Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Graag uw advies over aanschaf pup en ras!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

FrenkS
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Graag uw advies over aanschaf pup en ras!

Ongelezen bericht door FrenkS »

Beste Forumleden,

Vorig jaar heb ik een bericht geplaatst waarin ik al eerder advies vroeg over de keuze van een hond.
Helaas is het aanschaffen van een pup toen niet doorgegaan. Het leek mij destijds beter te wachten.

Ik wil echter nog steeds erg graag een hond aanschaffen. Die wens is er ondanks alles nog steeds.
Inmiddels woon ik samen met mijn vriendin.
Ik wil jullie vragen om advies. Is het verstandig om in mijn situatie een hond aan te schaffen?
En hebben jullie advies wat voor ras, gezien onze situatie en wensen het beste bij ons past.

Hieronder een beschrijving van de huidige situatie:

Dit zal onze eerste hond worden.
Ik woon samen met mijn vriendin in een appartement op 2 hoog.
Er is geen lift aanwezig maar de trappen zijn kort.
De woningen zijn vrij gehorig. De buurman zal zeker een blaffende hond horen.
Ons appartement heeft een oppervlakte van 60-70 m2.
Wij hebben nog twee katten. Een kater van 3 jaar en een poes van bijna 1 jaar.

Ik werk op het moment full time. 3 dagen per week van 09:00 tot 18:00. En twee dagen van 13:00 tot 21:00.
Deze tijden blijf ik tot september werken. Daarna hervat ik mijn studie. Dat duurt dan nog een half jaar.
Gedurende deze periode zal ik voor het merendeel vanuit huis werken. Ik zou daarom in de periode van september een pup willen.
Mijn vriendin werkt 3 dagen per week.
Ik ben zelf zeer sportief en zou graag met de hond gaan trainen, hardlopen,fietsen en wandelen.

Ik ben bereid extra uren voor de hond uit te trekken en elke dag een uur vroeger op te staan.
Zodat ik de hond voldoende beweging kan geven. Ik zou zelfs mijn abonnement bij de sportschool opzeggen.
Zo heb ik per week 5 uur extra die ik aan de hond kan besteden.

Waar een hond eventueel aan moet voldoen:

- Sportief karakter
- Speels
- Niet te waaks
- Gehoorzaam
- Aanhankelijk
- Niet te druk
- Goed met kinderen en vreemden
- Goed met andere huisdieren (katten)

- kort tot middellanghaar.
- Middelgroot ( 50 - 60 cm hoog)
- Spitse snuit

Zelf zitten wij aan de volgende rassen te denken:

- Zweedse elandhond
- Mechelse herder
- Witte herder
- American staffordshire terrier

Graag jullie advies!
danifa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 2

Re: Graag uw advies over aanschaf pup en ras!

Ongelezen bericht door danifa »

de American staffordshire terrier heeft niet echt een spitse snuit en is (binnen de standaard) kleiner dan 50 cm en hoe belangrijk vind je het dat ze sociaal zijn naar andere honden?

de hollandse herder zou ook kunnen denk ik.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Je lijstje met honden komt op de een of andere manier niet zo overeen met het type hond waar ik aan denk als ik je verhaal lees.
Inderdaad wat Kruimel hierboven al zegt: elandhonden zijn vaak blafferds, Mechelaars ook behoorlijk waaks en zou ik ook niet als 'niet te druk' omschrijven, en de eerste stafford met een spitse snuit moet ik nog tegenkomen.

Ik zou gaan voor een Golden retriever of een leuke herplaatser (kruising) die goed in jullie situatie past. Dan weet je al meer qua karakter, zoals omgang met kinderen en andere huisdieren, alleen kunnen blijven, waaksheid, etc.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Je noemt vrij grote rassen, maar als je een pup wilt, die kan tot deze is uitgegroeid beter niet te veel trappen lopen.
Hoe hondvriendelijk wil je je hond? Bij hondvriendelijk zou ik geen staff nemen.

Welke tijden werkt je vriendin? Als zij op de dagen dat jij van 9-18 werkt ook kantoortijden maakt, zou ik op dit moment geen pup nemen.
Kaki
Actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier X Olde English Bulldogge mix
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaki »

Een Rhodesian Ridgeback misschien? Geen persoonlijke ervaring mee, maar lijkt veelal overeen te komen met je lijstje. Een Amerikaanse Staffordshire Terrier zou ik je in ieder geval afraden, hoewel het schatten van honden zijn is het waarschijnlijk dat ze later niet met andere honden kunnen opschieten. Ook kunnen ze vrij druk zijn (als je er veel mee doet zal dit trouwens wel mee vallen) en komen ze zeker niet aan de 50-60cm schoft.

