Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Aanschaf kruising
Moderator: moderatorteam
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Aanschaf kruising
Bij het kopen van een rashond is (mij) duidelijk waar je op kunt letten: is de fokker aangesloten bij een rasvereniging, voldoet hij/zij aan de eisen die deze stelt, staat hij/zij goed bekend, hoe zijn de lijnen van de ouderhonden, etc.
Maar stel je wil een leuke (al dan niet specifieke) kruising pup, hoe ga je dan te werk? Misschien een stomme vraag hoor, maar ik vraag het me echt af.
Maar stel je wil een leuke (al dan niet specifieke) kruising pup, hoe ga je dan te werk? Misschien een stomme vraag hoor, maar ik vraag het me echt af.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: Aanschaf kruising
Ik lees even mee.
Ik zou het niet weten, buiten wat ik via kennissen als tip zou krijgen.
Ik zou het niet weten, buiten wat ik via kennissen als tip zou krijgen.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Met Otto heb ik mazzel gehad. Ik was op MP aan het zoeken. In de advertentie stond: Ineens lag er een nestje. Ik heb contact gezocht en het was een jong gezin met een Engelse bulldog teef en een maltezer reutje, beiden aanwezig. Aanvragen werden in volgorde behandeld, ik mocht de eerste keer komen kijken en blijven zolang ik wilde. Alle vragen die ik heb gesteld werden netjes beantwoord. Zij zouden voor de eerste puppyentingen zorgen en als ik hem bij die-en-die DA liet enten dan kon ik hem daar ook met korting laten chippen. Ik heb een goede indruk gekregen, aanbetaling gedaan, na vijf weken nog een keer gekeken en met 7 weken kreeg ik een belletje dat hij mee mocht.
Ik denk dus gewoon kritisch kijken bij de eerste kennismaking. En afgaan op je gevoel.
Ik denk dus gewoon kritisch kijken bij de eerste kennismaking. En afgaan op je gevoel.

Groetjes,
Sandra
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik denk dat je er vooral heel zeker van moet zijn dat de moeder van de pups ook echt de moeder is, en dat uit alles blijkt dat de pups normaal in huis opgroeien en niet tussen 100 andere pups in een schuur zitten en alleen effe voor de show in huis komen. Die broodfokmaffia is zo slim tegenwoordig.
Ik denk dat als ik zelf persé een pup zou willen, dat ik toch via een betrouwbare stichting voor een buitenlands pupje zou kijken, maar daar krijg je uiteraard geen pups van 9 weken. Lijkt mij geen punt, met een maandje of vier vind ik ze veel leuker
, maar als je echt een heel jonge pup wil is het geen optie.
Ik denk dat als ik zelf persé een pup zou willen, dat ik toch via een betrouwbare stichting voor een buitenlands pupje zou kijken, maar daar krijg je uiteraard geen pups van 9 weken. Lijkt mij geen punt, met een maandje of vier vind ik ze veel leuker
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik zou vooral mijn gezonde verstand gebruiken. Wat voor rassen zitten erachter? Bepaalde combi's zou ik echt niet op zitten te wachten. Verder zou ik kijken naar de indruk die ik kreeg van de pups, van de moeder, van de omgeving, et cetera.
Gezond verstand icm hondenkennis icm intuïtie.
Nou ja, hier heb je dus niet veel aan, denk ik
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Nou ja ook goed om te weten als er niet echt 'de manier' is.
Ik zoek zelf geen kruising hoor. Maar heb het wel eens overwegen en wist niet waar te beginnen.
Dus als je niemand via via kent en je zoekt, zeg, een StabijxBorder, dan ga je toch naar Marktplaats?
Ik zoek zelf geen kruising hoor. Maar heb het wel eens overwegen en wist niet waar te beginnen.
Dus als je niemand via via kent en je zoekt, zeg, een StabijxBorder, dan ga je toch naar Marktplaats?
-
lets have fun
Ik zou best een kruisingpup van mp durven halen hoor. Daarbij ga ik dan op mijn gevoel af en als ik twijfels heb ben ik zo weer weg. Het liefst ging ik dan eerst een paar keer kijken voor het ophalen. Dan krijg je al een beetje een indruk over hoe er met de hondjes wordt omgegaan en alles en weet ik of ik mij daarin kan vinden of niet.
