Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie heeft er tips
Moderator: moderatorteam
- Spaiky
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Engelse stafford x Amerikaanse Bulldog
- Aantal honden: 1
Wie heeft er tips
Ik en me vriend willen graag nog een hond erbij.
Nou wil me vriend heel graag een Amerikaanse Akita, maar het karakter van deze hond (dominant naar andere honden) past niet bij ons omdat onze andere hond ookal niet goed met andere reutjes kan.
Weet iemand of teefjes van dit ras ook zo dominant zijn?
We zijn wel van plan om vanaf pups af aan al naar cursus te gaan en zo veel mogelijk met andere honden om te laten gaan.
Ik heb al zoveel andere rassen langs zien komen die op deze honden lijken, maar de meesten zijn dominant naar andere honden en hebben een hoge jacht instinct dus als ze een konijn zien zijn ze weg.
Weten jullie nog andere rassen die een beetje op dit soort honden lijken kwa uiterlijk maar een wat makkelijker karakter hebben en goed los kunnen lopen?
Of een ras die wel jachtinstict heeft maar waar dit er redelijk uit te trainen is.
Nou wil me vriend heel graag een Amerikaanse Akita, maar het karakter van deze hond (dominant naar andere honden) past niet bij ons omdat onze andere hond ookal niet goed met andere reutjes kan.
We zijn wel van plan om vanaf pups af aan al naar cursus te gaan en zo veel mogelijk met andere honden om te laten gaan.
Ik heb al zoveel andere rassen langs zien komen die op deze honden lijken, maar de meesten zijn dominant naar andere honden en hebben een hoge jacht instinct dus als ze een konijn zien zijn ze weg.
Weten jullie nog andere rassen die een beetje op dit soort honden lijken kwa uiterlijk maar een wat makkelijker karakter hebben en goed los kunnen lopen?
Of een ras die wel jachtinstict heeft maar waar dit er redelijk uit te trainen is.
Re: Wie heeft er tips
Een boxer is één van de hondvriendelijkste molossers.
Als je zo'n type hond zoekt is boxer denk ik een goede optie.
Als je zo'n type hond zoekt is boxer denk ik een goede optie.
- Spaiky
- Vaste gebruiker
Het uiterlijk is natuurlijk niet het belangrijkst maar wel een belangrijk punt.Tara schreef:Jachtinstinct krijg je niet uit een hond. Nooit. En dat moet je ook helemaal niet willen.Spaiky schreef:Ik en me vriend willen graag nog een hond erbij.
Als je een hond wilt die lekker sociaal is en lekker los kan lopen zou ik het helemaal niet in de hoek zoeken waar je nu kijkt.
Als je niet vooral naar het plaatje kijkt, zijn er zát leuke, lieve, gezellige en betrouwbare honden te vinden, dus waarom het jezelf onnodig moeilijk maken met eigenschappen die je niet prettig vindt?
Vandaar dat we het liefst dit soort hond willen, maar als er echt geen ras is die bij ons past dan gaat het natuurlijk niet door
Dat het jachtinstinct er nooit helemaal uit te trainen is dat begrijp ik.
Maar ik heb gelezen dat de Tamaskan ook jacht instinct heeft maar met goede training is die wel in toom te houden als die ergens achteraan wil gaan.
Of misschien kent iemand een kruising met dit soort honden?
- shinobi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
- Aantal honden: 3
Teven kunnen ook dominant zijn, misschien een husky of alaskan malamute?
?? De meeste malamute's die ik ken kunnen niet los er zullen natuurlijk uitzonderingen zijn.shinobi schreef:Teven kunnen ook dominant zijn, misschien een husky of alaskan malamute?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Neem dan een Kees. Zelfde type, veel socialer.
- shinobi
- Zeer actief
Ik wou me bericht nog wijzigen dat ik over het los lopen niks kan zeggen, ik ken alleen 1 Husky en die komt moeilijk terug als ze los loopt.Dinos schreef:?? De meeste malamute's die ik ken kunnen niet los er zullen natuurlijk uitzonderingen zijn.shinobi schreef:Teven kunnen ook dominant zijn, misschien een husky of alaskan malamute?
Me reactie is dus kwa uiterlijk.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Misschien een IJslandse hond? Sociale honden en trainbaar, wel kunnen ze behoorlijk blaffen. En ze zijn mooi. 

