Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gebakken spons

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Gebakken spons

Ongelezen bericht door Rebble »

Dat is hier gevonden in het sportpark waar ik de kleine rondes loop, letterlijk de hoek om. Een buurman heeft het gisteren gevonden en op de buurtpreventie app gezet. Een paar dagen eerder was er op bijna dezelfde plek ook al gevonden. Ook in de Wevershoek, een losloopgebied hier in de buurt, is er gebakken spons gevonden en ook in de Gorzen waar ik regelmatig loop en op andere plekken in mijn woonplaats. De meldingen hier uit het park komen van bekenden van mij, daarvan weet ik dus zeker dat het waar is. Aan de andere meldingen twijfel ik ook niet, er zijn foto's van de sponzen gemaakt.

Maar nu vraag ik mij af omdat er, wel binnen de regio maar in een heel ruim gebied, op veel verschillende plaatsen gebakken spons gevonden is of het ook te verwarren is met iets anders? Dat gif wat uiteindelijk vuurwerkresten bleek te zijn gaf ook veel onrust.

Izzy zal het eten als het op haar pad ligt maar ze is geen actieve zoeker, die hou ik dus in mijn buurt en kijk goed om me heen. De honden van een vriendin waar ik elke avond samen mee loop zijn wel enorme schooibakken :ugh:

Echt, hoe komt het in je op om die zooi rond te gaan strooien...
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Re: Gebakken spons

Ongelezen bericht door Domor »

De sponszwammen schijnen het ook heel goed te doen dit jaar en erop te lijken. Dit is in ieder geval een deel van de gevonden sponzen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ja, er zijn dingen die op gebakken spons lijken en het niet zijn. O.a. bouwafval, bepaalde paddestoelen... Ik ben ook al een keer een stuk van een meergranenbroodje tegengekomen waarvan ik even goed moest kijken wat het was. Kan me zo voorstellen dat een stukje stokbrood zonder korst ook als 'gebakken spons' gerapporteerd wordt.
Rebble
Zeer actief

Domor schreef:De sponszwammen schijnen het ook heel goed te doen dit jaar en erop te lijken. Dit is in ieder geval een deel van de gevonden sponzen.
Maar die schijnen niet zoveel voor te komen heb ik begrepen.
Fotogravinnetje schreef:
Ja, er zijn dingen die op gebakken spons lijken en het niet zijn. O.a. bouwafval, bepaalde paddestoelen... Ik ben ook al een keer een stuk van een meergranenbroodje tegengekomen waarvan ik even goed moest kijken wat het was. Kan me zo voorstellen dat een stukje stokbrood zonder korst ook als 'gebakken spons' gerapporteerd wordt.
Ik heb het ook wel vaker gedacht maar bij beter kijken bleek het dan idd een stuk brood te zijn, oud brood oid is het in ieder geval niet, het is door mensen opgeraapt en dan zie/voel je het wel als het brood is. Bouwafval zou kunnen maar het ligt op plekken die best afgelegen liggen en waar zeker niet gewerkt wordt.
Het stuk in de Gorzen rook naar spek, geen idee of gebakken spons daarnaar ruikt.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Bij ons in een dorp 7 km verderop hadden ze het ook als neergegooid dus ik kijk wel heel goed uit.
een kennis van me melde op facebook een paar dagen geleden dat ze allebeide honden bij de dierenarts aan het infuus had liggen na het eten van gebakken spons :ugh:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Pfff, hier in de buurt gelukkig nog geen meldingen, maar anders ga ik toch echt met een muilkorf om wandelen. Die straatmeiden van mij vreten echt alles op :kotz:
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Rebble
Zeer actief

Ptje schreef:Bij ons in een dorp 7 km verderop hadden ze het ook als neergegooid dus ik kijk wel heel goed uit.
een kennis van me melde op facebook een paar dagen geleden dat ze allebeide honden bij de dierenarts aan het infuus had liggen na het eten van gebakken spons :ugh:
:ugh:

