Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rashonden doelwit broodfokkers

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Rashonden doelwit broodfokkers

Ongelezen bericht door Valerie »

Afbeelding
Jesse Lamers met een foto van de vermiste pup en met hond Kany.

HONSELERSDIJK -
Het is oppassen geblazen voor hondenbezitters. Ieder jaar worden viervoeters door onverlaten gestolen voor broodfok. Een nestje rashondjes levert al gauw een paar duizend euro op.
Zogeheten fokteven worden iedere loopsheid gedekt tot ze te oud worden. Dan worden ze vaak op een gruwelijke manier afgemaakt, stelt ook de organisatie achter de website broodfok, die strijdt tegen illegale fokpraktijken en malafide hondenhandel.
Jesse Lamers uit Honselersdijk vreest dat zijn Kay Kay hetzelfde lot te wachten staat. Hij belooft eeuwige dankbaarheid en een beloning van 2500 euro voor degene die de hond in goede gezondheid terugbrengt. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid werd zijn geliefde viervoeter brutaal uit de tuin gestolen voor fokdoeleinden.
De Amerikaanse Akita wordt ergens in gevangenschap gebruikt voor het fokken van prachtige afstammelingen. „Ze zit ergens in een schuurtje, vrees ik”, verzucht Lamers uit Honselersdijk. Op 6 mei werd zijn kleine Kay Kay van 4 maanden zomaar gestolen, midden in de nacht. Ze sliep in de serre met haar grote broer Kany en is waarschijnlijk naar de tuin gelokt. De hond is bruin met zwart en heeft vier witte poten en een witte staartpunt.
Maar Lamers geeft niet op. Samen met Akka’s Hulp voor Missing Dogs werden duizenden dierenartsen, winkels en hondenuitlaters aangeschreven. Websites worden gecheckt en alle tips die nog dagelijks binnenstromen worden serieus bekeken. Yvonne Klinkhamer van Akka’s Hulp voor Missing Dogs: „Helaas komt het heel vaak voor dat honden voor de fok worden gestolen. Facebook staat er vol mee. Niet alleen worden honden zo illegaal gefokt, maar gestolen dieren worden ook doorverkocht of ingezet bij hondengevechten. Bij de grens met Roemenië worden regelmatig busladingen vol ’illegale’ rashonden aangetroffen. Overal is geld aan te verdienen, helaas ook aan handel in honden.”

Bron
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Rashonden doelwit broodfokkers

Ongelezen bericht door Caro. »

Vreselijk :jank: :jank:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Vreselijk...
Zouden gestolen honden niet vaak naar het buitenland worden verhuisd als ze inderdaad voor broodfok gehouden worden?
Dat zal het nog onmogelijker maken om je hond terug te vinden...

Wat erg om er vrij zeker van te zijn dat je hond een vreselijk leven tegemoet gaat... :ugh:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Is er ooit een hond terug gekomen?
Ik geloof dit allemaal niet zo, de vermissingen waar geen hond gevonden wordt eindigt toch vaak met een lijkje in de vijver of het zwembad van de buren
deugenietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer

Ongelezen bericht door deugenietje »

Verschikkelijk. :jank:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Geloof dat er ook wel andere optie's zijn dan gelijk gaan lopen schreeuwen dat het de broodfok is.
En als er busjes vol met rashonden worden aangehouden op de grens waarom hebben die mensen hun hond dan niet terug gekregen .? Of was hij niet officieel gechipt en ook uit de broodfok gekocht.
Geloof dat met een paar man in een busje europa afstruinen met het risico gesnaait te worden meer geld en tijd kost dan ergens anders voor een paar honderd euro bij een collega broodfokker een pup kopen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Er klopt iets niet aan die foto bij het artikel......
lets have fun

Oh, wacht ik zie het al, het is een tekening. Waarom hebben ze die man getekent en niet op de foto gezet? Is het wel echt?

nou ja, de telegraaf en 'aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid' neem ik toch al met een schep zout haha
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Deze diefstal is echt hoor.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Oh gruwelijk, dat is toch je ergste nachtmerrie :(
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Deze pup is al een hele tijd vermist. Al maanden zie ik het voorbij komen, met beloning. Sneu hoor, ik dacht toen ook meteen aan broodfok.