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ja daar dacht ik zelf ook aan. Ze hebben niet zo'n indrukwekkende uitstraling dan de Akita maar ik vind ze er best leuk uit zien. Ze zijn ook wat kleiner. De kezen die ik ken hebben ook niet zoveel jachtinstinct.Marjoleine schreef:Neem dan een Kees. Zelfde type, veel socialer.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Akita's zijn echt lastige honden om los te laten lopen. Ze zijn niet allemaal sociaal naar mensen, honden en ze jagen. Als dat nog niet genoeg is luisteren ze ook voor geen meter. Je kunt ze los klikken en ze blijven maar lopen terwijl je roept, schreeuwt, fluit of de samba danst ze reageren 0,0. Ik moet zeggen dat de honden die al generaties in Europa gefokt worden vaak een stuk makkelijker zijn. Mijn Akita is vreselijk lief en kan gewoon loslopen ondanks hij slecht luistert. Verder vind ik de gezondheid vaak prut en de vacht niet in ons klimaat thuis horen.
Er zijn geen rassen die op een echte Aziaat lijken. Er loopt hier wel een grijze kees rond maar dat is een etter eerste klas. Ik vind het ook heel wat anders dan mijn Kiyoshi.
Uiterlijk is leuk hoor maar met het karakter moet je ook overweg kunnen.
Er zijn geen rassen die op een echte Aziaat lijken. Er loopt hier wel een grijze kees rond maar dat is een etter eerste klas. Ik vind het ook heel wat anders dan mijn Kiyoshi.
Uiterlijk is leuk hoor maar met het karakter moet je ook overweg kunnen.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Of een Samojeed? Ik ken ze niet heel goed, maar degene die ik ken zijn sociaal, vriendelijk en geen weglopers. Wel blafferds trouwens, daar moet je wel tegen kunnen 

