Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

loops / sterilisatie, paar vragen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

NoaPup
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Leonberger
Aantal honden: 1

loops / sterilisatie, paar vragen

Ongelezen bericht door NoaPup »

Onze hond Noa (Leonberger) van 10 maanden is voor het eerst loops, dag 15 nu.
Alles valt reuze mee! Bloedverlies is niet veel en ze houdt haarzelf (en de vloer :schrik: ) goed schoon.

Aanstaande zaterdag hebben gaan wij met haar naar de jonge hondendag, meet en greet met paps en mams, broertjes en zusjes.
Ze zit dan op dag 18 dus ze zal nog wel erg lekker ruiken (en misschien zelfs nog vruchtbaar?).
Nu heb ik ergens gelezen dat het helpt om lavendelolie in haar broek te smeren, dat verdoezelt een beetje het loopsluchtje. Weten jullie of het werkt?
Of heeft iemand nog andere tips om haar iets minder aantrekkelijk te maken?

Iemand misschien nog tips voor het uitlaten? Ze ruikt overal lekkere luchtjes en is daar bijna niet van weg te krijgen. Ik heb gewoon spierpijn in mijn armen, ik moet Noa echt wegtrekken. Ik mijdt al zoveel mogelijk de aantrekkelijkste hondenuitlaatplaatsen. Eenmaal een lekker luchtje in haar neus en ze luistert nergens meer naar.

Ze heeft nu eigenlijk geen bloedverlies meer, gister nog een paar donkerrode druppels, de week daarvoor waterige druppels.
Kan ik nog iets verwachten?

De loopsheid valt ons echt mee tot nu toe. Toch hoor ik alleen maar om mij heen dat ze gecastreerd / gesteriliseerd moet worden ivm met BMO.
Alles heeft zijn voor en tegens. Wat zouden jullie doen?
We gaan niet met haar fokken en showen. Misschien één keer per jaar bij de clubmatch, voor de lol, maar dat is geen must.
We hebben het idee dat ze zelf weinig last heeft van haar loopsheid, ze is niet echt uit haar doen, eet wel iets minder.
Kan misschien nog komen als ze schijnzwanger wordt?
Ik ben best bang voor de vachtverandering die kan komen na castratie. Maar een gezonde hond is toch belangrijker dan een mooie hond.
Als we het laten doen zal het laparoscopisch zijn.
Moeilijke beslissing vind ik. Wat mij betreft blijft ze lekker intacte teef.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: loops / sterilisatie, paar vragen

Ongelezen bericht door Valerie »

Misschien is het handig om haar de dag ervoor of de dag zelf te wassen. Verder zijn hondenneuzen erg goed dus kun je weinig :wink: gewoon goed afstand houden. Ik ga ervan uit dat loopse teven toegestaan zijn?

Verder geeft castratie ook veel nadelen aan de gezondheid zoals een verhoogde kans op botkanker. Je moet dus absoluut niet castreren vanwege enige gezondheidsvoordelen. Haar vacht kan ontploffen en haar bespiering kan achteruit gaan wat bij een groot ras niet handig is ivm mogelijke HD.
Als zij en jullie zo weinig last hebben van haar loopsheid zou ik haar lekker puur natuur laten.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik heb ook een teefje, nu 6 maanden, maar het moet raar lopen wil ik haar laten castreren :wink: Ze is gezond, dus een operatie vind ik, persoonlijk, onnodig. Ja, je hebt geen kans op BMO (omdat de BM weg is), maar narcose is altijd link en kans op botkanker. En de vacht zal waarschijnlijk veranderen.

Die jongehondendag, is dat alleen met familie? Zijn de nestzusjes niet ook toevallig loops? Zo ja, dan zou ik denk ik de optie in de groep gooien of het een maandje later kan, zodat alles even rustig uit kan loopsen en je wat relaxter kunt afspreken :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Valerie schreef:Misschien is het handig om haar de dag ervoor of de dag zelf te wassen. Verder zijn hondenneuzen erg goed dus kun je weinig :wink: gewoon goed afstand houden. Ik ga ervan uit dat loopse teven toegestaan zijn?

Verder geeft castratie ook veel nadelen aan de gezondheid zoals een verhoogde kans op botkanker. Je moet dus absoluut niet castreren vanwege enige gezondheidsvoordelen. Haar vacht kan ontploffen en haar bespiering kan achteruit gaan wat bij een groot ras niet handig is ivm mogelijke HD.
Als zij en jullie zo weinig last hebben van haar loopsheid zou ik haar lekker puur natuur laten.
Ik dacht dat dat zeker bij een teef nogal mee viel?

