Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verschillende soorten Duitse Herders

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

deugenietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer

verschillende soorten Duitse Herders

Ongelezen bericht door deugenietje »

Ik kom er achter dat je verschillende duitse herders hebt.
Je hebt de kort harige/lang harige. Oud duitse herder en de duitse witte en zwarte herders.
Wat is nu echt het verschil?

Hebben deze qua karakter ook verschillen?

Kortharig. Deze is wel erg akelig gehoekt.
Afbeelding

Langharig. Met hoek.
Afbeelding

Oud Duitse. Hebben die standaard een rechte rug zonder die akelige hoeking.? Volgens mij zijn deze ook wat grover of niet?
Afbeelding
Afbeelding
deugenietje
Zeer actief

Re: verschillende soorten Duitse Herders

Worden zwarte duitse herder speciaal gefokt of zijn het foutjes?
Afbeelding

Ik weet wel dat de witte wel speciaal gefokt zijn. Ik persoonlijk vind ze en vieze gele kleur hebben. Op de foto valt mee. Maar in de hondenboek die ik heb, daar vind ik ze die vieze kleur hebben.
Afbeelding
deugenietje
Zeer actief

De wolfsgrauw. Persoonlijk niet mijn ding.

Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Die langharige die jij laat zien is niet langharig, dat is gewoon voller stokhaar. Zwart/bruin, wolfsgrauw en zwart zijn gewoon kleuren die voorkomen en geen foutjes. Zwartbruin heb je zoals op de foto's tot aan Tay (die is ook zwartbruin/geel ookal is dat maar weinig). Die kleuren kunnen ook allemaal in 1 nest voorkomen, dus speciaal gefokt nee, foutjes ook niet.

Niet elke DH is zo enorm gehoekt en niet elke ODH heeft een rechte rug/minder hoeking. De witte is het ras de Zwitserse Witte herder.

Qua karakter, ja er zit verschil tussen. Ook bij de ODH. Je hebt bij beide namelijk show en werklijnen en dat karakter verschilt. Tussen de ODH/DH vind ik persoonlijk minder verschil zitten qua karakter. Soms ook niet qua bouw.
deugenietje
Zeer actief

Toen ik die link las van heavy kwam ik er inderdaad achter dat er geen echte langhaar bij zit.

Die witte duitse herder is echter wel een duitse. Alleen de witte duitse herder is nog niet erkend.
Een witte herder moet echt wit zijn.
De witte duitse herder heeft dus een gelige gloed. En dit mag niet bij de witte herder.
Deze info is in het kort en komt uit het boek 'De grote Honden encycloped'.
TessaThomas
Zeer actief

De ZWH komt uit de DH. Daar kwamen witte pups in voor, maar ik geloof dat dat nu bijna nooit meer voorkomt. Het is in ieder geval een foutje en een niet erkende kleur, een NEK dus. Ik gok dat het ook niet erkend gaat worden.
deugenietje
Zeer actief

TessaThomas schreef:De ZWH komt uit de DH. Daar kwamen witte pups in voor, maar ik geloof dat dat nu bijna nooit meer voorkomt. Het is in ieder geval een foutje en een niet erkende kleur, een NEK dus. Ik gok dat het ook niet erkend gaat worden.

Klopt het is niet erkende kleur. Voor mij hoeft het ook niet erkent te worden.
deugenietje
Zeer actief

Tara schreef:
deugenietje schreef:
TessaThomas schreef:De ZWH komt uit de DH. Daar kwamen witte pups in voor, maar ik geloof dat dat nu bijna nooit meer voorkomt. Het is in ieder geval een foutje en een niet erkende kleur, een NEK dus. Ik gok dat het ook niet erkend gaat worden.

Klopt het is niet erkende kleur. Voor mij hoeft het ook niet erkent te worden.
En waarom dan wel niet? Alleen maar omdat jij het niet mooi vindt?
Ja, mag mijn mening toch wel geven.

Als jij ze wel mooi vind, dan is dit ook goed. :ok:

Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

deugenietje schreef:
Ik weet wel dat de witte wel speciaal gefokt zijn. Ik persoonlijk vind ze en vieze gele kleur hebben. Op de foto valt mee. Maar in de hondenboek die ik heb, daar vind ik ze die vieze kleur hebben.
Afbeelding
Dat is melkboerenhondenhaar. De melk werd vroeger aan huis gebracht door de melkboer Deugenietje. Dan hadden ze een karretje dat werd getrokken door een grote hond. Gewone boeren hadden ook een trekhond voor hun karretje gespannen. Voor hen maakte de kleur niet zoveel uit. Als hij maar groot en sterk was.

