Nanna schreef:Dartel schreef: Voedselallergieën, staar, distichiasis en oorproblemen zie je iets vaker, maar dat is volgens mij bij alle honden zo.
Die vat ik niet helemaal. Als je het vaker ziet
maar dat is bij alle rassen zo, dan vraag ik mij af 'vaker dan bij wát' dan?
Vaker dan gemiddeld bij alle honden. Dus een gemiddelde hond heeft zoveel % kans op die of die aandoening.
Bijvoorbeeld kanker. Ieder mens heeft loopt een bepaald risico op kanker. Allerlei verschillende soorten kanker. Roken verhoogd de kans, maar is dat erfelijk? Waarschijnlijk in meer of mindere mate wel, de aanleg voor ... Maar kun je zeggen dat die familie meer risico loopt dan een andere? Nee, waarschijnlijk niet. Dat geldt wel voor bepaalde vormen van borstkanker of darmkanker. En bij bv Berner Sennenhonden zie je bepaalde vormen van kanker veel vaker dan bij andere rassen. Dan kun je er vanuit gaan dat die vorm hoogstwaarschijnlijk een erfelijke component heeft.
Er zijn nu natuurlijk ook onderzoeken gaande hiernaar. Wat is de gemiddelde kans dat een kruising, een look-a-like of een rashond een bepaalde aandoening krijgt.
Maar als je wilt zeggen dat een bepaalde aandoening een probleem is binnen een ras, zal je wel moeten kijken wat die aandoening doet bij andere rassen. Ik weet geen precieze cijfers, die zijn ook gewoon niet bekend. Maar stel dat een does 3 % kans heeft op cataract op latere leeftijd en je ziet dat bijvoorbeeld bij de hondjes die van straat geplukt zijn in Spanje ook. Dan vind ik dat je niet kunt zeggen dat dit een probleem is van het ras. Dan is het gewoon een aandoening die voorkomt bij alle honden. En over de erfelijkheid daarvan is ook heel erg weinig bekend, terwijl bij de does daar al jaren de fokdieren allemaal voor getest worden. In het buitenland wordt deze vorm bijvoorbeeld ook vaak als niet-erfelijk beschouwd.
Ik wil niet ontkennen dat er problemen zijn bij de hondenfokkerij, maar een hond is geen fabrieksproduct, er kan altijd iets fout gaan. Ik neem bij ieder nestje dat ik fok weer een risico. In ieder nestje kan een pup zitten die later HD, ED, nierfalen, kanker, cataract, allergieën, hartproblemen of weet ik wat krijgt. Dat is de realiteit waar je als fokker mee moet dealen vind ik. Ontkennen is struisvogelpolitiek. Ik doe mijn best om de risico's zo klein mogelijk te houden, maar uitsluiten kan ik het niet. Dan moet ik stoppen met fokken.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.