Maar ik wil ook wat ontspannende spelletjes doen waar ze niet zo hard haar koppie bij hoeft te gebruiken. Ze is echt ontzettend slim, ik koop meerdere puzzels waar je snoepjes in kunt verstoppen, waarvan ik denk ''zo! dat is lekker moeilijk, veel plezier'', en uiteindelijk is ze in 30 seconden uitgespeeld
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Leuke dingen om te doen met TE slimme pup
Moderator: moderatorteam
- dayake
- Actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, Labrador, Chihuahua
- Aantal honden: 1
Leuke dingen om te doen met TE slimme pup
Ik ben de hele dag met Daya in de weer en vind het hartstikke leuk, we zijn bezig met allerlei leuke trucjes aanleren waar je buitenshuis weinig aan hebt
maar ze kent tot nu toe al best veel dingen, dus zijn we de trucjes aan het uitbreiden. Momenteel doen we ''twist'', rondje draaien om haar as.
Maar ik wil ook wat ontspannende spelletjes doen waar ze niet zo hard haar koppie bij hoeft te gebruiken. Ze is echt ontzettend slim, ik koop meerdere puzzels waar je snoepjes in kunt verstoppen, waarvan ik denk ''zo! dat is lekker moeilijk, veel plezier'', en uiteindelijk is ze in 30 seconden uitgespeeld
Ze is ook een werklijn dus bijtwerk vind ze erg leuk, maar dat is het enige ''ontspannende'' spelletje wat ik een beetje weet. Balletje gooien binnenshuis gaat echt niet, buitenshuis natuurlijk wel, maar na 2 uurtjes is ze weer opgeladen
dussss. Wie weet er nog meer leuke spelletjes om te doen?

-
Lemuria
Re: Leuke dingen om te doen met TE slimme pup
Het beste "spelletje" wat ik Izzy heb aangeleerd (die wil ook snel en graag leren) is het "klaar" commando. Oftewel: klaar nu, ontspan, hier is je kong/flos en ik wil je even niet meer horen.
Izzy heeft ook de neiging om heel veel te willen en daarbij over haar grenzen te gaan, dus dit is ons favoriete commando. Kan ze even bijkomen. Anders dendert ze gewoon de hele dag door
Izzy heeft ook de neiging om heel veel te willen en daarbij over haar grenzen te gaan, dus dit is ons favoriete commando. Kan ze even bijkomen. Anders dendert ze gewoon de hele dag door
-
beatje
Geen idee,Ik weet wel dat ik mijn herders ook uit werklijnen nooit heb moeten bezig houden.
We gingen wandelen ,eten slapen en soms speelde ze zelf met iets en dan gingen ze weer slapen.
Zo brengen ze nog hun dagen door al spelen ze nu ook wel met elkaar.Maar goed ik heb mijn kinderen ook nooit bezig gehouden, die speelden ook zelf.
We gingen wandelen ,eten slapen en soms speelde ze zelf met iets en dan gingen ze weer slapen.
Zo brengen ze nog hun dagen door al spelen ze nu ook wel met elkaar.Maar goed ik heb mijn kinderen ook nooit bezig gehouden, die speelden ook zelf.
- dayake
- Actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, Labrador, Chihuahua
Dat is wel een goedeLemuria schreef:Het beste "spelletje" wat ik Izzy heb aangeleerd (die wil ook snel en graag leren) is het "klaar" commando. Oftewel: klaar nu, ontspan, hier is je kong/flos en ik wil je even niet meer horen.
Ik hou haar trouwens niet bezig hoor hihi, ze kan ook prima alleen spelen. Ze speelt soms zo wild en gek alleen dat ik me wel eens afvraag wat ze nou aan het doen is
Ik vind het vooral leuk om zelf met haar bezig te zijn.

-
Lemuria
Zorg dat je geen pup creeert die niets alleen wil/kan doen en altijd op jou vertrouwt om d'r bezig te houden. Werkelijk niets zo irritant als dat, imodayake schreef:Dat is wel een goedeLemuria schreef:Het beste "spelletje" wat ik Izzy heb aangeleerd (die wil ook snel en graag leren) is het "klaar" commando. Oftewel: klaar nu, ontspan, hier is je kong/flos en ik wil je even niet meer horen.
Izzy heeft ook de neiging om heel veel te willen en daarbij over haar grenzen te gaan, dus dit is ons favoriete commando. Kan ze even bijkomen. Anders dendert ze gewoon de hele dag door![]()
Ik hou haar trouwens niet bezig hoor hihi, ze kan ook prima alleen spelen. Ze speelt soms zo wild en gek alleen dat ik me wel eens afvraag wat ze nou aan het doen is![]()
Ik vind het vooral leuk om zelf met haar bezig te zijn.
