Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat moet ik nou?....loslopende honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

joytje333
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel & teckel
Aantal honden: 2

Wat moet ik nou?....loslopende honden

Ongelezen bericht door joytje333 »

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje niet meer online geweest, maar wil nu graag wat hulp van jullie.

Een maandje geleden zijn we verhuisd. Toen mijn moeder en ik met de auto bijna thuis waren kwamen we een loslopende golden retriever tegen. Hij stak zo de straat over, dus mijn moeder moest remmen (er zat niemand achter ons, gelukkig). Ik heb hem toen gepakt en ben naar huis gelopen met hem.
Daar hebben we de dierenambulance gebeld. De dierenambulance vroeg naar de buurt en zei meteen al: "oh is het een golden retriever?" Ja dus, "ja", zegt ze, "laat maar weer los dan, die loopt altijd los. Elke keer weer." Nou ik was echt heel verbaast, dat is toch gevaarlijk, voor de hond, maar ook voor het verkeer...
Toch maar weer laten gaan, want we konden niet anders, we moesten zelf weer weg.
Heb wel gezegd, de volgende keer dat ik hem tegenkom bel ik de politie, want dit is gewoon gevaarlijk!

Van de week zei mijn moeder dus dat ze de hond weer had zien lopen. Zelf zat ze in de auto. Hij liep op een heel druk kruispunt, waar hij dus ook weer overstak. Echt een wonder dat hij nog leeft, want ze rijden daar gewoon 120 km/uur. De voorste auto stond stil op de weg met een hele rij auto's achter hem. Gevaarlijk dus op zo'n druk kruispunt!!!

Vanmiddag politie tegengekomen en ik heb het toch even gevraagd wat ik daar nou mee aan moet, ze zeiden dat ik de volgende keer als ik de hond tegenkom de politie moest bellen. Zelfs 112 zeiden ze, maar dit leek me weer wat overdreven.
En toevallig kom ik hem dus net tegen toen ik met Beau uit ging. Dus ik de hond aangelijnd (ik had een een extra lijn bij me voor de zekerheid).
De politie gebeld en alles uitgelegd, maar die zei dat ze echt niets kon doen... Maar ik vind dit toch raar, het is toch heel gevaarlijk en die andere agenten vanmiddag zeiden dat ik dan dus de politie moet bellen, zelfs 112 omdat het zo gevaarlijk is. Nou mevrouw aan de telefoon kon het allemaal niet veel schelen helaas en zei dat ik dan maar met de eigenaar moest gaan spreken! Uhhm, volgens mij is wat hij doet hartstikke strafbaar.

Eigenaar kwam nu aanlopen en maakte de hond los. Ik heb het ook tegen hem verteld en dat het heel gevaarlijk is, maar het interesseert hem echt niks.

Ik kan hier zo boos om worden en weet echt niet wat te doen. Ik ga morgen denk ik nog een keer bellen om het even duidelijk uit te leggen (weet ook waar de eigenaar woont). Anders ga ik ook langs bij het politiebureau. Hoe die man ook reageerde... Het interesseert hem echt niet. :boos:

Wat zou ik nog kunnen doen? Want zo gaat het niet (en ik wil dat die man daarvoor ook behoorlijk gestraft wordt :wink: )

Sorry voor het lange verhaal. Respect als je het helemaal hebt gelezen :lol1:
Afbeelding
Safari

Re: Wat moet ik nou?....loslopende honden

Ongelezen bericht door Safari »

Dus 112 bellen de volgende keer.
joytje333
Zeer actief

Tja ik denk niet dat die dan wel wat gaan doen. Dat is meer voor levensbedreigende situaties. Dat is dit eigenlijk dan weer niet en als het al niet serieus wordt genomen bij het gewone nummer denk ik niet dat ze er bij 112 wel wat aan doen, helaas.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Heel, heel lullig voor zowel jou als de hond, maar:
Het is niet jouw verantwoordelijkheid (meer)

Je hebt de dingen die je kunt doen gedaan. (overleg dierenambulance, overleg politie, baas aanspreken)
Dan houdt het op.

Je kunt van harte hopen dat dit niet het leven van de hond kost, of van een argeloze automobilist. Meer dan dat kun je in feite niet.
Op het moment dat de betreffende hond jou echt direct schade berokkent (valt jou aan, loopt in je tuin, springt tegen de auto op en maakt krassen) kun je misschien nog iets.

