Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hulp gevraagd bij het kiezen van mijn nieuwe metgezel.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

schumie
Zeer actief
Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff
Aantal honden: 1

Hulp gevraagd bij het kiezen van mijn nieuwe metgezel.

Ongelezen bericht door schumie »

Hallo allemaal,

Na een lange tijd afwezig te zijn geweest meld ik mij hier weer eens en kom gelijk met een hulp vraag. Want helaas is het moment gekomen om serieus over een nieuwe huisgenoot na te denken. Wordt het weer een bull terrier (mijn eeuwige liefde), een American staffordshire ( Tess was mijn droomhondje), of een ras wat ik al een eeuwigheid leuk vind, de australian cattle dog?
De oude rotten hier kennen mij vast nog wel, voor de nieuwe zal ik mijn situatie kort schetsen. vrouw, in de dertig, sinds enkele maanden alleenstaand, baan met wisselende tijden/freelance, actief, hou van sporten/trainen met de hond, hond gaat meestal mee naar de paarden, woon in het bos met tuin.
Bull terriers horen bij mijn leven.Bij mijn ouders altijd gehad en zelf nu de tweede. Fellow ligt op dit moment naast mij met zijn 13 jaar. Helaas zijn het wel de laatste loodjes en moet ik straks mijn grote vriend laten gaan.
Amstaff, kende ik niet maar gekozen samen met mijn ex naast de Bull, heerlijke hond, veel mee getraind, ging ook altijd mee naast het paard. Was echt mijn meisje.Helaas is Tess met mijn ex mee gegaan.
Australian cattle dog, geen ervaring mee maar fascineerd mij al jaren. Ex vond ze te lelijk dus nooit wat geworden.

Maar waar ga ik nu dus voor?
De bull, kan mij geen leven zonder deze clowns voorstellen. Nadeel beperkter qua beweging/activiteit dan de andere rassen. Mountainbiken en naast het paard gaat met de bull niet echt. Ook ben ik bang dat ik de volgende ga vergelijken met Fellow.
De Amstaff, mag ook een kruising pitt zijn of herplaatser, al ervaring mee en vind het dus heerlijke honden.Qua trainen meer mogelijkheden dan met de bull en sportief gezien ook. Wel zou ik dit keer dan een reu willen.
Of de cattle, vind ze dus al heel lang erg leuk, enige twijfel punt dat ik heb is of ik wel kan voldoen aan hun energielevel. Dit is nog al hoog begrijp ik.

Wat zoek ik in een hond?Sportief buitenhuis, in huis heerlijk naast bazin op de bank, overal mee naar toe,een echt maatje, weer lekker trainen en sporten ermee. Hondagressie geen probleem mee, hou nou eenmaal van mensenhonden :wink:

Heel verhaal, maar hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met mijn keuze.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: Hulp gevraagd bij het kiezen van mijn nieuwe metgezel.

Ongelezen bericht door Valerie »

Hoeveel honden kom je onderweg tegen?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Geen oordeel, maar uit interesse:
Hoe doe je dat dan te paard, als je hond hondagressief is? Ik neem aan dat je dan uitgaat van appèl, maar als dat niet afdoende blijkt dan kan je hond nog maar moeilijk mee met paardrijden of mountainbiken.
En op stal, daar zullen ook weleens andere honden rondlopen? Of heb je een eigen weide ofzo?

En is het echt zo dat de bullterrier over een stuk minder uithoudingsvermogen beschikt dan een staff? Gek eigenlijk, ik bedoel die neus is wel 'apart', maar verder zou ik denken dat het vrij 'normale' honden zijn qua uithoudingsvermogen. Of is het eerder dat de staff een 'abnormaal' groot uithoudingsvermogen heeft?
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Eigenlijk hetzelfde als de vorige. Hoe doe je het met een hondagressieve hond als je met het paard weg bent of op stal.
Wij hebben in het asiel bijv. een superleuke staff die erg sportief is. Wandelen, rennen ed. ze is niet echt hondagressief maar laat het kaas zeker niet van haar brood eten en kan ook niet los.
Hoe zou je dat dan doen bij je paard.'Gewoon een geintreseerde vraag.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
schumie
Zeer actief