In Frankrijk werd ik regelmatig gewaarschuwd dat ik Manu nooit alleen moest laten. Zelfs niet ik de auto. Daar werden wel meer rashonden gestolen die ingezet worden voor de fok.
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Je reinste nachtmerrie. Een jaar of twaalf geleden werden we er op de hondenschool al op gewezen onze pup/ jonge hond niet onbeheerd achter te laten bij bijvoorbeeld een supermarkt, juist vanwege zulke praktijken. Het zal je toch gebeuren...
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dik 15 jaar geleden al iemand waarbij in werd gebroken, het enige dat gestolen werd was haar franse bulldog pupje.
Ik zou knettergek worden.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Lieske1977 schreef:Je reinste nachtmerrie. Een jaar of twaalf geleden werden we er op de hondenschool al op gewezen onze pup/ jonge hond niet onbeheerd achter te laten bij bijvoorbeeld een supermarkt, juist vanwege zulke praktijken. Het zal je toch gebeuren...

Dat was ruim 30 jaar geleden ook al zo, hoor. In de jaren '80 werd het al gezegd in de regio Arnhem dat 'je moest oppassen want voor je het weet was je hond gestolen en zo de grens over naar Duitsland meegenomen'. En er werd ook toen al gewaarschuwd voor het (illegale) vechthondencircuit waar gewone huishonden als oefenmateriaal zouden worden gebruikt.
Ik weet niet of dat waar is of dat het broodje aap is. Maar ik snap überhaupt niet waarom je je pupje/hond, dure rashond of niet, buiten de supermarkt vastbindt en je op je gemak boodschappen gaat doen.
Doe je toch ook niet met je kind?
Afbeelding
lets have fun

Gelegenheid maakt de dief. Dus ja, je hond ergens onbeheerd achter laten is nooit slim. Vind het alleen zo ongeloofwaardig dat die honden dan meteen de broodfok in verdwijnen. Alsof broodfokkers de hele dag op de loer liggen om honden te stelen. Je weet helemaal niet wie die hond heeft gestolen en om dan te zeggen dat je hond aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid als broodfokteef gebruikt gaat worden vind ik raar.
Broodfokkers hoefen helemaal niet zoveel risico te lopen om aan fokhonden te komen. Die ruilen onderling ook wel pups/volwassen honden.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik begrijp niks van dit soort verhalen. Een hond stelen in Nederland en dan exporteren naar het Oostblok. Want waarom in vredesnaam een losse hond exporteren naar terwijl er busladingen van die landen hierheen komen? Als je een akita wil om mee te broodfokken aldaar dan loop je naar de buurman en vraagt er 3 en ruilt ze voor chihuahua's uit jouw schuur. Dus ik snap niet waarom mensen denken dat een broodfokker naar Nl zou komen om 1 akita te stelen? Er worden vervolgens gelijktijdig busladingen akita pups hier naartoe gebracht. Kan iemand mij de achterliggende gedachte uitleggen?
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

laeken schreef:Ik begrijp niks van dit soort verhalen. Een hond stelen in Nederland en dan exporteren naar het Oostblok. Want waarom in vredesnaam een losse hond exporteren naar terwijl er busladingen van die landen hierheen komen? Als je een akita wil om mee te broodfokken aldaar dan loop je naar de buurman en vraagt er 3 en ruilt ze voor chihuahua's uit jouw schuur. Dus ik snap niet waarom mensen denken dat een broodfokker naar Nl zou komen om 1 akita te stelen? Er worden vervolgens gelijktijdig busladingen akita pups hier naartoe gebracht. Kan iemand mij de achterliggende gedachte uitleggen?
Voor vers bloed?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

