sky2014 schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje over vallende blaadjes
Onze Sky woont lekker dicht bij de natuur en we hebben veel eikebomen in onze direkte omgeving, die nu hun blad aan het verliezen zijn. Nu zou Sky geen pup zijn als hij het niet prachtig vond om alle blaadjes in de mond te pakken en ermee te spelen/kauwen. Kan dit eigenlijk kwaad? Weet een pup van nature wat giftig is? Proeft hij de vieze smaak en laat hij het vanzelf vallen of moet elk blaadje uit de bek gehaald worden?
Het is onvermijdelijk dat hij een keer een blad opeet ben ik bang, al let ik heel goed op
en loop konstant te corrigeren, maar is dat wel nodig? Ik wil niet neurotisch overkomen bij de hond, hoe gekker ik doe, hoe gekker en ondeugender hij wordt namelijk

Als ik konstant foei!! en Los!! loop te roepen wordt hij toch ook krankjorum?
Groetjes,
Suzanne
Van dat corrigeren word je stapelgek en de hond geeft geen bal om die correcties zo te lezen.
Ik zou daar mee stoppen
Als je pup iets groters van de grond pakt ruil dat dan voor een klein lekkertje.
Leer hem aan jou te geven wat hij van de grond pakt.
Je gaat daarbij geen "los" roepen voor hij loslaat.
Dat commando kent hij vast nog niet namelijk.
Dus begin met snoepje voor de neus en als hij loslaat om het snoepje te pakken zeg je "los".
Op dit moment vast vermoeiend, maar het scheelt t.z.t. aanzienlijk in tijd om hem te leren "apporteren".
Balletje brengen e.d. en andere speeltjes is alleen maar leuk.
Maar niet als je foei roept bij alles wat hij van de grond af pakt.
Want dan pakt hij dus niets meer, als het lukt met verbieden.
Bovendien is het handig als hij iets pakt wat je niet vertrouwt.
Omdat het ruilen toch wel leuk is heb je meer kans dat jij het kunt krijgen in plaats van dat hij het opeet.
Natuurlijk ruilen met mate................. elk eikeblaadje ruilen is wat veel

.
Maar probeer daar dan wat evenwicht in te vinden.