Op de foto's afgaand zou ik zeggen dat de kans dat het inderdaad spons is heel groot is, ik zie er gewoon niks anders in. Pur zou kunnen maar daarvoor moet je het voelen natuurlijk en de twee personen die het hier in het park gevonden hebben zijn niet van gisteren, die herkennen dat wel.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het lijkt wel of die lui het dan met elkaar afspreken. Ik vind het zo vreemd. Als je al een ontiegelijke hekel aan honden hebt, dan ga je speciaal die gebieden opzoeken en spons bakken ? Het lijkt me zoveel moeite voor iets waar iemand eerder blijkbaar niet bij stilstond.
Dat er een paar van die lui zijn kan ik me nog voorstellen. Maar op deze schaal ? Het lijkt wel of de hondenhaters zich verenigd hebben ofzo. Eerst geloofde ik al die berichten niet zo maar je leest nu zo vaak dat het bevestigd is dat het om gif/spons ed ging.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Ja het is gewoon bizar, stond hier ook al een waarschuwing op buurtpreventie. Verspreid op verschillende plekken in het dorp en ook bij mensen in de tuin gevonden :schrik:
Ongelooflijk dat er door heel Nederland ineens allerlei gekken gaan strooien met gebakken spons :piew:
Ben erg voorzichtig nu :ugh:
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Een dierenkliniek in Almere meldde ook dat er een gebakken spons in iemands tuin was gegooid. Gelukkig heeft de hond het overleefd. Maar waarom alleen die tuin?
Je schrikt er toch van. Ik heb gister stukken "spons" opgeraapt. Bij nader inzien was het bouwmateriaal (mijn vader was timmerman). Het nam ook nauwelijks vocht op.
Het is niet echt fijn lopen zo.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Ach alles wat in de media komt moet men na doen. Is tegenwoordig stoer denk ik. Veel mensen denken bij het lezen van die gevonden gebakken spons: o, leuk dat kan ik ook wel eens gaan doen en zo gaat dan het balletje rollen.

Ik heb overigens altijd begrepen dat het om sponsen gaat die je als klein plat dingetje koopt en die uitzetten in water. Deze sponsen heb ik al jaren niet meer gezien. Het gaat er namelijk om dat ze deze stukjes spons eten en dat die uitzetten in de buik. (dit zijn van die sponsen die keihard worden als ze opdrogen)

De sponsen die je nu koopt zijn al uitgezet. Wat het echt gevaar bij eten dan is snap ik niet goed, maar misschien weet iemand dat hier.
Afbeelding
gevni havanezers
Rebble
Zeer actief

sirene schreef:Het lijkt wel of die lui het dan met elkaar afspreken. Ik vind het zo vreemd. Als je al een ontiegelijke hekel aan honden hebt, dan ga je speciaal die gebieden opzoeken en spons bakken ? Het lijkt me zoveel moeite voor iets waar iemand eerder blijkbaar niet bij stilstond.
Dat er een paar van die lui zijn kan ik me nog voorstellen. Maar op deze schaal? Het lijkt wel of de hondenhaters zich verenigd hebben ofzo. Eerst geloofde ik al die berichten niet zo maar je leest nu zo vaak dat het bevestigd is dat het om gif/spons ed ging.

Dat is ook de reden waarom ik twijfel. Is het een hype waardoor alles wat op spons lijkt op facebook/twitter gegooid wordt en wat een eigen leven gaat leiden? Als ik hier in de buurt iets vind neem ik 't mee naar huis, even kijken of het vocht opneemt of zo. Door midden breken en kijken hoe het voelt enz.
Maar als ik de foto's bekijk zijn het best aardige brokken. Als je dit zou doen zou je toch gewoon zo'n rechthoekige schoonmaakspons gebruiken en dat zouden dan stukken zijn met een keer een rechte zijde, zelfs als je het in stukken breekt. Ik heb op foto's nog geen rechte zijde gezien, of vervormd spons als je het bakt (iemand het al eens uitgeprobeerd :LOL: )

Maar ja, echt spons of niet ik ben wel voorzichtig.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Vroeger (50 jaar geleden of zo) was het een probaat middel tegen zwerfhonden, gebakken spons, maar dat was dus natuurspons. Dat krimpt als het droog is en als je het verhit, en zet uit als het nat wordt.
Dat is wat ze gebruikten (er bestond nog geen synthetische spons).

Maar natuurspons is reteduur, dus als het echt spons is, is het synthetisch. En dat reageert heel anders.
En het heeft rechte kanten inderdaad.
De foto die ik zag leek in elk geval van geen kanten op spons.

edit: dit dus:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 23 mar 2015 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ria8653
Actief

Ongelezen bericht door Ria8653 »

Het zou me niet verbazen als er nu zo'n golf uitbreekt omdat er tig ongeruste hondeneigenaren het posten op elke sociale netwerksite en er alleen al hier op het forum tíg topics en berichten zijn. Zélfs met ideeen hoe ze gemaakt worden! Vind je het gek dat er dan mensen op het idee komen die er anders niet bij stilgestaan hadden?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Afbeelding

Ene stuk in de tuin gevonden, andere stuk in de hond
Rebble
Zeer actief

Valerie schreef:Afbeelding

Ene stuk in de tuin gevonden, andere stuk in de hond
Ja dat ziet er echt wel uit als spons.
Ik kwam vanmiddag de vinder van gisteren tegen. Hij zei ook dat het echt spons is.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Je zou het snel genoeg moeten zien als je een stukje in water legt toch?
Rebble
Zeer actief

dagmar88 schreef:Je zou het snel genoeg moeten zien als je een stukje in water legt toch?
Heb ook gevraagd of hij het in water had gelegd maar dat heeft hij niet gedaan, hij heeft het wel bewaard. Politieman hè, bewijsmateriaal hou je intact :lol:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”