Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gangwerk

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Gangwerk

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik zou eigenlijk wel iets meer willen weten over gangwerk bij honden en hier zitten vast wel kenners.

Wat ik er van begrijp verschilt het gewenste gangwerk per ras. Ik neem aan dat het bij de werkhonden zo efficient mogelijk moet zijn. Maar moet een Duitse Herder ander gangwerk hebben dan een bloedhond of een staande jachthond? Hoe beoordeel je de draf van een galoppeur als een windhond? Een poedel moet geloof ik best 'showy' gangwerk hebben, of niet? Was dit van oorsprong ook zo?
Hoe beoordeel je het gangwerk van een gezelschapshondje?
Zijn er rassen waarbij telgang is geaccepteerd of zelfs gewenst?

Misschien ook leuk om het gangwerk van de honden van de verschillende leden te zien. Dit is mijn vuilnisbak nummer 1: Dalí.
Vuilnisbak nummer 2: Zorro.
Hopelijk zijn de filmpjes een beetje duidelijk, ik heb ze genomen vanaf de fiets.

Foto's "in stand" (ughe ughe):
Afbeelding

Afbeelding

Ik weet wel welke van mijn honden ik het mooist vind lopen maar ben benieuwd of dat een beetje klopt.
Brand los!
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Gangwerk

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zie geen honden die lopen maar staan.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Lothian
Zeer actief

Klikken op de namen, als het goed is heb je dan bewegend beeld :)
Lothian
Zeer actief

Zorro:

Dalí:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nou, ik kan je wel vertellen dat de Puli een heel kort gangwerk hoort te hebben. Die 'dribbelen' en mogen niet lang worden. Ik zal mn honden morgen eens laten filmen. Ze hebben alle 3 heel ander gangwerk :)
Lothian
Zeer actief

Leuk Machie, graag! Ben benieuwd :D
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Elmo is een draver. Ik zal eens proberen dat te filmen :schrik:
Afbeelding
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Lothian schreef:Zorro:

Dalí:
je moet het gangwerk ook van voor en van achteren zien om te beoordelen. :wink:
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Oh help, dat wordt wel heel avontuurlijk op mijn fiets, daar lopen ze niet graag recht voor en ze lopen al helemaal niet graag achteraan :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Elk ras heeft een gangwerk dat bij de taak van de hond past, omdat de bouw daar ook op afgestemd is. Een lopende hond is gebouwd om grote afstanden af te leggen, die hebben dus een grote paslengte zodat ze zo efficiënt mogelijk bewegen. Een Retriever bijvoorbeeld is al meer een sprinter, die moet vaker korte stukken rennen maar moet ook in staat zijn om efficiënt te draven. Bij die rassen zie je bijvoorbeeld weer lagere hakken, omdat dat functioneler is voor het draaien en afremmen. Pluis eens verschillende rasstandaarden uit, vaak staat heel duidelijk omschreven wat gewenst is en waarom :ok:

Van jouw honden vind ik Dali het mooist lopen. Goede paslengte, iets los in polsen maar hij grijpt mooi uit. Zorro loopt ook prima, maar ik zie wel wat overreaching, wat het minder efficiënt maakt want dat compenseert hij inderdaad door z'n achterhand iets opzij te draaien.
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Oh wat leuk, dat wil ik ook wel weten
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik vind ze ook allebei mooi lopen, maar Dali iets vloeiender :)
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Gewoon om te weten,waarom vinden julie deze honden mooi lopen?
Persoonlijk vind ik het namelijk niet.
Maar mijn honden draven heel anders dus het zal id rasgebonden zijn.Ik vind dat deze honden kort en snel lopen,zoals bv een pony loopt om een vergelijking te nemen,terwijl mijn honden heel ruim draven zoals een groot paard.
Mijn kees dribbelt wel zoals zorro,maar die heeft ook korte pootjes.
Mijn nakert die danst dan weer als ze draaft.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Kruimel53 schreef:
Lothian schreef:Oh help, dat wordt wel heel avontuurlijk op mijn fiets, daar lopen ze niet graag recht voor en ze lopen al helemaal niet graag achteraan :mrgreen:
Gewoon vanaf Gula filmen, dan kun je allebei je handen gebruiken. Madam hobbelt wel door :engel:

Ik sluit me bij de voorgangers aan, Dalí loopt heel mooi, efficient ook, en Zorro loopt geweldig voor een hond van zijn leeftijd. Dat doet Kátur hem niet na!
dat vind ik dan weer niet zo, ik heb het idee dat Dali veel efficienter kan maar het lijkt net of ie zichzelf tegenhoudt. Kan ook het camerastandpunt zijn hoor, of het tempo, of het tuig. Ik zou liever wat langere passen zien, of wat meer kracht.

ik was trouwens op een labradorshow vorige week, en ik vond het gangwerk van veel honden echt om te huilen. Bij een aantal zat er totaal geen tempo in, echt gesjok. En dat zouden dan jonge honden moeten zijn, heel zonde
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
sbientje schreef:ik heb het idee dat Dali veel efficienter kan maar het lijkt net of ie zichzelf tegenhoudt. Kan ook het camerastandpunt zijn hoor, of het tempo, of het tuig. Ik zou liever wat langere passen zien, of wat meer kracht.
maar 'efficiënt' heeft natuurlijk juist alles te maken met zo min mogelijk energieverbruik per afstandseenheid en dat is nou net wat hij doet - zo kan hij uren en uren doorgaan en dat kan niet als het zogezegd krachtiger gangwerk zou zijn. wat zou hem die kracht - alweer, behalve een spectaculairder uitzicht - opleveren dan?
niets :) ik denk alleen (en daar kan ik naastzitten), dat hij net iets betere passen kan maken met dezelfde inspanning, maar misschien is dat wel niet zo. En meer kracht maakt het idd niet beter vol te houden maar dan vind ik het gewoon mooier.

Overigens, zit ik nu te denken, wat is dan 'efficient'? waar let je dan op? zelfde bij een auto, als ik 60 km/u rijd is mijn auto superzuinig. zeg maar 1 op 20. Als ik 100 per uur rijd is ie veel minder zuinig, maar ben ik wel vlotter op de plek van bestemming. wat is dan het efficientst? Is efficient hetzelfde als een manier waarop je het heel lang vol kan houden? Ik zou juist denken dat efficient een soort optimum is tussen lang volhouden en vlot doorlopen..
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Ik ehb het idee dat veel hondachtigen op deze manier lopen idd, een beetje op een drafje, maar niet uitermate snel.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
sbientje schreef:Ik ehb het idee dat veel hondachtigen op deze manier lopen idd, een beetje op een drafje, maar niet uitermate snel.
vast geen toeval :W: .
haha nee dat denk ik ook niet. Maar het is niet hoe het op show beoordeeld wordt, toch?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maeve schreef:Van jouw honden vind ik Dali het mooist lopen. Goede paslengte, iets los in polsen maar hij grijpt mooi uit. Zorro loopt ook prima, maar ik zie wel wat overreaching, wat het minder efficiënt maakt want dat compenseert hij inderdaad door z'n achterhand iets opzij te draaien.
Volledig eens.

Honden lopen naar gelang ze gebouwd zijn.
En daarom loopt een sterk gehoekte honden dus anders dan een matig gehoekte hond.
Alles heeft ook een reden in die bouw (van oorsprong dan).

Er zijn wel rassen waar telgang voorkomt en geaccepteerd is of in elk geval niet als fout wordt gezien.
De wetterhoun is daar een van: die kunnen prima draven maar dan hebben ze wel een enorm tempo. Hun rustige draf kan ik op de fiets bijhouden maar aan de hand is dat best lastig. Ze zijn kort gebouwd en daardoor gaan ze bij lager tempo snel in telgang.
Die korte bouw is er vanwege het feit dat het enorm sterke honden zijn die voorheen ook onder de kar werden gebruikt. Dat is ook de reden dat ze voor vaak wat meer gehoekt zijn dan achter.
Tegelijk werden ze ook gebruikt voor otterjacht, en daarbij liepen ze dan weer kilometers door rietkragen, behoorlijk snel ook trouwens.

Er zijn ook rassen (veel groep 7-honden) die een veel ruimere en meer uitgrijpende gang hebben; dat heeft alles te maken met de manier van het veld afzoeken en het tempo dat daarbij hoort.
Veel herders hebben weer een kortere pas, ook weer vanwege hun oorspronkelijke werk.
De draf is altijd zo efficiënt mogelijk, pas als dat nodig is verandert het tempo en daarmee het energieverbruik.
sbientje schreef: Maar het is niet hoe het op show beoordeeld wordt, toch?
Daar kijken ze naar de bouw en de draf die je daarbij mag verwachten. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Moet zeggen dat ik dat soms ook wel lastig vind hoor. Sta op shows wel eens bij andere rassen te kijken en zie soms de honden die i.m.o. het slechtst lopen, het best geplaatst worden. Maar ik kijk dus naar gangwerk zoals een Ridgeback loopt en dat is natuurlijk totaal niet gelijk over andere rassen.