marian* schreef:
laeken schreef:Ik begrijp niks van dit soort verhalen. Een hond stelen in Nederland en dan exporteren naar het Oostblok. Want waarom in vredesnaam een losse hond exporteren naar terwijl er busladingen van die landen hierheen komen? Als je een akita wil om mee te broodfokken aldaar dan loop je naar de buurman en vraagt er 3 en ruilt ze voor chihuahua's uit jouw schuur. Dus ik snap niet waarom mensen denken dat een broodfokker naar Nl zou komen om 1 akita te stelen? Er worden vervolgens gelijktijdig busladingen akita pups hier naartoe gebracht. Kan iemand mij de achterliggende gedachte uitleggen?
Voor vers bloed?
Ja want broodfokkers zijn zo met rasverbetering bezig natuurlijk.
Afbeelding
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Ik kan me voorstellen dat volwassen honden gestolen worden omdat wachten tot een pup een nest kan krijgen tijd en voer kost. Geld dus.
Maar dit was nog een pup. Nieuw bloed misschien. Een pup weet je ook zeker van dat het niet geholpen is.
Daarnaast zullen de broodfokkers niet zelf honden stelen.
Er zal vraag zijn naar mooie gezonde honden en daar waar vraag is ontstaat handel. Ook illegale handel.
Niet dat een broodfokker geeft om de gezondheid van de honden, maar zieke honden kunnen geen/niet zo vaak nestjes krijgen en kosten geld.

Maar of het zo is, is natuurlijk de vraag.
lets have fun

marian* schreef:
Voor vers bloed?
Alsof broodfokkers daarmee bezig zijn.... Als ze teveel last krijgen van inteelt depressie gooien ze er nog eerder een keer een ander ras doorheen of een bastaard. Pupkopers zien dat toch niet.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik geloof ook niet dat het zo'n groot issue is als gesteld wordt (al decennia lang). En rashonden zullen heus ook niet echt specifiek het doel zijn van hondengevechten. En een pup stelen als broodfokker? Denk na, dat is alleen maar last om die pup ook nog enkele maanden groot te moeten brengen. Die honden moeten op barsten staan om nakomeling te kunnen maken, daar moet zo'n broodfokker niet eerst kosten aan hebben om hem op te laten groeien. Zoetsappig is het natuurlijk wel, maar als je maar beetje hersens hebt, snapt je dat het gewoonweg niet zo zal zijn.

Heel vaak wordt meteen geschreeuwd dat een dier gestolen is. Ik vind het vaak bij het zielige af. 'Hondje zou nooit weglopen'. Hondje zou nooit met vreemden meegaan'. Enkele uren later duikt lieveling toch op. 'Jaja het zal de dader met alle aandacht wel heet aan de schenen geworden zijn, hondje kan nooit daar zelf terecht gekomen zijn....'

En heel gek, gebeurd het stelen dan in heel veel gevallen ook nog bij een bepaald slag volk. Iets waar ik mij dan ook nog weer kan denken aan een jaloerse ex, een boze buurman of een schuldafrekening van baasje zelf. En dan hebben we gewoon stelen om het stelen. Pupje kan je idd ook gewoon verkopen en zou kan hij inderdaad nog in rare kringen terrecht komen, maar kan ook gewoon dus 'simpele' handel zijn (om de drug weer te kunnen betalen). Of inderdaad dier is toch ergens verdronken of ten handen gekomen van martelaars. Tja het is nogal breed als je begint met alle opties bekijken, ben vast nog niet op de helft.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Zoie schreef:
marian* schreef:
Voor vers bloed?
Klonk misschien gek in jou oren maar ja die willen ook vers bloed, ze willen graag door blijven verkopen en fokken. Want ze verdienen daar geld mee/aan.

Er zijn wat broodfokkers en die trekken het gezin allemaal net in de kleren en gaan op bezoek bij een goede fokker om daar een leuk puppie te kopen ,tellen het geld neer en gaan huis huis met een pup.
Zo komen broodfokkers ook aan vers bloed.

Je hoord altijd de verschrikkelijkste verhalen over broodfokkers en voor een klein gedeelte zal dat ook opgaan net als bij wat voor fokker dan ook .
Maar als je het moet geloven dan leeft er geen 1 pup langer dan een dag of 10 die daar vandaankomt want ze zijnallemaal zwak ziek en misselijk.
Hoe komt het dan dat we de allerleukste lieve en mooie honden zien lopen bij broodfokkers vandaan.?
Maar goed volgens de berichten liggen alle honden daar op apegapen of dood in het hok. Behalve die gejat worden van partikulieren natuurlijk.

Niet alles is zo als het lijkt en natuurlijk gaat dat bij alle soorten fokkers op. Kijk maar naar de zogenaamde stamboomfok wat voor inteelt en ongezonde zooi daar rond moet lopen , jammere is dat daar ook gelijk alles op 1 grote hoop word gegooit.