Al eens gekeken in de windhonden hoek? Zitten ook genoeg leuke en uiteenlopende (sportieve) honden tussen, en ze hebben allemaal een spitse snuit :D
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kaki schreef:Een Rhodesian Ridgeback misschien? Geen persoonlijke ervaring mee, maar lijkt veelal overeen te komen met je lijstje. Een Amerikaanse Staffordshire Terrier zou ik je in ieder geval afraden, hoewel het schatten van honden zijn is het waarschijnlijk dat ze later niet met andere honden kunnen opschieten. Ook kunnen ze vrij druk zijn (als je er veel mee doet zal dit trouwens wel mee vallen) en komen ze zeker niet aan de 50-60cm schoft.

Charlie is aardig gemiddeld en 55 cm schofthoogte.
De eerste jaren kreeg ze ook met veel beweging/uitdaging een tam paard wild. Een dood paard waarschijnlijk ook nog wel :mrgreen:

Als TS en vriendin graag een stafford willen, zou je natuurlijk wel naar een leuke sociale herplaatser kunnen zoeken van minimaal een jaar of drie.
Kaki
Actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier X Olde English Bulldogge mix

Ongelezen bericht door Kaki »

dagmar88 schreef:
Kaki schreef:Een Rhodesian Ridgeback misschien? Geen persoonlijke ervaring mee, maar lijkt veelal overeen te komen met je lijstje. Een Amerikaanse Staffordshire Terrier zou ik je in ieder geval afraden, hoewel het schatten van honden zijn is het waarschijnlijk dat ze later niet met andere honden kunnen opschieten. Ook kunnen ze vrij druk zijn (als je er veel mee doet zal dit trouwens wel mee vallen) en komen ze zeker niet aan de 50-60cm schoft.

De eerste jaren kreeg ze ook met veel beweging/uitdaging een tam paard wild. Een dood paard waarschijnlijk ook nog wel :mrgreen:

Als TS en vriendin graag een stafford willen, zou je natuurlijk wel naar een leuke sociale herplaatser kunnen zoeken van minimaal een jaar of drie.

Dat van een herplaatser is inderdaad een goede tip, mocht je die kant op willen gaan. Maar een doorsnee (stamboom) AST is normaliter toch geen 50+cm? Je ziet genoeg kruisingen die een stuk groter uitvallen en er aardig op lijken, maar een 'echte' red dat niet vaak geloof ik.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kaki schreef: Dat van een herplaatser is inderdaad een goede tip, mocht je die kant op willen gaan. Maar een doorsnee (stamboom) AST is normaliter toch geen 50+cm? Je ziet genoeg kruisingen die een stuk groter uitvallen en er aardig op lijken, maar een 'echte' red dat niet vaak geloof ik.

Officieel heeft het niet de voorkeur, maar tegenwoordig wel hoor.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Mijn Engelse is 44cm en ja ze heeft een FCI boompje :wink:

Als ik jullie was zou ik gewoon eens met asielhonden wandelen, kijken hoe ze in de hand liggen. Zo zie je ook verschillende types.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

FrenkS schreef:Beste Forumleden,

- Sportief karakter
- Speels
- Niet te waaks
- Gehoorzaam
- Aanhankelijk
- Niet te druk

- Spitse snuit

- Zweedse elandhond
- Mechelse herder
- Witte herder

Graag jullie advies!
Als ik die lijstjes naast elkaar leg, zou ik 3 van de 4 rassen al schrappen. De elandhond is niet mijn eerste keus voor een gehorig appartement. De mechelaar vind ik niet altijd even vriendelijk, goud voor eigen, maar niet voor vreemd en bij de stafford zit je met een groot risico op hondagressie.

