend, zalm en bizon. Hij eet keurig 's ochtends en 's avonds een bakje leeg, zijn ontlasting is goed, overgeven is nauwelijks meer aan de hand en ik hoor zijn darmen ook niet meer pruttelen.
Ik had nog een rol Alaska zalm liggen en die eet hij wel graag, dus af en toe gaan we een maaltijd vervangen door zoiets als dat.
- welshwitch
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Jack Hussell
- Aantal honden: 2