- Diesel en Loek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kleine keeshond
Grote grijze keeshond - Aantal honden: 2
Kezen zijn inderdaad super leuk en hebben jacht instinct. Luisteren heel goed en doen graag alles voor de baas en mijn kezen kunnen met alle honden. Een samojeed heeft een behoorlijk jacht instinct... Zou daarom zeker niet mijn keus zijn. Ook haart de kees veel minder dan een akita...echt veel minder
- josefientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griekse herder
Eurasier?
Ken er twee die totaal geen jachtinstinct hebben en prima luisteren.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik zou vooral een hond nemen die qua karakter bij je past.
Je dus niet beperken tot een bepaald uiterlijk.
- Spaiky
- Vaste gebruiker
Idd daarom dit topic,, de Akita past kwa karakter niet bij ons.Apple schreef:Ik zou vooral een hond nemen die qua karakter bij je past.
Daarom zoek ik een andere leuke hond die wel kwa karakter bij ons past.
Het liefst met uiterlijk dat lijkt op de Akita, maar als dat niet mogelijk is, dan word dat het niet.
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Basenji & Border Collie
- Contacteer:
Een aantal alternatieven vanuit mijn kant als je op het type Akita valt. Alhoewel er een duidelijk verschil zit tussen een Japanse en een Amerikaanse Akita.
Shikoku (http://www.nipponinu.nl/shikokugedragopvoeding" onclick="window.open(this.href);return false;)
Erg gave japanse honden die wel enigszins luisteren. Let op: Ze zijn bijzonder duur!
Kishu
Shiba
Genoeg herplaatsers momenteel omdat ze vorig jaar ineens razend populair werden waardoor mensen ze aanschaften als impuls.
Lundehond
Pharaohond
Prachtige honden. Geloof dat er maar 2 actieve fokkers in Nederland zijn. Hebben wel een jachtinstinct.
Finse spits
Wellicht is het verstandig een online test te doen over wat je exact zoekt in een hond. Dan kan je naar aanleiding van de uitslag een selectie op basis van uiiterlijk maken.
Shikoku (http://www.nipponinu.nl/shikokugedragopvoeding" onclick="window.open(this.href);return false;)
Erg gave japanse honden die wel enigszins luisteren. Let op: Ze zijn bijzonder duur!
Kishu
Shiba
Genoeg herplaatsers momenteel omdat ze vorig jaar ineens razend populair werden waardoor mensen ze aanschaften als impuls.
Lundehond
Pharaohond
Prachtige honden. Geloof dat er maar 2 actieve fokkers in Nederland zijn. Hebben wel een jachtinstinct.
Finse spits
Wellicht is het verstandig een online test te doen over wat je exact zoekt in een hond. Dan kan je naar aanleiding van de uitslag een selectie op basis van uiiterlijk maken.
- Paisley
- Zeer actief
Die karaktertestjes heb ik ook wel eens gedaan, maar ik kom altijd op honden uit die eigenlijk helemaal niet bij me passen. Ik wil dat een hond juist 'aanvoelt', de juiste energie. Dat telt voor mij belangrijker dan een paar karaktereigenschappen die gevraag worden.
Ik zie mezelf ooit nog wel eens met een spits type, en dan denk ik vooral aan de scandinavische rassen. Op papier passen ze helemaal niet bij me, maar ik vind ze leuk en daar gaat het uit eindelijk om. En dan maken die paar karaktertrekjes die niet persé bij je passen ook niet meer uit.
Ik zie mezelf ooit nog wel eens met een spits type, en dan denk ik vooral aan de scandinavische rassen. Op papier passen ze helemaal niet bij me, maar ik vind ze leuk en daar gaat het uit eindelijk om. En dan maken die paar karaktertrekjes die niet persé bij je passen ook niet meer uit.

- dagmar88
- Zeer actief
Zit enorm veel verschil in. Pioenroos komt hier geloof ik niet meer, maar Nadim van haar zit compleet aan de andere kant van het spectrum.josefientje schreef:Eurasier?
- dagmar88
- Zeer actief
Spaiky schreef:Idd daarom dit topic,, de Akita past kwa karakter niet bij ons.Apple schreef:Ik zou vooral een hond nemen die qua karakter bij je past.
Daarom zoek ik een andere leuke hond die wel kwa karakter bij ons past.
Het liefst met uiterlijk dat lijkt op de Akita, maar als dat niet mogelijk is, dan word dat het niet.

En anders op zoek naar een passende herplaatser?
Amanda is práchtig 

- josefientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griekse herder
Wow Nanna, die is mooi!
Sil zou haar geweldig vinden, zo'n groot sterk wijf. Maar ik mag niet