De witte herder kan een optie zijn, mits je kritisch oplet waar je een pup haalt. Als herders je aantrekken, zou je ook naar de collie kunnen kijken, eventueel naar de korthaar als je niet van langhaar houdt.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Al die vier honden waar je aan zit te denken zou ik je dan juist niet aanraden!
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
FrenkS
Vaste gebruiker

Bedankt voor de reacties! Wat voor rassen zouden jullie mij dan wel aanraden? Graag met dezelfde karakter eigenschappen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Waarom speciaal kort of halflang haar? Je weet dat dat verhaart als de ziekte?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Wat is de bedoeling na dat half jaar studie?
Als je aan een pup begint, zitten ze rond het half jaar juist in hun puberperiode waarin ze knap lastig kunnen zijn.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik kan ook de rassen die je noemt niet rijmen met wat je wilt met een hond. Ik zou dan ook richting Labrador, border collie-achtig iets gaan. Maar goed, je zit wel met de trappen het eerste jaar, dat wordt dragen naar boven.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

kipo schreef:
FrenkS schreef:Beste Forumleden,

- Sportief karakter
- Speels
- Niet te waaks
- Gehoorzaam
- Aanhankelijk
- Niet te druk

- Spitse snuit

- Zweedse elandhond
- Mechelse herder
- Witte herder

Graag jullie advies!
Als ik die lijstjes naast elkaar leg, zou ik 3 van de 4 rassen al schrappen. De elandhond is niet mijn eerste keus voor een gehorig appartement. De mechelaar vind ik niet altijd even vriendelijk, goud voor eigen, maar niet voor vreemd en bij de stafford zit je met een groot risico op hondagressie.

De witte herder kan een optie zijn, mits je kritisch oplet waar je een pup haalt. Als herders je aantrekken, zou je ook naar de collie kunnen kijken, eventueel naar de korthaar als je niet van langhaar houdt.

Nou, een langhaar collie van het engelse type zou ik ook niet direct aanraden. Die worden al moe als ze het rijtje 'fietsen, wandelen, rennen' lezen. :mrgreen:
De korthaar kan prima, die is wel sportief. Net als de Amerikaanse collie (heeft ook een pak minder vacht). Korthaar verhaart overigens erger dan de langhaar want de ondervacht is net zo dik als die van zijn langhaar neef en daar blijft de ondervacht tenminste in de lange vacht hangen.

De collie voldoet trouwens wel aan zowat alle eisen: spitse snuit, langharig, zachtaardig, (kind)vriendelijk, tolerant naar andere dieren, gehoorzaam en baasgericht.
Eén ding voldoen ze niet aan: collies kunnen behoorlijke blafferds zijn. Zo'n akelige schelle blaf die je door merg en been gaat. :mrgreen:
Er is op te trainen maar daar moet je wel vanaf het begin bovenop zitten.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

En een tollertje of een markiesje?
Lekker handzaam van formaat, net wat zachtaardiger maar wel wat pit
Afbeelding
FrenkS
Vaste gebruiker

Dank voor het advies. Als ik het goed lees, kan ik van de volgende rassen dit lijstje maken:

- Amerikaanse collie
- engelse kortharige collie
- golden retriever
- labrador
- trolletje

Ik ga op het web wat meer info zoeken over deze rassen. Hebben jullie nog goede info en tips?
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

FrenkS schreef:Dank voor het advies. Als ik het goed lees, kan ik van de volgende rassen dit lijstje maken:

- Amerikaanse collie
- golden retriever
- labrador
- trolletje

Ik ga op het web wat meer info zoeken over deze rassen. Hebben jullie nog goede info en tips?

Oké, crash course collie :mrgreen: :

Amerikaanse collie (willekeurig plaatje):
Afbeelding

Engelse collie (mijn Lyndie):
Afbeelding

Korthaar collie (willekeurig plaatje):
Afbeelding

Voor meer informatie over verschillen (qua uiterlijk en qua temperament en uiteraard gezondheid) kijk eens op de site van de Schotse Herder Vrienden: http://www.schotseherdervrienden.nl
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Renske schreef:Je noemt vrij grote rassen, maar als je een pup wilt, die kan tot deze is uitgegroeid beter niet te veel trappen lopen.
Hoe hondvriendelijk wil je je hond? Bij hondvriendelijk zou ik geen staff nemen.

Welke tijden werkt je vriendin? Als zij op de dagen dat jij van 9-18 werkt ook kantoortijden maakt, zou ik op dit moment geen pup nemen.
Twee hoog met korte trappen (bordes trappen denk ik?)
Kan best met een pup van een wat groter ras.
Voor de pup te zwaar wordt om te dragen, leren om rustig de trap op en af te lopen veroorzaakt geen schade.

@FrenkS
Deze eisen, Niet te waaks, Gehoorzaam, Goed met kinderen en vreemden, liggen behalve bij de hond (waaksheid) vooral bij de baas en de manier waarop hij opvoedt.
Ze worden niet gehoorzaam geboren en ook de honden die worden aangeprezen als kindvriendelijk moeten dat leren door de juiste ervaringen met kinderen.

