Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondenhoudersbewijs
Moderator: moderatorteam
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Hondenhoudersbewijs
Daar heb ik vandaag de eerste "les" van gehad. Het is hier eigenlijk verplicht voor iedere hondeneigenaar met een hond geboren na 2008 en moet met iedere hond van na dit jaar gehaald worden.
Hondeneigenaren die zelf al actief zijn met hun hond, doen dit eigenlijk met twee vingers in de neus zeg maar.
Het gaat een beetje over de etiquette zeg maar, hoe je met je hond andere mensen, met en zonder hond, passeert. Hoe je je als baas dient te gedragen etc.
Bij ongeleide projectielen en waar nodig wordt er ook getraind op rustig naast lopen met ontspannen lijn bv.
Een bijkomend iets is dat er bij deze cursus ook agressieve honden er uitgepikt worden en worden doorgegeven aan het overkoepelend orgaan etc. Dus in feite geen rare MAG test, maar gekeken naar hoe een hond in normale situatie, met de baas, reageert.
We waren met zn vieren en je merkte duidelijk wie er trainden met de hond en wie niet.
Ik be heel benieuwd hoe de andere drie lessen gaan verlopen, komende twee zijn nog op en rond het trainingsveld, de laatste gaan we ook het dorp in.
Hondeneigenaren die zelf al actief zijn met hun hond, doen dit eigenlijk met twee vingers in de neus zeg maar.
Het gaat een beetje over de etiquette zeg maar, hoe je met je hond andere mensen, met en zonder hond, passeert. Hoe je je als baas dient te gedragen etc.
Bij ongeleide projectielen en waar nodig wordt er ook getraind op rustig naast lopen met ontspannen lijn bv.
Een bijkomend iets is dat er bij deze cursus ook agressieve honden er uitgepikt worden en worden doorgegeven aan het overkoepelend orgaan etc. Dus in feite geen rare MAG test, maar gekeken naar hoe een hond in normale situatie, met de baas, reageert.
We waren met zn vieren en je merkte duidelijk wie er trainden met de hond en wie niet.
Ik be heel benieuwd hoe de andere drie lessen gaan verlopen, komende twee zijn nog op en rond het trainingsveld, de laatste gaan we ook het dorp in.

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Hondenhoudersbewijs
Is er ook een examen aan verbonden en wat gebeurt er als je dat niet haalt? En zijn er dan speciale hondenscholen alleen om dit houdersbewijs te halen?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Jeannettebo
- Zeer actief
Geen examen, wel je hondenhoudersbewijs dus, het zijn landelijk opgeleide instructeurs die het bij hondenscholen komen geven.
En halen/ niet halen is niet zozeer van belang, het belangrijkste en de grootste klap wordt al gemaakt met de bewustmaking en bereiken van hondenbezitters die je niet op de hondenschool ziet.
je moet dus toch verplicht naar de hondenschool en ik merk hier dus ook echt verschil als ik met de honden loop. Honden worden standaard aangelijnd en bij de baas gehouden als je elkaar passeert bv.
Natuurlijk heb je er ook altijd mensen tussen zitten die er uiteindelijk niks mee doen. Maar degene die evt een gevaar opleveren, worden er bv ook uitgefiltert.
En halen/ niet halen is niet zozeer van belang, het belangrijkste en de grootste klap wordt al gemaakt met de bewustmaking en bereiken van hondenbezitters die je niet op de hondenschool ziet.
je moet dus toch verplicht naar de hondenschool en ik merk hier dus ook echt verschil als ik met de honden loop. Honden worden standaard aangelijnd en bij de baas gehouden als je elkaar passeert bv.
Natuurlijk heb je er ook altijd mensen tussen zitten die er uiteindelijk niks mee doen. Maar degene die evt een gevaar opleveren, worden er bv ook uitgefiltert.