Ik zou voor de jonge hondendag de broek even goed wassen dan valt het wel mee met de geur (denk ik).
Nog wel opletten en je hond een beetje apart houden van de reuen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
NoaPup
Vaste gebruiker

Nee , de jonge hondendag is met alle Leonbergers die afgelopen jaar geboren zijn, deze kan/wil ik liever niet afzeggen.
Lijkt me zo leuk om iedereen uit het nest te zien! En vooral paps, hem heb ik nog nooit gezien.
De fokker zegt dat het geen probleem is om te komen, het is toegestaan.

Mijn gevoel zegt ook; lekker intact laten. Gaan we dus voorlopig ook doen!
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik laat pom ook intact, voor zolang als het kan iig. Niet preventief steriliseren. Maar, ik moet zeggen, mijn vorige hond heeft een BMO gehad (allemaal goed afgelopen hoor) en ik ben er wel echt als de dood voor, niet zo relaxed :D komt ook omdat pom blijkbaar nogal gevoelig op de vagina is ofzo,d us ze heeft al 2 keer gehad dat er steeds wat aanhing en dan ben ik echt niet blij
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik zou vooral vanwege de vacht niet castreren....
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

ranetje schreef:
Valerie schreef:Misschien is het handig om haar de dag ervoor of de dag zelf te wassen. Verder zijn hondenneuzen erg goed dus kun je weinig :wink: gewoon goed afstand houden. Ik ga ervan uit dat loopse teven toegestaan zijn?

Ik dacht dat dat zeker bij een teef nogal mee viel?

Ik zou voor de jonge hondendag de broek even goed wassen dan valt het wel mee met de geur (denk ik).
Nog wel opletten en je hond een beetje apart houden van de reuen.
Dat ligt aan het ras/type denk ik. Bij staffords zie je nogal een verschil :wink:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

sbientje schreef:ik laat pom ook intact, voor zolang als het kan iig. Niet preventief steriliseren. Maar, ik moet zeggen, mijn vorige hond heeft een BMO gehad (allemaal goed afgelopen hoor) en ik ben er wel echt als de dood voor, niet zo relaxed :D komt ook omdat pom blijkbaar nogal gevoelig op de vagina is ofzo,d us ze heeft al 2 keer gehad dat er steeds wat aanhing en dan ben ik echt niet blij
Dat was voor mij de reden om Noah met 3 jaar alsnog te castreren. Ze heeft 2x vaginitis gehad, voor mij toch een teken dat het rommelt.
Voor nu zou ik haar intact laten, vooral omdat je aangeeft last ervan te hebben. Je kan altijd nog met 2-3 jaar of later de beslissing nemen, maar dan zijn ze tenminste wel volgroeit.

Ik zou gewoon gaan, er zijn vast meerdere teefjes loops. Daarbij is het hartstikke leuk om haar te laten zien lijkt mij. Gewoon dag ervoor wassen en afstand behouden van de reuen.
Perry en Noah

Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:
sbientje schreef:ik laat pom ook intact, voor zolang als het kan iig. Niet preventief steriliseren. Maar, ik moet zeggen, mijn vorige hond heeft een BMO gehad (allemaal goed afgelopen hoor) en ik ben er wel echt als de dood voor, niet zo relaxed :D komt ook omdat pom blijkbaar nogal gevoelig op de vagina is ofzo,d us ze heeft al 2 keer gehad dat er steeds wat aanhing en dan ben ik echt niet blij
Dat was voor mij de reden om Noah met 3 jaar alsnog te castreren. Ze heeft 2x vaginitis gehad, voor mij toch een teken dat het rommelt.
Voor nu zou ik haar intact laten, vooral omdat je aangeeft last ervan te hebben. Je kan altijd nog met 2-3 jaar of later de beslissing nemen, maar dan zijn ze tenminste wel volgroeit.

Ik zou gewoon gaan, er zijn vast meerdere teefjes loops. Daarbij is het hartstikke leuk om haar te laten zien lijkt mij. Gewoon dag ervoor wassen en afstand behouden van de reuen.
pom is ook nog redelijk lui aangelegd en makkelijk te dik, dus ik hoop eigenlijkd at het niet nodig gaat zijn. Maar wel een kans dat ik het over een jaar of 2 nog laat doen.. voor nu kijken we het maar ff aan
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

sbientje schreef:
duitse herder schreef:

pom is ook nog redelijk lui aangelegd en makkelijk te dik, dus ik hoop eigenlijkd at het niet nodig gaat zijn. Maar wel een kans dat ik het over een jaar of 2 nog laat doen.. voor nu kijken we het maar ff aan
Noah zal wel een uitzondering zijn, maar zij zit op zelfde hoeveelheid voer en is juist wat slanker dan voor castratie. Tijdens loopsheid woog ze rond de 32 kilo, 2 maanden ervoor tijdens de rui periode 28,5 kilo. Nu weegt ze denk ik rond de 29,5-30 kilo en is ze een stuk stabieler qua gewicht.
Perry en Noah

Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:
sbientje schreef:
duitse herder schreef:

Noah zal wel een uitzondering zijn, maar zij zit op zelfde hoeveelheid voer en is juist wat slanker dan voor castratie. Tijdens loopsheid woog ze rond de 32 kilo, 2 maanden ervoor tijdens de rui periode 28,5 kilo. Nu weegt ze denk ik rond de 29,5-30 kilo en is ze een stuk stabieler qua gewicht.
ja pom jojo't ook een beetje maar dat vind ik op zich niet zo erg. Mijn vorige hond was ook een stuk stabieler op gewicht, maar die was ook niet zo aartslui aangelegd hahah
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

NoaPup schreef:Nu heb ik ergens gelezen dat het helpt om lavendelolie in haar broek te smeren, dat verdoezelt een beetje het loopsluchtje. Weten jullie of het werkt?
Ik heb er verder geen verstand van, maar ik weet wel dat dit niet zal helpen. Een hond is juist heel goed in staat om individuele geuren te isoleren uit geurenmengsels. Je kunt je drugs wel in koffie verpakken, maar dat maakt een hond niks uit. Die ruikt geen mengsel, maar gewoon koffie én drugs :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er is iets dat loops-weg heet of zo, weet het niet precies. Maar dat werkt in elk geval. Spraybusje is het.
Heb het ooit op een hondencamping gebruikt toen ik een loopse teef had en het wel erg druk werd bij de voortent :mrgreen:

Castratie: niet doen. De vacht gaat zeker weten ontploffen en er zijn nog allerlei andere nadelen ook.
Dierenartsen komen daar ook steeds meer van terug gelukkig.
Je kunt niet alles voor zijn en de kans op een bmo is echt niet zo groot. De kans op andere problemen is wél groot.
Info over castratie en de voor- en nadelen hier.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

No Love spray heet dat geloof ik
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door lijn »

Zolang de teef geen last ervaart met loopsheden en schijndracht, waarom zou je dan laten snijden in een gezonde hond?
Overal zitten voor en nadelen aan en je weet toch nooit van te voren hoe het loopt.

Toen wij er achter kwamen dat er met Vedette niet gefokt kon worden, was het eerste dat ons gevraagd werd of we haar dan nu lieten helpen...
Nee... Ze is gezond, ervaart geen last, dus waarom? Lekker laten gaan hoor! Ik ben blij dat ik een dierenarts heb die er het zelfde over denkt en niet alleen maar geld wil vangen.

Ga op je gevoel af en kijk naar je hond.

Leuk een jonge honden dag! Fijn dat ze gewoon mag komen, dus vooral gaan! Veel plezier daar!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:No Love spray heet dat geloof ik
Ja, dat was het! :cheer:
Werkt als een tierelier.
Elke dierenwinkel heeft 't.

Afbeelding

pinguin20
Zeer actief
Mijn ras(sen): leonberger

Ongelezen bericht door pinguin20 »

Wij gaan zaterdag ook naar de jonge honden dag, haha :D
Ik was bang dat Kaylee voor de tweede keer loops zou zijn, is nu 7 maanden geleden dat ze voor t eerst loops was, maar tot nu toe stelt ze het nog netjes een paar dagen uit...
Ik zou zelf niet steriliseren, als het niet nodig is. Ik heb het met onze eerste leonberger wel gedaan en die vacht ontplofte. Kaylee ga ik dus ook niet laten steriliseren, het heeft natuurlijk z'n voors en z'n tegens, maar ik vond die vacht wel echt een ramp.
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
NoaPup
Vaste gebruiker

Dank jullie wel allemaal.

Ik voel mij erg gesterkt in mijn gevoel haar niet te laten castreren!
Gaat dus niet gebeuren zolang zij geen last heeft van haar loopsheden en schijnzwangerschappen.
Onze dierenarts wilde bij ons eerst bezoek al een afspraak maken voor castratie... Hij keek mij verontwaardigt aan toen ik zei dat ik nog helemaal niet wist of ik dat wel wilde laten doen!