Sil zou haar geweldig vinden, zo'n groot sterk wijf. Maar ik mag niet

- Rahne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tamaskan
- Contacteer:
Het merendeel van de Tamaskan kunnen goed loslopen, maar door het vele huskybloed wat erin zit en het feit dat het ras nog in opbouw is (en er dus ook nog veel gekruist word met andere rassen/mixen) heb je kans er een te treffen die wel de benen neemt. Het is dan ook verstandig goed onderzoek te doen naar de verschillende bloedlijnen en de ouders. Bij een nest waar veel Husky inzit zal de kans op een pup die moeite heeft met loslopen wss groter zijn dan een nest waar wat meer herder in de achtergrond zit.
Mijn teef Konah heeft ook wel jachtinstinct maar die jaagt puur op zicht. Ze loopt absoluut niet weg en kan daarom op veel plekken prima loslopen, is ook heel goed terug te roepen. Maar schiet er ineens een kat/ree/konijn etc. voor haar neus weg dan gaat ze er wel achteraan en luistert ze niet meer. Zodra de 'prooi' uit zicht is komt ze wel direct weer terug. Om die reden laat ik haar nooit los in de buurt van autowegen en op plekken waar veel wild zit of vee rondloopt (denk aan schapen). Overigens heeft ze deze zomer mee gedaan aan een theatherstuk samen met een kudde schapen en een aantal paarden. Ze kon rustig los bij de paarden lopen en ook rondom het hekje waar de schapen in stonden (met een sprong was ze eroverheen), ze gaat er pas achteraan op het moment dat die beesten angstig zijn en het op een rennen zetten.
Mijn teef Konah heeft ook wel jachtinstinct maar die jaagt puur op zicht. Ze loopt absoluut niet weg en kan daarom op veel plekken prima loslopen, is ook heel goed terug te roepen. Maar schiet er ineens een kat/ree/konijn etc. voor haar neus weg dan gaat ze er wel achteraan en luistert ze niet meer. Zodra de 'prooi' uit zicht is komt ze wel direct weer terug. Om die reden laat ik haar nooit los in de buurt van autowegen en op plekken waar veel wild zit of vee rondloopt (denk aan schapen). Overigens heeft ze deze zomer mee gedaan aan een theatherstuk samen met een kudde schapen en een aantal paarden. Ze kon rustig los bij de paarden lopen en ook rondom het hekje waar de schapen in stonden (met een sprong was ze eroverheen), ze gaat er pas achteraan op het moment dat die beesten angstig zijn en het op een rennen zetten.
- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nou apart vind ik deze wel, het heeft wel wat... Qua uiterlijk in ieder geval dan, karakter weet ik nietVirii_BB schreef: Shikoku (http://www.nipponinu.nl/shikokugedragopvoeding" onclick="window.open(this.href);return false;)
Al snap ik niet waarom ze zo duur zouden moeten zijn
Site van een fokker in Nederland:
http://www.shikoku-ken.org/

- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Een hond die op een wolf lijkt in uiterlijk, lijkt ook vaak op een wolf in karakter. Soms is het ene uitvergroot, dan het andere maar jagen, dominantie en een grote mate van autonomie zijn voor veel mensen toch echt een lastig pakketje.
Mijn malamutes lopen wel los, maar zeker niet overal (ze vermoorden zelfs een muis in het perkje langs de weg nog) en om nu te zeggen dat ze gezeglijk met alles en iedereen aan andere honden omgaan, nee ook dat is zeer zeker niet waar.
Mijn hondjes matchen niet zo goed met bull- en staffordachtigen, want ze laten zich zeer zeker geen wet voorschrijven, noch accepteren ze druk gedrag. Grip op je hond, in de vorm van appel is ook niet echt te verkrijgen. Het hoogst haalbare is een vorm van vriendschap, waardoor de hond respect heeft voor je mening en zo af en toe best wat voor je wil doen. Mijn teef luistert veel beter dan de reu, maar is 10x zo dominant als de reu richting andere honden.
Sammojeden zijn stukken beter hanteerbaar, maar ook daar kun je een dominant exemplaar treffen.
Voor ervaring met de Amerikaanse Akita kun je Angelique. hier op het forum vragen, zij heeft een teef (een tante die zich zeker het kaas niet van het brood laat eten) en vroeger ook een reu gehad. Naar mijn weten is de Amerikaanse Akita wat meer op de baas gericht dan de japanse, maar het blijft wel een Akita.
Zelf zou ik zeggen, geef je huidige hond voorrang. Die heeft al het uiterlijk wat je bevalt en zoek een hond die er qua karakter leuk bij kan!
Mijn malamutes lopen wel los, maar zeker niet overal (ze vermoorden zelfs een muis in het perkje langs de weg nog) en om nu te zeggen dat ze gezeglijk met alles en iedereen aan andere honden omgaan, nee ook dat is zeer zeker niet waar.
Mijn hondjes matchen niet zo goed met bull- en staffordachtigen, want ze laten zich zeer zeker geen wet voorschrijven, noch accepteren ze druk gedrag. Grip op je hond, in de vorm van appel is ook niet echt te verkrijgen. Het hoogst haalbare is een vorm van vriendschap, waardoor de hond respect heeft voor je mening en zo af en toe best wat voor je wil doen. Mijn teef luistert veel beter dan de reu, maar is 10x zo dominant als de reu richting andere honden.
Sammojeden zijn stukken beter hanteerbaar, maar ook daar kun je een dominant exemplaar treffen.
Voor ervaring met de Amerikaanse Akita kun je Angelique. hier op het forum vragen, zij heeft een teef (een tante die zich zeker het kaas niet van het brood laat eten) en vroeger ook een reu gehad. Naar mijn weten is de Amerikaanse Akita wat meer op de baas gericht dan de japanse, maar het blijft wel een Akita.
Zelf zou ik zeggen, geef je huidige hond voorrang. Die heeft al het uiterlijk wat je bevalt en zoek een hond die er qua karakter leuk bij kan!
- Leanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Voor ervaring zou ik met zoveel mogelijk fokkers contact opnemen.
De ene AA is duidelijk de ander niet
Maar ga er maar vanuit dat er vele niet sociaal naar andere mensen en honden zal zijn.
Ze zijn beresterk zowel lichamelijk als geestelijk, vergeten doet mijn AA nooit.
Mijn eigen reu is absoluut geen allemansvriend, voor andere honden stroopt hij graag zijn mouwen op
Voor ons is het een geweldig lieve hond.
En dat is ook precies wat wij zoeken, een hond voor ons gezin.
Ik stel namelijk een stukje bewaking ook erg op prijs.
Als je een gezellige allemansvriend zoekt en graag op zondag naar de druk bezochte hei wilt dan zou ik zeker geen AA nemen.
Je hebt natuurlijk best kans dat je "geluk" hebt dat jij zo'n lieverd koopt, maar daar kun je niet zomaar vanuit gaan.
En als hij eenmaal volwassen is en toch niet de lieverd is geworden die jij hoopte, dan is dat ook alleen maar teleurstellend.
Ik kom dergelijke berichten op FB best vaak tegen, mensen die denken bepaalde rassen wel te kunnen omtoveren, en dan uiteindelijk gaan herplaatsen.
Je moet met bepaalde raseigenschappen gewoon rekening houden bij aanschaf.
En je moet natuurlijk goed tegen hondenhaar kunnen.
2 x per jaar gooit hij zijn hele vacht eraf, en dat is veel haar heeeeel veel haar
Will to please moet je ook niet verwachten, als de AA er zin in heeft zal hij best wel eens luisteren
Nog een aanvulling:
Ik heb hiervoor 14 jaar een AA teef gehad, deze was een stuk milder als mijn reu nu.
Naar mensen was ze ook wel afstandelijk maar toch vriendelijk als mijn reu.
Met andere honden ging ze ook veel beter om.
Verschil is ook dat mijn teef normaal kon waarschuwen en de meeste honden dan wel wisten hoelaat het was.
Mijn reu waarschuwt niet, die begint meteen te meppen
Beetje zoals die meneer wat we laatst in het topic zagen van de rijdende rechter : schelden doe ik niet snel, maar slaan wel
De ene AA is duidelijk de ander niet

Maar ga er maar vanuit dat er vele niet sociaal naar andere mensen en honden zal zijn.
Ze zijn beresterk zowel lichamelijk als geestelijk, vergeten doet mijn AA nooit.