-
lets have fun
Er is niet 1 manier. Om een rashond te vinden is er ook niet 1 manier, zo vind ik het weer helemaal niet belangrijk dat iemand bij een rasvereniging is aangesloten bv. En wat iemand belangrijk vind bij een kruisingnest is ook heel verschillend.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik vind niets mis met marktplaats. Zoals je zegt- het is gewoon een manier om verkoper en koper met elkaar in contact te brengen.
Ik heb mijn hondje viavia, maar het nest heeft ook op marktplaats gestaan.
Voor de stiching wordt ook op marktplaats geadverteerd. Ja dat trekt wel eens niet zulke serieuze reacties maar je bepaalt zelf wat je ermee doet. In ieder geval krijg je veel meer serieuze reacties via marktplaats dan bijvoorbeeld via dierenasiels.com. Daar komt geen hond lujkt t
Ik heb mijn hondje viavia, maar het nest heeft ook op marktplaats gestaan.
Voor de stiching wordt ook op marktplaats geadverteerd. Ja dat trekt wel eens niet zulke serieuze reacties maar je bepaalt zelf wat je ermee doet. In ieder geval krijg je veel meer serieuze reacties via marktplaats dan bijvoorbeeld via dierenasiels.com. Daar komt geen hond lujkt t

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Dat dus en even vantevoren naam , adres en telefoon nr gogelen.Miranda schreef:Ik zou vooral mijn gezonde verstand gebruiken. Wat voor rassen zitten erachter? Bepaalde combi's zou ik echt niet op zitten te wachten. Verder zou ik kijken naar de indruk die ik kreeg van de pups, van de moeder, van de omgeving, et cetera.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Neeltje
En ook een keertje onverwacht voor de deur staan, dan is er nooit tijd om het mooie plaatje te creeëren als het niet zou kloppen. En ik zou geen aanbetaling doen.bouvierpoedel schreef:Dat dus en even vantevoren naam , adres en telefoon nr gogelen.Miranda schreef:Ik zou vooral mijn gezonde verstand gebruiken. Wat voor rassen zitten erachter? Bepaalde combi's zou ik echt niet op zitten te wachten. Verder zou ik kijken naar de indruk die ik kreeg van de pups, van de moeder, van de omgeving, et cetera.
-
flaneloba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Nou, met dat onverwachts voor de deur staan zou ik toch niet zo blij zijn als ik, zeg, een moeder van drie kinderen ben waarbij de kinderen mijn loopse teefje per ongeluk los hebben gelaten en er daardoor nu een nest ligt. Druk leven, druk met de pups en dan komt 1 van de geinteresseerden ineens even binnenwandelen terwijl ik het smoordruk hebNeeltje schreef:En ook een keertje onverwacht voor de deur staan, dan is er nooit tijd om het mooie plaatje te creeëren als het niet zou kloppen. En ik zou geen aanbetaling doen.bouvierpoedel schreef:Dat dus en even vantevoren naam , adres en telefoon nr gogelen.Miranda schreef:Ik zou vooral mijn gezonde verstand gebruiken. Wat voor rassen zitten erachter? Bepaalde combi's zou ik echt niet op zitten te wachten. Verder zou ik kijken naar de indruk die ik kreeg van de pups, van de moeder, van de omgeving, et cetera.

Dag monster... *14-01-2016
- dagmar88
- Zeer actief
Miranda schreef:Ik zou vooral mijn gezonde verstand gebruiken. Wat voor rassen zitten erachter? Bepaalde combi's zou ik echt niet op zitten te wachten. Verder zou ik kijken naar de indruk die ik kreeg van de pups, van de moeder, van de omgeving, et cetera.
En afhankelijk van het ras/risico op aandoeningen ook bij een kruising pup geteste ouders. Tweedehands vind ik het allemaal wel gescheten, maar onverantwoordelijke combi's steunen zou ik niet willen.