Mensen lullen graag de andere kant op als het in hun straatje past en uitkomt voor hun eigen handeltje.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

bouvierpoedel schreef:
Zoie schreef:
marian* schreef:
Voor vers bloed?
Klonk misschien gek in jou oren maar ja die willen ook vers bloed, ze willen graag door blijven verkopen en fokken. Want ze verdienen daar geld mee/aan.

Er zijn wat broodfokkers en die trekken het gezin allemaal net in de kleren en gaan op bezoek bij een goede fokker om daar een leuk puppie te kopen ,tellen het geld neer en gaan huis huis met een pup.
Zo komen broodfokkers ook aan vers bloed.

Je hoord altijd de verschrikkelijkste verhalen over broodfokkers en voor een klein gedeelte zal dat ook opgaan net als bij wat voor fokker dan ook .
Maar als je het moet geloven dan leeft er geen 1 pup langer dan een dag of 10 die daar vandaankomt want ze zijnallemaal zwak ziek en misselijk.
Hoe komt het dan dat we de allerleukste lieve en mooie honden zien lopen bij broodfokkers vandaan.?
Maar goed volgens de berichten liggen alle honden daar op apegapen of dood in het hok. Behalve die gejat worden van partikulieren natuurlijk.

Niet alles is zo als het lijkt en natuurlijk gaat dat bij alle soorten fokkers op. Kijk maar naar de zogenaamde stamboomfok wat voor inteelt en ongezonde zooi daar rond moet lopen , jammere is dat daar ook gelijk alles op 1 grote hoop word gegooit.

Mensen lullen graag de andere kant op als het in hun straatje past en uitkomt voor hun eigen handeltje.
:ok:
Klopt natuurlijk. Als 100% van alle broodfokpups binnen een paar weken dood zijn, is de handel natuurlijk ook snel ter ziele. Hoe akelig ook: een heel groot gedeelte van de broodfokpups zijn gewoon heel lieve, heel gezonde honden waar niks aan mankeert.
Misschien is het percentage zieke pups (wat) groter dan bij een goede (rashonden)fokker maar op de keper beschouwd zal er nog niet eens zoveel verschil zijn als je het afzet tegen álle rashondenfokkers, inclusief de fokkers van bulletjes/flatcoats/boxers/berner sennens/cavaliertjes (om maar eens een paar berucht zieke rassen te noemen).
Het leed wat áchter de pups zit voor wat betreft de ouderdieren is misselijkmakend en wat mij betreft de hoofdreden waarom je nooit een pup bij een broodfokker moet halen. Niet de pups an sich.
Vooral bij eerder genoemde rassen, zie je toch vaak gezondere exemplaren qua bouw (meer neus/betere ademhaling, e.d.) bij broodfokproducten dan uit de rashondenfokkerij. Vooral omdat er natuurlijk rustig wat anders doorheen wordt gefokt.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Een broodfokker selecteerd ook natuurlijk al is het anders seleteren dan de showfokker.
B.V , Ik hoef geen ander ras door mijn poedels te gooien om het oude type poedel te krijgen ,die worden zo ook wel geboren. Alleen flikkeren de meeste fokkers die aan de kant.
Net als de hedendaagse typjes aan de kant worden gegooit als ze uit de mode zijn en weer een ander typje helemaal hot.

Daarnaast wil een broodfokker liefst geen extra tijd ,geld en energie besteden aan keizersnedes of honden die te kwetsbaar zijn.
En dan werken de oude typjes nog het beste mee.