Mijn eigen reu is absoluut geen allemansvriend, voor andere honden stroopt hij graag zijn mouwen op

Voor ons is het een geweldig lieve hond.
En dat is ook precies wat wij zoeken, een hond voor ons gezin.
Ik stel namelijk een stukje bewaking ook erg op prijs.
Als je een gezellige allemansvriend zoekt en graag op zondag naar de druk bezochte hei wilt dan zou ik zeker geen AA nemen.
Je hebt natuurlijk best kans dat je "geluk" hebt dat jij zo'n lieverd koopt, maar daar kun je niet zomaar vanuit gaan.
En als hij eenmaal volwassen is en toch niet de lieverd is geworden die jij hoopte, dan is dat ook alleen maar teleurstellend.
Ik kom dergelijke berichten op FB best vaak tegen, mensen die denken bepaalde rassen wel te kunnen omtoveren, en dan uiteindelijk gaan herplaatsen.
Je moet met bepaalde raseigenschappen gewoon rekening houden bij aanschaf.
En je moet natuurlijk goed tegen hondenhaar kunnen.
2 x per jaar gooit hij zijn hele vacht eraf, en dat is veel haar heeeeel veel haar

Will to please moet je ook niet verwachten, als de AA er zin in heeft zal hij best wel eens luisteren

Nog een aanvulling:
Ik heb hiervoor 14 jaar een AA teef gehad, deze was een stuk milder als mijn reu nu.
Naar mensen was ze ook wel afstandelijk maar toch vriendelijk als mijn reu.
Met andere honden ging ze ook veel beter om.
Verschil is ook dat mijn teef normaal kon waarschuwen en de meeste honden dan wel wisten hoelaat het was.
Mijn reu waarschuwt niet, die begint meteen te meppen

Beetje zoals die meneer wat we laatst in het topic zagen van de rijdende rechter : schelden doe ik niet snel, maar slaan wel

- Spaiky
- Vaste gebruiker
Bedankt voor jullie reacties, heb er nog goed overnagedacht en het word geen akita, of een hond die er op lijkt.
Ik moet ook voor aan de toekomst denken en over een jaartje willen we misschien ook kinderen, en dan kan ik er niet nog een hond bij hebben die buiten niet makkelijk is,
Daarom zitten we nu te denken aan een herder, welke soort weten we nog niet of misschien een kruising ergens mee.
Ik wil deze hond goed africhten dat die gewoon los kan, en naast me loopt wanneer ik dat zeg en ook bij me blijft als ik dat zeg,
Natuurlijk doen we dat dan met hulp van een trainer.
Iemand hier nog leuke ideetjes mee er zijn zoveel soorten herders,
Een herplaatser willen wij niet, omdat we dan bang zijn dat het met Spaiky niet lukt.
Ik moet ook voor aan de toekomst denken en over een jaartje willen we misschien ook kinderen, en dan kan ik er niet nog een hond bij hebben die buiten niet makkelijk is,
Daarom zitten we nu te denken aan een herder, welke soort weten we nog niet of misschien een kruising ergens mee.
Ik wil deze hond goed africhten dat die gewoon los kan, en naast me loopt wanneer ik dat zeg en ook bij me blijft als ik dat zeg,
Natuurlijk doen we dat dan met hulp van een trainer.
Iemand hier nog leuke ideetjes mee er zijn zoveel soorten herders,

Een herplaatser willen wij niet, omdat we dan bang zijn dat het met Spaiky niet lukt.
- shinobi
- Zeer actief
Ik heb zelf een witte herders hond gehad, veel plezier van gehad en erg lief en trouw.
- Paisley
- Zeer actief
Ik denk dat je juist met een herplaatser makkelijker kan uittesten of het met Spaiky lukt. Een herplaatser heeft al zijn eigen karaktertje en dan kun je testen of het matcht. Van een pup weet je nog maar heel weinig van het karakter.Spaiky schreef: