Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat te doen met zo'n pup?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

Wat te doen met zo'n pup?

Ongelezen bericht door CKS »

Komt een mevrouw de universiteitskliniek binnen, voor een spoedconsult. Draagt een soort labrador-kruising puppy van 3 maand oud in haar armen, een mager, vuil, ellendig uitziend hoopje triestheid, waar alleen de kuddes en kuddes vlooien nog plezier aan beleven. Gebeten door een pitbull, zei ze.
Eerst maar eens een beetje verdoofd om te kunnen onderzoeken. Onderkaak aan gort gebeten, beide kaakhelften liggen bloot (het bot dus) en het voorste deel, waar de kaakhelften bij elkaar komen dus, hangt helemaal naar onderen. Verder veel, érg veel losse stukje bot. En stank. Niet te harden, wat een stank. Dit dit gisteren gebeurd was, zoals mevrouw beweerde, geloven we dus alvast maar niet.

Wat nu? Ik heb dus eigenlijk een röntgenfoto nodig. Wat dat kost? 18 Euro, zo'n beetje. O, zegt mevrouw. Ik heb maar 12 euro bij me. Dat is dan lekker want alleen het consult kost al 15 euro.

Wie beeld wil hebben: alleen klikken als je tegen nare fotos kunt:
Pas op, grafische foto

Wat nu te doen? Geld voor operatie of welke behandeling ook, is er niet. Ik heb wel eens het verwijt gekregen dat het bij diergeneeskunde niet om het geld zou mogen gaan. Nee? Het draait altijd om het geld, helaas, hoe liefdadig je zelf ook bezig wilt zijn. Of heeft iemand suggesties? Wat zouden jullie doen met deze pup?
jmashford
nieuw lid
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Wat te doen met zo'n pup?

Ongelezen bericht door jmashford »

Is dit een serieus verhaal? Wat doe je bij een dierenarts als je maar 12 euro bij je hebt? Sterker nog: hoe bestaat het dat je dan een hond hebt? Je zou niet eens een huisdier mogen hebben. Iedereen met een beetje hersens weet toch dat je een consult of een röntgenfoto meer kost dan een Big Mac menu...
En natuurlijk draait het in de diergeneeskunde, net als bij de loodgieter of de bakker, om geld: er moet wel geld worden verdiend om de dierenarts, de assistentes, de praktijk, medicijnen en apparatuur te kunnen betalen.
Laatst gewijzigd door jmashford op 16 okt 2014 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

Klinkt als het verhaal van de herplaatser die ik binnenkort ophaal. Iedereen wilde hem in laten slapen, maar degene die erover ging wilde hem een kans geven. Tweeënhalve cm is er uit zijn onderkaak gehaald en daarna is die vastgezet, hij mist een paar kiezen en tanden. Deze hond was verder niet ziek, wel heel veel pijn. En het was een volwassen hond.
Als ik de foto's zie van hoe hij was, zou ik hem ook in hebben laten slapen, als ik zie hoe hij nu is, dan ben ik blij dat het niet gebeurd is. Maar dit is dus een volwassen hond. Ik vraag me af hoe dat bij een pup in de groei gaat? Hoe alles dan verder groeit en ontwikkelt als de pup ouder wordt? Is dat gunstig of zorgt het juist voor extra problemen?

Misschien de dame in kwestie eerst maar eens even een heel goed reëel beeld schetsen van wat haar en haar pup te wachten staan als als jullie hiermee verder gaan. En wat dat gaat kosten. En nee, het gaat niet altijd om geld, maar ik vind dat het wél van de situatie afhangt. In dit geval zou ik gezien het beeld dat je schetst adviseren de hond in te laten slapen.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Leed verlichten mag niet om geld gaan. Als de kliniek het financiële risico van een genadespuitje niet aan zou willen gaan dan vind ik dat kwalijk.

Het oplappen van dit pupje kost een fortuin aan tijd en geld. Uit de reactie van baasje krijg ik het vermoeden dat zowel de tijd als het geld een probleem gaan zijn. Het risico dat de pijn waar een operatie nou eenmaal toe leidt niet wordt gecompenseerd door vele jaren levensplezier lijkt me bij dit gezin vrij groot. Ik zou daarom de genadespuit adviseren.