Maar ik denk echt dat er niet veel anders opzit dan lijdzaam toe zien, zeg maar.

Zuur zat trouwens, dus sterkte wil ik je wel wensen. Leuk is het niet.
Laatst gewijzigd door Habibi op 24 dec 2014 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Je kan hem ook naar het asiel brengen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Safari

joytje333 schreef:Tja ik denk niet dat die dan wel wat gaan doen. Dat is meer voor levensbedreigende situaties. Dat is dit eigenlijk dan weer niet en als het al niet serieus wordt genomen bij het gewone nummer denk ik niet dat ze er bij 112 wel wat aan doen, helaas.
Dus wel levensbedreigend als de hond los loopt op een weg waar 80/120 gereden mag worden. Moet jij eens opletten hoe snel ze er zijn. Gewoon melden dat er een loslopende hond bij die en die weg loopt en verder niets.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

gonnie schreef:Je kan hem ook naar het asiel brengen.
Dat zou ik ook doen, dan kost de eigenaar geld om de hond weer terug te krijgen. Misschien gaan ze dan wel beter opletten.
Afbeelding
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Safari schreef:Dus wel levensbedreigend als de hond los loopt op een weg waar 80/120 gereden mag worden. Moet jij eens opletten hoe snel ze er zijn. Gewoon melden dat er een loslopende hond bij die en die weg loopt en verder niets.
Wat safari zegt. Niet vangen alleen bellen. Dan komen ze en moeten ze wat met die hond.
joytje333
Zeer actief

Zou het asiel de hond dan wel aannemen? Kan me voorstellen dat als de hond een chip heeft en ze die lezen zeggen dat we hem gewoon daar kunnen brengen. Misschien wel te overwegen, maar ik heb nog geen rijbewijs, dus mijn moeder moet het ook willen doen. Ze maakt zich er helaas maar weinig zorgen over. Is niet haar zaak zegt ze.
Ik zal het eens voorstellen, denk dat ik de hond nog wel vaker tegen zal komen.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Inderdaad naar het asiel brengen. Die bellen de eigenaar die dan weer geld moet betalen om de hond op te halen.
joytje333
Zeer actief

Manu schreef:Inderdaad naar het asiel brengen. Die bellen de eigenaar die dan weer geld moet betalen om de hond op te halen.
Haha, maar dat is eigenlijk toch ook raar. Waarom zou een eigenaar opnieuw geld moeten betalen om zijn dier op te halen. Kan me ook bedenken dat een hond een keer echt per ongeluk ontsnapt en dan zou het baasje er ook voor moeten betalen? :scratch:
Zou trouwens wel leuk zijn in dit geval, al denk ik niet dat geld een probleem is (eigenaar woont in een heel groot, duur huis)
Afbeelding
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Ik zou eens een gesprek met de wijkagent aan gaan, kijken of hij wat kan doen.
En als de hond op die drukke weg loopt, idd 112 bellen
joytje333
Zeer actief

Lieke87 schreef:
Safari schreef:Dus wel levensbedreigend als de hond los loopt op een weg waar 80/120 gereden mag worden. Moet jij eens opletten hoe snel ze er zijn. Gewoon melden dat er een loslopende hond bij die en die weg loopt en verder niets.
Wat safari zegt. Niet vangen alleen bellen. Dan komen ze en moeten ze wat met die hond.
Denk alleen niet dat ik hem daar snel nog tegen zal komen, wel bij een weg waar 50 gereden wordt, waar wij dus ook voor hem moesten stoppen toen hij overstak. Maar daarvoor komen ze dus blijkbaar niet volgens de mevrouw aan de telefoon :gvd:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Bij een asiel 1oo km verderop afleveren en zeggen dat je hem in die plaats hebt gevonden. Even van te voren een paar plekken op zijn lichaam zwart verven of helemaal met de henna .
Of je scheert hem helemaal kort en verft hem roze en bind hem met een leuk kek lijntje aan de deurknop van zijn huis.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik zou hem ook naar het asiel brengen wegens gevonden. dan moet die eigenaar inderdaad dokken. Met een beetje geluk haalt hij de hond niet meer op omdat alles te veel moeite is. Hij is geen hond waard.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
joytje333
Zeer actief

