Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Australian Shepherd versus. de Toller

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Rapunzel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Aantal honden: 1

Australian Shepherd versus. de Toller

Ongelezen bericht door Rapunzel »

Hallo Aussie en Toller liefhebbers! (en ieder ander die zich in dit topic waagt :D )

Ik ben me wat meer in beide rassen gaan verdiepen, en ben al een hoop te weten gekomen over ze - maar nog lang niet alles.
Waar ik vooral nog naar benieuwd ben, zijn persoonlijke ervaringen van Aussie en Toller eigenaren.

Waarom koos jij voor een Aussie of Toller? Hoe is die keus uiteindelijk bevallen?
Hoe verliep de opvoeding, en daarna verder? Hoe vaak ben jij per dag met je Aussie of Toller bezig, en wat doe je dan zoal aan (honden)sport of andere activiteiten?
Ik doel hiermee voornamelijk op Aussies uit de showlijn, maar ervaringen met Aussies uit de werklijn zijn natuurlijk ook meer dan welkom.

Brand los!

Edit: toevoeging
Laatst gewijzigd door Rapunzel op 10 mar 2015 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Australian Shepherd versus. de Toller

Ongelezen bericht door Machie »

Wil je een werklijn aussie of een showlijn? Dat zijn nl binnen de aussies 2 totaal verschillende type honden.
Rapunzel
Vaste gebruiker

Machie schreef:Wil je een werklijn aussie of een showlijn? Dat zijn nl binnen de aussies 2 totaal verschillende type honden.
Ohja, vergeten te vermelden.
De voorkeur gaat uit naar een Aussie uit showlijn!
Dit omdat ze natuurlijk wel willen werken en hun beweging/uitdaging nodig hebben, maar een Aussie uit de werklijn vinden we net iets té.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Daar kan ik je niks over vertellen. Behalve dat ik ze te veel haar vind hebben :mrgreen:
Rapunzel
Vaste gebruiker

Machie schreef:Daar kan ik je niks over vertellen. Behalve dat ik ze te veel haar vind hebben :mrgreen:
Jammer!
Veel haar hebben ze zeker... :lol1:
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Nanna schreef:Ik heb het idee dat de Toller zachter van karakter is dan de Aus.
Hmmm, ik denk dat een toller meer nodig heeft en werkwilliger is dan een show aus. Ik vind een echte show aus vaak wat neurotisch. Maar zoveel ken ik er niet :mrgreen:
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Compleet verschillende honden. Drijver/jachthond. Niet te vergelijken
Laatst gewijzigd door Cashel Vale op 10 mar 2015 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Machie schreef:
Nanna schreef:Ik heb het idee dat de Toller zachter van karakter is dan de Aus.
Hmmm, ik denk dat een toller meer nodig heeft en werkwilliger is dan een show aus. Ik vind een echte show aus vaak wat neurotisch. Maar zoveel ken ik er niet :mrgreen:
De meeste tollers vind ik nou ook niet echt super werkwillig. Denk wel te vergelijken met een show aus.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:De meeste tollers vind ik nou ook niet echt super werkwillig. Denk wel te vergelijken met een show aus.
Ik denk dat je dan meer moet kijken naar het baasje achter de toller. De meeste tollers hebben gelukkig nog heel veel werklust, alleen heel veel baasjes weten nog steeds niet wat ze in huis halen.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Vanwege gezondheidsproblematiek zou ik zelf echt terughoudend zijn wat de Toller betreft...Dat was voor mij de belangrijkste reden om geen Toller te nemen. Maar bij beide rassen zou ik me goed verdiepen in de ouderdieren.
Machie
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Vanwege gezondheidsproblematiek zou ik zelf echt terughoudend zijn wat de Toller betreft...Dat was voor mij de belangrijkste reden om geen Toller te nemen. Maar bij beide rassen zou ik me goed verdiepen in de ouderdieren.
Dat is bij de aus niet veel beter :F:
Anne&Taar
Zeer actief

Alle rashonden hebben hun eigen specifieke ras-problematiek. Maar ik vind die bij de Tollers dermate, dat dat voor mij een doorslag geeft. Ik zit absoluut niet te wachten op een auto-immuunprobleem...Dat vind ik een van de meest afschuwelijke ziekten die bestaan.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Anne&Taar schreef:Alle rashonden hebben hun eigen specifieke ras-problematiek. Maar ik vind die bij de Tollers dermate, dat dat voor mij een doorslag geeft. Ik zit absoluut niet te wachten op een auto-immuunprobleem...Dat vind ik een van de meest afschuwelijke ziekten die bestaan.
Dan moet ik je teleurstellen, want onder tussen blijkt toch wel dat heel veel hondenrassen daar problemen mee hebben. Ik denk dat het verschil is dat er bij Tollers meer openbaarheid over is....
Anne&Taar
Zeer actief