Minimaal één keer op bezoek voor de pup mee naar huis kan.
Verder moet je denk ik altijd goed opletten, waar je ook een hond haalt. Bij mensen die "er in getrapt" zijn, blijkt het achteraf toch vaak een rare vage bedoeling geweest te zijn.
- dagmar88
- Zeer actief
flaneloba schreef: Nou, met dat onverwachts voor de deur staan zou ik toch niet zo blij zijn als ik, zeg, een moeder van drie kinderen ben waarbij de kinderen mijn loopse teefje per ongeluk los hebben gelaten en er daardoor nu een nest ligt. Druk leven, druk met de pups en dan komt 1 van de geinteresseerden ineens even binnenwandelen terwijl ik het smoordruk heb
Gewoon nooit, onbeschoft. Iedereen heeft een planning en daarnaast nog pups hebben lijkt me werk zat.
Als ze dat alle 12 gaan doen
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Nou , heb ze ook wel eens onaangekondigd aan de deur gehad met de vraag of ik puppen had/verkocht.dagmar88 schreef:flaneloba schreef: Nou, met dat onverwachts voor de deur staan zou ik toch niet zo blij zijn als ik, zeg, een moeder van drie kinderen ben waarbij de kinderen mijn loopse teefje per ongeluk los hebben gelaten en er daardoor nu een nest ligt. Druk leven, druk met de pups en dan komt 1 van de geinteresseerden ineens even binnenwandelen terwijl ik het smoordruk heb
Gewoon nooit, onbeschoft. Iedereen heeft een planning en daarnaast nog pups hebben lijkt me werk zat.
Heb ik en bordje in de tuin staan dan,.?
Nee maar we hadden gehoord van die of die dat u puppen had .
Oh maar wet je ook dat het bouviers zijn.?
Ja zijn toch hele lieve honden.?
Kom morgenmiddag maar even terug om 1 uur.
Nooit meer gezien of gehoord.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Sita
- Zeer actief
Via-via en marktplaats zouden mijn bronnen zijn om een leuke kruising te vinden. En verder inderdaad goed kijken wat voor kruising het is en wat voor eigenschappen er in zouden kunnen zitten. Ligt de moeder er netjes bij met de pups, zien ze er gezond uit enz. Gaat voornamelijk op gevoel, maar dat heb ik bij een rashond ook. Ik ben niet zo van het al jaren uitpluizen welke lijnen en welke fokker. Op moment dat ik een hondje wil ga ik zoeken en dan is er altijd wel iets leuks te vinden. Zou heel goed kunnen dat de volgende weer een leuke kruising wordt.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Deze posts geven mijn mening over dit onderwerp eigenlijk wel precies weer. Vooral het vetgedrukte is iets wat je in mijn ogen goed zou moeten meewegen.dagmar88 schreef:Miranda schreef:Ik zou vooral mijn gezonde verstand gebruiken. Wat voor rassen zitten erachter? Bepaalde combi's zou ik echt niet op zitten te wachten. Verder zou ik kijken naar de indruk die ik kreeg van de pups, van de moeder, van de omgeving, et cetera.
Bedenk je wat je de minst fijne eigenschappen van beide rassen vindt en of je die in één hond wilt hebben.
En afhankelijk van het ras/risico op aandoeningen ook bij een kruising pup geteste ouders. Tweedehands vind ik het allemaal wel gescheten, maar onverantwoordelijke combi's steunen zou ik niet willen.
Verder moet je denk ik altijd goed opletten, waar je ook een hond haalt. Bij mensen die "er in getrapt" zijn, blijkt het achteraf toch vaak een rare vage bedoeling geweest te zijn.
Zelf heb ik zoals bekend ook een kruising, eentje die weloverwogen is gefokt en waar door de fokker lang en goed over is nagedacht. Een combi van 2 rassen die niet heel voordehandliggend is voor veel mensen, maar wel degelijk een in mijn ogen heel goede motivatie achter zat. 2 Rassen die me op zichzelf staand ook leuk leken, maar waarbij de combi van beiden me nog meer aansprak. Met alle risico's vandien en inderdaad in mijn achterhoofd de wetenschap dat in het slechtste geval alle minpunten van beide rassen in de pups terug zouden komen. Dat risico was ik bereid te nemen.
