Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dwerg schnauzer karakter?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Ytje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Aantal honden: 1

dwerg schnauzer karakter?

Ongelezen bericht door Ytje »

Wie heeft er een dwerg schnauzer? Ik kom ze nooit tegen en ken niemand die er een heeft. Hoe is hun karakter en zijn ze baasgericht, willen ze werken? Op internet vind ik veel over de grote broers maar niet echt over de kleine versie. Ik las dat het goede honden voor op een appartement zijn. Heeft iemand dat?
Ytje
Zeer actief

Re: dwerg schnauzer karakter?

Werken bedoel ik goed luisteren, gehoorzaamheid, plezier in trainen en spelen of zijn ze meer op zichzelf en bananen in de oren. Misschien is werken niet het goede woord.
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Ja, ik heb nu zo'n 20 jaar dwergschnauzers.
Ze zijn zeker geschikt om mee te werken alleen doen weinig mensen dat. Ik doe met allebei GG, apporteersport en combisport. En ze zijn in alle takken van sport eigenlijk heel goed. Het is wel anders dan bij voorbeeld een herder, ze hebben wat meer een eigen mening over zaken :mrgreen: Maar als je ze op de juiste manier motiveert kan je er alles mee. Ze zijn vaak wat wantrouwig naar vreemden, maar voor de "eigen" doen ze alles.
Ik denk dat de meeste honden geschikt zijn voor een appartement, zolang je er maar genoeg mee doet. Het zijn in principe actieve hondjes, alhoewel ik er ook ken die het liefst heel de dag op de bang hangen. :)
Afbeelding
mito
Zeer actief

Als je goed zoekt op internet zie je ze zelfs pakwerk doen :mrgreen: Afbeelding

Ik krijg vaak het commentaar als mensen ons zien trainen: o, ik wist niet dat dat kon met zo'n kleintje....

Ach, het is eigenlijk een grote hond in een klein jasje
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Nanna schreef: Nog een nadeel: die lange baard als ze drinken :schrik: Daar kan een theekopje vol water in :lol1: Dat daarna dus lustig over je vloer wordt uitgegoten ;-)
Afbeelding
Die baard kun je uitstekend kort houden hoor. :wink:
Bij mijn man hadden ze een middenslag Schnauzer vroeger, en die had altijd een heel bescheiden kortgehouden baardje in plaats van zo'n uit de hand gelopen geitensik.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik heb er ooit een gehad. Ongecompliceerd, luisteren goed. Ze wandelen graag en doen graag spelletjes, maar liggen ook graag op de bank. Die van mij liep altijd los. Bleef een meter achter mij lopen. Waken doen ze wel, met zo'n sopraan stem die je door merg en been gaat. Redelijk wantrouwig naar vreemden. Wel een aanrader, ook voor op een appartement.

Nu heb ik de Riezenschnauzer, eigenlijk hetzelfde als de dwerg maar dan wat groter. Is wat rustiger dan de dwerg en blaft met een zware basstem een paar keer, alleen indien nodig. Blijft in tegenstelling tot een dwerg niet aan de gang ondanks dat ze ook bijzonder waakzaam is.

Ja, dan die baard. Mijn huidige Schnauzer weet nu dat ze na het eten of drinken naar mij toe moet komen. Dan droog ik haar baard af. Voordat ze dat kon had ik de spaghettisaus wel eens op het plafond en de pas gelatexte muren hangen. De baard flink inkorten helpt ook wel een stuk.

Mijn ouders hadden er ook een zo'n 40 jaar geleden. Die had zeer stug haar, nog stugger dan van een draadhaar Foxterriër. Die zie je tegenwoordig niet meer. Hoe dat komt weet ik ook niet. Ik zie ze alleen nog met een vrij zachte beharing.

Ze hebben een prettig karakter, zijn slim en baasgericht. In jouw situatie zou ik niet lang na hoeven te denken. Ga ervoor. Daar zul je geen spijt van krijgen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

De dwergjes die ik ken, zijn behoorlijk irritante kutkeffertjes, sorry. Ik wordt altijd uitgescholden als ik op een bepaalde plek op een fietspad met mijn hond langskom, omdat op een appartement erboven twee dwergsnauzers vinden dat het fietspad verdedigd moet worden.
En ik ken een vrouw uit de stad hier die met een dwerg en middenslag loopt, die altijd een beetje lijdzaam aan de kant van de weg gaat staan, wachten tot ik voorbij ben, met twee hondjes aan de lijn die me staan uitkafferen.

