Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alternatief schapendoes - Toch weer een schapendoesje!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Alternatief schapendoes - Toch weer een schapendoesje!

Ongelezen bericht door sjm »

Vroegah :engel: hadden wij Emie, een "verknipte" schapendoes (werd altijd geschoren dus begon meer op een poedel/puli te lijken).
Nu wordt Emie steeds meer gemist en zouden mijn ouders eigenlijk weer zo'n hond willen, maar ik hoorde dat de schapendoes er erg slecht aan toe is momenteel qua gezondheid binnen het ras.
En nu... :schrik:

Iemand een idee wat voor hond dan zou kunnen?

Ze hebben een enorme (lees min. een halve hectare) tuin waar de hond de hele dag kan spelen. Emie vermaakte zich altijd prima en was dolgelukkig zo.
Er zullen niet elke dag lange wandelingen mee gedaan worden en ook niet mee gesport oid worden dus daar moet de hond tegen kunnen.

Enne.. De een houdt niet van krulvachten en de ander vindt een Ierse Setter werklijn mooi. :engel: Om het even makkelijk te maken.
Zou een Ierse Setter (werklijn - kleiner/mooier qua vacht) in dit plaatje kunnen passen?

Oja, en niet te groot. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door sjm op 21 mar 2015 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Sita
Zeer actief

Re: Alternatief schapendoes

Ongelezen bericht door Sita »

Eerlijk gezegd zou ik het niet in de actieve hondenrassen zoeken als ik het zo lees. Grote tuin is leuk, maar geen vervanging voor lange wandelingen. Ik zou het eerder in de richting van de gezelschapshonden zoeken. Honden met een mindere energiebehoefte.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Peter27 »

Leuke wat oudere herplaatser ofzo?? Ik zou ook geen actief ras of een pup adviseren gezien je verhaal.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
blablabla :)
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik denk dat er bij de Schapendoes niet meer of minder gezondheidsproblemen zijn dan bij andere honden. Of je nu een kruising neemt, een echte bastaard of een rashond, je krijgt nooit de garantie dat deze 15 jaar oud wordt zonder ooit bij de da te komen.

Echt specifieke rasgerelateerde aandoeningen zijn er niet bij het ras. Alleen het nierfalen zie je af en toe de kop opsteken. Maar een onderzoek door de universiteit van Utrecht heeft geen duidelijk oorzaak aangegeven, het kan bijvoorbeeld ook een verhoogde gevoeligheid zijn voor de ziekte van Lyme. Dit komt overigens zelden voor, maar wel vaker dan bij andere rassen, voor zover bekend. Verder zie je heel af en toe een hond met hartproblemen, epilepsie of ED. Voedselallergieën, staar, distichiasis en oorproblemen zie je iets vaker, maar dat is volgens mij bij alle honden zo.

Volgens de rashondenwijzer is het zelfs een redelijk gezond ras, maar van dat onderzoek heb ik niet zo'n hoge pet op. Ik denk wel dat ieder ras momenteel onder een vergrootglas ligt. Bij iedere aandoening wordt onmiddellijk vermeld dat het gaat om ras X, terwijl de kruising met diezelfde aandoening gewoon een hond is. HD, ED of Patella luxatie en allergieën zie je volgens mij bij alle honden. Net als allergieën en oorproblemen bij hangoren. Natuurlijk zijn er rassen waar problemen spelen, en een hele grote hond zal minder oud worden dan een middenslagje. Maar ik denk niet dat de schapendoes er slechter voor staat dan de gemiddelde hond wat betreft gezondheid.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Ik zou ook gewoon een herplaatser nemen, dan weet je al een beetje wat je in huis haalt.
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Nanna schreef:
Dartel schreef: Voedselallergieën, staar, distichiasis en oorproblemen zie je iets vaker, maar dat is volgens mij bij alle honden zo.
Die vat ik niet helemaal. Als je het vaker ziet maar dat is bij alle rassen zo, dan vraag ik mij af 'vaker dan bij wát' dan?
Vaker dan gemiddeld bij alle honden. Dus een gemiddelde hond heeft zoveel % kans op die of die aandoening.