Dat jet (tot nu toe in ieder geval
Laatst gewijzigd door LongFields op 25 feb 2015 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Djenna en Kibo hebben we beide via MP.
Bij Djenna waren we op zoek naar een amerikaanse bulldog maar zagen haar advertentie van een Xamerikaan met Old english en was al 10 weken.
Contact gehad; waren haar eigen reu en teef en geen oepsnest maar gewoon leuk voor een keer.
We zijn 1x geweest en hadden keuze uit 2 zusjes en de keuze werd djenna; Vader en moeder aanwezig, entingsboekje ook.
Ze zag er heel goed uit.
Bij kibo waren we gewoon op zoek naar iets leuks.
Mensen hadden een reu en teef en steeds gescheiden maar uiteindelijk toch niet goed opgelet.
Kibo was 5 weken toen we eerste keer gingen kijken en paar weken later opgehaald.
Leuk jong gezin en beetje simpel. Teef is daarna gesteriliseerd omdat ze geen oeps nestjes meer wilde.
Kibo was er 1 uit nest van 10 en had netjes boekje ed. Heb nog steeds contact met haar en zij met alle andere pupkopers.
Wij hebben vooral eerst opgelet dat het geen broodfokadvertentie was; bepaalde plaatsen en namen zijn aardig bekend op MP.
Verder gekeken hoe de honden waren en hoe ze eruit zagen en hoe de mensen er mee omgingen.
Bij Djenna waren we op zoek naar een amerikaanse bulldog maar zagen haar advertentie van een Xamerikaan met Old english en was al 10 weken.
Contact gehad; waren haar eigen reu en teef en geen oepsnest maar gewoon leuk voor een keer.
We zijn 1x geweest en hadden keuze uit 2 zusjes en de keuze werd djenna; Vader en moeder aanwezig, entingsboekje ook.
Ze zag er heel goed uit.
Bij kibo waren we gewoon op zoek naar iets leuks.
Mensen hadden een reu en teef en steeds gescheiden maar uiteindelijk toch niet goed opgelet.
Kibo was 5 weken toen we eerste keer gingen kijken en paar weken later opgehaald.
Leuk jong gezin en beetje simpel. Teef is daarna gesteriliseerd omdat ze geen oeps nestjes meer wilde.
Kibo was er 1 uit nest van 10 en had netjes boekje ed. Heb nog steeds contact met haar en zij met alle andere pupkopers.
Wij hebben vooral eerst opgelet dat het geen broodfokadvertentie was; bepaalde plaatsen en namen zijn aardig bekend op MP.
Verder gekeken hoe de honden waren en hoe ze eruit zagen en hoe de mensen er mee omgingen.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
andor 12-04-2001/10-09-2009
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
De jongste zoon van mijn buren is met vriendin weer tijdelijk thuis komen wonen en hebben zich via mp waar de pup met een zielig verhaal op stond een kruising Malamute/Boerboelreu aangeschaft. Vriendinnetje heeft eerder en zielige husky gered (niet gevraagd waar die gebleven is) dus is zij van mening dat zij van deze kruising een prima gehoorzame huishond kan maken. De naïviteit straalt eraf. Ik hoop met heel mijn hart dat tegen de tijd dat deze kruising volwassen is, zij een eigen huis hebben 

- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Ik heb twee kruisingen, Mowgli de kruising Duitse herder/Berner sennen, voor een kruising als haar zal ik zo weer gaan was het niet zo dat ik geen grote hond meer wil. Mowgli is precies wat ik zocht in een hond, gelukkig is zij gezond er komen veel erfelijke afwijkingen voor in beide rassen, maar met Mowgli hebben we geluk gehad. Ze is inmiddels tien jaar en ze is wat gaan sukkelen vanaf haar achtste, ze is geopereerd aan melkkliertumoren, heeft artrose en maag/darmproblemen. Maar voor een grote hond van tien jaar doet ze het goed.