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Ik herken het wel een beetje, Murdock is ook slim en altijd in voor een uitdaging.
Toch probeer ik hem ook verplicht rust te laten nemen, dus na het spelen met een kluif in de bench.
Ik heb namelijk geen zin in een hyperhond die ik in de toekomst moet bezig houden.
Toch probeer ik hem ook verplicht rust te laten nemen, dus na het spelen met een kluif in de bench.
Ik heb namelijk geen zin in een hyperhond die ik in de toekomst moet bezig houden.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Impulscontrole is misschien leuk én handig om haar te leren. Op youtube zijn veel filmpjes te vinden
Maar als ik het zo lees wil ik je ook meegeven dat je niet al te veel moet toegeven aan haar energie en intelligentie. Mijn honden kunnen ook hele dagen bezig zijn met dat soort spelletjes, trainingen, apporteren etc en het zal ze nooit moe maken. Dat is allemaal hartstikke leuk maar wel belangrijk om een soort uit-knop aan te wennen. Soms mag ze ook gewoon even rustig doen, ook al is ze nog niet helemaal moe en voldaan. Want dat zal ze zelden zijn, hou daar maar rekening mee. De valkuil van zo'n hond is dat je ze kunt overtrainen waardoor ze enorm hyperactief en prikkelbaar worden. Dus ook aanleren dat ze soms gewoon eens rustig moet doen
Maar als ik het zo lees wil ik je ook meegeven dat je niet al te veel moet toegeven aan haar energie en intelligentie. Mijn honden kunnen ook hele dagen bezig zijn met dat soort spelletjes, trainingen, apporteren etc en het zal ze nooit moe maken. Dat is allemaal hartstikke leuk maar wel belangrijk om een soort uit-knop aan te wennen. Soms mag ze ook gewoon even rustig doen, ook al is ze nog niet helemaal moe en voldaan. Want dat zal ze zelden zijn, hou daar maar rekening mee. De valkuil van zo'n hond is dat je ze kunt overtrainen waardoor ze enorm hyperactief en prikkelbaar worden. Dus ook aanleren dat ze soms gewoon eens rustig moet doen
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik vind de kong wobbler een leuk ding. Dat maakt van een eenvoudige brokkenmaaltijd een heel karwei.
Zoekspelletjes vind ik ook leuk, vooral als je hond al zit en blijf kan, waarna je heel geheimzinnig het hele huis afgaat met een speeltje, waarna je hond hem moet gaan zoeken. Daar ligt ook geen 'druk' op. Als je hond zich nog niet kan beheersen en van zijn plek af komt, kun je ook iemand je hond laten vasthouden of even aan de lijn vast zetten.
Ik heb mijn hond ook aangeleerd om spullen te halen en in een bak te gooien. Mijn doel was ooit om dat ook te gaan doen met afval op straat, waarna ze het zelf in een vuilnisbak kan doen
Maar ik heb het nooit voor elkaar gekregen dat ze tegen een vuilnisbak op wil springen om het erin te doen, en ben er niet mee verder gegaan.
Zoekspelletjes vind ik ook leuk, vooral als je hond al zit en blijf kan, waarna je heel geheimzinnig het hele huis afgaat met een speeltje, waarna je hond hem moet gaan zoeken. Daar ligt ook geen 'druk' op. Als je hond zich nog niet kan beheersen en van zijn plek af komt, kun je ook iemand je hond laten vasthouden of even aan de lijn vast zetten.
Ik heb mijn hond ook aangeleerd om spullen te halen en in een bak te gooien. Mijn doel was ooit om dat ook te gaan doen met afval op straat, waarna ze het zelf in een vuilnisbak kan doen

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Hier ook 'klaar' en 'strakjes'
Klaar spreekt voor zich, strakjes gebruik ik als ze een speeltje komen brengen op een moment dat het mij niet uitkomt
Rust is erg belangrijk, vooral voor typjes die altijd bezig willen zijn, ga maar lekker even zelf spelen of slapen, ook dat hebben ze veel nodig
Klaar spreekt voor zich, strakjes gebruik ik als ze een speeltje komen brengen op een moment dat het mij niet uitkomt
Rust is erg belangrijk, vooral voor typjes die altijd bezig willen zijn, ga maar lekker even zelf spelen of slapen, ook dat hebben ze veel nodig
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Je kunt al vanaf 7 weken beginnen met speuren met je hond. Dat is fysiek niet zwaar, maar daar worden ze mentaal wel lekker moe van!
Mijn ervaring is juist dat de mecheltjes uit werklijnen makkelijker hun rust pakken dan de 'gewone' honden
.
Ik heb dit boek http://www.freemusketeers.nl/boek/7757/ ... hersenspel" onclick="window.open(this.href);return false; , daar staan allemaal denk- en zoekspelletjes in die je makkelijk zelf kan maken(dus zonder hoge aanschafkosten).
Mijn ervaring is juist dat de mecheltjes uit werklijnen makkelijker hun rust pakken dan de 'gewone' honden
Ik heb dit boek http://www.freemusketeers.nl/boek/7757/ ... hersenspel" onclick="window.open(this.href);return false; , daar staan allemaal denk- en zoekspelletjes in die je makkelijk zelf kan maken(dus zonder hoge aanschafkosten).
- lotje&famke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Lemuria schreef:Het beste "spelletje" wat ik Izzy heb aangeleerd (die wil ook snel en graag leren) is het "klaar" commando. Oftewel: klaar nu, ontspan, hier is je kong/flos en ik wil je even niet meer horen.
Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bezig bent met Daya. Lotje gaf ik vaak iets om te onderzoeken. Met alleen een pissebed kon ze zich al eindeloos vermaken. Er rondjes omheen huppelen, er voor gaan liggen pissebed hypnotiseren. Ze vind het zooo interessant, wanneer zal er weer een pootje bewegen? Het was dan feest als de pissebed weer een eindje ging wandelen. Later nam ik regelmatig een doos mee uit de supermarkt om te onderzoeken. Die besloop ze als een tijger. Toen ze wat gewend was aan dozen ging ik er dingen in verstoppen; een speeltje of iets lekkers. Eerst met de doos nog open en later met de doos goed dichtgevouwen zodat ze er aan moest sjorren en scheuren om erbij te komen. Toen ze ook dat snel voorelkaar had, ben ik er voor haar spannende dingen in gaan stoppen. Zoals een zakje zakdoekjes of een sleutelbos of een paraplu. Zodra ze deze uit de doos durfde te halen kon ze deze naar mij brengen en ruilen voor iets lekkers.
Slimme honden zijn denk ik nog wat kwetsbaarder voor overprikkeling. Ze nemen zoveel op. Voor Lotje was veel verplichte rust inbouwen heel belangrijk. Anders kreeg ik een heel hyper pupje dat zich van gekkigheid geen houding meer wist te geven. Een bench ging eerst wat tegen mijn gevoel in. Maar voor Lotje bleek het een veilig holletje waar ze zich snel en lang over kon geven aan slaap.

- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gordonsetter
- Contacteer:
Hoe heb je dat aangeleerd?Lemuria schreef:Het beste "spelletje" wat ik Izzy heb aangeleerd (die wil ook snel en graag leren) is het "klaar" commando. Oftewel: klaar nu, ontspan, hier is je kong/flos en ik wil je even niet meer horen.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
Als het aan Astro zou liggen zou ik ook de hele dag met hem bezig zijn. Ik dacht het dus niet. Dus net zoals Lemuria heb ik Astro ( maar ook mijn andere honden ) ook het commando " klaar " aangeleerd.
Als pups gaf ik ze ook wel eens letterlijk een time out in de bench of in de hondenkamer. Dan moeten ze wel rust nemen. Meestal vielen ze dan ook als een blok in slaap of ik gaf ze een goed gevulde Kong.
Dat aandacht ge-eis is niets voor mij, voor je het weet ben je de hele dag bezig met je hond en neemt hij zeker met minder geen genoegen meer.
edit: wat Lotje schrijft , daar ben ik het ook mee eens. Astro raakte bv ook snel overprikkeld. Die moest ik dan wel trainen maar niet te veel tegelijk. rust en duidelijkheid waren bij hem de sleutels, al had ik hem binnen een paar maanden tig commandos aangeleerd en tig hersenspelletjes met hem gedaan ( die hij ook zo door had haha )
Ook tijdens wandelingen gaat meneer op een gegeven moment gewoon aan de riem en dan trainen we, vind hij heerlijk, gewoon simpel volgen en aandacht vragen.
Ik dacht dat ik er goed aan deed om Astro steeds afwisseling te geven omdat hij zo snel en makkelijk leert, maar hij werd er alleen maar extra hyper van
Als pups gaf ik ze ook wel eens letterlijk een time out in de bench of in de hondenkamer. Dan moeten ze wel rust nemen. Meestal vielen ze dan ook als een blok in slaap of ik gaf ze een goed gevulde Kong.
Dat aandacht ge-eis is niets voor mij, voor je het weet ben je de hele dag bezig met je hond en neemt hij zeker met minder geen genoegen meer.
edit: wat Lotje schrijft , daar ben ik het ook mee eens. Astro raakte bv ook snel overprikkeld. Die moest ik dan wel trainen maar niet te veel tegelijk. rust en duidelijkheid waren bij hem de sleutels, al had ik hem binnen een paar maanden tig commandos aangeleerd en tig hersenspelletjes met hem gedaan ( die hij ook zo door had haha )
Ook tijdens wandelingen gaat meneer op een gegeven moment gewoon aan de riem en dan trainen we, vind hij heerlijk, gewoon simpel volgen en aandacht vragen.
Ik dacht dat ik er goed aan deed om Astro steeds afwisseling te geven omdat hij zo snel en makkelijk leert, maar hij werd er alleen maar extra hyper van
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
Lemuria
Ik vulde na het spelen haar kong of pakte een flos die normaal niet in de woonkamer ligt en dus 'speciaal' is en die gaf ik dan aan haar en zei dan "klaar, ga maar mooi in je bench liggen". In het begin kwam ze dan om de paar minuten haar floss showen en dan stuurde ik haar weer terug in de bench met dezelfde woorden. Na een week pakte ze wat ik haar gaf, ging in d'r bench en viel na een kwartiertje spelen gewoon in slaap. Ondertussen mag ze al overal 'klaar' zijn, ook gewoon op het tapijt. Mits ze gewoon rustig bezig is met haar eigen dingetjes zonder op elke trigger te reageren en op te springen om luidruchtig te gaan spelenGordonsetter23 schreef:Hoe heb je dat aangeleerd?
Ik gok dat zij denkt dat ik zeg "Ik heb nou geen tijd, laat me even met rust", want ik merk nauwelijks dat ik een hond heb als ze dan ergens ligt.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Hoe heb jij dat gedaan? Ook met bench? Of gewoon klaar zeggen/plaats wijzen en geen aandacht meer geven?Maeve schreef:Dat is allemaal hartstikke leuk maar wel belangrijk om een soort uit-knop aan te wennen. Soms mag ze ook gewoon even rustig doen, ook al is ze nog niet helemaal moe en voldaan.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Een bench voor als ze echt te moe waren en hun rust niet konden vinden, maar dan ben je eigenlijk al te laat. Ik leer ze meteen aan dat ze een gedeelte van de dag ook gewoon kunnen slapen. Even geen aandacht, geen spelen of knuffelen, gewoon ff niks. Negeren dus, dan leren ze dat ze niet de hele dag ergens mee bezig hoeven te zijn.Leonie. schreef:Hoe heb jij dat gedaan? Ook met bench? Of gewoon klaar zeggen/plaats wijzen en geen aandacht meer geven?Maeve schreef:Dat is allemaal hartstikke leuk maar wel belangrijk om een soort uit-knop aan te wennen. Soms mag ze ook gewoon even rustig doen, ook al is ze nog niet helemaal moe en voldaan.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Ja idd, negeren lijkt me dan beter. Ik wil dit heeeel goed doen bij mijn volgende hond, want Lou heeft me toch een potje aandacht 'nodig'... 
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Zijn wel goede reacties hier hoor. Ik heb mezelf toen Ezio nog zo jong was ook wat laten gaan in "ik moet hem vermaken". Die ging
's avonds om 9 of 10 u pas plat maar we liepen altijd al een dik uur van 7 tot 8. Dus ik had nog wat tijd te overbruggen als een soort animeermeisje. Kreeg daar soms een beetje genoeg van. Dingen zijn bij hem altijd nogal snel een gewoonte, doe je het 1 x zo dan moet het altijd zo. Haha. Dus nu is het een lekkere wandeling (nu hij 3 is loop ik 's avonds met veel plezier gemiddeld 2 uur met hem) en daarna krijgt hij een kluif en zoekt hij het zich verder maar lekker uit.
Vind hij ook prima blijkt.
's avonds om 9 of 10 u pas plat maar we liepen altijd al een dik uur van 7 tot 8. Dus ik had nog wat tijd te overbruggen als een soort animeermeisje. Kreeg daar soms een beetje genoeg van. Dingen zijn bij hem altijd nogal snel een gewoonte, doe je het 1 x zo dan moet het altijd zo. Haha. Dus nu is het een lekkere wandeling (nu hij 3 is loop ik 's avonds met veel plezier gemiddeld 2 uur met hem) en daarna krijgt hij een kluif en zoekt hij het zich verder maar lekker uit.
Vind hij ook prima blijkt.