Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

NSAID bij hartproblemen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

NSAID bij hartproblemen

Ongelezen bericht door Jaap* »

Felix krijgt een onderhoudsdosis rymadil ivm zijn arthrose.
Nu zagen we dat rymadil een contra indicatie heeft bij hartproblemen.
De DA geeft aan dat NSAID's dat eigenlijk allemaal wel hebben, maar hij zou zich erin gaan verdiepen.
Weten jullie zo of er een NSAID bestaat die veiliger is bij aandoeningen aan het hart?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: NSAID bij hartproblemen

Ongelezen bericht door Eilfy »

Het probleem van NSAID's is dat ze de slagader voor de nier vernauwen waardoor de nier minder bloeddruk waarneemt, in reactie hierop meer vocht gaat vasthouden en daardoor belast je het hart meer. Afhankelijk van hoe slecht de hartfunctie is kan je dat wel of niet gokken. Meestal niet.

Dit is een bijwerking van, voor zover ik weet, alle NSAIDS

Sent from my iPhone using Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Jaap*
Zeer actief

Bedankt :ok:
We zijn gestopt met de rimadyl, en dat lijkt vooralsnog goed te gaan qua arthrose. Er is weer behoorlijk wat spierweefsel opgebouwd dankzij de pijnstilling.
We gaan nog wel met de da om de tafel, maar ik vind het altijd zowat als het wiel als eens eerder blijkt te zijn uitgevonden :wink:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

In plaats van een NSAID zou je eens Flexadin advanced kunnen proberen, hier vind je daar meer over.
En Dit is een wetenschappelijk artikel over de veiligheid en het effect van UC II bij mensen met artritis/arthrose.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik breek even in, geen hartproblemen bij riet maar wel maag-, darm- en verdere verteringsorgaanproblemen en ik was me de kop al aan het breken hoe ik haar ouwe artrosebotjes wat kon ondersteunen zonder nsaids.
ze hebben deze flexadin advanced in engeland ook en ik heb het -nadat ik alle links doorgeworsteld heb- meteen maar besteld.
ik ben benieuwd of ze er inderdaad baat bij heeft.
bedankt voor de info kipo.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik gebruik ook flexadin advanced het is alleen bijna niet te krijgen ivm leveringsproblemen.
ellen
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Die Flexadin klinkt als iets wat de moeite waard is om te proberen, bedankt! :ok:
Hij heeft tot op heden volgens mij geen last van het stoppen met de rimadyl. Dus we kijken het sowieso nog even aan.
kipo
Zeer actief

Graag gedaan. hou er wel rekening mee (vooral Renee nu dan) dat het even duurt voordat je effect ziet. Ik ken een hondje waarbij het pas in de derde maand echt verbetering opleverde. Wel echt goede verbetering, dat dan weer wel. Zijn eigenaar heeft een pijnscore lijst bijgehouden voor de dierenarts en de scores gingen van 3 naar 8 (op 10).
renee-uk
Zeer actief

kipo schreef:Graag gedaan. hou er wel rekening mee (vooral Renee nu dan) dat het even duurt voordat je effect ziet. Ik ken een hondje waarbij het pas in de derde maand echt verbetering opleverde. Wel echt goede verbetering, dat dan weer wel. Zijn eigenaar heeft een pijnscore lijst bijgehouden voor de dierenarts en de scores gingen van 3 naar 8 (op 10).
oh dat klinkt heel goed, hopelijk hetzelfde resultaat bij mijn rietje.
ik heb voor drie maanden besteld.
dat zou genoeg moeten zijn om verschil te zien volgens wat ik gelezen heb en wat jij nu ook zegt, ik ben echt benieuwd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
kipo
Zeer actief

renee-uk schreef:
kipo schreef:Graag gedaan. hou er wel rekening mee (vooral Renee nu dan) dat het even duurt voordat je effect ziet. Ik ken een hondje waarbij het pas in de derde maand echt verbetering opleverde. Wel echt goede verbetering, dat dan weer wel. Zijn eigenaar heeft een pijnscore lijst bijgehouden voor de dierenarts en de scores gingen van 3 naar 8 (op 10).
oh dat klinkt heel goed, hopelijk hetzelfde resultaat bij mijn rietje.
ik heb voor drie maanden besteld.
dat zou genoeg moeten zijn om verschil te zien volgens wat ik gelezen heb en wat jij nu ook zegt, ik ben echt benieuwd.
Ik :ok: voor mooie Rietje.
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

Mijn hond heeft harttabletten en daarnaast carprodyl als pijnstilling
Jaap*
Zeer actief

Inmiddels zijn we er wel van overtuigt geraakt dat nsaid's bij hartproblemen toch echt wel een slecht idee is. Zeker in combinatie met een bloeddrukverlager.
Wikipedia schreef:NSAID's hebben tevens een effect op de nier. Doordat ze een remmende werking hebben op de synthese van prostaglandines wordt het effect van deze prostaglandines op de zeeflichaampjes in de nier (het openzetten van de bloedaanvoerende (afferente) arteriole) tegengegaan. Dit resulteert in een vermindering van de bloedaanvoer in de nier, waardoor deze signaleert dat het circulerende volume te klein is en vocht en zout gaat vasthouden. Dit kan weer tot een hoge bloeddruk leiden.