Tara schreef:
schumie schreef:
Wat zoek ik in een hond?Sportief buitenhuis, in huis heerlijk naast bazin op de bank, overal mee naar toe,een echt maatje, weer lekker trainen en sporten ermee. Hondagressie geen probleem mee, hou nou eenmaal van mensenhonden :wink:
Dat zijn allemaal eigenschappen die op zoveel honden van toepassing kunnen zijn, maar ik vind nu juist dat overal mee naar toe niet iets om bij de rassen die je noemt vanuit te gaan. En er zijn zoveel mensenhonden die niet hondagressief zijn, dus ik vraag me eigenlijk af wat je dan precies bij deze rassen zo aanspreekt. :wink:

In bovenstaande rassen spreekt mij aan: het karakter ( hard voor zichzeld, clowntjes, in huis rustig en zitten het liefst bovenop je, buitenhuis actief,) en ook :engel: het uiterlijk. Daarbij bekend met meerdere rassen van huis uit:herders, kruisingen, beagle, golden, husky,appenzeller, toller, markiesje, boxer, tsja en karakter van de bull en staff is het voor mij gewoon. Moeilijk precies uit te leggen waarom.
Afbeelding
schumie
Zeer actief

Valerie schreef:Hoeveel honden kom je onderweg tegen?
Waar bedoel je? Hier in het bos lopend/moutainbike/paard weinig. Op concoursen wat meer, maar over het algemeen aangeleid. Op stal vaste roedel.Bij ouders ook vaste hond (teef).
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

schumie schreef:
Waar bedoel je? Hier in het bos lopend/moutainbike/paard weinig. Op concoursen wat meer, maar over het algemeen aangeleid. Op stal vaste roedel.Bij ouders ook vaste hond (teef).
Nou ik zat meer te denken wat als er iets gebeurd met jouw hond en een andere hond terwijl je op een paard zit. Wat kan/moet je dan doen?
Ik weet ook niet wat je wilt, een herplaatser of pup? Pitbulls zijn in het algemeen een stuk actiever en sportiever maar de amstaffs zijn weer makkelijker in de omgang. Als je toch niets buiten tegenkomt zou ik zeker voor een pitbull gaan anders misschien de staff variant.
schumie
Zeer actief

Zamunda schreef:Geen oordeel, maar uit interesse:
Hoe doe je dat dan te paard, als je hond hondagressief is? Ik neem aan dat je dan uitgaat van appèl, maar als dat niet afdoende blijkt dan kan je hond nog maar moeilijk mee met paardrijden of mountainbiken.
En op stal, daar zullen ook weleens andere honden rondlopen? Of heb je een eigen weide ofzo?

En is het echt zo dat de bullterrier over een stuk minder uithoudingsvermogen beschikt dan een staff? Gek eigenlijk, ik bedoel die neus is wel 'apart', maar verder zou ik denken dat het vrij 'normale' honden zijn qua uithoudingsvermogen. Of is het eerder dat de staff een 'abnormaal' groot uithoudingsvermogen heeft?
Zowel bull als staff heb ik naast paard en mountainbike mee gehad. Bull minder dat blijft echt bij een stapritje, Staff het gewone werk met veel galop. In totaal in mijn leven zes bull terriers gekend en mee samen gewoond. 4 bij mijn ouders, 2 bij mij. Qua activiteit echt minder sportief dan een staff. De reu bullen waren allemaal wel van de ruige spelletjes en goeie lange wandelingen. Maar fietsen en naast het paard ging wat minder snel. De teefjes die we hebben gehad waren nogal lui :mrgreen:
De staff was fantastisch naast het paard en op de fiets. Die kon het goed bij houden.

Qua hondagressie, mijn ervaring is dat het met de vaste bekende honden (de stalhonden, honden bij ouders, honden bij kennissen),met juiste begeleiding gaat dat goed. Vreemde honden in het bos die ik tegen kom naast de mountainbike of te paard is nooit een probleem geweest. Hond is dan met mij bezig.
Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik heb totaal geen verstand van genoemde rassen. Maar ik zag een paar jaar geleden vaak een jongen die met een bullterrier fietste. Ze vlogen samen over de weg en de hond zag er helemaal niet uit of hij daar moeite mee had.
schumie
Zeer actief

