Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Derde hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Joycepo78
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): CC en BD
Aantal honden: 2

Derde hond

Ongelezen bericht door Joycepo78 »

Pfff, ik heb een dilemma. Die mag ik zelf oplossen en moet knopen doorhakken, maar soms is het fijn om even een ander te horen dan alleen je omgeving.

Wij hebben twee honden in huis. Van pup af groot gebracht. Een CC van bijna vier een een BD van 19 maanden.
De bd is erg rustig, goedzak, onderdanig. Buiten kan hij slecht tegen keffers en wordt hij juist wat stoerder. Aan de riem is hij bij sommige honden dominant, maar als hij los zou lopen dan maakt hij zich niet druk om die hond.....maar aanlijnen op de weg moet nou eenmaal.

De CC van vier is hier in huis het baasje. Gromt als de BD bij zijn bak eten staat, gromt als hij een speeltje afpakt, wint met stoeien omdat hij het spel afkapt. Heel duidelijk en heel fijn, de rangorde is zeer duidelijk. Ik sta daar natuurlijk weer boven.;)
In het bos of op de hei is de CC een bitch. Dat is ze geworden... Na een trauma ervaring in het bos. Ze werd achterna gezeten door een hond. De bazin greep niet in, maar de hond luisterde ook niet naar commando's. Onze CC was niet vies van een stukje rennen dus die is blijven vluchten. Toen ik hem riep kwam ze, omdat ik dit wilde stoppen. Die andere hond kwam er aan, en ik probeerde haar weg te sturen, helaas. Met volle gang tegen ons aan, mijn CC ging er ook weer vandoor, ze rende weg om dat beest af te schudden en haar poot vloog uit de kom. Een harde Kerm van de CC en de andere hond stopt en rent weg.
Nou ja, dit tafereel heeft niet veel goeds gedaan. Na een operatie en wat tijd niet in het bos komen door rustperiode. Eenmaal weer in het bos drukt mijn CC vaak een hond tegen de grond. Gewoon in het wilde weg...BAM. Dus dat is weer aan de lijn.

Waar het omgaat: die herplaatsers is een CC, van ook bijna vier, onderdanig naar andere honden en goede manieren. Maar ik durf haar niet te plaatsen omdat ik bang ben dat mijn CC de ander "verkloot" met haar gedrag. Moet er niet aandenken dat de nieuwe CC het gedrag over gaat nemen van mijn CC....ruimte, tijd, geld alles is er. Maar die klik met moet er natuurlijk wel zijn IN huis. We hebben een keer een logee gehad, dat ging prima, maar toen was de CC nog niet geholpen en had nog geen "trauma"....en de bd was er toen nog niet.

Heeeeel verhaal, maar zijn er mensen met een derde erbij? De combi reu teef gaat hier goed. Maar een reu erbij?
dagmar88
Zeer actief

Re: Derde hond

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Ik vond drie honden veel leuker dan twee. Echt een roedeltje.
Maar in jouw situatie zou ik hier niet voor kiezen. Te veel risico.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik zou zelf het risico niet nemen.
Maar je kan ook kennis gaan maken met je hond en kijken hoe het gaat.
Of een proefperiode afspreken en dan goed observeren.

Zelf vond ik 3 honden net wat te veel.
Minder makkelijk mee te nemen en minder makkelijk onderdak voor te vinden.
Uiteraard is dat volledig persoonlijk.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou het niet doen.
Zo te zien heb je al een flinke kluif aan beide honden die je nu hebt.
3 bakbeesten aan de lijn waarbij niet alles zo sociaal is zou ik afraden.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik zou het ook niet doen. In je eentje is het toch best een kluif om ze uit te laten, zeker met zulke grote honden. En als ze daarnaast ook niet altijd even sociaal zijn, zou ik het zeker niet doen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Joycepo78
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
Joycepo78 schreef: Waar het omgaat: die herplaatsers is een CC, van ook bijna vier, onderdanig naar andere honden en goede manieren. Maar ik durf haar niet te plaatsen omdat ik bang ben dat mijn CC de ander "verkloot" met haar gedrag.
De combi reu teef gaat hier goed. Maar een reu erbij?
Is die herplaatser nou een reu of een teef? :denken:

Sorry staat een fout in de tekst, herplaatsers is een reu....
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Mijn ervaring met herplaatsers is dat ze vaak elkaars gedrag overnemen of opgefokt raken van het gedrag van de ander dus daar zou ik heel degelijk rekening mee houden. Hoe het tussen 2 reuen gaat is niet te voorspellen maar ik zou er vanuit gaan dat je er maanden (zo niet hun hele leven) bovenop moet zitten.
Afbeelding
Joycepo78
Vaste gebruiker

Sita schreef:Ik zou het ook niet doen. In je eentje is het toch best een kluif om ze uit te laten, zeker met zulke grote honden. En als ze daarnaast ook niet altijd even sociaal zijn, zou ik het zeker niet doen.