Hier een palingboer uit Zaandam uit 1913.
Afbeelding

Dit is een melkboer met zijn hondenkar. IJscomannen hadden ook honden met melkboerenhondenhaar.
Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
deugenietje
Zeer actief

Wolfsblut schreef:
Hier een palingboer uit Zaandam uit 1913.
Afbeelding

Die achterste hond. :I:

Wat voor ras zal dat zijn?
Wolfsblut
Zeer actief

Ik heb diverse foto's van trekhonden bekeken.
Ik kom geen enkel herkenbaar ras tegen.
Mogelijk iets van dogachtigen.
Geen enkele Bouvier of Herders.
Misschien hebben ze uit die vaalwit tot gele wel de huidige Golden retrievers gefokt.
Ik weet het niet. Ik heb de indruk dat het ras niet veel uitmaakte, als ze maar groot en sterk waren.
De meeste mensen in die tijd hadden niet zoveel geld om veel geld voor een rashond te betalen. Althans de gewone werkman niet.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wolfsblut schreef:Ik heb diverse foto's van trekhonden bekeken.
Ik kom geen enkel herkenbaar ras tegen.
Mogelijk iets van dogachtigen.
Geen enkele Bouvier of Herders.
Misschien hebben ze uit die vaalwit tot gele wel de huidige Golden retrievers gefokt.
Ik weet het niet. Ik heb de indruk dat het ras niet veel uitmaakte, als ze maar groot en sterk waren.
De meeste mensen in die tijd hadden niet zoveel geld om veel geld voor een rashond te betalen. Althans de gewone werkman niet.
Waren dat in die tijd ook niet de Rottweilers die de karren trokken ? Heb daar wel eens foto's van gezien, maar was misschien ook wel toeval.
Afbeelding
deugenietje
Zeer actief

Misschien iets van duitse dog
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

De diversiteit binnen het ras zit hem in werk en showlijn. Kleur is ondergeschikt aan deze categorieen.
Let wel, voor de rasliefhebber telt wit niet mee, ook langhaar, ondanks sinds kort erkent, telt niet mee in ogen van (don't shoot the messenger) de gemiddelde rasliefhebber. Wordt gezien als fokfout. Waar de zgn oud duitse herder fokkers hun voordeel mee doen. (Let eens goed op de door jou geplaatste foto's en hoe de stand van de honden is)
Binnen showlijn is zwart bruin favo. Binnen werklijn is hiernaast zwart en wolfsgrauw ook prima.
Laatst gewijzigd door Chiki op 06 feb 2015 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wolfsblut
Zeer actief

Ik heb geen idee Thom. Ik zou er ook graag wel wat meer over willen weten. Als kind kan ik me nog herinneren dat bij ons in de straat een boer woonde met een peper en zoutkleur. Grof van structuur en een schofthoogte van ca 80 cm.
De trekhonden waren toen al verboden. Op boerenerven zag je veel van die grote honden maar dan als kettinghond. Volgens mij nog allemaal nazaten van de trekhonden.
deugenietje
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Ik heb geen idee Thom. Ik zou er ook graag wel wat meer over willen weten. Als kind kan ik me nog herinneren dat bij ons in de straat een boer woonde met een peper en zoutkleur. Grof van structuur en een schofthoogte van ca 80 cm.
De trekhonden waren toen al verboden. Op boerenerven zag je veel van die grote honden maar dan als kettinghond. Volgens mij nog allemaal nazaten van de trekhonden.

Misschien een riesen schnauzeer?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoe meer variatie in een ras hoe beter. Dus als de DH wit, zwart, grauw, geel en alle schakeringen bruin/zwart mocht zijn was het ras in elk geval veel gezonder. Hoe meer dieren je uit de fokkerij haalt hoe meer genen je uit de fokkerij haalt. En hoe minder genen er zijn hoe meer kans op een homozygote hond en hoe meer kans op genetische defecten.

Ik vind het dus erg jammer dat je geen nesten DH ziet waarin wit, zwart, geel en alles wat er tussen zit ligt. Persoonlijk vind ik bij honden het karakter vele malen belangrijker dan de kleur. Ik zou dus net zo lief een goede witte als een goede grijze herder hebben. Een fijne hond is een fijne hond en het kleurtje is werkelijk ondergeschikt.