- Belle
- Zeer actief
Vind het helemaal zo'n slecht idee nog niet.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- Jeannettebo
- Zeer actief
Moet zeggen dat ik, sinds ik hier woon, er steeds positiever over ben gaan denken, ik merk gewoon heel erg verschil, zowel als ik alleen loop als met een groepje

- Zoie
- Zeer actief
klinkt veel belovend, ik ben voorstander van zo'n aanpak.
Voordeel van zo'n bewijs lijkt me ook te zijn dat mensen die herhaaldelijk in de fout gaan met hun hond, hun bewijs kwijt kunnen raken. Of is daar niet in voorzien in het Zwitserse systeem?
Het belangrijkste is natuurlijk de preventieve werking die er van uit zou moeten gaan. Zijn er bij jouw weten al cijfers over deze aanpak bekend?
Voordeel van zo'n bewijs lijkt me ook te zijn dat mensen die herhaaldelijk in de fout gaan met hun hond, hun bewijs kwijt kunnen raken. Of is daar niet in voorzien in het Zwitserse systeem?
Het belangrijkste is natuurlijk de preventieve werking die er van uit zou moeten gaan. Zijn er bij jouw weten al cijfers over deze aanpak bekend?

- Jeannettebo
- Zeer actief
Dat moet ik beide eens navragen. Maar wat betreft het eerste, daar is denk ik zeker in voorzien, vwb dierenbescherming zijn ze vrij streng hier. Ook wordt er trouwens bij deze cursus gekeken of de hond wel op jouw naam en adres staat, met chipnummer dus.
Het tweede zal ik ook vragen, maar gezien het alweer zes jaar van kracht is en ik het hier dus heel duidelijk merk, denk ik dat het werkt.
Het werkt ook twee kanten uit, aan de ene kant preventief door op voorhand al te weten wat er rond loopt en te zorgen dat iedereen een kleine basiskennis heeft vwb honden en vooral hun eigen hond, aan de andere kant denken mensen wel twee keer na voor ze een hond kopen. Er lopen hier bv veel minder honden, maar het percentage van rassen die je heel bewust kiest is voor mijn gevoel hoger.
Het tweede zal ik ook vragen, maar gezien het alweer zes jaar van kracht is en ik het hier dus heel duidelijk merk, denk ik dat het werkt.
Het werkt ook twee kanten uit, aan de ene kant preventief door op voorhand al te weten wat er rond loopt en te zorgen dat iedereen een kleine basiskennis heeft vwb honden en vooral hun eigen hond, aan de andere kant denken mensen wel twee keer na voor ze een hond kopen. Er lopen hier bv veel minder honden, maar het percentage van rassen die je heel bewust kiest is voor mijn gevoel hoger.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik vind het wel goed klinken eigenlijk, zeker vanwege de preventieve werking en vanwege de bewustwording van de eigenaren.
Ik ben wel benieuwd hoe ze eigenaren bereiken. Moet je op eigen initiatief naar zo'n cursus, of gaat dat via de dierenarts of een andere instantie? Want er zullen ook wel mensen zijn die het onzin vinden en niet willen deelnemen - en juist die wil je waarschijnlijk bereiken.
Ik ben wel benieuwd hoe ze eigenaren bereiken. Moet je op eigen initiatief naar zo'n cursus, of gaat dat via de dierenarts of een andere instantie? Want er zullen ook wel mensen zijn die het onzin vinden en niet willen deelnemen - en juist die wil je waarschijnlijk bereiken.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Maar heeft t ook niet een beetje met de mentaliteit in t land te maken? Ik kom al jaren in Oostenrijk en als ik daar iemand tegenkom is het altijd rekening houden met elkaar. Direct worden honden aangelijnd en/of wordt er veel ruimte gemaakt om te passeren. Daar hoef je niet eens om te vragen.Jeannettebo schreef: je moet dus toch verplicht naar de hondenschool en ik merk hier dus ook echt verschil als ik met de honden loop. Honden worden standaard aangelijnd en bij de baas gehouden als je elkaar passeert bv.
.
Dat is me altijd al opgevallen. En daar hebben ze geen houderschapsbewijsverplichting oid.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jeannettebo
- Zeer actief
Volgens mij via de databank denk ik, al is het een cirkeltje. Via de dierenarts wordt je verplicht ingeschreven in de nationale databank, maar ook bij de gemeente staan ze onder hun chipnummer ingeschreven en wordt er op gecontroleerd. De instructrice controleerd of ze idd op juiste naam en adres staan, en kan doorgeven of deelgenomen is en je krijgt je bewijs mee.
Bij mij in de groep zit ook een ouder echtpaar met twee chi's, die hebben ze ook gevonden volgens mij
Bij mij in de groep zit ook een ouder echtpaar met twee chi's, die hebben ze ook gevonden volgens mij