Dit is overigens Xavi's gangwerk:
... 3Zh2gkr9Ds
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Irisz schreef:Moet zeggen dat ik dat soms ook wel lastig vind hoor. Sta op shows wel eens bij andere rassen te kijken en zie soms de honden die i.m.o. het slechtst lopen, het best geplaatst worden.
Wat vind je precies slecht dan?

Afbeelding

Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Irisz schreef:Moet zeggen dat ik dat soms ook wel lastig vind hoor. Sta op shows wel eens bij andere rassen te kijken en zie soms de honden die i.m.o. het slechtst lopen, het best geplaatst worden.
Als ze bijvoorbeeld achter erg kort lopen of 'hobbelig'.
Ben bij de RR gewend dat ze bijna over de vloer zweven, zich strekken, rechte rug.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Irisz schreef:
Marjoleine schreef:
Als ze bijvoorbeeld achter erg kort lopen of 'hobbelig'.
Ben bij de RR gewend dat ze bijna over de vloer zweven, zich strekken, rechte rug.
Ah, ja. Dat komt dan doordat ze een andere bouw hebben. Het gangwerk moet overeenstemmen met de bouw. En de bouw moet natuurlijk voldoen voor het ras in kwestie.
Ik denk dat jij mijn wetters kort vindt lopen, maar ze grijpen goed uit en stuwen ook goed. Alleen zijn ze minder sterk gehoekt en korter gebouwd dan Xavi, dus dat ziet er anders uit.

Kortbenen lopen ook heel anders, domweg doordat ze kortbenen zijn.

En bv terriers (de meeste dan) zijn veel steiler, dus die lopen ook heel anders.

Afbeelding

Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef: Ah, ja. Dat komt dan doordat ze een andere bouw hebben. Het gangwerk moet overeenstemmen met de bouw. En de bouw moet natuurlijk voldoen voor het ras in kwestie.
Ik denk dat jij mijn wetters kort vindt lopen, maar ze grijpen goed uit en stuwen ook goed. Alleen zijn ze minder sterk gehoekt en korter gebouwd dan Xavi, dus dat ziet er anders uit.

Kortbenen lopen ook heel anders, domweg doordat ze kortbenen zijn.

En bv terriers (de meeste dan) zijn veel steiler, dus die lopen ook heel anders.
Ja dat denk ik ook. Heb inderdaad wel eens Wetters op show gezien en die vond ik ook wat kort en hobbelig lopen, maar snap dat dat matcht met hun bouw hoor.
Als ik Wetters had gehad en voor het eerst RR zag lopen, zou ik dat waarschijnlijk apart hebben gevonden.

Heb ook eens bij de Engelse buldoggen staan kijken maar daar kan ik echt geen chocola van maken. :oeps:
Waarom de een beter loopt dan de ander of beter gebouwd is. Respect voor de keurmeester die dat mag uitvogelen. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb alleen een foto, maar dit is goed uitgrijpend voor een wetter.
Niet kort toch? Dat zou niet moeten, al is het wel korter dan een RR.
Afbeelding

Irisz schreef:Heb ook eens bij de Engelse buldoggen staan kijken maar daar kan ik echt geen chocola van maken. :oeps:
Waarom de een beter loopt dan de ander of beter gebouwd is. Respect voor de keurmeester die dat mag uitvogelen. :wink:
Rollend gangwerk en ze hebben een roach, een bolling in de lendenen is dat.
Het is niet mijn type gangwerk, zeg maar ;)

Afbeelding

Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ik heb alleen een foto, maar dit is goed uitgrijpend voor een wetter.
Niet kort toch? Dat zou niet moeten, al is het wel korter dan een RR.
Afbeelding

Irisz schreef:Heb ook eens bij de Engelse buldoggen staan kijken maar daar kan ik echt geen chocola van maken. :oeps:
Rollend gangwerk en ze hebben een roach, een bolling in de lendenen is dat.
Het is niet mijn type gangwerk, zeg maar ;)
Nee dat ziet er inderdaad op de foto niet te kort uit. Hoewel het best zou kunnen dat wanneer ik deze hond op een show zou zien lopen, ik er toch even aan moet wennen. Ze zijn natuurlijk kleiner en korter dan de RR, waardoor ze snelle korte(re) passen maken. En ik denk dat dat voor mij vertekend. Ziet er prima uit inderdaad. :ok:

Wat betreft de Engelse bulldog, geloof ik je meteen, maar ik zie er dus helemaal niks in.
Voor mij lopen ze allemaal hetzelfde. Waggelend, hobbelend en dus kort :wink: , maar dat is logisch met zo'n lijf en (minimale) hoeking.
Vaak ook nog met platvoeten en de tong uit de bek en het plaatje is compleet. :oeps:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik heb alleen een heel matig filmpje van pom naast de fiets, ik zal straks eens proberen om een beter filmpje te maken, best lastig..

Afbeelding
en een foto :)
ik heb overigens hetzelfde als iris, kan van zo'n bulldoggengangwerk ook geen chocola maken
Laatst gewijzigd door sbientje op 01 okt 2014 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Van Focus heb ik helaas geen filmpje, maar die strekt zich nog meer dan Xavi (heeft ook een langer lichaam).
Afbeelding

Afbeelding

Hij mist voor wat hoeking, dat heeft Xavi wel meer. Zou dat er ook mee te maken hebben dat hij nog net iets meer uitgrijpt?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Dit staat in de rasstandaard:
GAIT: THE GAIT SHOULD BE CONSIDERED A VERY CRITICAL PART OF THE OVERALL PERFECTION OF THIS BREED. This breed must be observed while the dog is on a loose lead so that the natural gait is evident. The gait is outreaching, elastic, seemingly tireless without effort; smooth, and rhythmic, covering the maximum amount of ground with the minimum amount of steps. At a walk, it covers a great deal of ground with long strides of both hind legs and forelegs.

At a trot, it covers still more ground with even longer stride, and moves powerfully but easily with coordination and balance, so that the gait appears to be as the steady motion of a well-lubricated machine. The feet travel close to the ground on both forward reach and backward push. In order to achieve ideal movement of this kind, there must be good muscular development and ligamentation.

The hindquarters deliver, through the back, a powerful thrust, which slightly lifts the whole animal and drives the body forward. Reaching far under, and passing the imprint left by the front foot, the hind foot takes hold of the ground; then hock, stifle, and upper thigh come into play and sweep back, the stroke of the hind leg finishing with the foot still close to the ground in a smooth follow through. The overreach of the hindquarter usually necessitates one hind foot passing outside and the other hind foot passing inside the track of the forefeet, and such action is not faulty unless the locomotion is crab-wise with the dog’s body sideways out of the normal straight line. As the dog increases speed into the "flying trot', he should move fluidly, without pounding. The forelegs should reach out well past the nose while the head is carried forward.

TRANSMISSION: The typical smooth, flowing gait is maintained with great strength and firmness of back. The whole effort of the hindquarter is transmitted to the forequarter through the loin, back, and withers. At full trot, the back must remain firm and level without sway, roll, whip, or roach. An uneven topline with withers lower than the croup is FAULTY. To compensate for the forward motion imparted by the hindquarters, the shoulder should open to its full extent. The forelegs should reach out close to the ground, in a long stride in harmony with that of the hindquarters.
En hier wat foto's en 2 filmpjes van Jade in draf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.facebook.com/video.php?v=10 ... =3&theater

https://www.facebook.com/video.php?v=10 ... =3&theater
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef: ik heb overigens hetzelfde als iris, kan van zo'n bulldoggengangwerk ook geen chocola maken
Ik ook niet hoor ;)

De Shiloh grijpt vele malen meer uit dan gemiddeld maar die is dan ook behoorlijk veel sterker gehoekt dan gemiddeld.
Dan krijg je dat.

Afbeelding

Laboriginals
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Een nieuw boek van de VDH over gangwerk, met dvd:
http://www.vdh.de/en/shop/dogs-in-motion/
Het is stervensduur, maar schijnt ´stunning´ te zijn en geeft een compleet nieuwe kijk op het gangwerk van honden, als we een Amerikaanse recensie mogen geloven.

Hanneke
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”