Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Max moet een beetje aankomen....hoe?
Moderator: moderatorteam
- Woods!
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Max moet een beetje aankomen....hoe?
De titel zegt het eigenlijk al, Max moet een beetje aankomen, maar ik weet niet goed hoe.
Toen Max hier kwam (4 weken geleden) was hij mager maar goed. Ik voelde zijn ribben, maar precies netjes eigenlijk. De eerste week is hij iets steviger geworden (ik denk spieren?) maar nu valt hij echt af.
Ik denk dat Max vooral afgevallen is door beweging: ik denk dat hij in zijn vorige huis veel minder beweging kreeg dan hier. Ik wandel 's morgens met hem (rondje park, 20 - 40 minuten, hangt af van hondengezelschap onderweg), 's middags een lange wandeling in het bos van ca een uur, en 's avonds een kort rondje van ca. 20 minuten. Ga ik 's middags vrij vroeg naar het bos dan komt er nog een rondje park bij aan het eind van de middag.
Ik voerde Max 's morgens brokken, begin van de avond 1/4 pak Renske en voor het slapen gaan weer brokken.
Hij at de Renske goed, de brokken matig. (maar wel op uiteindelijk)
Nu geef ik hem 's morgens 1/4 Renske met brokken erdoor, halverwege de dag brokken (die er met een sausje van de action wel goed in gaan.) 's avonds ook 1/4 Renske met brokken en voor het slapen gaan weer brokken met saus. (Hier ben ik gisteren mee begonnen)
Zit ik een beetje op de goede weg zo? En hebben jullie nog tips voor me?
(Max is een heel smal uitgevallen boerenfox, hij woog gisteren 6,8 kg)
Toen Max hier kwam (4 weken geleden) was hij mager maar goed. Ik voelde zijn ribben, maar precies netjes eigenlijk. De eerste week is hij iets steviger geworden (ik denk spieren?) maar nu valt hij echt af.
Ik denk dat Max vooral afgevallen is door beweging: ik denk dat hij in zijn vorige huis veel minder beweging kreeg dan hier. Ik wandel 's morgens met hem (rondje park, 20 - 40 minuten, hangt af van hondengezelschap onderweg), 's middags een lange wandeling in het bos van ca een uur, en 's avonds een kort rondje van ca. 20 minuten. Ga ik 's middags vrij vroeg naar het bos dan komt er nog een rondje park bij aan het eind van de middag.
Ik voerde Max 's morgens brokken, begin van de avond 1/4 pak Renske en voor het slapen gaan weer brokken.
Hij at de Renske goed, de brokken matig. (maar wel op uiteindelijk)
Nu geef ik hem 's morgens 1/4 Renske met brokken erdoor, halverwege de dag brokken (die er met een sausje van de action wel goed in gaan.) 's avonds ook 1/4 Renske met brokken en voor het slapen gaan weer brokken met saus. (Hier ben ik gisteren mee begonnen)
Zit ik een beetje op de goede weg zo? En hebben jullie nog tips voor me?
(Max is een heel smal uitgevallen boerenfox, hij woog gisteren 6,8 kg)
Ik verkies de fouten van enthousiasme boven de kennis van wijsheid.
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Max moet een beetje aankomen....hoe?
Niko is heel slecht op gewicht te houden. De krijgt nu calorierijke brokken (nutrivet) en vers vlees met havermoutpap.
Heb pas de havermout een week weggelaten, maar dat was meteen te zien.
Heb pas de havermout een week weggelaten, maar dat was meteen te zien.
- MirjamV
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
- Aantal honden: 2
Misschien een voer nemen waar wat meer energie in zit?
Ik heb voor mijn Boerenfox brokken, active variant met meer energie erin: http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... dult/27334" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb voor mijn Boerenfox brokken, active variant met meer energie erin: http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... dult/27334" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door MirjamV op 30 jan 2015 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Woods!
- Vaste gebruiker
Dank voor het meedenken.
Ik ga zeker eens kijken naar de samenstelling van mijn brokken (goedkope brokken van de Jumbo) en op zoek naar een "rijker" alternatief. De satin balls houd ik in gedachte, ik krijg de indruk dat dat meer voor echt extreme gevallen is?
Ik ben geneigd om iets minder met Max te doen, hij was gisteren echt heel erg moe, maar aan de andere kant zie ik hem genieten van het bos. Iets korter rondje behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.....
Ik ben gewoon een watje als het Max betreft......
Ik ga zeker eens kijken naar de samenstelling van mijn brokken (goedkope brokken van de Jumbo) en op zoek naar een "rijker" alternatief. De satin balls houd ik in gedachte, ik krijg de indruk dat dat meer voor echt extreme gevallen is?
Ik ben geneigd om iets minder met Max te doen, hij was gisteren echt heel erg moe, maar aan de andere kant zie ik hem genieten van het bos. Iets korter rondje behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.....
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Sommige honden halen heel weinig voedingsstoffen uit Renske. Dus ander vlees dan Renske gebruiken kan ook nog helpen
- dagmar88
- Zeer actief
Om snel aan te komen, niet om op gewicht te blijven.Woods! schreef:Dank voor het meedenken.
Niko is helaas allergisch geworden, maar vond dit prima voer voor een redelijke prijs.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... club/22894
Die hele erge vermoeidheid gaat vanzelf over wanneer hij meer conditie/betere bespiering heeft.
- Woods!
- Vaste gebruiker
Wat die vermoeidheid betreft, denk ik dat gisteren net een beetje te veel voor hem was. Voor het eerst zijn we echt dagen achtereen naar het bos geweest, en gisteren met 2 andere honden samen. Daarvoor zat er af en toe een rustiger dagje tussen. Ik denk ook dat Max tot het uiterste gaat, hij vind alles leuk en is continu enthousiast. Ik ben bang dat ik gewoon een beetje te veel van hem gevraagd heb (zonder het echt op te bouwen) in combinatie met zijn voer. Ik wist ook niet wat Max gewend was te eten (brokken was mij doorgegeven, maar verder niks) en omdat de hond van mijn dochter Renske krijgt koos ik daarvoor. (oude eigenaar van Max had doorgegeven dat Max diaree kreeg van blikvoer, maar alleen brokken die hij niet echt lekker vind vond ik geen optie. ) Maar ik gaf dus gewoon te weinig *schaam*
Ook denk ik dat Max in zijn oude huis niet echt veel beweging kreeg, maar dat muntje viel eigenlijk pas later.
Vandaag een rust dagje ingebouwd, en Max krijgt meer te eten. Ik denk dat het dan wel goed komt.
@Fotogravinnetje: ga ik in de gaten houden.
Ppfft.......moeilijk hoor...."moeder" van een hond zijn
Ook denk ik dat Max in zijn oude huis niet echt veel beweging kreeg, maar dat muntje viel eigenlijk pas later.
Vandaag een rust dagje ingebouwd, en Max krijgt meer te eten. Ik denk dat het dan wel goed komt.
@Fotogravinnetje: ga ik in de gaten houden.
Ppfft.......moeilijk hoor...."moeder" van een hond zijn