Door de jaren heen zijn de zogenaamde broodfokkers en de zogenaamde erkende fokkers van stamboomhonden meer naar elkaar toegegroeid als dat de bedoeling en wens was en is. Het verschil is niet zo heel erg groot meer.
lets have fun

Tara schreef:
lieke schreef:
bouvierpoedel schreef: Maar als je het moet geloven dan leeft er geen 1 pup langer dan een dag of 10 die daar vandaankomt want ze zijnallemaal zwak ziek en misselijk.
:ok:
Klopt natuurlijk. Als 100% van alle broodfokpups binnen een paar weken dood zijn, is de handel natuurlijk ook snel ter ziele. Hoe akelig ook: een heel groot gedeelte van de broodfokpups zijn gewoon heel lieve, heel gezonde honden waar niks aan mankeert.
Makkelijk gezegd natuurlijk, maar hoeveel broodfokpups sterven er voortijdig als je ze afzet tegen het percentage dat gewoon leuk en gezellig groot wordt? Ik weet het niet, maar ik ga er eigenlijk maar vanuit dat wat we aan klagende gedupeerden horen nog maar het topje van de ijsberg is.
Ik ken ze die vrolijk hun garantie inwisselen en een nieuw pupje halen als de eerste dood gaat. Niet iedereen klaagt.

Het klopt wel wat er gezegd wordt. Als alle pups ziek en half dood waren was het snel gedaan met de handel. Hier in friesland zitten een aantal beruchte broodfokkers en ik zie daar regelmatig de producten van rond lopen zodra ik met mijn honden het bos in ga of op de hondenschool kom. De meeste is niks mee aan de hand en worden redelijk gezond oud.
lets have fun

Tara schreef:
lets have fun schreef:
Tara schreef:
Makkelijk gezegd natuurlijk, maar hoeveel broodfokpups sterven er voortijdig als je ze afzet tegen het percentage dat gewoon leuk en gezellig groot wordt? Ik weet het niet, maar ik ga er eigenlijk maar vanuit dat wat we aan klagende gedupeerden horen nog maar het topje van de ijsberg is.
Ik ken ze die vrolijk hun garantie inwisselen en een nieuw pupje halen als de eerste dood gaat. Niet iedereen klaagt.

Het klopt wel wat er gezegd wordt. Als alle pups ziek en half dood waren was het snel gedaan met de handel. Hier in friesland zitten een aantal beruchte broodfokkers en ik zie daar regelmatig de producten van rond lopen zodra ik met mijn honden het bos in ga of op de hondenschool kom. De meeste is niks mee aan de hand en worden redelijk gezond oud.
Het moet lucratief zijn, dat ben ik met je eens.
Maar ik denk echt dat het ontzettende survival of the fittest is bij broodfokkers, en dat de nieuwe aanwas het verlies kan dekken.
Tegen welke prijs dat is, daar wil ik liever niet eens aan denken. :cry:
Er wordt heel zakelijk met fokdieren omgegaan. Dat weet ik zeker. Net zoals een boer varkens en kippen houdt houden zij honden. Daar is geen plek voor sentiment en alles wat niet voldoet wordt opgeruimd. Maar het zijn niet automatisch criminelen die uit stelen moeten gaan voor nieuwe fokdieren. Het zijn ondernemers en zo zien zij zichzelf ook.
bouvierpoedel
Zeer actief

Tara schreef:
Nanna schreef:
Tara schreef:Ik vrees dat er heel vaak niet zakelijk genoeg met de fukdieren omgegaan wordt. Door er zakelijk mee om te gaan wordt ook gekeken naar het minimale dierenwelzijn, en daar is wat mij betreft veel te vaak geen sprake van.
dat is bij varkens en kippen net zo.
Daar vind ik dan ook genoeg op aan te merken.
Maar daar gaat het nu even niet over hè?
Boeren verschillen en brood/fokkers met zo natuurlijk.
lets have fun

Nanna schreef:
Tara schreef:Ik vrees dat er heel vaak niet zakelijk genoeg met de fukdieren omgegaan wordt. Door er zakelijk mee om te gaan wordt ook gekeken naar het minimale dierenwelzijn, en daar is wat mij betreft veel te vaak geen sprake van.
Yep. En wat mij betreft gaat het daar wel over want verdienen aan beesten, is verdienen aan beesten. Onkosten tegen opbrengsten afwegen is zakelijk. Dieren houden met het doel winst te maken is zakelijk.
bouvierpoedel
Zeer actief

lets have fun schreef:
Nanna schreef:
Yep. En wat mij betreft gaat het daar wel over want verdienen aan beesten, is verdienen aan beesten. Onkosten tegen opbrengsten afwegen is zakelijk. Dieren houden met het doel winst te maken is zakelijk.
Doen stamboom/showfokkers ook hoor en is niets mis mee.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”