Nou de BD begint alleen als er in de verte al een kleine hond tegen hem begint te blaffen, dan heeft hij zoiets van: wat maak jij je druk! Kom maar op.
Hij is met een nee tot bedaren te brengen.
Maar toch zit er ruim 100 kilo aan de lijn als ik ze allebei uitlaat. Maar dat doe ik nooit, altijd apart.
Joycepo78
Vaste gebruiker

Ik weet genoeg, ik ga het niet doen.
Bedankt voor jullie meningen!en ervaringen.
Ik hou het lekker bij twee tot ze oud zijn. :ok:
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ok ik denk dat het zou kunnen maar ligt aan herplaats reu, aangezien de c.c teef al boven de b.d reu staat als ik het goed begrijp.
Neem je een dominante c.c reu die boven c.c teef staat zal er weinig aan de hand zijn, maar mijn ervaring met c.c is dat de teefjes vaak feller en dominanter zijn dan de reuen, en dan heb je wel een probleem denk ik.
Joycepo78
Vaste gebruiker

Dinos schreef:Ok ik denk dat het zou kunnen maar ligt aan herplaats reu, aangezien de c.c teef al boven de b.d reu staat als ik het goed begrijp.
Neem je een dominante c.c reu die boven c.c teef staat zal er weinig aan de hand zijn, maar mijn ervaring met c.c is dat de teefjes vaak feller en dominanter zijn dan de reuen, en dan heb je wel een probleem denk ik.

De CC teef was twee toen de BD pup kwam. Dus de CC staat tot nu toe nog steeds boven de BD. De BD heeft nog geen actie ondernomen om die plaats te willen innemen. vanmorgen heb ik een mail verstuurd dat de tijd niet daar is om een gouden mandje te bieden. Mijn hond is onzeker waardoor hij zo tekeer reactief tekeergaat. Dit moet ik eerst oplossen door de emotie om te buigen. Dan pas kan ik ooooooit gaan denken aan een derde of lekker laten bij twee.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Joycepo78 schreef:
Dinos schreef:Ok ik denk dat het zou kunnen maar ligt aan herplaats reu, aangezien de c.c teef al boven de b.d reu staat als ik het goed begrijp.

De CC teef was twee toen de BD pup kwam. Dus de CC staat tot nu toe nog steeds boven de BD. De BD heeft nog geen actie ondernomen om die plaats te willen innemen. vanmorgen heb ik een mail verstuurd dat de tijd niet daar is om een gouden mandje te bieden. Mijn hond is onzeker waardoor hij zo tekeer reactief tekeergaat. Dit moet ik eerst oplossen door de emotie om te buigen. Dan pas kan ik ooooooit gaan denken aan een derde of lekker laten bij twee.

Met een reu en teef van dat kaliber zou ik er hoe dan ook nooit nog een derde hond van hetzelfde type bij zetten.
Ongewenst gedrag overnemen heb ik me nooit zo druk over gemaakt. Een nieuwe hond laat ik toch eerst een tijd apart uit.
Ze gaan pas samen als ik denk dat ze daar beiden aan toe zijn.
Dat betekent wel dat ik Charlie en Niko na jaren nog steeds niet in mijn eentje samen uitlaat. Daar moet je maar net zin in hebben.
Want wat moet ik op het moment dat zij redirectiegedrag laat zien en hij daar op reageert? Dan heb ik een x stafford en grote rottkruising aan de lijn die elkaar in de haren vliegen.
Dat lijkt me helemaal geen vreemd scenario met twee sterke reuen waarvan er één zo op vreemde honden reageert.
Dat er thuis spanning ontstaat ook niet.
Ook in mijn fijne, stabiele roedeltje (teef, volle reu, twee castraten) ontstaat zo nu en dan wel eens een relletje. Een spelletje waar een hond zich zeer doet en er een snauw valt, een hond die net te veel praatjes heeft en niet naar de subtiele signalen van het opperhoofd luistert (of die niet ziet) hormonale chagrijnigheid, als ik een keer verdrietig ben.
Het loopt hier 99% van de tijd met een sisser af; ze maken het zelf goed en spelen weer verder. Zo niet, dan heb ik ze zo uit elkaar.
Vervelend en het ziet er naar uit, maar uiteindelijk is het nooit meer dan een gaatje geweest en waren de honden er zo weer overheen.
Een paar jaar terug was dat bij mijn bordeaux en stafford kruising al een stuk moeilijker; twee honden die geestelijk en lichamelijk aan elkaar gewaagd waren. Heel leuk met spelen en ze waren ontzettend dol op elkaar, maar áls er iets gebeurde waren ze beiden niet van plan ook maar een strobreed toe te geven.
En dat met reu en teef, beiden intact.
Ik zou echt benauwd zijn dat met twee van zulke reuen bij een normaal strubbelingetje de vlam in de pan schiet en de teef er zich mee gaat bemoeien. Dan sta je daar :schrik:
Als je nu echt graag een derde hond wilt, zou ik voor een reu van een heel ander type gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”