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Is de hond echt te mager? Veel honden zijn te dik. Een fox is wel een hond die onder de ranke honden valt in het algemeen, maar al vaak te dik zijn. Hoe oud is de hond en is de hond geholpen of niet?
Geperste brokken leveren meer energie en hoef je minder van te voeren. Mijn border collie is een extreem slechte eter en behoorlijk rank, maar in beweging is hij ook een dolle. Verder is hij rustig omdat hij veel beweging krijgt. Dus ik vraag me echt af of je nieuwe hondje wel zo raar is
Cavom staat bekend om zijn hoge energetische en vettig waarde. Hier heeft dat voo Kay in zijn jonge jaren zeker een bijdrage geleverd. Overigens voerde ik altijd versvlees bij en dat hoeft ook niet duur te zijn (vriesvak jumbo vind je wel of rody of smuldier en die laatste ging er hier goed in).
Na hele gekke periode, intensieve dagen voerde ik extra krachtmeters in. Kreeg hij aardappelen (ik kook zonder zout en wat extra), witte macaroni of witte rijst of droog brood bij zijn versvlees erbij soms.
Maar ik zou die enorm magere hond dan wel eens willen zien. Vermoedelijk hoort het gewoon bij zijn bouw. En je omgeving vertekend vaak het beeld omdat ze alleen nog maar moddervette honden kennen.
Geperste brokken leveren meer energie en hoef je minder van te voeren. Mijn border collie is een extreem slechte eter en behoorlijk rank, maar in beweging is hij ook een dolle. Verder is hij rustig omdat hij veel beweging krijgt. Dus ik vraag me echt af of je nieuwe hondje wel zo raar is