iones schreef:Ik zou hem ook naar het asiel brengen wegens gevonden. dan moet die eigenaar inderdaad dokken. Met een beetje geluk haalt hij de hond niet meer op omdat alles te veel moeite is. Hij is geen hond waard.
Ja dat zou dus inderdaad een optie kunnen zijn, maar stel je voor dat ze in het asiel geen baasje meer voor de hond kunnen vinden...Dan wordt hij ingeslapen en eigenlijk lijkt dat me ook niet echt een fijn idee.
Afbeelding
Safari

joytje333 schreef:
iones schreef:Ik zou hem ook naar het asiel brengen wegens gevonden. dan moet die eigenaar inderdaad dokken. Met een beetje geluk haalt hij de hond niet meer op omdat alles te veel moeite is. Hij is geen hond waard.
Ja dat zou dus inderdaad een optie kunnen zijn, maar stel je voor dat ze in het asiel geen baasje meer voor de hond kunnen vinden...Dan wordt hij ingeslapen en eigenlijk lijkt dat me ook niet echt een fijn idee.
Hoe kom je er nou bij dat ze die hond in gaan laten slapen?
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

bouvierpoedel schreef:Bij een asiel 1oo km verderop afleveren en zeggen dat je hem in die plaats hebt gevonden. Even van te voren een paar plekken op zijn lichaam zwart verven of helemaal met de henna .
Of je scheert hem helemaal kort en verft hem roze en bind hem met een leuk kek lijntje aan de deurknop van zijn huis.
Het ziet wel niet uit. Maar een tweede keer zal het niet gebeuren.

Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik weet niet waar je woont, maar als je in delft woont kan je de hond weg brengen naar streekdierentehuis `t julialaantje in rijswijk, zij kijken na of de hond is gechipt zoja bellen ze de eigenaar en die kan zijn hond op halen. is het op dezelfde dag kost het hem niks, is het na 1 dag kost het hem 10 euro per dag.
je kan de hond zo brengen, maar ze vragen wel een legitimatiebewijs en waar je de hond hebt gevonden.
de eigenaar heeft 2 weken de tijd om zijn hond op te halen daarna vervalt de hond aan het asiel en zal deze een andere eigenaar gaan zoeken. de hond wordt echt niet zomaar ingeslapen of hij moet een gevaar zijn voor de medewerkers en andere honden.
ellen
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Cleva schreef:Ik vind het een belachelijk idee, hoor, dat asielgebeuren. Maar is het eigenlijk ook niet strafbaar?
Diefstal ofzo?
Hoezo diefstal?? Als ik een gevulde beurs op straat vind en die op het bureau aflever is het gewoon een gevonden voorwerp. Pas als ik die beurs zelf hou en gebruik van de beurs en inhoud maak (zonder dat bij een politiebureau) te melden is het diefstal.

Als je een hond vindt en naar een asiel (of politiebureau) brengt is dat ook geen diefstal. Je houdt het voorwerp (hond/dier) tenslotte niet zelf, maar brengt het naar een instantie die bevoegd is om er voor te zorgen dat het voorwerp bij de rechtmatige eigenaar terugkomt :19: .

Diefstal is een strafrechtelijk delict dat bestaat uit het op onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom. Meestal om daar geldelijk gewin uit te behalen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Jeetje wat rare baas dat die zijn hond zomaar op de weg laat lopen en dat de politie dat ook maar normaal vind? Blijkbaar moet er eerst een ongeluk gebeuren voordat iemand actie onderneemt? Tja misschien kun je de hond het beste bij een asiel afleveren. Misschien dat het kwartje dan valt bij de baas al heb ik daar ook een hard hoofd in. Ik vraag me vaak af wat mensen met een hond doen als ze er toch niet naar om kijken :denken:
Afbeelding
iones
Zeer actief

joytje333 schreef:
Woon jij soms in Belgie? Want in Nederland doen ze dat niet zo snel. Dan moet de hond ongeneeslijk ziek zijn of onbetrouwbaar.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Er zijn helaas meer van dit soort rare bazen. Mijn dochter heeft twee weken geleden een los lopend hondje meegenomen. Hij liep op de drukke parkeerplaats bij de Jumbo en was al meerdere keren bijna aangereden. Ze heeft foto's van de hond op fb gezet, en er kwamen al snel reacties dat de hond altijd los liep. Mijn dochter heeft contact met de dierenambulance opgenomen, die hebben de eigenaren via de chip achterhaald en contact met ze opgenomen. De hond is door het baasje bij mijn dochter opgehaald, hij was door het dolle om haar te zien. Hij was dus wel erg aan zijn baasje gehecht, niet te begrijpen dat ze hem zomaar los rond laten lopen met alle risico's van dien. Aan het uitlezen van de chip door de dierenambulance zat wel een kostenplaatje voor de eigenaren, die als de hond geen chip had gehad en naar het asiel was gebracht nog hoger was geweest. Hopelijk leren de baasjes van de onverwachte aanslag op hun knip en laten ze hun hond niet meer los lopen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