Cashel Vale schreef:
Anne&Taar schreef:Alle rashonden hebben hun eigen specifieke ras-problematiek. Maar ik vind die bij de Tollers dermate, dat dat voor mij een doorslag geeft. Ik zit absoluut niet te wachten op een auto-immuunprobleem...Dat vind ik een van de meest afschuwelijke ziekten die bestaan.
Dan moet ik je teleurstellen, want onder tussen blijkt toch wel dat heel veel hondenrassen daar problemen mee hebben. Ik denk dat het verschil is dat er bij Tollers meer openbaarheid over is....
Daar ben ik het niet mee eens.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Anne&Taar schreef:
Cashel Vale schreef:
Dat mag :mrgreen:
Anne&Taar
Zeer actief

Cashel Vale schreef:
Anne&Taar schreef:
Cashel Vale schreef:
Dat mag :mrgreen:
:mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik ben het wel met Nanna eens dat de Toller wat zachtaardiger is dan de Aus. En ondanks dat we het hebben over een herdershond versus jachthond, zie ik wel overeenkomsten. Beide rassen zijn zeer energiek en werkwillig, ik vind de Aus iets harder en reactiever. Als in: de gezonde spanning slaat bij een Aus eerder om in redirectiegedrag is mijn ervaring. De Toller lijkt daar iets vrolijker en ongecompliceerder in te zijn, al zijn zij wel weer reactief als je ze vergelijkt met andere retrievers.

Qua gezondheid weet ik het niet. Ja, de Toller kent bovengemiddeld veel auto-immuunproblemen en daar hebben we lang niet altijd grip op. De Aus staat dan weer bekend om dingen als epilepsie en oogproblemen meende ik. Maar ik ken het ras niet goed genoeg om te zeggen welke gezonder zijn. Dit is natuurlijk ook altijd afhankelijk van de lijnen en hoe zorgvuldig een fokker te werk gaat.

Maar goed, om de vragen te beantwoorden: ik heb een tijd getwijfeld tussen een Toller en een Border/Aussie. Uiteindelijk werd het een Toller omdat onze hond op dat moment, een Labrador, niet altijd even goed overweg kon met herdershonden. Zij zou een mede-retriever veel meer op prijs stellen, dus werd het een Toller. Uiteindelijk denk ik dat het ras ook beter bij mij past. Zoals gezegd vind ik ze iets vrolijker en positiever, de Aussies die ik ken kunnen best serieus en pittig zijn. Tollers zijn ook geen watjes, maar lijken toch iets positiever en vrolijker in alles wat ze doen.

De opvoeding van een Toller verloopt niet altijd even makkelijk, maar je hebt hier als eigenaar enorm veel invloed op. Nilo was een draak in z'n pubermaanden :mrgreen: Ook omdat ik me er niet van bewust was dat deze honden zo gehaaid kunnen zijn. Als je niet oppast trainen zij jou, en doordat Nilo als pup juist heel braaf was, liet ik steken vallen toen hij tijdens z'n puberteit soms geen commando's meer opvolgde. Het gevolg was dat hij te veel vrijheid kreeg en ik heb er best voor moeten werken om dat weer bij te sturen. Bij Coda was ik me hiervan bewust en bij haar is dit niet voorgekomen, al heeft zij dan weer op andere punten wat meer aandacht nodig gehad.

Qua dagelijks bezigheden: we wandelen dagelijks minimaal een uur waarbij de honden loslopen, rennen, spelen en balletjes apporteren. Vaak trainen we wat tijdens deze wandeling, wat appél oefeningen of wat jachttraining. Daarnaast trainen we een keer per week op de KC en ik probeer toch wel dagelijks wat aan die training te doen thuis. Soms dus tijdens de wandeling, maar we werken gedurende de dag ook af en toe met de clicker. Kost vaak maar een minuut of 10 per dag, maar dit is wel heel belangrijk en biedt ze meer uitdaging dan uren fysieke beweging :ok:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Een toller zie je vooral in het water en een aussie niet :lol1:
Perry en Noah

Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Heb ze beide niet maar de aussen uit showlijnen die ik ken zijn stuk voor stuk erg reactieve honden...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Brianne
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Brianne »

duitse herder schreef:Een toller zie je vooral in het water en een aussie niet :lol1:
haha mijn Aussie is niet uit het water te krijgen en zo is ook haar vader en verschillende andere familieleden :D