Bijvoorbeeld kanker. Ieder mens heeft loopt een bepaald risico op kanker. Allerlei verschillende soorten kanker. Roken verhoogd de kans, maar is dat erfelijk? Waarschijnlijk in meer of mindere mate wel, de aanleg voor ... Maar kun je zeggen dat die familie meer risico loopt dan een andere? Nee, waarschijnlijk niet. Dat geldt wel voor bepaalde vormen van borstkanker of darmkanker. En bij bv Berner Sennenhonden zie je bepaalde vormen van kanker veel vaker dan bij andere rassen. Dan kun je er vanuit gaan dat die vorm hoogstwaarschijnlijk een erfelijke component heeft.

Er zijn nu natuurlijk ook onderzoeken gaande hiernaar. Wat is de gemiddelde kans dat een kruising, een look-a-like of een rashond een bepaalde aandoening krijgt.

Maar als je wilt zeggen dat een bepaalde aandoening een probleem is binnen een ras, zal je wel moeten kijken wat die aandoening doet bij andere rassen. Ik weet geen precieze cijfers, die zijn ook gewoon niet bekend. Maar stel dat een does 3 % kans heeft op cataract op latere leeftijd en je ziet dat bijvoorbeeld bij de hondjes die van straat geplukt zijn in Spanje ook. Dan vind ik dat je niet kunt zeggen dat dit een probleem is van het ras. Dan is het gewoon een aandoening die voorkomt bij alle honden. En over de erfelijkheid daarvan is ook heel erg weinig bekend, terwijl bij de does daar al jaren de fokdieren allemaal voor getest worden. In het buitenland wordt deze vorm bijvoorbeeld ook vaak als niet-erfelijk beschouwd.

Ik wil niet ontkennen dat er problemen zijn bij de hondenfokkerij, maar een hond is geen fabrieksproduct, er kan altijd iets fout gaan. Ik neem bij ieder nestje dat ik fok weer een risico. In ieder nestje kan een pup zitten die later HD, ED, nierfalen, kanker, cataract, allergieën, hartproblemen of weet ik wat krijgt. Dat is de realiteit waar je als fokker mee moet dealen vind ik. Ontkennen is struisvogelpolitiek. Ik doe mijn best om de risico's zo klein mogelijk te houden, maar uitsluiten kan ik het niet. Dan moet ik stoppen met fokken.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lin-C »

En een Tibetaanse Terriër?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Oh, dan wist ik het wel, dan kwam er een mops :D Of een pekinees :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
sjm
Zeer actief

Een pup is geen probleem en juist een must. Een herplaatser oid gaat 'm sowieso niet worden ivm Sally.
Na Sally's traumatische aanval gaan we daar niets anders dan een pup bij zetten, zodat ze samen opgroeit met Sally.

Een schapendoes is ook niet heel rustig, maar dat ging prima. Lekker buiten rennen en gek doen. Aan aandacht iig geen te kort, maar sporten en elke dag uuuuuuren wandelen zit er niet in..

Ze willen juist een iets grotere hond. Geen heel klein gezelschapshondje..
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Bearded collie, schafpudel, cao da Serra de Aires.
Groetjes, Marjan
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik hoor juist van iemand met een erkende dekreu dat de hollandse schapendoes juist een van de gezondste rassen is. Haar hond is nu 16 en is wel heel oud, maar hij is nog in orde.

Bij mijn dierenarts zit nu een kruising schapendoes van ongeveer een jaar oud. Is heel lief voor eigen gezin, maar terughoudend naar vreemden. Omdat kinderen van buiten het gezin zich opdrongen beet hij en daarom moest hij weg. Ze zoeken nog een tehuis voor hem.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Heavy schreef:POLSKI OWCZAREK NIZINNY
Oh die zijn leuk! Maar wel echte energiebommen hoor :wink:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Een labradoodle?