De combinatie van een NSAID met een ACE-remmer (bloeddrukverlager) is af te raden, omdat dit de ongunstige effecten van een NSAID op de nierdoorbloeding kan versterken. De NSAID leidt, zoals boven gemeld, tot constrictie van de aanvoerende arteriole, waardoor de filtratiedruk daalt. Deze daling van de filtratiedruk kan de nier compenseren door vasoconstrictie van de afvoerende (efferente) arteriole, maar als tegelijkertijd een ACE-remmer wordt toegediend kan (de angiotensine II afhankelijke) efferente vasoconstrictie niet goed meer plaatsvinden, wat kan leiden tot nierfalen. De filtratiedruk kan dan dalen tot te lage waarden, waardoor nierinsufficientie ontstaat.
Wat Eilfy al zo'n beetje schreef dus. Gelukkig gaat het, ondanks of dankzij :mrgreen: de 'Stride' nog steeds prima met de arthrosepoot zonder rimadyl. Als dat verandert gaan we eerst eens kijken of het lukt met de Flexadin.
renee-uk
Zeer actief

Jaap* schreef:Wat Eilfy al zo'n beetje schreef dus. Gelukkig gaat het, ondanks of dankzij :mrgreen: de 'Stride' nog steeds prima met de arthrosepoot zonder rimadyl. Als dat verandert gaan we eerst eens kijken of het lukt met de Flexadin.
ik ben halverwege de eerste verpakking en zoals verwacht en ook gezegd merk ik nog geen verschil bij riet, maar ze heeft er ook geen last van en daar ben ik al heel blij om.
ik wil best een update geven na drie maanden wat wij er voor resultaat mee hebben, ook al zal het hoogstwaarschijnlijk hondafhankelijk zijn of het inderdaad werkt.
Afbeelding

kipo
Zeer actief

renee-uk schreef:
Jaap* schreef:Wat Eilfy al zo'n beetje schreef dus. Gelukkig gaat het, ondanks of dankzij :mrgreen: de 'Stride' nog steeds prima met de arthrosepoot zonder rimadyl. Als dat verandert gaan we eerst eens kijken of het lukt met de Flexadin.
ik ben halverwege de eerste verpakking en zoals verwacht en ook gezegd merk ik nog geen verschil bij riet, maar ze heeft er ook geen last van en daar ben ik al heel blij om.
ik wil best een update geven na drie maanden wat wij er voor resultaat mee hebben, ook al zal het hoogstwaarschijnlijk hondafhankelijk zijn of het inderdaad werkt.
graag!
renee-uk
Zeer actief

kipo schreef:
renee-uk schreef:
graag!
staat genoteerd ;)
Afbeelding

Jaap*
Zeer actief

Ja ik ben ook benieuwd :ok:
renee-uk
Zeer actief

Jaap* schreef:Ja ik ben ook benieuwd :ok:
het zou voor ons een fijne afsluiting van het jaar zijn als het inderdaad resultaat heeft.
ik laat het weten in elk geval!
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

ik ben inmiddels zo'n beetje halverwege verpakking twee en hoewel het eigenlijk nog niet kan, zie ik toch al wel wat verbetering.
ik heb heel goed opgelet, juist omdat ik weet dat het eigenlijk pas na drie maanden effect zal hebben, maar ik verbeeld het me niet.
het zijn geen spectaculaire verbeteringen hoor (3 of 4 op een schaal van 10) en het is niet zo dat ze nu opeens een spring-in-het-veld is, maar ze loopt met haar hoofd een stuk verder omhoog, loopt ook makkelijker en aangelijnd zelfs wat voor me uit alsof het wat haar betreft wel sneller kan én ze kwispelt veel meer.
dat kwispelen zegt me eigenlijk nog het meest omdat ze dat haast niet deed en ze ook problemen met haar staart heeft.
daar komt bij dat bij gina indertijd het kwispelen, of beter gezegd het niet kwispelen, een indicatie was dat ze pijn had en ik heb het idee dat dat bij rita ook wel eens het geval zou kunnen zijn.

ik ga in elk geval door met de flexadin, maar dacht dat jullie een tussenstand misschien ook wel interessant zouden kunnen vinden.
Afbeelding

Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Anke »

Dat leek me ook wel wat voor onze Youri, maar die is echt hartstikke allergisch voor kip en er zit kippenleverpoeder in. Jammer!
Acupunctuur helpt hier trouwens ook heel goed, helemaal als ze regelmatig komt.
renee-uk
Zeer actief

