Ik ben op de eerste plaats opzoek naar een maatje die overal mee naartoe kan, mee naar mijn werk, mee naar vrienden, mee op vakantie enz.
De laatste jaren ben ik behendigheid steeds leuker gaan vinden, helaas mogen mijn dalmatiër en chihuahua vanwege lichamelijke klachten geen behendigheid meer doen. Mijn terriër vind het nu weer leuk op de wekelijkse training, maar workshops en wedstrijden is teveel voor haar, dan klapt ze dicht. Ik wil dus heel graag behendigheid doen met mijn volgende hond.
Verder doe ik graag workshops en afgelopen jaar ben ik ook op behendigheid vakantie geweest, echt heel leuk, maar ook duidelijk teveel voor mijn terriër en chihuahua.
Mijn eerste eigen hond is dus een dalmaat geweest, ik blijf het geweldige honden vinden, altijd vrolijk en vrij, kunnen zichzelf prima vermaken maar willen wel altijd bij je zijn. Hetgene wat me tegenhoudt is dat ik bang ben dat ze niet serieus genoeg zijn voor behendigheid. Vroeger heb ik het wel met mijn dalmaat gedaan, en dat ging wel goed maar ze was wel snel afgeleid. Nu was dat ook mijn eigen eerste ervaring met behendigheid, dus ik verwacht dat het nu wel wat beter zou gaan. Ik hoef echt niet bij de top te lopen, maar zou het wel leuk vinden om wedstrijden te doen en uit de A te komen haha.
Met een border collie hoef ik niet bang te zijn dat ze niet willen werken, alleen is dat ook weer wat me daar tegenhoudt. Kunnen ze wel zichzelf bezig houden en ook rust vinden? Ik ken border collies alleen van het trainingsveld en heb geen idee hoe ze in het dagelijks leven zijn.
Ik heb veel border collie eigenaren en dalmaten eigenaren gesproken, en allemaal spreken ze mijn "angsten" tegen, maar hoe realistisch is dat beeld? Als voorbeeld even de dalmatiër fokker die ik ken, die haar honden totaal niet aanwezig vind in huis, terwijl mijn ervaring met vele rassen als logees en veel dalmaten als logees is dat ze toch echt veel aanweziger zijn dan de gemiddelde hond

Ik dacht, misschien zijn hier wat onafhankelijke mensen die hun idee hierover kwijt willen, of hun ervaring met beide rassen. Iig bedankt voor het lezen van dit hele verhaal