Ik zal morgen meteen even op zoek gaan naar die spray, al helpt het maar een beetje.
De kwijlende reuen vind ik trouwens erg meevallen.

Als ik haar vrijdagochtend nou even lekker een tijdje laat zwemmen, zal dat ook helpen?
Of moet ik echt wassen met shampoo? Geen idee namelijk hoe ik dit aan moet gaan pakken... Ik heb haar nog nooit gewassen.
Als Noa erg vies is omdat ze in de prut heeft gezeten laat ik haar altijd zwemmen in een schone sloot :lol1: , is ze ook weer schoon!
Ze stinkt dan nog even als ze nat is maar wanneer ze droog is ruikt ze weer helemaal fris, nou ja, gewoon naar hond.
NoaPup
Vaste gebruiker

Ik was bang dat Kaylee voor de tweede keer loops zou zijn, is nu 7 maanden geleden dat ze voor t eerst loops was, maar tot nu toe stelt ze het nog netjes een paar dagen uit...
Wat leuk!
Doe je mee met een hond?
pinguin20
Zeer actief
Mijn ras(sen): leonberger

Ongelezen bericht door pinguin20 »

NoaPup schreef:
Wat leuk!
Doe je mee met een hond?
Ja, ik ga met Kaylee, 19 maanden. We moeten al om 10u in Wijchen zijn, maar ben er waarschijnlijk tot in de middag omdat ik de tandenkaart in wil laten vullen.
Hoe laat moeten jullie er zijn?
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Marjoleine schreef:
Werkt als een tierelier.
Manon had dat eens op Coda gespoten. Nou Luca wilde er nog zo op :LOL:
Terwijl hij niks doet met een loopse Csiva. Nouja, ze wil heb dan ook niet :Q:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Marjoleine schreef:
Werkt als een tierelier.
Ik heb er andere ervaringen mee, mijn reu trapte er in elk geval niet in. :wink:
Nou, al die bastaardjes daar hadden opeens geen belangstelling meer voor mijn prachtige Willemijntje.

Dat vraagt om nader onderzoek :mrgreen:

Afbeelding

NoaPup
Vaste gebruiker

Ja, ik ga met Kaylee, 19 maanden. We moeten al om 10u in Wijchen zijn, maar ben er waarschijnlijk tot in de middag omdat ik de tandenkaart in wil laten vullen.
Hoe laat moeten jullie er zijn?

Wij moeten er om 12:55 uur zijn. Ook wij gaan een tandenkaart in laten vullen.
Dan komen wij elkaar vast wel tegen!
Machie
Zeer actief

Luca is ook een bastaard en liet zich niet foppen ;)
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Mijn ervaring:

Reuen zijn niet voor de gek te houden
Geen enkele spray werkt en zwemmen voor ze in de buurt van een reu komen ook niet.

Ik zou niet naar die dag gaan, ivm frustraties van beide kanten. Ze is hoogloops, en mogelijk dekrijp, hopelijk voor alle partijen er net overheen.
Als ze nou net loops was, is de last voor reuen veel minder.

Kan me wel voorstellen dat je het leuk vind om de familie te zien, ik zou dan alleen gaan.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De vacht wordt meer dan alleen 'niet mooi' Het wordt een regelrechte ramp om hem klitvrij en in fatsoen te houden. Ook een Leonberger op rantsoen houden is, blijkbaar, erg moeilijk na castratie. Laat haar maar compleet tot ze acht jaar is en ga dan nog eens nadenken. Vanaf acht jaar v ind ik de kans op BMO dusdanig toenemen dat ik het risico niet meer wil lopen. Daar tegenover natuurlijk heel veel verhalen van honden die compleet blijven en 14 werden. Overgang komt in ieder geval niet voor bij honden, dus als de loopsheid onregelmatig wordt of wegblijft, dan rommelt er wat.
NoaPup
Vaste gebruiker

Even een update;

Afgelopen zaterdag zijn we dus naar de jonge hondendag geweest. Noa ingespoten met "no love" spray, en ik weet niet of het daaraan lag maar ze heeft absoluut geen last gehad van opdringerige reuen! Geen enkele reu toonde interesse.

Verder was het ontzettend leuk om aan aantal nestgenoten en paps en mams te zien. Er zijn leuke foto's gemaakt.

Noa kreeg een fantastisch keurverslag, alles was erg goed!
"Voorbeeldige teef met een prachtig hoofd" en "'Teef met veel potentie". Super trots natuurlijk!
NoaPup
Vaste gebruiker

dubbel post
Laatst gewijzigd door NoaPup op 03 nov 2014 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mooi verslag :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”