In ieder gevan komt het uiterlijk een beetje overeen. Karakter van de schapendoes ken ik niet echt, maar kwa karakter vind ik die doodles hartstikke leuke vrolijke leerbare honden.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Heavy schreef:
Marie-Josée schreef:
Heavy schreef:POLSKI OWCZAREK NIZINNY
Oh die zijn leuk! Maar wel echte energiebommen hoor :wink:
Ik vind de Schapendoes ook een energiebommetje :wink:
De Pumi is ook een enorm energieke hond ;)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Is de catalaanse herder al genoemd?
Ik ken er maar twee, beide in Spanje van de straat gehaald, nestgenootjes, en het zijn twee heerlijke, zachtaardige herdertjes. Twee probleemloze hondjes, niet te veel energie, laag in de driften, gemoedelijk van aard. Ik weet niet of het representatief voor het ras is.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn hongaren zou ik met enkel een grote tuin geen plezier doen. Ze moeten daarnaast echt wel wandelen. En mijn Pumimix moet daarnaast ook echt in dr koppie moe gemaakt worden. Maar hoe representatief ze is voor een ras...
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Paisley schreef:Is de catalaanse herder al genoemd?
Ik ken er maar twee, beide in Spanje van de straat gehaald, nestgenootjes, en het zijn twee heerlijke, zachtaardige herdertjes. Twee probleemloze hondjes, niet te veel energie, laag in de driften, gemoedelijk van aard. Ik weet niet of het representatief voor het ras is.
Mijn broer heeft er eentje met boom, volle reu van een jaar of zes nu dacht ik. Het is een lieve leuke brave hond. Wel een beetje hyper als het om Lilo gaat, want daar is hij heel verliefd op. :mrgreen: Waaks als het nodig is, maar heel vriendelijk voor visite. Patsende reuen blieft hij niet, maar hij zoekt zeker geen conflicten op en kan prima overweg met de meeste honden. Naar ouwe Jack toe was hij altijd stikbeleefd.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Bij het kiezen voor een ander ras kom je ook gezondheidsproblemen tegen. En pech kun je altijd hebben natuurlijk. De schapendoes staat er echt niet zo slecht voor qua gezondheid binnen het ras. (en dat is geen 'rasblindheid', ik ben redelijk goed op de hoogte van de gezondheid binnen het ras)
Als je ouders weer een schapendoes willen zou ik daar gewoon voor gaan als ik hun was. Mochten ze toch voor een ander ras of kruising willen gaan verdiep je dan goed in de gezondheidszaken binnen dat ras of die rassen. Het zou zo zonde zijn je eerste keus te laten vallen en dan te kiezen voor een ras waar (minstens) zoveel problemen zitten.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Als je belangrijkste criterium is dat er een hond komt die zo min mogelijk erfelijke ziekten kent, dan moet je gewoon een onherleidbare kruising nemen. Een rashond is per definitie ingeteelt en heeft per definitie minder genetische variatie, en dus in theorie een verhoogde aanleg voor bepaalde erfelijke ziekten. Er steken wel bepaalde rashonden ongunstig af tegen de grote gemene deler, maar de schapedoes vind ik daar niet onder vallen.
sjm
Zeer actief

Dat is ook zo. Inmiddels heb ik contact gehad met wat meer mensen over de Schapendoes (en ook fokkers).
Omdat we eigenlijk geen ander ras kunnen bedenken wat kan tippen aan de Schapendoes bij ons plaatje gaan we toch proberen een gezond nestje of een mooie combi te zoeken. :D
Hilly45
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hilly45 »

sjm schreef:Dat is ook zo. Inmiddels heb ik contact gehad met wat meer mensen over de Schapendoes (en ook fokkers).
Omdat we eigenlijk geen ander ras kunnen bedenken wat kan tippen aan de Schapendoes bij ons plaatje gaan we toch proberen een gezond nestje of een mooie combi te zoeken. :D
Goede keuze, haha. Schapendoesjes zijn zo leuk. En qua gezondheidsproblemen meende ik ook juist gelezen te hebben, dat de schapendoes vrij gezond is qua ras. Gewoon een goede fokker opzoeken, die zijn er echt.
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ik ben ook erg blij dat ik het weet hoor. Nooit verkeerd om veel te weten over een ras en wat erin zit! :) We zijn ons goed aan het inlezen en laten ons goed informeren. Maar ze zijn inderdaad gewoon te leuk!
sjm
Zeer actief