Hier ervaring met een Aussie uit showlijnen. En hoewel ik niet super thuis ben verder in het Aussie wereldje (kende de fokster al goed en ben er zo ingerold zeg maar) maakt het volgens mij behoorlijk verschil uit welke lijnen je een Aus hebt. De mijne is eigenlijk een heel makkelijk hondje, sociaal, ongecompliceerd, zeer werklustig maar ook lekker relaxt als ze genoeg te doen heeft. Van puberen had ze ook nog nooit gehoord. Maar goed ik weet ook dat de reactievere Aussies die mensen hier aanhalen dus inderdaad ook rondlopen in Nederland dus ik zou zeker goed kjken bij het uitzoeken van een pup ook naar de ouders en andere honden van de fokker. Tegenovergesteld hiervan ken ik maar twee Tollers en daar word ik als Aussie eigenaar nerveus van, die kennen maar één standje en dat is druk doen en blijven doen en hebben hierin ook wat obsessieve trekjes. Maar ik ga er maar van uit dat die twee niet representatief zijn, ik zie hier op het forum ook Tollers die me wel heel leuk lijken:)

Trouwens showlijn Aussie zegt niet dat het geen hond is die niet wil moet/werken. Ik train actief op wedstrijdniveau voor twee sporten met haar, en ze moet hiernaast toch wel dagelijks haar beweging krijgen, in de vorm van een lange wandeling, stuk fietsen enz. En dan loopt ze bij ons als we buiten bezig met de paarden zijn ook lekker te struinen en te spelen met de bal in de wei. Een dagje of één/twee wat minder kan best maar daarna word je er wel heel duidelijk op gewezen dat je ergens tekort schiet zeg maar :schrik: Met alleen wandelen red Brianne het trouwens niet die wil daarnaast ook echt aan het werk, maar goed ik weet dat er in het nest ook pups waren die dit minder hebben en als (zeer) actieve huishond het ook prima doen dus die keuze is er denk ik wel iom de fokker.

Vachtverzorging valt ook alles mee hoor trouwens, ik gooi er ééns in de paar weken is een borstel door en knip de pootjes en oren weer eens in model en dan zijn we weer klaar. Zoveel vacht heeft ze niet eigenlijk, wordt wel wat meer nu ze 2,5 is maar echt overdadig gaat het niet worden denk ik.

Ik denk dat je het beste gewoon eens kunt gaan kennismaken bij fokkers of eigenaren en zien welke hond je je goed bij voelt. Ik ken de Toller dus niet echt goed, maar het is een retriever en die steken toch wat anders in elkaar dan een herder:)

Veel succes met je zoektocht TS!
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Cleva schreef:Aussie, border collie, mechelaar, cattle dog, puli, enzovoort. Ik vind ze adembenemend geweldig.
Er is geen eind aan mijn respect en bewondering voor de korte herder. Er is niets wat er ook maar in de buurt komt maar voor mij is het teveel hond.
Ik vind het niet fijn om dertig woorden taboe te verklaren omdat ze anders je gesprekken kunnen volgen.
Ik wil niet dat ze meekijken als ik de wekker zet. Ik wil niet dat mijn hond weet wat ik ga doen voor ik het zelf weet.
Het is te veel. Als ik dat wil neem ik wel gewoon een Russische bestelbruid.
Ik vind ze echt te uitgekookt.

Een nova scotia, met alle respect, is een retriever. Dat heeft niets met korte herders te maken.
Ongetwijfeld ook heel bijzonder maar ik ben er zeker van dat het onvergelijkbaar met een aussie is.
De Toller heeft o.a. Collie bloed in zich :wink: Ik denk dat dat de overeenkomsten veroorzaakt tussen de Aussie maar ook bijvoorbeeld de Border. Je houdt altijd het verschil tussen een herdershond en jachthond natuurlijk, maar de overeenkomsten zijn er ook zeker. Het is niet zo'n wereld als verschil zoals een Labrador versus Aussie zou zijn bijvoorbeeld.
Machie
Zeer actief

