Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Manken en pijnstillers

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Manken en pijnstillers

Ongelezen bericht door duitse herder »

Noah zit op de pijnstillers omdat ze van de week bleef manken na het opstaan, ze zal zich verstapt/overbelast hebben.
Ze heeft nu 4 dagen volledige pijnstillers gehad en lijnrust. Ze heeft nu nog voor 4 dagen pijnstillers. Ze is weer helemaal de oude en wil het liefst rennen vliegen en druk doen :tongue:
Wat is wijsheid? Die 4 dagen pijnstillers opmaken, nu stoppen of langzaam afbouwen?

Zelf dacht ik om vanavond nog volledige dosis te geven en dan morgen op mijn werk kijken hoe het gaat. Als ik merk dat ze nog steeds weer de oude is, dan wil ik morgenavond halve dosis geven. Dinsdag kijken hoe het gaat en eventueel dinsdagavond nog halve dosis te geven.
Perry en Noah

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Manken en pijnstillers

Ongelezen bericht door ranetje »

Pijnstillers zijn ook ontstekingsremmers.
Ik zou dat nog even door geven tot een totaal van 7 dagen en dan die laatste pijnstillers gebruiken om af te bouwen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lisa67
Actief
Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër

Ongelezen bericht door lisa67 »

ranetje schreef:Pijnstillers zijn ook ontstekingsremmers.
Ik zou dat nog even door geven tot een totaal van 7 dagen en dan die laatste pijnstillers gebruiken om af te bouwen.
Zo zou ik het ook doen. En ook vooral niet snel weer wild laten spelen en hard rennen. Rustig opbouwen lijkt mij het verstandigst.
duitse herder
Zeer actief

Ze stuitert van de energie, ondanks meerdere keren lopen. Vandaag heb ik haar redelijk belast, zelfs enkele keren bal gegooid, maar ik zie haar einde van de dag niet manken. Ze heeft nog 2 dagen pijnstillers, denk dat ik morgen volledige dosis geef en dan 2 dagen halve.
Perry en Noah

Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik zou lekker rustig aan doen.
Ik dacht ook dat het goed ging met Nala. Ja dat ging het ook, uiteindelijk.... na 3 maanden....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
ranetje
Zeer actief

Sanne!! schreef:Ik zou lekker rustig aan doen.
Ik dacht ook dat het goed ging met Nala. Ja dat ging het ook, uiteindelijk.... na 3 maanden....
Eens :ok:
Doe het echt nog rustig aan en laat die bal even in de kast.
Dat is op dit moment echt niet goed.
Kan je geen denkspelletjes geven of een snuffelmat?

Pijnstillers afbouwen zou ik doen zoals je hebt bedacht @duitse herder
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Bal gooien op pijnstillers? :o
Als ze hier pijnstillers hebben dan doen ze echt niks meer dan gewoon wandelen. Als ze al pijn tonen doet t echt gehoorlijk pijn en de pijnstillers kunnen zorgen dat ze t weer overbelasten. Ik geef ook zo minimum mogelijke dosis zodat ze t nog een beetje voelen en daardoor ontlasten ipv dat ze niks meer voelen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ranetje schreef:
Sanne!! schreef:Ik zou lekker rustig aan doen.
Eens :ok:
Doe het echt nog rustig aan en laat die bal even in de kast.
Dat is op dit moment echt niet goed.
Kan je geen denkspelletjes geven of een snuffelmat?

Pijnstillers afbouwen zou ik doen zoals je hebt bedacht @duitse herder
idd. Ik heb ook een hond die staat te stuiteren om iets te mogen doen, dat deed hij zaterdag al bij ophalen na operatie van 3 uur, dus dat vind ik gewoon geen referentie, hij deed het gewoon voor de operatie ook al. :U:

Pijnstilling krijgt hij volle bak, zolang er geen training is en zo lang de DA voorschreef.
Het werkt inderdaad ook ontstekingsremmend en dat vind ik toch wel een voornaam iets.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik hield/houd bij de herders bij manken altijd 14 dagen lijnrust aan, eerst korte daarna lange/flexlijn. Daarbij de eerste 3 dagen een hele pijnstiller en dan met 1/4 afbouwen. En absoluut niet ballen de eerste tijd.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Bij deze doe ik ook rustig aan. Ze krijgt morgen de laatste dosis, zal daarna kijken hoe het gaat.
Helaas heb ik nog geen snuffelkleed, die wordt als het goed is van het weekend geleverd. Verder doe ik aangelijnd wandelen, al is ze dan vreselijk baldadig. Ze pakt alles van straat en wil het liefst rondrennen. Ze moet nog even geduld hebben.
Perry en Noah