Opereren zou ik pas een optie vinden als er een nieuwe baas beschikbaar is of als mijn eerste inschatting van de baas onjuist blijkt (de beschikbare info is namelijk beperkt).
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
CKS
Zeer actief

jmashford schreef:Is dit een serieus verhaal?
Klik maar op de foto als je me niet gelooft ;) Geen woord gelogen. Moet ik wel zeggen dat dit in Mexico speelt en dat de prijzen hier wat lager liggen dan in Nederland (evengoed is 15 E voor een spoedconsult en 18 voor een digitale Röntgenfoto spot- en spotgoedkoop. In een gewone kliniek betaal je rond de 20 a 30 voor een consult, en 30 a 40 voor een R. foto).

Helaas denken veel mensen dat deze kliniek gratis is, omdat het een universiteitskliniek is. Zo van, jullie mogen gratis oefenen met mijn hond ;) Niet dus.

Naam van het beestje: Quesadilla, vrij vertaald Kaassoufflé. Om de kleur van de vacht? Nee, die vindt ze zo lekker, zei mevrouw.....
jmashford
nieuw lid
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door jmashford »

Tja, dat wist ik ook niet dat het zich in Mexico afspeelt. De prijzen daar kun je natuurlijk niet vergelijken met hier.
CKS
Zeer actief

Plumeau schreef: mijn eerste inschatting van de baas onjuist blijkt (de beschikbare info is namelijk beperkt).
Om je beeld te completeren: Ik: mevrouw, hoe kon dit gebeuren? Was de pup ontsnapt? Nee, de pup liep gewoon op straat. Ik: Los? Ja. En de Pitbull? Ja, die ook. Ik: ja maar dan kunt u uw pup toch niet zomaar los op straat laten lopen? Mevrouw: Maar ik woon in een volkswijk, daar lopen alle honden los op straat. En de eigenaar van de pitbull is de schuldige. Ik: Ok, laat maar.
CKS
Zeer actief

jmashford schreef:Tja, dat wist ik ook niet dat het zich in Mexico afspeelt. De prijzen daar kun je natuurlijk niet vergelijken met hier.
Afhankelijk van wat je doet is het hier 0 tot 50% goedkoper, ga daar maar vanuit. Wat ik Nl 500 euro kost kan hier misschien voor 250 maar in veel gevallen kan het ook gewoon hetzelfde kosten. Arbeidskosten zijn lager maar materiaal etc hetzelfde of zelfs duurder dus héél veel scheelt het in de meeste gevallen niet. Dit pupje kan niet voor 12 euro gerepareerd worden, zoveel is duidelijk.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Voor 12 euro in laten slapen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

CKS schreef:
Plumeau schreef: mijn eerste inschatting van de baas onjuist blijkt (de beschikbare info is namelijk beperkt).
Om je beeld te completeren: Ik: mevrouw, hoe kon dit gebeuren? Was de pup ontsnapt? Nee, de pup liep gewoon op straat. Ik: Los? Ja. En de Pitbull? Ja, die ook. Ik: ja maar dan kunt u uw pup toch niet zomaar los op straat laten lopen? Mevrouw: Maar ik woon in een volkswijk, daar lopen alle honden los op straat. En de eigenaar van de pitbull is de schuldige. Ik: Ok, laat maar.
Kansloos dus :(
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

bouvierpoedel schreef:Voor 12 euro in laten slapen.
Dat lijkt mij ook.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

In laten slapen.
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik hoop dat hij al ingeslapen is. Je kunt hem toch niet met zoveel pijn laten leven en weer meegeven.
bouvierpoedel
Zeer actief

Tara schreef:Euthanaseren, en er gratis een moralistisch praatje bij voor de schrik.
Kun je doen maar geloof dat het in dat soort landen voor een groot publiek niet binnenkomt die moraal.
bouvierpoedel
Zeer actief

Tara schreef:
bouvierpoedel schreef:
Tara schreef:Euthanaseren, en er gratis een moralistisch praatje bij voor de schrik.
Kun je doen maar geloof dat het in dat soort landen voor een groot publiek niet binnenkomt die moraal.
Vast niet, maar dan kun je in elk geval zelf wel zeggen dat je gedaan hebt wat je moest doen.
Yep.
Geloof dat bij mij de agressie en frustratie te hoog werd en ik op her eerste en beste vliegtuig stapte,.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Laten inslapen. Als-ie nog bij jou is gewoon zeggen dat-ie overleden is. Geen discussie over aangaan. Veel meer valt er niet te doen. Belerende praatjes zijn leuk, maar heeft toch geen zin.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Als jij er als dierenarts geen mogelijkheden inziet om dit pupje pijnvrij door het leven te laten gaan,
zou ik zeggen 'inslapen'.
In ieder geval niet mee teruggeven terwijl het beestje er zo aan toe is :ugh: Dan ga ik voor een 'we hebben
er alles aan gedaan, maar hij is overleden', wat dus betekent het spuitje erin.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Laten inslapen. Dat zoiets goed geneest, zoals in het geval van Frolic, weet je pas over een jaar of langer. En in de tussentijd lijdt het dier en ben je vele duizenden peso's verder :ugh:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ook ik zou dit pupje in laten slapen
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik weet dat in Nederland nog wel eens honden worden overgenomen door een dierenartsenkliniek, opgelapt en herplaatst naar een baas die wél wat medische kosten kan dragen.
Maar in Mexico herplaats je niet zomaar een hondje met een opgelapte onderkaak.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