Valerie schreef:
schumie schreef:
Nou ik zat meer te denken wat als er iets gebeurd met jouw hond en een andere hond terwijl je op een paard zit. Wat kan/moet je dan doen?
Ik weet ook niet wat je wilt, een herplaatser of pup? Pitbulls zijn in het algemeen een stuk actiever en sportiever maar de amstaffs zijn weer makkelijker in de omgang. Als je toch niets buiten tegenkomt zou ik zeker voor een pitbull gaan anders misschien de staff variant.
Is dus nog nooit gebeurd. Totaal geen belangstelling als ze naast het paard/fiets lopen voor andere honden. Bij gewoon wandelen wel interesse in andere honden maar ook geen problemen gehad. Mocht er wat fout gaan spring ik gewoon van paard af en lijn hond aan.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

schumie schreef: Is dus nog nooit gebeurd. Totaal geen belangstelling als ze naast het paard/fiets lopen voor andere honden. Bij gewoon wandelen wel interesse in andere honden maar ook geen problemen gehad. Mocht er wat fout gaan spring ik gewoon van paard af en lijn hond aan.
en dan neem je hem mee, samen met de hond die in zijn bek bungelt?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
schumie
Zeer actief

renee-uk schreef:
schumie schreef: Is dus nog nooit gebeurd. Totaal geen belangstelling als ze naast het paard/fiets lopen voor andere honden. Bij gewoon wandelen wel interesse in andere honden maar ook geen problemen gehad. Mocht er wat fout gaan spring ik gewoon van paard af en lijn hond aan.
Nou niet op die manier nee. Moet zeggen dat alle bullen en de staff en ook de herderreuen bij dreigende gevechten altijd met een heeey :gvd: , tot de orde zijn geroepen. Lukt dat niet, ben ik echt handig en snel :wink: Het is niet mijn eerste staff/bull. Ze gaan ook niet gelijk mee naast het paard/fiets daar zit echt een hoop training aan vooraf.
Nogmaals ik weet wat ik in huis haal, ben nu al 30 jaar omringd door dit soort honden.
Afbeelding
schumie
Zeer actief

Ik kan er niks aan doen, maar ik moet wel gelijk aan dit topic denken. :(:[/quote]

Vreselijk verhaal. Ik hoef gelukkig niet langs de weg of de wegover. Bij een andere stal wel maar dat is altijd goed gegaan. Ken ook mensen die vanaf paard hond kunnen aanlijnen en weer loslaten.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

schumie schreef:
renee-uk schreef:
Nou niet op die manier nee. Moet zeggen dat alle bullen en de staff en ook de herderreuen bij dreigende gevechten altijd met een heeey :gvd: , tot de orde zijn geroepen. Lukt dat niet, ben ik echt handig en snel :wink: Het is niet mijn eerste staff/bull. Ze gaan ook niet gelijk mee naast het paard/fiets daar zit echt een hoop training aan vooraf.
Nogmaals ik weet wat ik in huis haal, ben nu al 30 jaar omringd door dit soort honden.
ik zie hier een heleboel staffies en aanverwanten die inderdaad luisteren als een trein en ook loslopen zonder dat het problemen oplevert.
je zult mij dan ook niet horen zeggen dat het niet kan.
alleen hebben die mensen, die dus met die enorm goed onder appel staande staffen en aanverwanten lopen, vaak nog eenzelfde soort hond bij zich die dan weer niet los kan en ook niet los gaat.

waarmee ik alleen maar wil zeggen dat je van te voren niet kunt zeggen hoe het uitpakt bij jouw favoriete rassen en ook dat als het fout gaat, het heel erg fout gaat en dat je daar best rekening mee mag houden, ook al heb je het eerder niet zo meegemaakt.
het zou toch jammer zijn als je al die dingen die je wil gaan doen, niet kunt doen omdat je hond anders uitpakt dan je gewend bent en verwacht had.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou gewoon eens kijken bij wat ACD fokkers.
En een Kelpie, misschien ook wel een optie?
Als de hond niet mee moet met paardrijden op hoog tempo zou een corgi ook een leuke optie zijn, de cardigan is ook behoorlijk clownesk.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

schumie schreef:Ken ook mensen die vanaf paard hond kunnen aanlijnen en weer loslaten.
Ben heel benieuwd hoe ze dat dan voor elkaar krijgen?
Zamunda
Zeer actief

LongFields schreef:
schumie schreef:Ken ook mensen die vanaf paard hond kunnen aanlijnen en weer loslaten.
Ik heb verschillende versies gezien (op foto en/of film):
- Hond gaat tegen de benen van de ruiter op staan, ruiter lijnt aan
- Hondje springt tegen benen van ruiter op, baas helpt een handje en hond zit voor op het zadel

Het ligt natuurlijk aan de grootte van de combinatie (hoogte paard/pony en hoogte hond) of het kan en hoe, maar ik vind het geweldig gaaf om te zien hoe sommige mensen dit voor elkaar krijgen :ok: !
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

schumie schreef: Nou niet op die manier nee. Moet zeggen dat alle bullen en de staff en ook de herderreuen bij dreigende gevechten altijd met een heeey :gvd: , tot de orde zijn geroepen. Lukt dat niet, ben ik echt handig en snel :wink: Het is niet mijn eerste staff/bull. Ze gaan ook niet gelijk mee naast het paard/fiets daar zit echt een hoop training aan vooraf.