Dan heb ik nog Balou een kruising pincher/chihuahua, hem vind ik geen geslaagde kruising. Zowel de pincher als chihuahua kunnen moeilijke hondjes zijn, Balou is dan ook een erg moeilijk hondje. Hij heeft gedragsproblemen, ernstige hartafwijkingen, patella-luxatie en maagproblemen. De cardioloog had geschat dat hij tweeënhalf jaar oud zal worden, inmiddels is hij bijna drie en het gaat goed met hem.
Ik denk dat je bij het kopen van een kruising goed moet informeren naar het karakter en de gezondheid van de beide ouders, nog beter is om de ouders te zien. En uiteindelijk moet je ook een beetje geluk hebben, er zullen vast ook makkelijke gezonde pincher/chihuahua kruisingen rond lopen.
Dan heb ik nog Balou een kruising pincher/chihuahua, hem vind ik geen geslaagde kruising. Zowel de pincher als chihuahua kunnen moeilijke hondjes zijn, Balou is dan ook een erg moeilijk hondje. Hij heeft gedragsproblemen, ernstige hartafwijkingen, patella-luxatie en maagproblemen. De cardioloog had geschat dat hij tweeënhalf jaar oud zal worden, inmiddels is hij bijna drie en het gaat goed met hem.
Ik denk dat je bij het kopen van een kruising goed moet informeren naar het karakter en de gezondheid van de beide ouders, nog beter is om de ouders te zien. En uiteindelijk moet je ook een beetje geluk hebben, er zullen vast ook makkelijke gezonde pincher/chihuahua kruisingen rond lopen.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat vind ik inderdaad ook heel belangrijk.dagmar88 schreef:Miranda schreef:Ik zou vooral mijn gezonde verstand gebruiken. Wat voor rassen zitten erachter? Bepaalde combi's zou ik echt niet op zitten te wachten. Verder zou ik kijken naar de indruk die ik kreeg van de pups, van de moeder, van de omgeving, et cetera.
Nou ja, hier heb je dus niet veel aan, denk ikBedenk je wat je de minst fijne eigenschappen van beide rassen vindt en of je die in één hond wilt hebben.
Iemand vroeg me eens naar een kruising Gordonsetter en nog iets.
De pups waren echt enig om te zien.
Maar ik heb toch de jachthond wel kort beschreven en gevraagd wat ze daarvan vonden..
Nou toch maar liever niet nee .
Er is daar uiteindelijk een herder gekomen
- rakker2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox - Locatie: gelderland
hier een kruising boerenfox x ??? werd gezegd dat de vader een jack russell was. zie het er niet in. Eerder een
beagle. Ma kwa karakter is het een heerlijk hondje.
waar ik wel naar ekeken heb is hoe het gezin was tegenover de honden, hoe de honden zelf waren.
beagle. Ma kwa karakter is het een heerlijk hondje.
waar ik wel naar ekeken heb is hoe het gezin was tegenover de honden, hoe de honden zelf waren.
Laatst gewijzigd door rakker2000 op 25 feb 2015 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
-
Dartel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik denk ook dat het afhankelijk is van wat je zoekt. Ben je op zoek naar iets grappigs kan niet schelen wat of ben je op zoek naar iets specifieks.
In het eerste geval zou ik in ieder geval zeker 2 keer gaan kijken. Gewoon om te zien hoe ze met de honden omgaan en of de moeder ook lekker bij de pups mag blijven. Goed naar de moeder kijken, is dat een hond die je ook in huis zou willen hebben of is ze wel heel erg nerveus. Het zou fijn zijn als de vader in ieder geval bekend is, dan kun je toch iets meer zeggen over de toekomstige karaktertjes.
In het tweede geval zou ik echt wat vooronderzoek doen. Wil je een Doodle of leuk herderkruising dan zou ik wel informeren naar een aantal gezondheidstesten van beide ouders. Want ook een kruising kan cataract of HD krijgen. Een bewust gefokte kruising kan precies zijn wat je zoekt.