Voor de bewaking moet je overigens als je slim bent altijd een zwarte hond nemen. Een zwarte hond boezemt angst in. Mijn zwarte kruising DH was voor veel mensen een vreselijke enge hond. Dat was ze niet maar dat leek ze vooral door de kleur. Als zij wit was geweest of blond dan zou ze veel minder eng zijn gevonden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Deze "oud" DH komt volgens mij gewoon linea recta uit de keurfok en is gewoon een langhaar met aan minimaal 1 kant een hond uit keurfok. Niks oud DH aan. Misschien hooguit de helft van zijn bloed.
Afbeelding
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

laeken schreef:Hoe meer variatie in een ras hoe beter. Dus als de DH wit, zwart, grauw, geel en alle schakeringen bruin/zwart mocht zijn was het ras in elk geval veel gezonder. Hoe meer dieren je uit de fokkerij haalt hoe meer genen je uit de fokkerij haalt. En hoe minder genen er zijn hoe meer kans op een homozygote hond en hoe meer kans op genetische defecten.

Ik vind het dus erg jammer dat je geen nesten DH ziet waarin wit, zwart, geel en alles wat er tussen zit ligt. Persoonlijk vind ik bij honden het karakter vele malen belangrijker dan de kleur. Ik zou dus net zo lief een goede witte als een goede grijze herder hebben. Een fijne hond is een fijne hond en het kleurtje is werkelijk ondergeschikt.

Voor de bewaking moet je overigens als je slim bent altijd een zwarte hond nemen. Een zwarte hond boezemt angst in. Mijn zwarte kruising DH was voor veel mensen een vreselijke enge hond. Dat was ze niet maar dat leek ze vooral door de kleur. Als zij wit was geweest of blond dan zou ze veel minder eng zijn gevonden.
In de werklijn nesten zie je wel grauw, zwart/bruin en zwart in één nest. Alleen wit komt volgens mij zo goed als niet meer voor. Het is idd niet slim om honden uit te sluiten om de kleur, maar je mag ook geen langhaar x stokhaar nest fokken. Heel krom, want langhaar komt ook gewoon voor in stokhaar nesten. Tay heeft een paar zusjes die langhaar zijn en als daarmee gefokt zou worden, moet het met een langhaar reu. Dat vind ik persoonlijk echt onzin.

En wbt de ODH, volgens mij heb je helemaal gelijk. duitse herder hier o het forum heeft zoiets wel eens verteld dacht ik. Dat de broer van haar hond (lang haar) als ODH dekreu ingeschreven stond, dacht ik?
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

laeken schreef:Deze "oud" DH komt volgens mij gewoon linea recta uit de keurfok en is gewoon een langhaar met aan minimaal 1 kant een hond uit keurfok. Niks oud DH aan. Misschien hooguit de helft van zijn bloed.
Afbeelding
Goed gezien, dit is een langharige DH:
http://www.vanchikaserf.nl/eilin.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Zolang Noah haar broer onder de ODH valt, neem ik het ras niet zo serieus. Daarbij zie ik toch wel wat problemen ontstaan. Ze worden gepromoot als ideale gezinshond. Toch zie je vaak DDR lijnen in de ODH, werkhonden. Dat zijn geen honden voor 3 maal daags een blokje om, maar willen wat doen.
Perry en Noah

Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Had ik het dus goed onthouden! Ik vind dat echt bizar, vooral als je dan leest dat er absoluut geen langhaar DH gebruikt worden, maar al jaren lang ODH zijn.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Afbeelding

Broer en zus :lol1:
Perry en Noah

Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Die gele gloed bij witte herders heet wildkleur. Bij de ZWH is dat een foutje.

