Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dalmatiër of border collie?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Pom
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dalmatiër, Terriër, Chihuahua
Aantal honden: 3

Dalmatiër of border collie?

Ongelezen bericht door Pom »

Ik weet dat het een hele rare keuze is tussen deze twee rassen, maar ik weet het na maanden twijfelen nog steeds niet ;-).

Ik ben op de eerste plaats opzoek naar een maatje die overal mee naartoe kan, mee naar mijn werk, mee naar vrienden, mee op vakantie enz.
De laatste jaren ben ik behendigheid steeds leuker gaan vinden, helaas mogen mijn dalmatiër en chihuahua vanwege lichamelijke klachten geen behendigheid meer doen. Mijn terriër vind het nu weer leuk op de wekelijkse training, maar workshops en wedstrijden is teveel voor haar, dan klapt ze dicht. Ik wil dus heel graag behendigheid doen met mijn volgende hond.
Verder doe ik graag workshops en afgelopen jaar ben ik ook op behendigheid vakantie geweest, echt heel leuk, maar ook duidelijk teveel voor mijn terriër en chihuahua.

Mijn eerste eigen hond is dus een dalmaat geweest, ik blijf het geweldige honden vinden, altijd vrolijk en vrij, kunnen zichzelf prima vermaken maar willen wel altijd bij je zijn. Hetgene wat me tegenhoudt is dat ik bang ben dat ze niet serieus genoeg zijn voor behendigheid. Vroeger heb ik het wel met mijn dalmaat gedaan, en dat ging wel goed maar ze was wel snel afgeleid. Nu was dat ook mijn eigen eerste ervaring met behendigheid, dus ik verwacht dat het nu wel wat beter zou gaan. Ik hoef echt niet bij de top te lopen, maar zou het wel leuk vinden om wedstrijden te doen en uit de A te komen haha.

Met een border collie hoef ik niet bang te zijn dat ze niet willen werken, alleen is dat ook weer wat me daar tegenhoudt. Kunnen ze wel zichzelf bezig houden en ook rust vinden? Ik ken border collies alleen van het trainingsveld en heb geen idee hoe ze in het dagelijks leven zijn.
Ik heb veel border collie eigenaren en dalmaten eigenaren gesproken, en allemaal spreken ze mijn "angsten" tegen, maar hoe realistisch is dat beeld? Als voorbeeld even de dalmatiër fokker die ik ken, die haar honden totaal niet aanwezig vind in huis, terwijl mijn ervaring met vele rassen als logees en veel dalmaten als logees is dat ze toch echt veel aanweziger zijn dan de gemiddelde hond ;-).

Ik dacht, misschien zijn hier wat onafhankelijke mensen die hun idee hierover kwijt willen, of hun ervaring met beide rassen. Iig bedankt voor het lezen van dit hele verhaal :-).
Pom
Vaste gebruiker

Re: Dalmatiër of border collie?

Bedankt voor je antwoord!
Ik heb ook naar pyrenese herders en pumi's gekeken, maar dat is het ook niet helemaal. Ik wil sowieso geen herder herder haha, aussies heb ik weinig positieve ervaringen mee. Shelties spreken me ook wel aan, maar ze kunnen zo keffen (heb wel genoeg aan een chihuahua) en ze hebben zo'n berg haar... Nu weet ik wel dat dat niet echt een belangrijke reden is, maar het staat me toch erg tegen. Als ik een hond op uiterlijk uitzocht dan werd het een podenco haha.
Pom
Vaste gebruiker

Hahaha, ja dat verschilt heel erg per border collie, want ik zie er ook veel die wel stil zijn :mrgreen: .
Ik ga eens wat lezen over de Hollandse herder langhaar, de ruwhaar versie spreekt me wel meer aan, met die leuke krulletjes :I:.
Wellus
Actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder langhaar
Hollandse Herder korthaar
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Wellus »