Misschien is het toeval dat ik alleen schreeuwkippen tegenkom maar ik heb de indruk dat ze behoorlijk vocaal zijn en zich makkelijk kunnen opwinden om niets.
Afbeelding
Ytje
Zeer actief

Paisley: Dat is neem ik aan te corrigeren toch? Ik sta dat soort gedrag sowieso niet toe terwijl sommige mensen ook denken van ach.
Paisley
Zeer actief

Ytje schreef:Paisley: Dat is neem ik aan te corrigeren toch? Ik sta dat soort gedrag sowieso niet toe terwijl sommige mensen ook denken van ach.
Ik denk dat de mensen die "ach" denken, ook ooit het standpunt hadden dat ze het niet toestaan, maar er achter kwamen dat ze aan het kortste eind trokken en geen grip meer hebben op het gedrag ;)
Iets 'niet toe staan' is soms echt niet makkelijk.
Afbeelding
mito
Zeer actief

Nou ik ken ze niet als keffers hoor. Het zijn over het algemeen heel evenwichtige hondjes.
Als je ze wilt leren kennen kan je altijd eens meelopen met een schnauzerwandeling of bezoek een doedag die door de twee clubs georganiseerd worden
Afbeelding
Ytje
Zeer actief

Goede tip heb me aangemeld voor 12 april in Hellendoorn :)
mito
Zeer actief

Ytje schreef:Goede tip heb me aangemeld voor 12 april in Hellendoorn :)
Leuk. Voor ons wat uit de buurt maar we hebben dan toch al een apporteerwedstrijd.
Afbeelding
Ytje
Zeer actief

Als het allemaal doorgaat en lukt dan gaan we elkaar vast en zeker wel ergens tegenkomen en dan hoop ik ook een riem in de hand te hebben en berg koekjes in de zak
deugenietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer

Ongelezen bericht door deugenietje »

Ik loop met een witte dwerg.

Maar aan de riem, jeetje wat een rothond zeg. Veel blaffen naar andere honden enzo. Helaas is de hond niet van mij, anders had ik dit gedrag niet.

Maar als ik los met hem loop, niks aan de hand.
Wolfsblut
Zeer actief

deugenietje schreef:Ik loop met een witte dwerg.

Maar aan de riem, jeetje wat een rothond zeg. Veel blaffen naar andere honden enzo. Helaas is de hond niet van mij, anders had ik dit gedrag niet.

Maar als ik los met hem loop, niks aan de hand.
Waar mogelijk zou ik hem dan lekker los laten lopen.
Ik heb in het verleden ook een zwarte Dwergschnauzer gehad. Die liep gewoon mee, op een meter afstand achter me. Ik ging een keer met de fiets naar de Chinees. Zal ongeveer 2 km zijn. Kom ik daar aan, hoor ik een hoop gehijg achter me. Ik had haar totaal niet opgemerkt, was ze mee gelopen. Die heeft in de hoogste versnelling moeten rennen. Bij stoplichten en voorrangswegen bleef ze gewoon achter de fiets wachten tot ik verder ging. Arm diertje, haar tong hing op haar knieën ze was totaal uitgeput. Onder mijn arm maar weer naar huis gegaan, zonder Chinees. Een boterham met kaas was mijn avondmaal.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Onze buren hebben er twee. En die blaffen.....veel......heel veel. De heel dag door eigenlijk. Beide zijn het best felle donders, maar niet op een rottige manier. Gewoon pittige tantes. maar dat blaffen....
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Mee eens, maar die honden blaffen ook heeeeeeeeeeel erg als er niemand thuis is. En dan kan je niet echt corrigeren (overigens moet je dat ook willen en ik geloof niet dat mijn buren echt gemotiveerd zijn)
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Weet ik niet. De vorige hond die ze hadden blafte beduidend minder. En deze beide heel erg. Als ik mijn honden vrijheid zou geven zouden ze niet zoveel blaffen daar ben ik zeker van. Maar ik denk dat die schnauzers wel erger blaffen dan de gemiddelde schnauzer. Net als dat mijn buurvrouw ook harder roept dan de gemiddelde buurvrouw.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Nanna schreef:
Miezemuis schreef:Mee eens, maar die honden blaffen ook heeeeeeeeeeel erg als er niemand thuis is. En dan kan je niet echt corrigeren (overigens moet je dat ook willen en ik geloof niet dat mijn buren echt gemotiveerd zijn)
Ja, maar dat kun je niet op het ras schuiven ;-) Ik denk dat als die mensen Duitse Herders hadden gehad, die wellicht ook de hele tent bij elkaar zouden schreeuwen.
Eigenlijk zou ik het niet weten hoe ik van mijn hond een krijskip zou moeten maken. Gaat je niet lukken denk ik.
Er zullen vast genoeg dwergsnauzers zijn hun kop kunnen houden, maar degene die ik ken hebben we die neiging.

"Maar verder heb je gewoon je smoel te houden". Het klinkt heel gedecideerd, maar ook wat vaag. Ben benieuwd hoe jij van een hardnekkige krijser een brave hond maakt.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Miezemuis schreef: Maar ik denk dat die schnauzers wel erger blaffen dan de gemiddelde schnauzer. Net als dat mijn buurvrouw ook harder roept dan de gemiddelde buurvrouw.
Je zegt het zelf al. Overgeprikkelde, altijd krijsende en verontwaardigde, door ADHAD geplaagde Tokkinnen zijn zelfs in staat om marmotten geluidsoverlast te laten creëren.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”