Niet te druk in huis is iets waar je meestal zelf voor kunt zorgen door de hond buitenshuis voldoende te bieden :wink:

Ik zie het rijtje rassen inderdaad ook niet zo passen bij het wensenpakket.
Er zijn al andere rassen genoemd die misschien beter passen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Kaki schreef:
dagmar88 schreef:

Dat van een herplaatser is inderdaad een goede tip, mocht je die kant op willen gaan. Maar een doorsnee (stamboom) AST is normaliter toch geen 50+cm? Je ziet genoeg kruisingen die een stuk groter uitvallen en er aardig op lijken, maar een 'echte' red dat niet vaak geloof ik.

een echte AST is tegenwoordig ondanks de rasbeschrijving bijna standaard 50+
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

FrenkS schreef:Dank voor het advies. Als ik het goed lees, kan ik van de volgende rassen dit lijstje maken:

- Amerikaanse collie
- golden retriever
- labrador
- trolletje

Trolletje :LOL:

Ik denk ook dat deze rassen beter bij je wensenlijstje passen.
Markiesje past inderdaad ook heel goed bij je wensen, behalve het formaat, dan zit je er flink ver vanaf.

Tollers kunnen wel vrij druk zijn en ook flink blaffen (in huis blaffen is als het goed is met enige moeite wel af te leren).
De Goldens die ik ken zijn niet bepaald sportief, maar ik denk dat je dan naar bepaalde types of lijnen op zoek zou moeten.
De Labradors die ik ken zijn megadruk. Maar goed, je wil er ook veel mee gaan doen.
Wat vind je van andere jachthonden, zoals Vizsla bijvoorbeeld?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Zoek op youtube eens op 'Duck Toller scream' :mrgreen:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

De rassen die je zelf noemt zou ik ook niet direct aanraden met jullie wensenlijst.

Ik zou denken aan een golden retriever.
Afbeelding

Of, een tandje sportiever, de flatcoated retriever.
Afbeelding

Wij hebben een flatcoat gehad en het was een geweldig lieve hond.
Ontzettend sociaal naar mens en dier, sportief en actief (en tot op hoge leeftijd speels), maar nooit neurotisch of druk.
Blaffen deed ze nooit. Aanhankelijk was ze absoluut, zeg maar gerust een grote knuffelkont.
Gehoorzaam (en intelligent) ook, al zat er zeker wel een kop op en had ze zo haar eigenwijze trekjes. :mrgreen:
Maar het was over het algemeen een hele baasgerichte, volgzame hond. De andere flatcoats die ik ken zijn precies zo.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Een Toller is een werkhond. Tenzij je drie uur per dag aan je hond wilt spenderen (standaard!) zou ik dat niet doen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
FrenkS
Vaste gebruiker

Bedankt voor al het advies.
Ik denk dat het een golden retriever gaat worden.
Er schijnt ook een rooie goud kleur variant te zijn die wat donkerder is dan de bekende kleur. Kent een van jullie toevallig een fokker die deze kleur fokt?
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Marjoleine schreef:Een Toller is een werkhond. Tenzij je drie uur per dag aan je hond wilt spenderen (standaard!) zou ik dat niet doen.
Met trainen, fietsen, hardlopen en wandelen is die wel blij hoor, denk ik ;)
FrenkS schreef:Bedankt voor al het advies.
Er schijnt ook een rooie goud kleur variant te zijn die wat donkerder is dan de bekende kleur. Kent een van jullie toevallig een fokker die deze kleur fokt?
Maar een Golden lijkt me ook goed passen en minder druk. De donkere variant is misschien een werklijn Golden?
sky2014
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Flatcoated retreiver/zwarte labrador

Ongelezen bericht door sky2014 »

Flatcoated retreiver? Binnen rustig, buiten zeer aktief, hartstikke lief (allemansvriend), kan goed alleen zijn (die van ons tenminste wel, maar het is wel een kruising, 2 hele dagen van 08:00-14:30 en 3 halve dagen van 08:00-12.30), reu zo'n 60cm hoog, intelligent en luistert goed en is zeer leergiering....
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Marjoleine schreef:Een Toller is een werkhond. Tenzij je drie uur per dag aan je hond wilt spenderen (standaard!) zou ik dat niet doen.
Dan heb ik nog een hoop uren in te halen :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

FrenkS schreef:Bedankt voor al het advies.
De fokkers die ik ken met de donkere goldens, fokken echte werkhonden (jacht).
Ik vermoed voor jullie ietsje te actief?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”