Als ik naar mijn ras kijk, de schapendoes, zie ik dat veel mensen tegenwoordig graag een kleintje willen hebben en dan ook nog eentje die wat minder blaft en niet zoveel beweging nodig heeft. Dan zou je misschien beter kunnen gaan voor een kruising met een leuke gezelschapshondje. Maar ik vind wel dat je dan in ieder geval gewoon de ogen zou moeten laten testen, dat is zo gedaan en je kun toch een hoop leed voorkomen. Je zou zelfs wat gentesten kunnen doen die voor ieder ras geschikt zijn. Die pup is dan wel wat duurder dan een oepsnest, maar dat is dan ook niet je reden om een kruising te nemen. Je wilt gewoon een leuke hond waarvan nog geen ras is ontwikkeld
In het eerste geval zou ik in ieder geval zeker 2 keer gaan kijken. Gewoon om te zien hoe ze met de honden omgaan en of de moeder ook lekker bij de pups mag blijven. Goed naar de moeder kijken, is dat een hond die je ook in huis zou willen hebben of is ze wel heel erg nerveus. Het zou fijn zijn als de vader in ieder geval bekend is, dan kun je toch iets meer zeggen over de toekomstige karaktertjes.
In het tweede geval zou ik echt wat vooronderzoek doen. Wil je een Doodle of leuk herderkruising dan zou ik wel informeren naar een aantal gezondheidstesten van beide ouders. Want ook een kruising kan cataract of HD krijgen. Een bewust gefokte kruising kan precies zijn wat je zoekt.
Als ik naar mijn ras kijk, de schapendoes, zie ik dat veel mensen tegenwoordig graag een kleintje willen hebben en dan ook nog eentje die wat minder blaft en niet zoveel beweging nodig heeft. Dan zou je misschien beter kunnen gaan voor een kruising met een leuke gezelschapshondje. Maar ik vind wel dat je dan in ieder geval gewoon de ogen zou moeten laten testen, dat is zo gedaan en je kun toch een hoop leed voorkomen. Je zou zelfs wat gentesten kunnen doen die voor ieder ras geschikt zijn. Die pup is dan wel wat duurder dan een oepsnest, maar dat is dan ook niet je reden om een kruising te nemen. Je wilt gewoon een leuke hond waarvan nog geen ras is ontwikkeld
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Axel is een kruising Fox X Friese Stabij, waar we alles verkeerd hebben gedaan met uitkiezen.
Blind uit de krant, geen ouderhonden gezien, hondjes lagen in een stal en later in een caravan op het land met een hekje er om heen. Puur op rasuiterlijk (mijn moeder wilde een Friese Stabij) gekozen. 1x wezen kijken, daarna gereserveerd en opgehaald met acht weken.
Fout, fout, fout. Maar ja? Wat wisten wij er nou van?
Ik was met twaalf jaar de oudste en mijn ouders hadden nog nooit een hond gehad.
Inmiddels is hij bijna 16 jaar oud en heeft hij weinig gemankeerd in zijn leven: een lichte vorm van epilepsie en teelbaltkanker op latere leeftijd. Zijn karakter is ook prima.
Geluk dus.
Nu zou ik het nooit meer zo doen. Google is your friend. Inlezen in de rassen, vaker kijken, omstandigheden goed in het snotje houden en zeker zo mogelijk beide ouderdieren zien.
Blind uit de krant, geen ouderhonden gezien, hondjes lagen in een stal en later in een caravan op het land met een hekje er om heen. Puur op rasuiterlijk (mijn moeder wilde een Friese Stabij) gekozen. 1x wezen kijken, daarna gereserveerd en opgehaald met acht weken.
Fout, fout, fout. Maar ja? Wat wisten wij er nou van?
Ik was met twaalf jaar de oudste en mijn ouders hadden nog nooit een hond gehad.
Inmiddels is hij bijna 16 jaar oud en heeft hij weinig gemankeerd in zijn leven: een lichte vorm van epilepsie en teelbaltkanker op latere leeftijd. Zijn karakter is ook prima.
Geluk dus.