Nanna schreef:Die paar keer dat ik bij behendigheid oid was vond ik trouwens dat de border collies ook hun longen uit hun lijf schreeuwden :tongue:
Dat is denk ik wel inherent aan de opwinding waarmee het gepaard gaat.
Ik denk eigenlijk dat een Hollandse herder langhaar ook goed zou passen. Werklustig maar toch vaak vrij zacht van karakter.
Hou er wel rekening mee dat de reuen, lang of ruw, mannetjesputters kunnen zijn.
Ik heb aan mijn reu op de wedstrijden en shows de handen vol want het is een klootzak tegenover reuen. En daarin is hij niet de enige :-)
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik heb 3 borders en vind het een heel fijn ras. Heel langzaam begint het al te kriebelen voor nummer 4.
Mijn oudste, Jace, is 9½ jaar en door onwetendheid hebben we veel fouten gemaakt in het begin.
Meagan is heel makkelijk, daar kon ik er wel 10 van hebben. Haar nestzusje Judy is bij ons komen wonen toen ze 3 jaar was. Dat is een stresskipje.
Vorige week ben ik met mensen die graag een border willen aanschaffen gaan wandelen. Ze hebben veel gevraagd en de honden kunnen bekijken.
Kijk eens of je met border eigenaren kunt gaan wandelen of fokkers bezoeken.
Toen ik op zoek was naar een 2e border heb ik contact gehad met mensen die een pup uit eerdere nesten had van de ouders van Meagan en Judy.
Zo wist ik een beetje hoe de karakters van de honden waren.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Is een kelpie niet iets? Als ik door mijn wimpers zijn, is het net een podenco ;) En de Kelpie's die ik ken, zijn werklustig maar ook stabiel en hebben een gedrevenheid waar tegelijkertijd kalmte in uit straalt, waar ik de border soms nerveus vindt overkomen.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Nanna schreef: Dat is denk ik wel inherent aan de opwinding waarmee het gepaard gaat.
Ik denk eigenlijk dat een Hollandse herder langhaar ook goed zou passen. Werklustig maar toch vaak vrij zacht van karakter.
Als je een fix hebt dan is het geweldig maar die is niet standaard voor de HH.
Je hebt voor de langhaar een flinke dosis geduld nodig en vooral veel humor want uiteindelijk doen ze alles op eigen wijze.

Mocht je een langhaar toch boeiend vinden, kijk op de site in mijn os
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik denk dat je prima een border kan nemen.
Misschien eens kijken bij de Laekense of Hollandse herder ruwhaar?
Pom
Vaste gebruiker

Dankjewel voor alle antwoorden!
De laekense en hollandse herder zijn ook minder sociaal of niet? Ze moeten mee naar de trimsalon, het is niet de bedoeling dat ze alle klanten wegjagen haha. Maar misschien kan dat prima.
De kelpie spreekt me ook wel aan, ik zie ze gewoon bijna nooit, waardoor ik ze ook weer redelijk vergeten ben.

Ik heb een afspraak staan met een bc fokker binnenkort, en met iemand met bc wandelen is ook een goed idee! (Stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht..) Er woont hier in de buurt iemand met 4 borders, zal eens vragen of ik mee mag wandelen.

Susan, tot nu toe zegt iedereen die ik van trainen ken dat ik makkelijk een border collie kan nemen, maar ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd, alhoewel dit wel helpt! Een dalmatiër is schijnbaar echt een raar idee dus? Haha
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Waarom is een dalmatiër een raar idee? Ik ken meerdere dalmatiërs die gewoon agility doen.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik denk dat je goed moet bedenken wat je wilt. Met een dalmaat kun je denk ik prima behendigheid doen, maar je moet niet dezelfde toewijding als van een border verwachten. Maar de drive zoals een border die heeft is ook niet voor iedereen zaligmakend.

Overigens is onze border heel rustig in huis. Ik denk dat het daarbij heel belangrijk is dat je je beseft dat hoe meer je ze geeft in huis, hoe meer ze vragen. Ziva weet dat we niet trainen in huis bijv. En als ze vraagt om bijv. Een knuffel en we zeggen nee dat het dan ook nee is. Ze is wel gevoeliger dan de andere twee maar niet op een neurotische manier.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Is een behaarde Peruaanse naakthond trouwens misschien niet wat?

Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Een toller! Leuke huishond, leuke werk hond en niet zo zenuwachtig als een bordercollie.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Ήυs schreef:Een toller! Leuke huishond, leuke werk hond en niet zo zenuwachtig als een bordercollie.
Niet zo zenuwachtig als.....ja, goed beschreven wat mij betreft. Maar of je er blij van wordt?
Voor een Toller met een fijn karakter moet je goed zoeken. Ik weet wel iemand die je dat kunt vragen :wink:
Ik vind de genoemde Kelpie wel een goed alternatief hoor!
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Mijn BC's kunnen zichzelf wat moeilijker bezig houden, daar hebben ze toch echt liever de baas bij als ik vergelijk met mijn andere honden en logées. Maar die rust nemen kan (moet) je prima aanleren, hier weten ze dat mijn aanwezigheid niet inherent is aan actie.