En Laeken heeft gelijk. Mensen denken altijd dat een witte hond lief is.
En zwarte honden, of honden met zwart masker, zijn eng.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ja, dat merk ik ook wel. Als Zorro (zwarte kop) vriendelijk kwispelend naar voren leunt en Dalí (blond gezichtje) wegkijkend naast mij gaat leunen willen mensen toch vaak Dalí aaien. Euh, pak die andere maar.
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

duitse herder schreef: Ze worden gepromoot als ideale gezinshond. Toch zie je vaak DDR lijnen in de ODH, werkhonden. Dat zijn geen honden voor 3 maal daags een blokje om, maar willen wat doen.
Klopt, dat is jammer, want die honden komen zo nooit helemaal tot hun recht.... :(:
Er zijn gelukkig wel mensen die er wel mee trainen. :D
Varghoss heeft ook een heel zeker, stabiel en rustig karakter (dat & de groffe bone en het diepe pigment, wat deze lijnen vaak vererven zien ze graag bij de ODH). Toch ziet iedereen ook hoeveel plezier hij heeft als hij mag werken en welke driften er dan naar boven komen. Een heerlijke hond om mee te werken. Daarom is het vaak zo jammer dat honden waar zoveel DDR bloed inzit er niets mee gedaan wordt. Ja, wandelingen, showen en foto's maken, maar je moet zo'n hond ook geestelijk stimuleren.

Ik ben (i.v.m. het overlijden van Haakon) rustig aan aan het kijken naar nestplanningen van een Oostlijn. Het karakter van deze type honden bevalt mij erg goed. Ik wil wel graag een LSH, maar dit keer kies ik toch voor een Duitse herder, omdat dit veel makkelijker is met examens e.d.
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Van
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, Tamaskan, Turkse Vans
Contacteer:

Ongelezen bericht door Van »

deugenietje schreef:Toen ik die link las van heavy kwam ik er inderdaad achter dat er geen echte langhaar bij zit.

Die witte duitse herder is echter wel een duitse. Alleen de witte duitse herder is nog niet erkend.
Een witte herder moet echt wit zijn.
De witte duitse herder heeft dus een gelige gloed. En dit mag niet bij de witte herder.
Deze info is in het kort en komt uit het boek 'De grote Honden encycloped'.
Het wit en dat gele is genetisch dezelfde kleur namelijk rood
rood kan dieprood zijn zoals in de Ierse Setter of zo licht dat het wit lijkt
Bij de Zwitserse witte herder word er op gefokt om die kleur zo wit mogelijk te houden. Bij de DH word er niet met rood gefokt dus als er eens een rode tussen zit is de kans dat deze mooi zuiver wit is niet zo groot
Miranda schreef:Die gele gloed bij witte herders heet wildkleur. Bij de ZWH is dat een foutje.
Wat een rare benaming voor iets wat niks met wildkleur te maken heeft :denken:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Chiki schreef:De diversiteit binnen het ras zit hem in werk en showlijn. Kleur is ondergeschikt aan deze categorieen.
Let wel, voor de rasliefhebber telt wit niet mee, ook langhaar, ondanks sinds kort erkent, telt niet mee in ogen van (don't shoot the messenger) de gemiddelde rasliefhebber. Wordt gezien als fokfout. Waar de zgn oud duitse herder fokkers hun voordeel mee doen. (Let eens goed op de door jou geplaatste foto's en hoe de stand van de honden is)
Binnen showlijn is zwart bruin favo. Binnen werklijn is hiernaast zwart en wolfsgrauw ook prima.
Dit waren de pups van Bluffie met 7 weken

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... f#p3993320" onclick="window.open(this.href);return false;

In dit nestje 1 langhaar wolfgrauw, een paar wolfgrauwen, een paar zwart/bruine en een zwarte :mrgreen:
Ma was wolfgrauw en pa was zwart/bruin.
TessaThomas
Zeer actief

blondie schreef: Dit waren de pups van Bluffie met 7 weken

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... f#p3993320" onclick="window.open(this.href);return false;

In dit nestje 1 langhaar wolfgrauw, een paar wolfgrauwen, een paar zwart/bruine en een zwarte :mrgreen:
Ma was wolfgrauw en pa was zwart/bruin.
Schattig! Klinkt als het nest waar Tay uitkomt. :D 1 zwarte, 4 zwart bruine en 5 wolfsgrauwe, waarvan 2 of 3 langhaar.
Maich
Actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maich »

Een oom van mij had in de jaren '90 ook een werklijn, Wolfsgrouwe Duitse Herder zonder die glijbaanrug.
Hij gebruikte de hond puur voor de sport, en hij had zijn onderkomen in een grote kennel achter in de tuin en kwam elke avond voor een paar uur in huis. Het was trouwens wel een hele aanhankelijke hond en iedereen die binnen kwam werdt met liefde onthaald. Terwijl de huishond, een DH teef heel wantrouwend was en niet heel toegankelijk was.
A Man and his Dog
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”