Ik ben het wel met Nanna eens dat de Toller wat zachtaardiger is dan de Aus. En ondanks dat we het hebben over een herdershond versus jachthond, zie ik wel overeenkomsten. Beide rassen zijn zeer energiek en werkwillig, ik vind de Aus iets harder en reactiever. Als in: de gezonde spanning slaat bij een Aus eerder om in redirectiegedrag is mijn ervaring. De Toller lijkt daar iets vrolijker en ongecompliceerder in te zijn, al zijn zij wel weer reactief als je ze vergelijkt met andere retrievers.
Qua gezondheid weet ik het niet. Ja, de Toller kent bovengemiddeld veel auto-immuunproblemen en daar hebben we lang niet altijd grip op. De Aus staat dan weer bekend om dingen als epilepsie en oogproblemen meende ik. Maar ik ken het ras niet goed genoeg om te zeggen welke gezonder zijn. Dit is natuurlijk ook altijd afhankelijk van de lijnen en hoe zorgvuldig een fokker te werk gaat.
Maar goed, om de vragen te beantwoorden: ik heb een tijd getwijfeld tussen een Toller en een Border/Aussie. Uiteindelijk werd het een Toller omdat onze hond op dat moment, een Labrador, niet altijd even goed overweg kon met herdershonden. Zij zou een mede-retriever veel meer op prijs stellen, dus werd het een Toller. Uiteindelijk denk ik dat het ras ook beter bij mij past. Zoals gezegd vind ik ze iets vrolijker en positiever, de Aussies die ik ken kunnen best serieus en pittig zijn. Tollers zijn ook geen watjes, maar lijken toch iets positiever en vrolijker in alles wat ze doen.
De opvoeding van een Toller verloopt niet altijd even makkelijk, maar je hebt hier als eigenaar enorm veel invloed op. Nilo was een draak in z'n pubermaanden

Ook omdat ik me er niet van bewust was dat deze honden zo gehaaid kunnen zijn. Als je niet oppast trainen zij jou, en doordat Nilo als pup juist heel braaf was, liet ik steken vallen toen hij tijdens z'n puberteit soms geen commando's meer opvolgde. Het gevolg was dat hij te veel vrijheid kreeg en ik heb er best voor moeten werken om dat weer bij te sturen. Bij Coda was ik me hiervan bewust en bij haar is dit niet voorgekomen, al heeft zij dan weer op andere punten wat meer aandacht nodig gehad.
Qua dagelijks bezigheden: we wandelen dagelijks minimaal een uur waarbij de honden loslopen, rennen, spelen en balletjes apporteren. Vaak trainen we wat tijdens deze wandeling, wat appél oefeningen of wat jachttraining. Daarnaast trainen we een keer per week op de KC en ik probeer toch wel dagelijks wat aan die training te doen thuis. Soms dus tijdens de wandeling, maar we werken gedurende de dag ook af en toe met de clicker. Kost vaak maar een minuut of 10 per dag, maar dit is wel heel belangrijk en biedt ze meer uitdaging dan uren fysieke beweging