Wel je tweede stafford en hoe die op zou drogen is maar gokken. Even goed tref je nu wel een hond die niet los kan, niet in gelegenheidsroedels mee kan hobbelen en helemaal niet geschikt is voor wat jij er mee wil.
Handigheid en opvoeding zijn fijn, maar verre van allesbepalend.
Als je voor een stafford achtige hond kiest, zou ik in ieder geval voor een ruim volwassen herplaatser gaan.
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:Een ACD is veel leniger en sneller dan een klapkaak.
:LOL: Wat een onzin!
Alleen een windhond rent haar eruit

Afbeelding

Is toch wel een verschil

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ging voor de ACD .. vind t geweldig atletische hondeb gemaakt om met je mee te gaan naast je paard. Staat hier ook nog altijd op mn lijstje overigens.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
shinobi
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT

Ongelezen bericht door shinobi »

Van de honden die je noemt zou ik voor de Pitbull gaan
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
malinois schreef:Ik ging voor de ACD .. vind t geweldig atletische hondeb gemaakt om met je mee te gaan naast je paard. Staat hier ook nog altijd op mn lijstje overigens.
Ik vind ze ook echt geweldig, ik denk niet dat het een geschikt ras voor mij zou zijn, maar ik blijf er altijd even smachtend naar kijken. :I: Kelpies vind ik ook heel erg leuk, en op een bepaalde manier net wat handzamer voor mijn gevoel.
Tussen die 2 twijfel ik ook.. zou dan wel naast de mh worden maar ik vind ze zo leuk... kelpie vind ik ook erg leuk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Zamunda schreef:
LongFields schreef:
- Hondje springt tegen benen van ruiter op, baas helpt een handje en hond zit voor op het zadel

Het ligt natuurlijk aan de grootte van de combinatie (hoogte paard/pony en hoogte hond) of het kan en hoe, maar ik vind het geweldig gaaf om te zien hoe sommige mensen dit voor elkaar krijgen :ok: !
Die eerste zou ik hier misschien wel aan Mojo kunnen leren, nummer 2 gaat hem niet worden.
Hoop ooit met Romanov en Mojo samen op buitenrit te kunnen gaan op de Veluwe, met Nozem en/of Tapas durf ik het niet aan omdat zij in mijn ogen niet sociaal genoeg zijn naar andere honden, en dat is geen fijne combinatie met het zelf op een paard zitten.
Zamunda
Zeer actief

LongFields schreef:
Zamunda schreef:
LongFields schreef:

Die eerste zou ik hier misschien wel aan Mojo kunnen leren, nummer 2 gaat hem niet worden.
Hoop ooit met Romanov en Mojo samen op buitenrit te kunnen gaan op de Veluwe, met Nozem en/of Tapas durf ik het niet aan omdat zij in mijn ogen niet sociaal genoeg zijn naar andere honden, en dat is geen fijne combinatie met het zelf op een paard zitten.
Manier nr 2 is meer voor formaat JR :D .
Het zou mij ook heerlijk lijken, hond mee op buitenrit. Is Romanov lief met (eigen) honden?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Zamunda schreef: Het zou mij ook heerlijk lijken, hond mee op buitenrit. Is Romanov lief met (eigen) honden?
Ja, als ze hem niet in zijn staart hangen en ook niet in zijn hakken bijten is hij prima met honden. Heb al mijn honden vanaf pup al bij mijn paard gehad zo af en toe, zodat ze goed aan elkaar gewend zijn.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

IK zou voor de catle gaan.
Persoonlijk vind ik niet dat je met een hond agressieve hond los naast je paard of de fiets de weg op kan.Wel leuk gezegd ,ik ben snel genoeg maar het is ondertussen, bij wijze van spreken wel mijn hond die dan tussen zijn kaken bengelt.