Nu zou ik het nooit meer zo doen. Google is your friend. Inlezen in de rassen, vaker kijken, omstandigheden goed in het snotje houden en zeker zo mogelijk beide ouderdieren zien.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Zo zou ik het denk ik ook doen, plus wat Neeltje zegt.bouvierpoedel schreef:Dat dus en even vantevoren naam , adres en telefoon nr gogelen.Miranda schreef:Ik zou vooral mijn gezonde verstand gebruiken. Wat voor rassen zitten erachter? Bepaalde combi's zou ik echt niet op zitten te wachten. Verder zou ik kijken naar de indruk die ik kreeg van de pups, van de moeder, van de omgeving, et cetera.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Waar je ook vanuit moet gaan is dat een kruising altijd een verrassingspakket is. Vooral als pa en ma ook al kruisingen van vanalles zijn.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Neeltje
Het kan misschien niet uitkomen, maar hoe vaak worden mensen een loer gedraaid, door voor het aangekondigde bezoek een mooi plaatje creeëren met de pups en mams in huis en zo gauw de voordeur dichtgaat achter het bezoek wordt de zooi weer in de schuur gegooid? En dan beginnen we hier met z'n allen dat ze beter hadden moeten opletten.dagmar88 schreef:flaneloba schreef: Nou, met dat onverwachts voor de deur staan zou ik toch niet zo blij zijn als ik, zeg, een moeder van drie kinderen ben waarbij de kinderen mijn loopse teefje per ongeluk los hebben gelaten en er daardoor nu een nest ligt. Druk leven, druk met de pups en dan komt 1 van de geinteresseerden ineens even binnenwandelen terwijl ik het smoordruk heb
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Zo zie ik het ookSita schreef:Via-via en marktplaats zouden mijn bronnen zijn om een leuke kruising te vinden. En verder inderdaad goed kijken wat voor kruising het is en wat voor eigenschappen er in zouden kunnen zitten. Ligt de moeder er netjes bij met de pups, zien ze er gezond uit enz. Gaat voornamelijk op gevoel, maar dat heb ik bij een rashond ook. Ik ben niet zo van het al jaren uitpluizen welke lijnen en welke fokker. Op moment dat ik een hondje wil ga ik zoeken en dan is er altijd wel iets leuks te vinden. Zou heel goed kunnen dat de volgende weer een leuke kruising wordt.
Nu was mijn kruising niet bewust aangeschaft maar als ik hem kon klonen
Het enige jammere vind ik is dat gezondheidsonderzoeken vaak ontbreken bij particuliere nestjes.
- Lynnepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
Ik heb de mensen waar Pippa vandaan komt gewoon op Facebook. Ze hebben hele albums vol met foto's van hun honden (teckel en boxer) tijdens het wandelen, knuffelen met de kinderen, naar het bos, bij de paarden,... Ook van het nestje en de dracht staan er een heleboel foto's. Ik kwam op het nestje via een ander hondenforumlid, zij heeft een zusje van Pippa. Zij postte toen in het teckeltopic en om de week stonden er wel nieuwe foto's van de pups, ze gingen een paar keer langs, knuffelfoto's met de kinderen,... Aan alles kon je zien dat het gewoon een nestje voor de leuk was, geen enge broodfokpraktijken. Ze hadden ook een advertentie op Marktplaats trouwens.

- Luckyday
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising border collie
- Contacteer:
Lucky heb ik ook gevonden via mp. Was toen samen met mijn moeder gaan kijken omdat zij er meer verstand van had dan ik of het wel oke zou zijn. Maar was prima! Schone ruimte, leuke mensen en alle pups liepen gewoon los op de boerderij achter de baas aan en luisteren dat ze deden! Dat was precies wat ik ook wilde en lucky is nog niks veranderd hij volgt me overal 
Gewoon goed kijken, realistisch zijn, altijd iemand meenemen die niet alleen naar die schattige pups kijkt en goed vragen stellen. Verder go with your guts
Gewoon goed kijken, realistisch zijn, altijd iemand meenemen die niet alleen naar die schattige pups kijkt en goed vragen stellen. Verder go with your guts

True friendship is sitting together in silence and feeling like it was the best conversation you've ever had
Bed and Breakfast Angelbeeck
Romy Smink Photography