We hebben een BC teefje te logeren gehad die pas rust als haar bazen in bed liggen. Je kon geen vinger bewegen of ze stond met een bal in de bek rond je te dansen. Om gek van te worden.
Maar dat heb je grotendeels zelf in de hand.
Pom
Vaste gebruiker

De tollers die ik ken vind ik nou niet bepaald relaxt anders, heb een paar keer op de toller clubmatch en jonge honden dag gestaan en vind vele redelijk zenuwachtig en sommige zelfs wat angstig. Er zaten ook hele leuke tussen, dus het zal wel veel schelen uit welke lijn ze komen ook.

Een behaarde peruaan vind ik echt heel leuk om te zien, maar geen idee hoe die zijn qua karakter.

Ik denk dat ik heel erg teleurgesteld zal zijn als ik een dalmaat zou kiezen en zij geen behendigheid zou willen doen, of er niet zo'n zin in zou hebben dus. Nu wilt mijn eigen dalmaat wel graag werken, maar wilt de volgende dat ook? De moeder van t nest wilt het totaal niet, maar zij kent het ook niet want qua training is er niets mee gedaan. Maar als ze zich ergens op stort gaat ze er ook voor haha.
Maar goed, behendigheid is maar een klein onderdeel van het dagelijks leven, dus hoe belangrijk is het? Daar ben ik nog steeds niet uit haha, alhoewel ik het wel mis nu. Ik neig toch steeds meer naar een border collie, misschien heb ik ook al een plek waar ik kan schapendrijven, dat lijkt me ook heel gaaf, iets doen waar de hond echt voor gemaakt is! Als iemand me nu even kon vertellen wat de beste keuze is :P.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

leuke labrador uit een werklijn?
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Nanna schreef:
Elmo/maureen schreef:Waarom is een dalmatiër een raar idee? Ik ken meerdere dalmatiërs die gewoon agility doen.
TS schrijft: "Ik hoef echt niet bij de top te lopen, maar zou het wel leuk vinden om wedstrijden te doen en uit de A te komen."

Ja, dan is de Dalmaat, hoe leuk verder ook hoor, niet het eerste dat bij me opkomt :engel:
Met bijna elke hond kan je de A uitkomen. Loopt in ieder geval een Dalmaat in de B1. Zelf loop ik met mijn golden vanaf dit seizoen in de B2. Alleen je moet geen hele hoge verwachtingen hebben en alles willen winnen. Nu is de vraag of je dat bij een BC moet hebben, maar de kans is groter.

Ik zou die dalmaat dus niet zo makkelijk wegstrepen. BC moet wel bij je passen en eerlijk gezegd vind ik de meeste BC's niet echt sociaal. En op wedstrijden onuitstaanbaar met dat gekef en gedrijf. Daar moet je echt wel wat tijd in stoppen als je dat niet wilt hebben.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Als ik in jouw schoenen stond ging ik nog eens kijken bij agilitywedstrijden, kijken welke honden je aanspreken en kijken naar hun manier van werken. En een praatje aanknopen met de handlers. Weinig kans denk ik dat je een Dalmaat ziet lopen waarschijnlijk maar daarvoor zou je naar de Winner kunnen gaan. Dan zie je er een flink aantal bij elkaar en kun je eens met wat eigenaren praten en vragen wat zij ondernemen met hun Dalmaat. Zo krijg je al met al je plaatje steeds duidelijker, denk ik :wink:
Met Hazel mijn Grote Poedel doe ik sinds kort ook aan behendigheid. Ik snap heel goed dat je het een verslavend spelletje vindt! En als je hond het goed doet/ gemakkelijk afgaat wordt het inderdaad steeds leuker! Ik vind het jammer dat ik maar één keer in de week train in ieder geval :wink:

* zie dat Nanna de Winner ook al als idee noemt, nou, dat moet in ieder geval in je agenda :wink:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
sbientje schreef:leuke labrador uit een werklijn?
Die kegelt met die lompe billen het hele parcours aan gort :LOL:
haha nou de meeste werklijnhonden zijn echt niet zo lomp hoor. Kijk bijv. naar jack en jones van samantha, die zouden volgens mij prima geschikt zijn. Met Pom hoef je zoiets niet te doen, die is veel te lomp idd. En erg gedreven is ze denk ik ook niet. Wel sociaal :P
Sita
Zeer actief

sbientje schreef:
Nanna schreef:
haha nou de meeste werklijnhonden zijn echt niet zo lomp hoor. Kijk bijv. naar jack en jones van samantha, die zouden volgens mij prima geschikt zijn. Met Pom hoef je zoiets niet te doen, die is veel te lomp idd. En erg gedreven is ze denk ik ook niet. Wel sociaal :P
Weet wel zeker dat die het kunnen. Niet voor niets staat er bij ons hoog op het lijstje van toekomstige honden een fieldtrial labrador. Denk dat die het de BC's best moeilijk kan gaan maken op het behendigheidsveld!

Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Lysette schreef:Is een behaarde Peruaanse naakthond trouwens misschien niet wat?
Daar zat ik aan te denken
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:
sbientje schreef:
Nanna schreef:
Weet wel zeker dat die het kunnen. Niet voor niets staat er bij ons hoog op het lijstje van toekomstige honden een fieldtrial labrador. Denk dat die het de BC's best moeilijk kan gaan maken op het behendigheidsveld!
ze zijn iets hoger op de benen waardoor ze denk ik ook iets minder wendbaar zullen zijn, maar qua snelheid en sprongkracht en drive denk ik dat ze niet onderdoen voor BC's. Alleen wel minder neurotisch. Wel goed kijken wat je voor lijn kiest, er zijn ook wel lijnen met een wat nerveuzer karakter volgens mij.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Zoals ik al eerder zei. Doen er genoeg dalmaten mee op wedstrijdniveau :wink:

@ts: Maar ik meen dat ik je vraag ook voorbij zag komen op een Facebook pagina. En daar heb je ook antwoorden gekregen wbt dalmaten en agility
Afbeelding
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

Elmo/maureen schreef:Zoals ik al eerder zei. Doen er genoeg dalmaten mee op wedstrijdniveau :wink:

@ts: Maar ik meen dat ik je vraag ook voorbij zag komen op een Facebook pagina. En daar heb je ook antwoorden gekregen wbt dalmaten en agility
Klopt idd!
En ook daar is gezegd dat het prima kan!

Ik ken overigens de vader van het nest van de dalmaten ;) hele leuke reu!

Dips vind behendigheid leuk! En dat is echt een luie dalmaat!

Met liz wil ik het ook gaan doen! Die springt nu al af en toe over voeten heen! Gaat door de tunnel etc!
Afbeelding
Pom
Vaste gebruiker

Ja klopt dat ik het daar ook gevraagd heb! Maar goed, ik krijg overal dubbele antwoorden, dus het blijft zo lastig ;-). Maar niemand kan natuurlijk vertellen wat het beste is...
Wel zie ik de dalmaten puppen van dit nest elke dag, en kan ik al heel vroeg beginnen met socialiseren, wennen aan de clicker en vooral veel spelen <3. (Nu ga ik dit sowieso doen, ook als ik er geen neem haha)
Ik ga sowieso even wandelen met iemand met borders en op bezoek bij een fokker. Naar de winner ga ik sowieso ook! Op zich ben ik wel al op veel wedstrijden geweest, en er is voor mij niet echt een ras wat er nog uit springt, maar ik zou eens wat bewuster kunnen gaan kijken en aan mensen vragen stellen.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

En iets van een kooiker, markiesje, vlinderhondje?
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Elmo/maureen schreef:Zoals ik al eerder zei. Doen er genoeg dalmaten mee op wedstrijdniveau :wink:
In de cynocompetitie (B&c klasse) kan ik er maar één vinden. Ik heb ze zelf ook nog nooit gezien op een wedstrijd hier. Hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze het niet kunnen. Want dat denk ik zeker wel. Maar dan moet je niet dezelfde verwachtingen hebben als bij een border.

Als je meer wilt weten over de Peruaan kun je Sirene hier op het forum een pb sturen. Die heeft er meerdere en doet ook behendigheid. Twee lopen in de C klasse.

Sita
Zeer actief

Lysette schreef:
In de cynocompetitie (B&c klasse) kan ik er maar één vinden. Ik heb ze zelf ook nog nooit gezien op een wedstrijd hier. Hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze het niet kunnen. Want dat denk ik zeker wel. Maar dan moet je niet dezelfde verwachtingen hebben als bij een border.

Als je meer wilt weten over de Peruaan kun je Sirene hier op het forum een pb sturen. Die heeft er meerdere en doet ook behendigheid. Twee lopen in de C klasse.
Dat is denk ik dezelfde als waar ik over schreef. Die doet het echt leuk in de behendigheid. Ik vermoed dat er niet meer zijn omdat de meeste dalmaten worden aangeschaft als sportieve huishond. Niet echt door mensen die actief zijn in de hondensport. Terwijl ze het best zouden kunnen als ik ze zo zie.

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik denk dat er meerdere rassen zijn die sociaal zijn en actief genoeg voor agility.
Ik zou denken aan een poedel, eigenlijk. Leuke, actieve honden, sociaal en ik ken er zat die agility doen, en heel niet verkeerd.

Peruaan is ook een goede optie, alleen hebben die een heel ander karakter. Geen idee of dat wat zou zijn voor in de trimsalon.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”