Ik vind catle's ontzettend leuke sportieve honden,hij staat ook op mijn verlanglijstje helaas niet op die van mijn man.
Ik weet niet hoe groot jou paard is,maar mijn keeshond sprong vroeger tot op mijn knie en met een hupje zat hij dan voor op mijn zadel,zo stak ik altijd de straat over.
Hier rijd iemand in de buurt rond met een quarter en daar zie ik de catle vaak op zijn kont zitten,dat is een grappig gezicht.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

beatje schreef:IK zou voor de catle gaan.
Persoonlijk vind ik niet dat je met een hond agressieve hond los naast je paard of de fiets de weg op kan.Wel leuk gezegd ,ik ben snel genoeg maar het is ondertussen, bij wijze van spreken wel mijn hond die dan tussen zijn kaken bengelt.
vind ik ook... ik zou ook alles behalve gelukkig zijn je tegen te komen met een pitje of staf loslopend naast een paard waar de eigenaar dus op dat moment niks bij kan doen... zeker bij zo'n ras.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:
Valerie schreef: Alleen een windhond rent haar eruit
Op het korte stuk ja. Dat geloof ik meteen. Maar ik denk dat een Cattle het langer volhoudt ;-)
Dat zal je flink tegenvallen. Als je nou écht eens iets over het ras wist dan weet je ook hoeveel lange afstanden ze moeten afleggen tijdens de jacht. Ik ken mensen die nu nog in Canada jagen met Engelse staffords.

Pitjes en paarden:

https://www.youtube.com/watch?v=UWGz5k80_XY

https://www.youtube.com/watch?v=KCkSctsuXzQ

https://www.youtube.com/watch?v=XGHz4XuvGog
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Aw die filmpjes zijn echt te schattig

Ik zou zelf zonder meer voor de Cattle dog kiezen, maar dat heeft ermee te maken dat ik sowieso een zwak heb voor veedrijvers en niets met pitjes heb. Maar pitjes zijn inderdaad super atletisch maar het begrip "pitbull" is een beetje rekbaar geworden en ik zie ook logge honden rondlopen waarvan wordt gezegd dat het een pitbull is.
Mijn ervaring is dat alle goedgebouwde honden de meeste recreatief gereden paarden eruit lopen. Met mijn paard reed ik ook niet vaker buitenritten langer dan 20 km in een uur of 2.

Maar eigenlijk vind ik in jou situatie een retriever heel geschikt. Ik vind dat echt hele fijne honden voor op een stal waar ook veel ander volk komt.
Afbeelding
schumie
Zeer actief

Bedankt allemaal voor het meedenken!
Ter verduidelijking waar ik woon kom ik amper mensen/honden tegen. De honden die ik tegen kom zijn ook aan het werk met de baas, vaak naast paard en wagen/paard/fiets. Deze honden hebben ook geen behoefte om te komen buurten dan wel te spelen. Alleen op zondag in de zomer kunnen er nog weleens andere mensen met honden in ons bos zijn maar dan ga ik niet. Ik kan er namelijk al niet tegen als ik een kilometer verder op mensen zie lopen :schrik: . Ik ga dus niet door een druk losloopgebied met paard en hond!

Daarnaast weet ik heel goed wat hondagressie inhoud. Twee bull terriers van mijn ouders waren namelijk zeer hondagressief. Eentje pas na zes jaar, eentje vanaf pupaf aan. Deze gingen uiteraard niet mee naast het paard. Fietsen wel maar aan de lijn of alleen op overzichtelijke lange stukken los. Wel gingen beiden mee op concours en waren bekende roedels/visite, geen probleem met goede begeleiding.

Naast het paard is geen vaste eis, vind het gewoon wel een leuke en mooie manier om hond extra beweging te geven. Tess de amstaff loved it!
Voor de rest heb ik de hondenencyclopedie nog eens van voor tot achter door genomen maar word nergens anders warm van. Van de retrievers al helemaal niet, drie goldens meegemaakt waarvan 1 van pup tot volwassenheid, en nee dat zijn echt mijn honden niet. Herders vind ik wel fijne honden maar vaak net te serieus :wink: Ik hou van het clowneske en knuffelige van de bull/staff. Die zitten altijd bovenop je :D

Bij de cattle maak ik mij alleen zorgen of ik de hond geestelijk/fysiek genoeg uitdaging kan bieden. Ik vind trainen leuk en zal met nieuwe hond zeker weer op het trainingsveld te vinden zijn, daarnaast verzin ik wel klusjes (tess kon borstels brengen, paard meenemen dat soort dingen) maar het is qua beweging hier ook weleens een weekje minder. De bull/staff die paste zich daarop goed aan. Van de cattle weet ik dat dus niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”