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

duitse herder schreef:Bij deze doe ik ook rustig aan. Ze krijgt morgen de laatste dosis, zal daarna kijken hoe het gaat.
Helaas heb ik nog geen snuffelkleed, die wordt als het goed is van het weekend geleverd. Verder doe ik aangelijnd wandelen, al is ze dan vreselijk baldadig. Ze pakt alles van straat en wil het liefst rondrennen. Ze moet nog even geduld hebben.
:ok:
Geef haar een taak.
Iets dragen of zo.
Van mijn part een stok :wink:
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

alm@ schreef:Ik hield/houd bij de herders bij manken altijd 14 dagen lijnrust aan, eerst korte daarna lange/flexlijn. Daarbij de eerste 3 dagen een hele pijnstiller en dan met 1/4 afbouwen. En absoluut niet ballen de eerste tijd.
14 dagen lijnrust :O: zou hier echt een ramp zijn :schrik:
serieuze vraag: hoe bewaar je dan de rust in de tent?
14 dagen zonder balletjes zou al een enorm offer zijn :tongue:
Afbeelding
alm@
moderator

lucie schreef:
alm@ schreef:Ik hield/houd bij de herders bij manken altijd 14 dagen lijnrust aan, eerst korte daarna lange/flexlijn. Daarbij de eerste 3 dagen een hele pijnstiller en dan met 1/4 afbouwen. En absoluut niet ballen de eerste tijd.
14 dagen lijnrust :O: zou hier echt een ramp zijn :schrik:
serieuze vraag: hoe bewaar je dan de rust in de tent?
14 dagen zonder balletjes zou al een enorm offer zijn :tongue:
Wat ik al schreef: eerst korte en dan flexlijn maar wel lang wandelen. Nooit een probleem geweest :wink:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Heb net voor zaterdag de flyball afgezegd. Ik kan inderdaad beter rustiger doen dan dat ze straks weer mank loopt. Vandaag was die muts van het bed gevallen en liep ze heel even mank aan haar linkerkant. Gelukkig loopt ze nu weer goed, haar rechtervoorpoot lijkt het weer te doen!
Zondag ga ik naar het bos en krijgt ze haar bal mee zodat ze wat in haar bek heeft. Ik ben benieuwd hoe dat gaat, het zal de eerste keer los zijn. Ze heeft dan 11 dagen aan de riem gelopen, met uitzondering van mijn werk. De duinen/strand wordt pas volgende week, daar wacht ik nog eventjes mee.

Zoals jullie merken heb ik gelukkig nog nooit een mankende hond gehad :O: .
Perry en Noah

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

:ok:
Ik ben ook bepaald onrustig hoor als mijn hond door fysieke problemen aangelijnd moet blijven :wink:
Hoop dat het goed herstelt zodat je/zij er verder gaan last meer van hebt/heeft
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

ik heb ook altijd gezegd oooh als Nala toch lijnrust zou moeten hebben....
maar je komt erin terecht en dan doe je alles om je hond lekker te laten lopen.

nu mag ze gelukkig weer volop en is lekker snel moe dat is ook een voordeel!
al zal dat niet lang duren voor dat weer op gang is.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
duitse herder
Zeer actief

Net met de middagwandeling liep ze toch weer 10 passen mank. Het lijkt nu uit haar linkerschouder te komen, wat wel kan kloppen met dat ze woensdag daarop gevallen is. Voor de rest loopt ze wel gewoon normaal van wat ik zie.
Toch nog maar 3 dagen extra laten rusten.

Wat is alleen slimmer? Haar komende dagen alleen laten plassen/poepen of 10-20 min aangelijnd lopen?
Perry en Noah

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Als ze aangelijnd goed recht blijft lopen en geen abrupte wendingen maakt, denk ik dat je best wat kan lopen.
En dan verder rust :ok:
Afbeelding
alm@
moderator

Bewegen is goed maar inderdaad wat Ranetje zegt, abrupte bewegingen vermijden.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Vandaag liep ze gelukkig goed, we hebben 2x 20 min gelopen. Ze is nu bij mijn ouders waar ze geen trappen hoeft te lopen en ze niet mee hoeft naar mijn werk. God wat is het stil in huis :jank: Woensdag haal ik haar weer op en ga dan beginnen met belasten en hopen dat het over is.
Gister liep ze hele dag goed, tussen de middag leek het een enkele keer of ze zich even verstapte. Mijn vriend zag het steeds niet, steeds als ik zei kijk liep ze weer goed :tongue: :tongue: .
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Een voorzichtige juich.... :cheer: Ze lijkt niet meer te manken! Mijn moeder dacht haar 2x te zien manken maar ze weet het niet zeker. Gisteravond heb ik haar eindelijk opgehaald, wat was het stil in huis!
Vanmiddag grotere ronde gelopen en eindelijk weer los! Ze verveelde zich behoorlijk aan de riem, ze kakte in en liep mee van moet dit. Eenmaal los gingen haar ogen weer stralen en liep ze gelukkig goed, zelfs door stukje duinen!
Ik bleef haar in de gaten houden, hoop het nooit meer mee te maken een mankende hond :O: Elke stap hou je nauwlettend in de gaten.
Perry en Noah

Afbeelding
alm@
moderator

Mooi :ok: Rock en Reina hebben dat ook wel eens gehad met hun wilde gedoe. Dan renden ze door een kuiltje heen en kreeg de schouder even een tik. Wat pijnstilling en 2 weekjes aangelijnd en het leed was weer geleden. Misschien had Noah ook door een kuil gerend :wink:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

alm@ schreef:Mooi :ok: Rock en Reina hebben dat ook wel eens gehad met hun wilde gedoe. Dan renden ze door een kuiltje heen en kreeg de schouder even een tik. Wat pijnstilling en 2 weekjes aangelijnd en het leed was weer geleden. Misschien had Noah ook door een kuil gerend :wink:
Die zaterdag ervoor is Noah 2x van de wip gelanceerd :ugh: We doen de wip nooit maar ze dacht ik neem de wip, tot hij kantelde en sprong ze eraf. Daarna flikte ze het meteen weer, terwijl ze geen held is en daarom zag ik het ook niet aankomen. De rest van de training niks aan het handje. Zondag zijn we ruim 1,5 uur wezen wandelen, lekker naar het strand en door de duinen. Maandag mee naar mijn werk en ook dinsdag. Pas dinsdagavond nadat ik haar uit de bench haalde mankte ze een paar passen. Dacht nog misschien verkeerd gelegen. Die avond ook met opstaan liep ze even paar passen mank en daarna weer goed. Woensdag hetzelfde, steeds na opstaan even manken en verder goed. Die avond naar de dierenarts geweest en zij dacht een overbelasting in haar rechterpols. Of het door de wip is gekomen? Geen idee :19: Na DA bezoek liep ze echt mank, logisch natuurlijk na al dat gevoel.
Donderdag en vrijdag liep ze goed, ze was mee naar het werk en heeft veel binnen gezeten. Ze wilde graag naar binnen zeiden mijn collega's. Zaterdag en zondag was ze weer de oude, vol energie! Maandag en dinsdag wederom naar werk, maandag weer veel laten rusten en dinsdag weer wat meer belasten. Woensdag is die muts van het bed gevallen op haar schouder :blauwoog: .Ze liep met middagwandeling 10 passen mank, de rest liep ze goed. Ook na opstaan niet manken. Donderdag op werk weer rustig gedaan en niets gemerkt. Vrijdag wederom met middagwandeling het idee dat ze niet zuiver liep, alsof ze zich verstapte. Zaterdag ook alleen met middagwandeling, steeds als ik zei kijk ze loopt niet goed liep ze weer normaal. Zondag tm dinsdag bij mijn ouders geweest en daar mankte ze niet. Zij hebben 20-30 min aan de lijn gelopen met haar. 1x dacht mijn moeder haar te zien manken, maar kan ook speelbuiging zijn geweest, dat was met snuffelkleed.

Al met al heeft ze 99% van de tijd goed gelopen, dat maakt het soms juist lastiger waar je goed aan doet. Liep ze vaak mank dan is de keuze snel gemaakt. Maar ze heeft 10 passen op een dag gemankt tijdens de middagwandeling, meer niet. :oohja:
Perry en Noah

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”