Heavy schreef:
sjm schreef:Ik ben ook erg blij dat ik het weet hoor. Nooit verkeerd om veel te weten over een ras en wat erin zit! :) We zijn ons goed aan het inlezen en laten ons goed informeren. Maar ze zijn inderdaad gewoon te leuk!
Ik zou zeggen wordt lid van het Schapendoesforum :wink:
Heb me aangemeld :cheer: Nu wachten op acceptatie van beheerder. :mann:
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

sjm schreef:
Heavy schreef:
sjm schreef:Ik ben ook erg blij dat ik het weet hoor. Nooit verkeerd om veel te weten over een ras en wat erin zit! :) We zijn ons goed aan het inlezen en laten ons goed informeren. Maar ze zijn inderdaad gewoon te leuk!
Ik zou zeggen wordt lid van het Schapendoesforum :wink:
Heb me aangemeld :cheer: Nu wachten op acceptatie van beheerder. :mann:
Leuk! :mrgreen:
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Ik kan ook geen ras bedenken als alternatief voor een Schapendoes ze zijn gewoon zo leuk :ok:
Leuk dat je ouders weer voor een Schapendoes gaan :wink:
Ik ben er ook van overtuigd dat alle rassen gezondheidsproblemen hebben en dat je een risico loopt.

Maar nu weet je dat in ieder geval .
Ik heb ook toen mijn eerste Schapendoes plotseling dood neerviel weer voor een Schapendoes gekozen :wink:

Ik wil nog wel even reageren op het : gewoon een goede fokker zoeken.
Al die Schapendoezen die de afgelopen tijd plotseling Dood neer zijn gevallen kwamen van verantwoorde fokkers . Niet dat daar nu misverstanden over gaan ontstaan :wink:
Ik ken ook een paar gevallen. Maar of dit er nu meer zijn dan in het verleden? Ik denk het niet. Het komt al jaren voor dat er af en toe een hond plots dood gaat. Niet alleen bij schapendoezen, bij alle honden hoor je dat soms. Net als het soms bij mensen voorkomt dat een jong iemand plots overlijd.
Uiteraard moet je het niet verzwijgen en moet er onderzoek gedaan worden als dit bij schapendoezen vaker voorkomt dan bij andere honden. Het is vreselijk als het je eigen hond betreft, maar zoals je het nu beschrijft lijkt het net of er constant doezen dood neervallen.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Voor zover ik weet zijn het er geen 5 in een jaar. Uiteraard is iedere hond die jong overlijdt er één te veel, maar zolang de meeste honden niet zijn onderzocht kun je hier nog niet veel over zeggen.

Over de forums en facebook zeg je een waar woord, nu hoor je veel wat je eerder niet hoorde. Het kan hierdoor lijken dat iets vaker voorkomt dan voor die tijd.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Miranda, ik wil niets verzwijgen of ontkennen. Ik snap dat het voor jou vreselijk is omdat het om jouw hond ging. Iedere hond die plots jong overlijd is er één te veel uiteraard. Maar iemand die graag opnieuw een schapendoes wil waarschuwen dat het ras zo ongezond is gaat mij wel wat ver.
De schapendoes is als ras zeker niet ongezonder dan veel andere rassen. Eigenlijk denk ik dat je met een schapendoes een vrij gezonde hond koopt.
Mensen bewust maken dat er binnen ieder ras iets voor kan komen en dat ze zich moeten verdiepen vind ik heel verstandig, mensen onnodig angst aanjagen vind ik iets anders.

Een hond die jong overlijdt hoef je niet normaal te vinden, dat is ook niet normaal. Helaas komt dit voor. Niet alleen bij schapendoezen, ook bij mensen, katten en andere hondenrassen.

De broer van Oscar is volgens mij trouwens overleden na vergiftiging, jaren na Oscar toch?
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Nee hoor, ik verwacht helemaal niets van je. Inderdaad mag de mening van een fokker anders zijn, als het goed is verdiept een fokker zich wat meer in een ras en in de lijnen.
sjm
Zeer actief

Ojee, what have I done :schrik:

Ik heb idd om advies gevraagd en ik ben juist blij dit soort verhalen te horen. Ik weet liever iets teveel dan te weinig.
Ik ben blij dat de mensen eerlijk zijn als ik ze het vraag. Ieders ervaring en mening is weer anders. Wij kunnen het allemaal meenemen. Juist fijn!
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Heavy schreef:... en ik zie een fokker die een ander ras inkruist.
*spitst oortjes*
Welk ras dan? Dat vind ik altijd wel interessant. Ik vroeg me namelijk al af waar Doezenfokkers hun verse bloed vandaan halen. Is het onderhand niet allemaal familie van elkaar?
Er is geen vers bloed.
Het inkruisen was gewoon 'oeps' met (veel later) een leuk verhaal.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”