In laten slapen. Tenzij je er een studieproject van wilt maken voor de uni, maar dan moet de eigenaar afstand doen.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ocharm dat ding...ik hoop eigenlijk dat hij al geeuthanaseerd is. Wat doe je een pupje aan waarvan de bek zó aan gort gereten is...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:ik zou er niet over piekeren : meteen inslapen.

nog niet persé omwille van het geld dat er niet is maar vooral omdat blijkbaar ook de verzorging er niet is en dus zeker niet zal zijn de komende maanden als het heel erg nodig zou zijn.
Ben ik het mee eens .
Wel dieptriest. :(:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik ben het ook eens met Inge.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Wat zou het daar dan kosten om zo'n hondje te opereren?
Ik denk wel dat inslapen voor de pup het meest humaan is.Gewoon omdat het hondje idd niet zo verzorgd word als het zou moeten.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Jeetje wat ziet dat eruit zeg! Arm diertje. Ik zeg ook inslapen. Dit lijkt me hoe dan ook niet op te knappen. Beestje is beter af als hij er niet meer is afgezien van het geld wat er niet is.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ach arm beestje :(

Ik zou haar ook in laten slapen , wie weet hoe lang geleden dit al is gebeurd
Voor tzelfde geld zit er al infectie op het bot van die kaak

Als ik dat dan zie bij mijn kat met haar pootje , daar zat binnen 12 uur al infectie op en die had alleen een forse vleeswond

Zo heel zorgzaam is ze ook niet voor die kleine , ik zou zoals eerder gezegd gewoon een spuitje geven en dat mens vertellen dat t kleintje is overleden
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Wat heb je gedaan?

Ik hoop in laten slapen, arme kleine...
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Ik ben ook wel erg benieuwd hoe dit verhaal nu afgelopen is en ik hoop dat je het hondje niet weer mee terug hebt gegeven.
CKS
Zeer actief

Goed, de meeste mensen zeggen inslapen, en dat is dus ook wat ik gedaan heb.

Officieel, dus...... :engel:

Toen ik ongeveer schetste wat er nodig ging zijn om de pup te repareren zag mevrouw het totaal niet meer zittten, ze had er geen geld en geen tijd voor. Dus euthanasieverklaring laten tekenen, 12 euro in rekening gebracht (pure kostprijs van euthanasie ligt al hoger maar vooruit) en mevrouw met zachte hand de deur uit gewerkt.

Voor de duidelijkheid: gewoon een afstandsverklaring laten tekenen kan niet, dan heb ik morgen óf 400 mensen in de rij staan die ook hun hond even gratis komen dumpen, óf een kudde woedende dierenbeschermers op de stoep die denken dat wij dierproeven doen (niet, dus).

Hoe nu verder. Operatie wordt hem niet, geen geld voor en laten we eerlijk zijn, het zou wel een heel erg puzzelstuk worden om de juiste delen weer aan elkaar te knopen.

Dus.... erop vertrouwend dat Mandy (zo heet ze nu, naar Mandibulín, oftewel Kaakje, een tekenfilmfiguur uit de jaren 70) nog pup is, gespoeld met een antiseptische oplossing, een strak snuitbandje geMcGyverd om de onderkaak weer zo´n beetje op de plaats te houden, en drie antibiotica erin. Eten is lastig natuurlijk want het kaakje mag absoluut niet bewogen worden een week of drie. Daarvoor dus een sonde vanuit de zijkant van de hals rechtstreeks in de slokdarm en dan op die manier 4 of 5 keer per dag brokjespap uit de blender...
Dit is het maffe ding: (let niet op het infuus, co-assistentje mocht oefenen....).
Afbeelding

En hier is ze naar genoemd:
Afbeelding

Wordt vervolgd ;)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”