Ja dat woorden niet meer kunnen zeggen is wel een dingetje ja. En bepaalde handelingen staan garant voor iets. Maar je leert t snel, spellend praten of andere woorden gebruiken. Tot ze die ook kennen :Q:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Een nova scotia, met alle respect, is een retriever. Dat heeft niets met korte herders te maken.
Tuurlijk is het vergelijkbaar. Het zijn beide honden, om te beginnen. En het zijn beide honden van middelmaat, zacht uiterlijk, atletisch gebouwd, sportief van aard, werklustig, trainbaar, zelfs allebei een beetje luidruchtig. Ik denk dat ik met beide wel door 1 deur zou kunnen.
De aussies die ik ken, zijn bijzonder welgemanierd en hebben een stabiel karakter. Echter lopen er hondenbazen bij die ik ook hoog inschat en ik zou er zelf een beetje mee oppassen, omdat Aussies honden zijn die nog wel eens ontsporen en ik heb het idee dat het bij de Toller een stuk minder snel misgaat.
De Aussies die ik ken, hoe leuk ik ze ook vind, vind ik wel dodelijk serieus. Ik houd wel een beetje van een vrolijkert en daardoor spreekt de Toller me misschien wel meer aan, maar dat gekrijs van ze gaat me door merg en been. Krijg dan zin om weg te rennen.
Laatst gewijzigd door Paisley op 10 mar 2015 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Brianne
Vaste gebruiker

Haha, herkenbaar je kan in ieder geval goed je spellingvaardigheden oefenen, tot je er dan achter komt, dat dat nog niet voldoende is want ook de tas die je pakt of de broek die je aantrekt wordt vakkundig gededuceerd tot de activiteit die gaat volgen:)
Laatst gewijzigd door Brianne op 10 mar 2015 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Ik vind het niet handig. Maar het weegt niet op tegen de voordelen. Ik wil een werkhond die goed mee kan in de Agility. Dan kom je toch in de rassen die dat gedrag vertonen ;)
Brianne
Vaste gebruiker

Cleva schreef:
Brianne schreef:Haha, herkenbaar je kan in ieder geval goed je spellingvaardigheden oefenen, tot je er dan achter komt, dat dat nog niet voldoende is want ook de tas die je pakt of de broek die je aantrekt wordt ook vakkundig gededuceerd tot de activiteit die gaat volgen:)
Het was bij ons thuis verdomme net lingo.
Ik vond het echt niet fijn.
Ik heb er geen probleem mee moet ik zeggen, maar goed nu is Brianne er ook niet moeilijk in, als ik aangeef dat we op dat moment niets gaan doen en dat ze nog even moet wachten schikt ze zich daar ook wel weer in. Dan komt ze alleen na 10 minuten eens voor je staan of ze wil vragen of het nu al een keertje tijd is om naar het B.O.S te gaan :D want vergeten was ze het uiteraard niet.

Haha Nanna, dat kan ik me van een teckel dan ook weer helemaal voorstellen moet ik zeggen, de Schotse Collie van mijn ouders is er trouwens nog veel gehaaider in dan mijn Aussie hoor, die stond na twee keer meegaan de tuin in om de aardappelschillen de kliko in te gooien bij het pakken van de aardappelschilmesjes al te piepen voor de deur. Belachelijk hoe snel hij dat soort dingen door heeft gewoon af en toe. Dat werd trouwens wel ietwat irritant snel:)
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik lees even mee. Heb ook getwijfeld tussen deze rassen (er komt een Tollertje).

Ik ken heel veel Tollers en een paar Aussies. Die Aussies vind ik wat gewichtiger, serieuzer. Ik vind ze ook rustiger.

Ik ken twee ontspoorde Tollers, beiden niet opgevoed, en de een is hyper(vervelend) en de ander angstig. Alle andere Tollers die ik ken vind ik fantastische honden. Vrolijk, heel speels, heel enthousiast... Binnen zijn ze lekker rustig en ze zijn gek op knuffelen.

De Tollers die ik ken zijn allemaal erg sociaal naar andere honden. De Aussies die ik ken niet zo.

Tot zover wat ik weet ;)
Eva_NJ
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Een van-alles-watje en Cairn Terriër

Ongelezen bericht door Eva_NJ »

Op de hondenschool waar ik train zijne er drie Tollers. Eentje hiervan traint in de zelfde Agility groep. Een heel lief dier, die aan de zijkant rustig wacht op haar beurt om in actie te komen, een zacht karakter, maar enorm pienter. Toch ook een eigen willetje. Deze intelligentie lijkt mij het moeilijkste om goed te begeleiden. Eens in actie is het een bundel energie en een wervelwind die passeert, we lachen samen met de eigenaar wel eens dat ze zelf eerst moet gaan hardlopen om de hond bij te houden. In het begin moest ze hard oefenen om hem te laten wachten voor de hindernis, de hond was al weg en maakte zijn eigen parcours. Maar dit gaat enorm goed ondertussen en gebeurt nauwelijks nog. Jammer genoeg heeft deze hond wel medische problemen, voornamelijk een gevoelige huid, maar ook gevoelige darmen.