- Zoie
- Zeer actief
nou, dat is ook een zeer groot voordeel dat ik in zo'n systeem zie, het zou een belangrijke rem kunnen beteken op het maar aanfokken en aanschaffen en weer van de hand doen van b.v. staf-achtige honden.Jeannettebo schreef:Het werkt ook twee kanten uit, aan de ene kant preventief door op voorhand al te weten wat er rond loopt en te zorgen dat iedereen een kleine basiskennis heeft vwb honden en vooral hun eigen hond, aan de andere kant denken mensen wel twee keer na voor ze een hond kopen. Er lopen hier bv veel minder honden, maar het percentage van rassen die je heel bewust kiest is voor mijn gevoel hoger.
Wel zou ik het bijzonder jammer vinden als zulke en andere rassen verboden worden, ik ben juist voor verantwoord kunnen houden van niet perse makkelijke rassen, zogezegd. Kan je daar iets over vertellen?

- Zoie
- Zeer actief
dat zou heel goed kunnen, maar dat wil nog niet zeggen dat als zo'n mentaliteit niet bestaat in een land, het houderschapsbewijs niet een bijdrage zou kunnen leveren om zo'n mentaliteit alsnog in te voeren. Naast allerlei andere problemen die je ermee zou kunnen aanpakken.malinois schreef:Maar heeft t ook niet een beetje met de mentaliteit in t land te maken? Ik kom al jaren in Oostenrijk en als ik daar iemand tegenkom is het altijd rekening houden met elkaar. Direct worden honden aangelijnd en/of wordt er veel ruimte gemaakt om te passeren. Daar hoef je niet eens om te vragen.Jeannettebo schreef: je moet dus toch verplicht naar de hondenschool en ik merk hier dus ook echt verschil als ik met de honden loop. Honden worden standaard aangelijnd en bij de baas gehouden als je elkaar passeert bv.
.
Dat is me altijd al opgevallen. En daar hebben ze geen houderschapsbewijsverplichting oid.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dat kan maar de controle moet er ook zijn en die is er niet. Hier is t verplicht strondruimen, controle heb ik in ruim 5 jaar nog nooit gezien. Vandaar ook dat mensen erg stoer met lijnen vol poepzakjes rondrennen maar een drol nooit opruimen voor mn huis. Want de kans dat je gepakt wordt is 0.
Als hier al geen geld voor is dan is t het zoveelste papieren regeltje. Een land als Zwitserland is veel strakker met naleving en daarnaast is er al een andere mentaliteit. Die krijg je hier niet dat is ikke ikke ikke...
Als hier al geen geld voor is dan is t het zoveelste papieren regeltje. Een land als Zwitserland is veel strakker met naleving en daarnaast is er al een andere mentaliteit. Die krijg je hier niet dat is ikke ikke ikke...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zoie
- Zeer actief
Ach, alles kan veranderen, en het hoeft niet allemaal van de ene op de andere dag. Je moet ergens beginnen, en ik zie heel veel positieve kanten aan zo'n systeem.malinois schreef:Dat kan maar de controle moet er ook zijn en die is er niet. Hier is t verplicht strondruimen, controle heb ik in ruim 5 jaar nog nooit gezien. Vandaar ook dat mensen erg stoer met lijnen vol poepzakjes rondrennen maar een drol nooit opruimen voor mn huis. Want de kans dat je gepakt wordt is 0.