Na hele gekke periode, intensieve dagen voerde ik extra krachtmeters in. Kreeg hij aardappelen (ik kook zonder zout en wat extra), witte macaroni of witte rijst of droog brood bij zijn versvlees erbij soms.
Maar ik zou die enorm magere hond dan wel eens willen zien. Vermoedelijk hoort het gewoon bij zijn bouw. En je omgeving vertekend vaak het beeld omdat ze alleen nog maar moddervette honden kennen.

- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Freek heeft ook een hoop eten nodig om geen gratenpakhuis te worden. Voor zijn 20 kg lichaamsgewicht eet hij 750 tot 1000 gram vers vlees. Een paar keer per week krijgt hij schapenvet er bij. Dit gaat nu goed. Hij heeft ook periodes dat hij minder eet, dan krijgt hij Cavom brokken. Wat hij niet op eet kan dan zo weer terug de bak in in tegenstelling tot zijn vlees.
Maar hij eet voor zichzelf genoeg, hij regelt heg een beetje zelf.
Maar hij eet voor zichzelf genoeg, hij regelt heg een beetje zelf.
- Woods!
- Vaste gebruiker
Dank voor al jullie reacties 
Max is niet extreem mager hoor, maar het viel me op dat hij begon af te vallen. Zijn ribben zijn goed voelbaar (maar dat mag) maar nu beginnen zijn heupbeenderen wat uit te steken. Ik vind hem nu wel te mager eigenlijk.
Ik startte dit topic ook niet vanwege ondervoeding, maar omdat ik zag dat hij nu af begint te vallen.
Eigenlijk meer om meer te leren over voeding, en om te horen of het misschien fout is om extra etensbeurten in te lassen, of beter juist meer keren eten of meer per keer etc.
Dit is een foto van een paar dagen geleden:

Ik heb een hoop om over na te denken qua voeding. Vind zelf de Renske nog steeds erg prettig, maar ga eens verder kijken dan mijn neus nu lang is.
Edit: vergeet ik helemaal te melden: Max is een gecastreerd reutje van ruim 2,5 jaar (27 april wordt hij 3)

Max is niet extreem mager hoor, maar het viel me op dat hij begon af te vallen. Zijn ribben zijn goed voelbaar (maar dat mag) maar nu beginnen zijn heupbeenderen wat uit te steken. Ik vind hem nu wel te mager eigenlijk.
Ik startte dit topic ook niet vanwege ondervoeding, maar omdat ik zag dat hij nu af begint te vallen.
Eigenlijk meer om meer te leren over voeding, en om te horen of het misschien fout is om extra etensbeurten in te lassen, of beter juist meer keren eten of meer per keer etc.
Dit is een foto van een paar dagen geleden:

Ik heb een hoop om over na te denken qua voeding. Vind zelf de Renske nog steeds erg prettig, maar ga eens verder kijken dan mijn neus nu lang is.
Edit: vergeet ik helemaal te melden: Max is een gecastreerd reutje van ruim 2,5 jaar (27 april wordt hij 3)
- dagmar88
- Zeer actief
Zo op de foto is dat moeilijk te zien, helemaal zo'n kleintje. Op je andere foto's lijkt hij precies goed.
Wat een leuk hondje, heeft wat weg van een basenji.
Wat een leuk hondje, heeft wat weg van een basenji.
Vanaf een foto is moeilijk te beoordelen, maar zo te zien is hij niet te mager.
Weet wel dat wat veel mensen mooi vinden bij hun hond eigenlijk net wat te zwaar is.
Weet wel dat wat veel mensen mooi vinden bij hun hond eigenlijk net wat te zwaar is.