De andere Toller is ook een heel rustige en zachte hond. Hij zit vaak mee in de kantine waar hij/zij rustig blijft wachten bij zijn baasjes en ondertussen geïnteresseerd en alert de boel in de gaten houdt. Deze traint mee in de gehoorzaamheid. De eigenaar vertelde me dat Tollers wel een rustige baas nodig hebben en geen drukke of harde baas.

De derde Toller ken ik niet goed. Deze is nog een onvolwassen hond. Het is wel de hond van een tiener/puber en hij vervoert de hond in een fietskar.

Het zijn alle drie hondvriendelijke honden. Ik heb niet de indruk dat ze direct naar vreemde mensen gaat en iedereen zomaar direct leuk vinden zoals bij de meeste Goldens. Maar dat ze eens ze je wat kennen graag een aai en knuffel komen vragen. De hond die in de agility groep zit komt nu toch regelmatig "goede dag" zeggen.
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:De Toller heeft o.a. Collie bloed in zich :wink:
Dat is één van de veronderstellingen, het is nooit bewezen dat het ook zo is.

" Al lang geleden werden in Europa dit soort lok-honden gebruikt om eenden in een net te lokken. Iets meer dan honderd jaar geleden, in het district "Little River" in "Yarmouth County" in het zuidwesten van Nova Scotia, gebruikte de jagers ook lokhonden die net zoals de "MicMac Indian Dog" waterwild naar de kant lokte precies zoals de vos dat deed. Deze honden waren het resultaat van kruisingen met de verschillende retrievers, waaronder waarschijnlijk Leverkleurige flatcoated retriever, Golden retriever, bruine spaniël, Ierse Setters, labrador en gele Border Collie achtige honden. Er wordt echter ook wel een verhaal verteld waarin het Nederlandse Kooikerhondje een belangrijke schakel vormt bij het ontstaan van de Toller. Zo bestaan wat betreft de exacte afkomst verschillende verhalen en wellicht zal nooit met zekerheid gezegd kunnen worden hoe het precies gegaan is. Hoewel de unieke wijze van jagen van deze honden dus al meer dan honderd jaar bestaat is van een officiële registratie en schriftelijke rasstandaard pas sprake in 1945. Oorspronkelijk werd het ras "Little River Duck Dog" of "Yarmouth Toller" genoemd, maar toen de Canadese Kennel Club het ras in de eind vijftiger jaren ging registreren veranderde deze naam in de huidige "Nova Scotia Duck Tolling Retriever". Vanwege de lange naam van het ras wordt de afkorting "Toller" algemeen gebruikt."
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Eva_NJ schreef:Op de hondenschool waar ik train zijne er drie Tollers. Eentje hiervan traint in de zelfde Agility groep. Een heel lief dier, die aan de zijkant rustig wacht op haar beurt om in actie te komen, een zacht karakter, maar enorm pienter. Toch ook een eigen willetje. Deze intelligentie lijkt mij het moeilijkste om goed te begeleiden. Eens in actie is het een bundel energie en een wervelwind die passeert, we lachen samen met de eigenaar wel eens dat ze zelf eerst moet gaan hardlopen om de hond bij te houden. In het begin moest ze hard oefenen om hem te laten wachten voor de hindernis, de hond was al weg en maakte zijn eigen parcours. Maar dit gaat enorm goed ondertussen en gebeurt nauwelijks nog. Jammer genoeg heeft deze hond wel medische problemen, voornamelijk een gevoelige huid, maar ook gevoelige darmen.

De andere Toller is ook een heel rustige en zachte hond. Hij zit vaak mee in de kantine waar hij/zij rustig blijft wachten bij zijn baasjes en ondertussen geïnteresseerd en alert de boel in de gaten houdt. Deze traint mee in de gehoorzaamheid. De eigenaar vertelde me dat Tollers wel een rustige baas nodig hebben en geen drukke of harde baas.

De derde Toller ken ik niet goed. Deze is nog een onvolwassen hond. Het is wel de hond van een tiener/puber en hij vervoert de hond in een fietskar.

Het zijn alle drie hondvriendelijke honden. Ik heb niet de indruk dat ze direct naar vreemde mensen gaat en iedereen zomaar direct leuk vinden zoals bij de meeste Goldens. Maar dat ze eens ze je wat kennen graag een aai en knuffel komen vragen. De hond die in de agility groep zit komt nu toch regelmatig "goede dag" zeggen.
Wat leuk om te lezen!

Ik ben best bang voor ongeduldigheid tijdens het wachten, omdat mijn Markiesje dat heeft. Ik dacht dat het waarschijnlijk bij Tollers ook vaak zou voorkomen, maar misschien is het dus goed af te leren/in de hand te houden/te trainen.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”