Anke schreef:Dat leek me ook wel wat voor onze Youri, maar die is echt hartstikke allergisch voor kip en er zit kippenleverpoeder in. Jammer!
Acupunctuur helpt hier trouwens ook heel goed, helemaal als ze regelmatig komt.
ik ben helemaal voor acupunctuur, dat hielp bij gina ook geweldig, maar riet laat geen vreemden aan zich komen, dus hoewel ik dat heel erg jammer vind, helaas geen acupunctuur voor rietje :(
Afbeelding

kipo
Zeer actief

renee-uk schreef:ik ben inmiddels zo'n beetje halverwege verpakking twee en hoewel het eigenlijk nog niet kan, zie ik toch al wel wat verbetering.
ik heb heel goed opgelet, juist omdat ik weet dat het eigenlijk pas na drie maanden effect zal hebben, maar ik verbeeld het me niet.
het zijn geen spectaculaire verbeteringen hoor (3 of 4 op een schaal van 10) en het is niet zo dat ze nu opeens een spring-in-het-veld is, maar ze loopt met haar hoofd een stuk verder omhoog, loopt ook makkelijker en aangelijnd zelfs wat voor me uit alsof het wat haar betreft wel sneller kan én ze kwispelt veel meer.
dat kwispelen zegt me eigenlijk nog het meest omdat ze dat haast niet deed en ze ook problemen met haar staart heeft.
daar komt bij dat bij gina indertijd het kwispelen, of beter gezegd het niet kwispelen, een indicatie was dat ze pijn had en ik heb het idee dat dat bij rita ook wel eens het geval zou kunnen zijn.

ik ga in elk geval door met de flexadin, maar dacht dat jullie een tussenstand misschien ook wel interessant zouden kunnen vinden.

:cheer: Go Rietje!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gunstige berichten renee-uk :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief

ja best wel he.
het doet in elk geval iets en als het goed is, gaat het nog meer doen en daar hoop ik op.
maar als het hierbij blijft is er ook al verbetering dus ben ik ook al blij.

ze ligt ook altijd heel raar op haar staart en dan blijft ze ook zo liggen, met die staart als het ware opgefrommeld onder haar.
maar van de week heb ik haar al twee keer die staart onder zich weg zien trekken en op een normale manier naast haar zien leggen en dat heb ik haar in anderhalf jaar tijd nog nooit zien doen.
iets moet er dus wel aan het werk zijn en aangezien ze niks anders krijgt lijkt me dat dat echt die flexadin is.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:ja best wel he.
het doet in elk geval iets en als het goed is, gaat het nog meer doen en daar hoop ik op.
maar als het hierbij blijft is er ook al verbetering dus ben ik ook al blij.

ze ligt ook altijd heel raar op haar staart en dan blijft ze ook zo liggen, met die staart als het ware opgefrommeld onder haar.
maar van de week heb ik haar al twee keer die staart onder zich weg zien trekken en op een normale manier naast haar zien leggen en dat heb ik haar in anderhalf jaar tijd nog nooit zien doen.
iets moet er dus wel aan het werk zijn en aangezien ze niks anders krijgt lijkt me dat dat echt die flexadin is.
Hele beste kans :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara

Ongelezen bericht door Jacq »

Wat een fijne berichten! :-)

Is Carprodyl ook een NSAID?
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Carprodyl/Carporal/Rimadyl hebben allemaal dezelfde werkzame stof Carprofen, dus ook een NSAID ja.
Jaap*
Zeer actief

Wat fijn Renee!
Felix doet het nog steeds prima zonder rimadyl :19:

Hij heeft echter vanochtend wel voor de tweede keer een soort vestibulair-achtig-iets gehad. De eerste keer zijn we er mee naar de da geweest maar daar zijn we niet zo heel veel mee opgeschoten. Het is ook lastig oorzaak zoeken natuurlijk.
De eerste keer duurde het een klein uurtje, en vanochtend iets langer. Aan z'n ogen valt niks op, maar hij is onzeker, zwalkt en zoekt steun. Hij luistert wel en zoekt ons ook wel op. Het valt me ook op dat hij in die staat toch naar buiten wil om te poepen en te plassen. Beide keren.
Nouja, heel verhaal, maar het gaat me er eigenlijk even om of ik vitamine b van de gewone drogist kan geven, en in wat voor dosering dan.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xena heeft 2x gvs gehad en krijgt nu standaard dagelijks 1 tabletje vit. B12 op advies van de da. Gewoon van t kruidvat.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief

Okidoki, bedankt Fennella! :ok:
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:houdt hij zijn kop ook scheef dan?
Tja, wat is scheef. Ik vind het lastig te beoordelen. Ik denk niet van 'Nounou wat staat z'n kop scheef', maar hij houdt z'n kop ook niet 'normaal' :ugh:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”