joytje333 schreef:
Manu schreef:Inderdaad naar het asiel brengen. Die bellen de eigenaar die dan weer geld moet betalen om de hond op te halen.
Haha, maar dat is eigenlijk toch ook raar. Waarom zou een eigenaar opnieuw geld moeten betalen om zijn dier op te halen. Kan me ook bedenken dat een hond een keer echt per ongeluk ontsnapt en dan zou het baasje er ook voor moeten betalen? :scratch:
Zou trouwens wel leuk zijn in dit geval, al denk ik niet dat geld een probleem is (eigenaar woont in een heel groot, duur huis)

Een beetje baas dankt wie dan ook op z'n blote knietjes dat de schade beperkt is gebleven tot een paar tientjes.

:roll: Heb hier ook zoiets gehad met een heel lief stafford x reutje.
Na tig keer weglopen en op moeten halen bij vinder of asiel is het kwartje toch gevallen; ze doen de deur achter hun reet dicht en hebben iemand gevonden die veel met hem loopt.
Hondje is er enorm op vooruit gegaan, dus eind goed, al goed.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier loopt ook altijd een hond los, een Beagle. Tijdje geleden hadden ze nog een logé en 1 van de 2 was in het water gevallen
en kwam er niet meer uit. Brandweer erbij en de hele zooi en ze beloofden voortaan beter op te letten, want de hond(en)
'ontsnapten' steeds.
Grootste lariekoek, die hond loopt altijd los buiten.
Afijn, de volgende dag liepen de - destijds twee - honden alweer vrolijk los buiten.
De Beagle steekt over zonder te kijken, logisch, en ik heb al diverse keren een automobilist bovenop z'n rem zien staan.
Het enige wat ik hoop, is dat ik het niet hoef te zien als het beestje doodgereden wordt.
Er iets aan doen om die honden binnen te houden, is zinloos en bovendien worden ze dan echt nooit uitgelaten; in al die
jaren heb ik nooit gezien dat de hond uitgelaten werd. Dan maar los buiten, heeft het beestje nog een fijner leven denk ik.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Wat een kromme regels gelden er toch. Politie wil niets doen aan loslopende honden die een gevaar voor de omgeving vormen. Aan de andere kant kun je een forse boete krijgen als je je hond tien meter vóór een officieel losloopgebied loslaat, en dat gebeurt ook. Ik snap hier niets van :vaag:
iones
Zeer actief

Dat is inderdaad raar.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Wat een kromme regels gelden er toch. Politie wil niets doen aan loslopende honden die een gevaar voor de omgeving vormen. Aan de andere kant kun je een forse boete krijgen als je je hond tien meter vóór een officieel losloopgebied loslaat, en dat gebeurt ook. Ik snap hier niets van :vaag:
Safari

Persoonlijk denk ik heel erg dat dat afhangt van de manier waarop het telefoontje wordt gepleegd.

'112 met wie kan ik u doorverbinden'
*Paniek in stem* 'politie aub er loopt hier een hond los op de .....weg. LEVENSGEVAARLIJK' en dit herhaal je tegen de agent die je aan de lijn krijgt.

Of

'112 met wie kan ik u doorverbinden'
'politie graag, de hond van de buren loopt weer eens los richting de weg, we hebben hem/haar vorige keer al terug gebracht maar nu loopt hij/zij er weer'.

Volgens mij maakt dat een heel verschil.
Magdalena1905
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Spinone italiano

Ongelezen bericht door Magdalena1905 »

Lizzie. schreef:
gonnie schreef:Je kan hem ook naar het asiel brengen.
Dat zou ik ook doen, dan kost de eigenaar geld om de hond weer terug te krijgen. Misschien gaan ze dan wel beter opletten.
Ja zeker doen!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”